Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB2.4511.708.2016.1.AKr
z 22 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2016 r. (data wpływu 9 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości zabudowanej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2016 r. złożony został wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości zabudowanej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni nabyła w dniu 7 września 2001 r. w formie darowizny przekazanej przez brata … niezabudowaną działkę oznaczoną w ewidencji gruntów numerem 176/53 o powierzchni 0,0625 ha, położoną w miejscowości …, gmina …. Przeniesienie własności zostało dokonane na mocy zawartej notarialnie umowy darowizny. Zgodnie z § 4 zawartej umowy wydanie przedmiotu darowizny w posiadanie obdarowanej nastąpiło przed zawarciem umowy.

Wnioskodawczyni w latach 2001-2015 na przedmiotowej nieruchomości, zgodnie z posiadanym pozwoleniem, wybudowała budynek mieszkalny jednorodzinny. W dniu 8 lipca 2015 r. Wnioskodawczyni zawiadomiła Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego o zakończeniu budowy. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego nie zgłosił sprzeciwu do ww. zawiadomienia i pismem z dnia 21 lipca 2015 r. potwierdził przyjęcie obiektu budowlanego do użytkowania.

Wnioskodawczyni realizując przedmiotową inwestycję dokonywała w składanych zeznaniach rocznych PIT-37 za lata 2001-2005 przysługujących Jej odliczeń wydatków mieszkaniowych, które wykazywane były każdorazowo w załączniku PIT/D. Odliczono wyłącznie wydatki poniesione w latach 2001-2004 w ramach dozwolonych limitów.

Obecnie Wnioskodawczyni zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość. Sprzedaż nie będzie dokonywana w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawczynię przedmiotowej działki wraz z wybudowanym na niej budynkiem mieszkalnym powstanie przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawczynię przedmiotowej działki wraz z wybudowanym na niej budynkiem mieszkalnym wystąpi obowiązek zwrotu uprzednio odliczonych kwot z tytułu wydatków mieszkaniowych poniesionych w latach 2001-2004?

Zdaniem Wnioskodawczyni (w odniesieniu do pytania nr 1), odpłatne zbycie posiadanej działki wraz z wybudowanym na niej budynkiem mieszkalnym nie będzie opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości o ile, jak to wskazano w dalszej części przepisu, nie następuje ono w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zawarta w dniu 7 września 2001 r. w formie aktu notarialnego umowa darowizny przedmiotowej działki stanowiła moment jej nabycia przez Wnioskodawczynię, a więc z tym terminem, w ocenie Wnioskodawczyni, należy wiązać ewentualne skutki podatkowe. Moment zakończenia budowy budynku mieszkalnego (2015 r.), stanowiącego część składową przedmiotowej nieruchomości nie ma wpływu na bieg terminu pięcioletniego określonego w cytowanym wyżej przepisie. Tym samym przychód jaki Wnioskodawczyni uzyska ze sprzedaży nieruchomości z uwagi na upływ 5 letniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nie będzie podlegał w ogóle opodatkowaniu.

W ocenie Wnioskodawczyni (w odniesieniu do pytania nr 2), w przypadku sprzedaży przedmiotowej działki wraz z wybudowanym na niej budynkiem mieszkalnym nie wystąpi obowiązek zwrotu uprzednio odliczonych kwot z tytułu wydatków mieszkaniowych poniesionych w latach 2001-2004. Wnioskodawczyni dokonując odliczeń wydatków mieszkaniowych opierała się na uldze określonej w art. 27a ust. 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2001 r., czyli odliczała w ramach dozwolonych limitów poniesione wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe związane z budową budynku mieszkalnego.

Pomimo, że z dniem 1 stycznia 2002 r. przedmiotowe ulgi zostały zlikwidowane to zachowane zostały prawa nabyte na zasadach określonych w art. 4 i 6 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 z późn. zm.). Ponadto zgodnie z art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy zmieniającej przepis ten nakładał obowiązek zwrotu uprzednio odliczonych kwot, w przypadku wystąpienia któregokolwiek ze zdarzeń wymienionych w art. 27a ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ówczesnym jej brzmieniu.

Z uwagi na powyższe uregulowania prawne oraz w związku z faktem, że w przypadku Wnioskodawczyni nie wystąpiło żadne z enumeratywnie wymienionych w art. 27a ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zdarzeń, nie wystąpi obowiązek zwrotu uprzednio odliczonych kwot z tytułu wydatków mieszkaniowych poniesionych w latach 2001-2004 w przypadku odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj