Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2-2/4512-1-48/16-2/AKr
z 22 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 9 sierpnia 2016 r. (data wpływu 11 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismami z 27 października 2016 r. (data wpływu 31 października 2016 r. i 18 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku usług dotyczących wyżywienia świadczonych dla Fundacji oraz Ośrodków Pomocy Społecznej – jest prawidłowe,
  • zwolnienia od podatku usług zakwaterowania świadczonych dla Fundacji – jest nieprawidłowe,
  • stawki podatku dla sprzedaży noclegów i wyżywienia dla gości Schroniska – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług dotyczących wyżywienia świadczonych dla Fundacji oraz Ośrodków Pomocy Społecznej, zwolnienia od podatku usług zakwaterowania świadczonych dla Fundacji, stawki podatku dla sprzedaży noclegów i wyżywienia dla gości Schroniska. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 31 października 2016 r. oraz w dniu 18 listopada 2016 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – Zespół Placówek (…) – jest placówką publiczną. Organem prowadzącym Zespół jest Powiat. Wnioskodawca to jednostka budżetowa. W skład Zespołu wchodzą Bursa Szkolna i Szkolne Schronisko Młodzieżowe. Statutowa działalność Zespołu Placówek finansowana jest przez organ prowadzący.

Bursa Szkolna jest placówką zapewniającą opiekę i wychowanie w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Prawo do korzystania ze Schroniska przysługuje młodzieży szkolnej, studenckiej, nauczycielom oraz członkom Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych i Federacji Hostelling International oraz innym osobom pod warunkiem przestrzegania regulaminu.

Usługi żywienia gości Schroniska świadczone są przez stołówkę w Bursie powołaną w myśl art. 67a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) i nie są usługami związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Schronisko świadczy wyłącznie usługi noclegowe i za te usługi wystawiana jest faktura VAT ze stawka 8% (PKWiU 55.20.11-0), a jeśli gość Schroniska korzysta z wyżywienia w Bursie Szkolnej, to za tą usługę wystawiana jest faktura ze stawką 8% (PKWiU 56.29.20-0) przez Zespół Placówek.

Młodzież szkolna korzysta z usług zakwaterowania i żywienia w Bursie Szkolnej i otrzymuje comiesięczną fakturę VAT ze zwolnieniem z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30a w kwestii wyżywienia, a w kwestii zakwaterowania z art. 43 ust. 1 pkt 24a. Bursa Szkolna nie podpisuje umów ze szkołami, umowy o zakwaterowanie podpisywane są bezpośrednio z wychowankami.

Nieco odmiennie wygląda sytuacja z Fundacją (…), która jest szkółką piłkarską i z którą Zespół Placówek ma podpisaną umowę na zakwaterowanie i żywienie wychowanków. Faktura jest wystawiana łącznie na wszystkich wychowanków a płatnikiem jest Fundacja.

Inaczej też wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o żywienie dzieci finansowane przez Ośrodki Pomocy Społecznej, które mają zawarte umowy z Bursą na bieżący rok szkolny i otrzymują comiesięczne faktury za jeden posiłek dziennie podopiecznych. Zarówno Ośrodki Pomocy Społecznej jak i Fundacja korzystają ze zwolnionej stawki VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. posiada odrębna podmiotowość prawną,
  2. jest odrębnym od Powiatu podatnikiem VAT,
  3. dokonuje odrębnych od Powiatu rozliczeń podatku VAT,
  4. prowadzi odrębnie od Powiatu ewidencję sprzedaży,
  5. Fundacja jest szkółką piłkarską z którą Bursa ma podpisaną umowę stałą i podopieczni Fundacji są zakwaterowani i korzystają z wyżywienia w Bursie przez cały rok szkolny,
  6. wychowankowie Fundacji zakwaterowani są w Bursie Szkolnej przez cały rok szkolny,
  7. organem prowadzącym Zespół Placówek jest Powiat. Bursa jest placówką opiekuńczo – wychowawczą przeznaczoną dla młodzieży uczącej się poza miejscem stałego zamieszkania. Bursa nie jest prowadzona przez żadną szkołę i nie podpisuje umów na zakwaterowanie ze szkołami, ale bezpośrednio z wychowankami. Wychowankowie Bursy są uczniami różnych szkół z terenu Powiatu,
  8. uczniowie, których obiady finansowane są przez Ośrodek Pomocy Społecznej są wychowankami bursy i zamieszkują w placówce przez cały rok.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30a w kwestii wyżywienia i art. 43 ust. 1 pkt 24a w kwestii zakwaterowania uzależnione jest od faktu jaki podmiot reguluje płatności za faktury, zatem czy faktury wystawione na Fundację oraz Ośrodki Pomocy Społecznej są zwolnione z VAT?
  2. Czy zastosowana stawka VAT 8% do sprzedaży noclegów i żywienia gości schroniskowych jest prawidłowa?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Ośrodki Pomocy Społecznej i Fundacja otrzymują faktury VAT za usługi żywienia i zakwaterowania, które związane są ściśle z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą – zastosowana zwolniona stawka VAT jest prawidłowa.

Ad. 2

Stawka 8% dla gości schroniska z zastosowanym symbolem PKWiU również jest prawidłowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • zwolnienia od podatku usług dotyczących wyżywienia świadczonych dla Fundacji oraz Ośrodków Pomocy Społecznej – jest prawidłowe,
  • zwolnienia od podatku usług zakwaterowania świadczonych dla Fundacji – jest nieprawidłowe,
  • stawki podatku dla sprzedaży noclegów i wyżywienia dla gości Schroniska – jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z tym, usługa podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Jak stanowi przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.), którą na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676) stosuje się dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2017 r.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Stosownie do powołanego wyżej art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku – stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy – wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku Nr 3 do ustawy, będącym wykazem towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycja 163 wskazano PKWiU 55 – usługi związane z zakwaterowaniem.

Zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku, usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy oparta jest na przepisie art. 132 ust. 1 lit. h Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późń. zm.), zwanej dalej Dyrektywą.

Powołany przepis art. 132 ust. 1 lit. h Dyrektywy stanowi, że państwa członkowskie zwalniają świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związanych z opieką nad dziećmi i młodzieżą przez podmioty prawa publicznego lub przez inne podmioty uznane za podmioty o charakterze społecznym przez dane państwo członkowskie.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

  1. w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,
  2. w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,
  3. świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2015 r., poz. 736, z późn. zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:

  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi

– z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest placówką publiczną. Organem prowadzącym Zespół jest Powiat. W skład Zespołu wchodzą Bursa Szkolna i Szkolne Schronisko Młodzieżowe. Statutowa działalność Zespołu Placówek finansowana jest przez organ prowadzący.

Bursa Szkolna jest placówką zapewniającą opiekę i wychowanie młodzieży w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania. Usługi żywienia gości Schroniska świadczone są przez stołówkę w Bursie powołaną w myśl art. 67a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i nie są usługami związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Młodzież szkolna korzysta z usług zakwaterowania i żywienia w Bursie Szkolnej i otrzymuje comiesięczną fakturę VAT ze zwolnieniem od podatku. Bursa Szkolna nie podpisuje umów ze szkołami, umowy o zakwaterowanie podpisywane są bezpośrednio z wychowankami.

Nieco odmiennie wygląda sytuacja z Fundacją .., która jest szkółką piłkarską i z którą Zespół Placówek ma podpisaną umowę na zakwaterowanie i żywienie wychowanków. Faktura jest wystawiana łącznie na wszystkich wychowanków a płatnikiem jest Fundacja.

Inaczej też wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o żywienie dzieci finansowane przez Ośrodki Pomocy Społecznej, które mają zawarte umowy z Bursą na bieżący rok szkolny i otrzymują comiesięczne faktury za jeden posiłek dziennie podopiecznych. Uczniowie, których obiady finansowane są przez Ośrodki Pomocy Społecznej są wychowankami Bursy i zamieszkują w placówce przez cały rok szkolny.

Fundacja jest szkółką piłkarską z którą Bursa ma podpisaną umowę stałą i podopieczni Fundacji są zakwaterowani i korzystają z wyżywienia w Bursie przez cały rok szkolny. Bursa jest placówką opiekuńczo – wychowawczą przeznaczoną dla młodzieży uczącej się poza miejscem stałego zamieszkania. Bursa nie jest prowadzona przez żadną szkołę i nie podpisuje umów na zakwaterowanie ze szkołami, ale bezpośrednio z wychowankami. Wychowankowie Bursy są uczniami różnych szkół z terenu Powiatu.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r., poz. 2156, z późń. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Stosownie do art. 2 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje:

  1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
  2. szkoły:
    1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
    4. artystyczne;
  3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
  • 3a. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
  • 3b. placówki artystyczne – ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

  1. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  2. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
  3. (uchylony);
  4. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
  5. (uchylony);
  6. zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;
  7. biblioteki pedagogiczne;
  8. kolegia pracowników służb społecznych.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę.

Na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy o systemie oświaty, system ten obejmuje placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 11 ustawy o systemie oświaty, przez słowo „uczeń” należy rozumieć także słuchaczy i wychowanków.

W myśl postanowień § 56 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2015 r., poz. 1872), bursa zapewnia opiekę i wychowanie uczniom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży oraz szkół artystycznych, w tym uczniom wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także słuchaczom kolegiów pracowników służb społecznych, w wieku do 24 roku życia.

Powołane wyżej przepisy wyraźnie określają, że systemem oświaty objęte są również placówki (bursy) zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Wskazać należy, że celem prowadzenia przez bursy szkolne stołówek nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez bursę funkcji opiekuńczej. Funkcjonowanie stołówek przy bursie zapewnia realizację zadań opiekuńczo-wychowawczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku należy w pierwszej kolejności wskazać, że świadczenie usługi stołówkowej nie stanowi samo w sobie usługi opieki nad uczniem (wychowankiem) lecz zapewnia realizację zadań opiekuńczo-wychowawczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów.

Zatem musi zawsze istnieć usługa podstawowa, tj. usługa opieki, aby można było mówić o innych usługach z tą opieką związanych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują zwolnienia od podatku dla samych usług stołówkowych, lecz zwolnieniem objęte są usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą świadczone w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz usługi ściśle związane z tymi usługami opieki związane.

W związku z powyższym, w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę należy uznać, że usługi opieki, a tym samym zapewniające ich prawidłowe wykonywanie usługi wyżywienia Wnioskodawca świadczy na rzecz uczniów (wychowanków) zakwaterowanych w Bursie Szkolnej, za których odpłatność dokonywana jest przez Fundację oraz Ośrodki Pomocy Społecznej na podstawie wystawionych faktur. W odniesieniu bowiem do uczniów z Bursy Szkolnej Wnioskodawca wskazał, że sprawuje nad nimi opiekę. W takim zatem przypadku dla zastosowania zwolnienia od podatku bez znaczenia pozostaje kto uiści opłatę za wyżywienie.

Zgodnie z brzmieniem art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Z kolei w art. 106e ust. 1 ustawy, ustawodawca określił co powinna zawierać faktura.

W przedmiotowej sprawie odbiorcami świadczonej usługi wyżywienia są uczniowie. Natomiast samo świadczenie dokonywane jest na zlecenie Fundacji oraz Ośrodków Pomocy Społecznej. Zatem, w tej sytuacji dochodzi do świadczenia usług na rzecz tych podmiotów, a to oznacza, że czynność tą należy udokumentować fakturą VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że usługi wyżywienia świadczone na rzecz uczniów przebywających w Bursie Szkolnej korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy. W przedmiotowej sprawie bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia od podatku przedmiotowych usług wyżywienia pozostaje fakt kto dokona płatności za te usługi. Zatem, Wnioskodawca wystawiając faktury za usługę wyżywienia na rzecz Fundacji … oraz na rzecz Ośrodków Pomocy Społecznej może zastosować zwolnienie od podatku VAT.

Należy zauważyć, że w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719, z późn. zm.), w § 3 ust. 1 pkt 1 przewidziano, że stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 7 załącznika do rozporządzenia wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Z wniosku wynika, że Zainteresowany świadczy poprzez stołówkę w Bursie usługi wyżywienia dla gości Schroniska. Usługi te nie są usługami związanymi z opieką nad dziećmi i młodzieżą. Usługi te zaklasyfikowane zostały przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 56.29.20-0.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że usługi wyżywienia świadczone na rzecz gości Schroniska przez stołówkę w Bursie nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, gdyż – jak sam Wnioskodawca wskazał – nie są usługami związanymi z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

W konsekwencji usługi wyżywienia gości Schroniska podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 23 grudnia 2013 r.

W powyższym zakresie należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Wnioskodawca świadczy również usługi zakwaterowania w Bursie m.in. dla wychowanków Fundacji. Wychowankowie Fundacji zakwaterowani są w bursie przez cały rok. Bursa nie jest prowadzona przez żadną szkołę, nie podpisuje umów na zakwaterowanie ze szkołami, ale bezpośrednio z Fundacją.

Jak już wyżej wskazano, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy, zwalnia się od podatku usługi zakwaterowania:

  1. w bursach i internatach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy i internaty,
  2. w domach studenckich świadczone na rzecz studentów i doktorantów uczelni prowadzących te domy studenckie,
  3. świadczone na rzecz uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów przez podmioty inne niż wymienione w lit. a i b, pod warunkiem że szkoły lub uczelnie mają z tymi podmiotami zawarte umowy dotyczące zakwaterowania swoich uczniów i wychowanków lub studentów i doktorantów.

Uwzględniając powyższe należy zaznaczyć, że zwolnieniem od podatku objęte są m.in. usługi zakwaterowania w bursach świadczone na rzecz uczniów i wychowanków szkół prowadzących te bursy. Określenie, czy dane świadczenie mieści się w kategorii uprawniającej do korzystania z ww. zwolnienia powinno uwzględnić naturę tego świadczenia, w tym wszystkie okoliczności sprawy istniejące w danym stanie faktycznym.

W przedmiotowej sprawie – co wynika z przedstawionego stanu faktycznego – Bursa nie jest prowadzona przez żadną szkołę. Organem prowadzącym jest Powiat. Bursa nie podpisuje umów na zakwaterowanie ze szkołami, ale bezpośrednio z wychowankami lub Fundacją.

Zatem, odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, że zakwaterowanie w Bursie uczniów, wychowanków nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy. W konsekwencji Wnioskodawca wystawiając faktury za usługi zakwaterowania w Bursie wychowanków Fundacji … nie może zastosować zwolnienia od podatku VAT.

W powyższym zakresie należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Ponadto, Wnioskodawca świadczy usługi noclegowe dla gości Schroniska. Prawo do korzystania ze Schroniska przysługuje młodzieży szkolnej, studenckiej, nauczycielom oraz członkom Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych i Federacji Hostelling International oraz innym osobom pod warunkiem przestrzegania regulaminu. Usługi te skalsyfikowane są w grupowaniu PKWiU 55.20.11-20.

Mając na uwadze powołany wcześniej przepis art. 41 ust. 2 w związku z cyt. art. 146a pkt 2 ustawy i w związku z poz. 163 załącznika Nr 3 do ustawy usługi związane z zakwaterowaniem skalsyfikowane wg PKWiU 55 opodatkowane są stawką podatku w wysokości 8%.

Z powyższego wynika, że usługi zakwaterowania gości Schroniska mieszczące się w PKWiU 55.20.11-0 należy opodatkować preferencyjną 8% stawką podatku.

W powyższym zakresie należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na oświadczeniu Wnioskodawcy, że Bursa Szkolna nie podpisuje umów ze szkołami, przy założeniu, że Fundacja …, która zawiera z Bursą umowy na zakwaterowanie i wyżywienie swoich wychowanków nie prowadzi szkoły w rozumieniu ustawy o systemie oświaty.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej– rozpatrzone.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj