Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP2.4512.1033.2016.2.KO
z 21 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201) oraz § 2 i § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 grudnia 2016 r. (data wpływu 20 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 2 lutego 2017 r. (data wpływu 8 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zakresie braku obowiązku zapłaty przez Wnioskodawcę opłaty w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w myśl art. 132 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zakresie braku obowiązku zapłaty przez Wnioskodawcę opłaty w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w myśl art. 132 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 lutego 2017 r. (data wpływu 8 lutego 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 25 stycznia 2017 r. znak: 2461-IBPP2.4512.1033.2016.1.KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik jest osobą prawną i działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącej działalność gospodarczą na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest handel detaliczny oraz hurtowy w zakresie produktów spożywczych i innych. Podatnik posiada sieć sklepów działających na terenie miasta w którym znajduje się siedziba podatnika. Ponadto podatnik posiada podpisaną umowę partnerską z Grupą Zakupową - podmiotem zrzeszającym sieci sklepów i jest jednym z członków Grupy Zakupowej. Grupa Zakupowa, w której działa podatnik zawiera umowy franczyzowe i celem jej działalności jest stworzenie sieci sklepów działających pod wspólnym znakiem handlowym, opracowanie wspólnej koncepcji marketingowej oraz nawiązywanie współpracy z producentami i dostawcami celem wynegocjowania jak najlepszych cen zaopatrzeniowych dla swoich członków.

Grupa Zakupowa zamierza podpisać umowę na dostawę towarów z jednym z producentów alkoholu. Na podstawie zapisów tejże umowy w ramach prowadzonej działalności Grupa Zakupowa świadczyć będzie usługi zamieszczania w promocyjnych gazetkach handlowych informacji handlowej dotyczącej cen piwa, co jest zgodne z zapisami z art. 131 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Informacja handlowa zawierać będzie zapisy wynikające z rozporządzenia z dnia 6 listopada 2003 r. w sprawie treści, wielkości, wzoru i sposobu umieszczania na reklamach piwa napisów informujących o szkodliwości spożywania alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim.

Na gazetkach handlowych umieszczane za wynagrodzeniem (zapłatą) będą również promocyjne produkty spożywcze innych producentów .

Grupa Zakupowa zlecać będzie wydruk gazetek współpracującej drukarni, następnie gazetki rozprowadzane będą przez członków Grupy Zakupowej, (w tym przez Wnioskodawcę) do ich sklepów. Opłaty za wydruk gazetek ponosić będzie każda sieć (w tym Wnioskodawca ) we własnym zakresie. Natomiast Grupa Zakupowa ponosi koszt wydruku gazetki za swoich franczyzobiorców.

Grupa Zakupowa w zamian za świadczenie ww. usługi wystawiać będzie fakturę, na podstawie której producent alkoholu zobowiązany będzie do zapłaty Grupie Zakupowej wynagrodzenia za świadczoną usługę.

Zapłacone przez producenta alkoholu wynagrodzenie zostanie następnie podzielone w równych częściach na uczestników Grupy Zakupowej w tym na Wnioskodawcę oraz na Grupę Zakupową i wypłacone każdemu z nich na podstawie wystawionych przez uczestników faktur VAT opiewających na poszczególne części ww. wynagrodzenia.


Pismem z 2 lutego 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił zdarzenie przyszłe następująco:


ad. 1 Wnioskodawca stanie się właścicielem gazetek handlowych rozprowadzanych w jego sklepach. Faktycznie treść i elementy graficzne gazetek będą przygotowywane i projektowane przez Grupę Zakupową, ona dokonywać będzie również zlecenia do druku, natomiast odbiorcą faktury za wydruk będzie Wnioskodawca i on też będzie dokonywał zapłaty za wydruk gazetek, a tym samym stanie się ich właścicielem.


ad. 2 Treść gazetki handlowej każdorazowo będzie ustalana przez Grupę Zakupową, która odpowiedzialna będzie za projekt gazetki. Wnioskodawca jednak będzie miał wpływ na treści zamieszczone w promocyjnej gazetce handlowej.


ad. 3 Wnioskodawca będzie ponosił odpowiedzialność za eksponowane treści reklamowe dotyczące piwa w gazetkach handlowych, które będą rozprowadzane w jego sklepach. Odpowiedzialność wynika z obowiązujących przepisów prawa. Wnioskodawca jako właściciel sklepu ponosi odpowiedzialność za rozpowszechniane przez niego materiały handlowe.


ad. 4 Gazetki reklamowe będą rozpowszechniane przez Wnioskodawcę w jego sklepach w imieniu Wnioskodawcy a na rachunek Grupy Zakupowej. Wypłata wynagrodzenia przez producenta alkoholu nastąpi bowiem bezpośrednio na rachunek Grupy Zakupowej na podstawie wystawionej przez Grupę Zakupową faktury. W ten sposób zapłacone wynagrodzenie będzie następnie podzielone w równych częściach i wypłacone każdemu z uczestników Grupy Zakupowej i samej Grupie Zakupowej.


Ad. 5 Wnioskodawca otrzymywać będzie część wynagrodzenia wypłaconego Grupie Zakupowej przez producenta alkoholu. Wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawcy przez Grupę Zakupową należne będzie za zamieszczanie przez Wnioskodawcę, na promocyjnych gazetkach handlowych, informacji handlowej dotyczącej m. in. cen piwa, grafiki (fotografia) piwa, marka piwa i nazwa producenta. Informacja handlowa zawierać będzie także zapisy wynikające z rozporządzenia z dnia 6 listopada 2003 r. w sprawie treści, wielkości, wzoru i sposobu umieszczania na reklamach piwa napisów informujących o szkodliwości spożywania alkoholu lub o zakazie sprzedaży alkoholu małoletnim, co jest zgodne z zapisami z art. 131 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.


ad. 6 Wysokość kwoty wypłaconej Wnioskodawcy przez Grupę Zakupową nie będzie zależna od Wnioskodawcy. Grupa Zakupowa negocjować będzie z producentem alkoholu kwotę wynagrodzenia należnego jej w zamian za zamieszczanie na promocyjnych gazetkach handlowych informacji handlowej dotyczącej piwa wyprodukowanego przez producenta. Tak wynegocjowana kwota wynagrodzenia wypłacona zostanie przez producenta na rzecz Grupy Zakupowej a następnie będzie dzielona na poszczególnych uczestników Grupy Zakupowej w tym Wnioskodawcę oraz na Grupę Zakupową. Wnioskodawca otrzyma 1/6 kwoty wynagrodzenia, które wypłacone zostanie Grupie Zakupowej przez producenta. Wnioskodawca nie będzie miał więc wpływu na wysokość tej kwoty, gdyż zostanie ona wynegocjowana przez Grupę Zakupową, zaś Wnioskodawcy należna będzie stała 1/6 część tej kwoty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca zobowiązany będzie do wnoszenia zgodnie z art. 132 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi na wyodrębniony rachunek utworzony w tym celu przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej opłaty w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z usługi opisanej w pkt G niniejszego wniosku?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on zobowiązany do zapłaty opłaty, o której mowa w art. 132 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi.

W myśl art. 132 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi „Podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą na wyodrębniony rachunek utworzony w tym celu przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej opłatę w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi.”

Ustawa w art. 21 ust. 1 pkt 3 reguluje czym jest „reklama napojów alkoholowych”, w myśl artykułu jest to : „publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.”

Zgodnie z powyższym Podatnik uważa, iż nie jest zobligowany do wniesienia tzw. „podatku piwnego”, gdyż nie będzie dokonywać on faktycznego publicznego rozpowszechniania znaków towarowych napojów alkoholowych. Ponadto to Grupa Zakupowa będzie zlecać zamieszczenie informacji handlowej dotyczącej piwa na gazetkach handlowych. Ona będzie też projektodawcą gazetek. Na poparcie stanowiska Wnioskodawcy wskazuje również fakt, iż odpłatność za reklamę czyli wynagrodzenie za usługę należne od producenta faktycznie pobierać będzie Grupa Zakupowa, a tym samym ona zobligowana będzie do zapłaty i odprowadzenia opłaty, o której mowa w art. 132 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi. Dopiero po zapłacie wynagrodzenia na rzecz Grupy Zakupowej, Grupa przekaże część tego wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę charakter i cel ustawy o wychowaniu w trzeźwości, właściwe jest podejście, że podmiotami zobowiązanymi do uiszczania opłaty są tylko te podmioty, które rzeczywiście podejmują działania będące reklamą napojów alkoholowych. Zgodnie z takim podejściem, w sytuacji gdy fakturę z tytułu gazetki handlowej na producenta wystawiła Grupa Zakupowa, opłata z tego tytułu powinna być uiszczona tylko raz, tj. przez Grupę Zakupową. W sprzeczności z ustawą stałoby podwójne opodatkowanie wynagrodzenia od producenta alkoholu, raz przez Grupę Zakupową a następnie przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U. z 2016, poz. 487 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą na wyodrębniony rachunek utworzony w tym celu przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej opłatę w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi.

W myśl art. 132 ust. 2 ustawy podmioty, o których mowa w ust. 1, sporządzają zbiorczą deklarację miesięczną według wzoru określonego na podstawie ust. 4 i przekazują ją w terminie do 20. dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym powstał obowiązek wystawienia faktury, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, na wynagrodzenie lub jego część.

Deklaracje, o których mowa w ust. 2, składa się do tego samego urzędu skarbowego, do którego składa się deklarację dotyczącą podatku od towarów i usług w zakresie usługi, o której mowa w ust. 1 (art. 132 ust. 3 ustawy).

Treść art. 21 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi stanowi słowniczek pojęć, którymi posługuje się ustawodawca. W przedmiotowym słowniczku pojęć ustawodawca dokonuje tzw. legalnej wykładni definicji pojęć istotnych, ważnych dla danej regulacji ustawowej. W analizowanym przepisie szczególne znaczenie ma zwrot zawarty na samym początku art. 21 ust. 1 „użyte w ustawie określenia oznaczają”, z czego pośrednio wynika, iż ich definicje zostały sporządzone przede wszystkim dla potrzeb cyt. ustawy jako względnie samodzielnej regulacji ustawowej i przenoszenie ich znaczenia na grunt innych ustaw nie może odbywać się w sposób automatyczny. W tym przedmiocie należy stosować podejście systemowe, uwzględniające specyfikę merytoryczną i ewentualny zakres odesłań tych innych ustaw szczególnych do aktów.

Definicję pojęcia reklamy napojów alkoholowych zawiera art. 21 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem, reklama napojów alkoholowych oznacza publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.

Z literalnej wykładni art. 132 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że obowiązek uiszczania opłat dotyczy tylko tych podmiotów, które (zgodnie z definicją reklamy napojów alkoholowych) reklamę rozpowszechniają (rozmieszczają na bilbordach, na łamach gazet, nadają przez radio i TV, itd.), nie zaś wykonują same prace pomocnicze towarzyszące procesowi reklamy. Zazwyczaj reklama ma na celu skłonienie do nabycia lub korzystania z określonych towarów czy usług, popierania określonych spraw lub idei.

Definicja zawarta w cyt. ustawie w istotny sposób rozszerza powszechnie ugruntowane w orzecznictwie pojęcie reklamy, za której element charakterystyczny uznaje się element namowy, perswazji nabycia tego a nie innego towaru, oddziaływania na emocje odbiorcy. Tymczasem definicja zamieszczona w cyt. ustawie za reklamę uważa każdą rozpowszechnianą publicznie informację. Z tak sformułowanej definicji można wnioskować, że każde działanie zmierzające do publicznego rozpowszechniania znaków towarowych napojów alkoholowych uznaje się za reklamę napojów alkoholowych. Z zakresu tego ustawodawca wyłączył tylko informacje używane do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi. Z tak sformułowanej definicji można wnioskować, że każde działanie zmierzające do publicznego rozpowszechniania znaków towarowych napojów alkoholowych uznaje się za reklamę napojów alkoholowych. Z zakresu tego ustawodawca wyłączył tylko informacje używane do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.

Zatem z powyższego wynika, że obowiązkiem tym objęci są wszyscy, którzy w jakikolwiek sposób reklamują markę alkoholu lub nazwę i logo firmy produkującej alkohol. Obowiązek ten winien dotyczyć przede wszystkim mediów (telewizji, radia, prasy), ale również firm świadczących usługi reklamy zewnętrznej (np. na billboardach, słupach reklamowych). Opłatą mogą być także objęte hipermarkety, kina, firmy transportowe, restauracje i hotele, o ile udostępniają przestrzeń lub czas dla publicznej reklamy alkoholu.

Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu odgrywa art. 132 ust. 1 w związku z art. 2¹ ust. 1 pkt 3 ustawy. Z przepisów tych wynika, iż obowiązek uiszczania opłat dotyczy tych podmiotów, które publicznie rozpowszechniają reklamę napojów alkoholowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada podpisaną umowę partnerską z Grupą Zakupową - podmiotem zrzeszającym sieci sklepów i jest jednym z członków Grupy Zakupowej. Grupa Zakupowa zamierza podpisać umowę na dostawę towarów z jednym z producentów alkoholu. Na podstawie zapisów tej umowy w ramach prowadzonej działalności Grupa Zakupowa świadczyć będzie usługi zamieszczania w promocyjnych gazetkach handlowych informacji handlowej dotyczącej cen piwa. Grupa Zakupowa zlecać będzie wydruk gazetek, następnie gazetki rozprowadzane będą przez członków Grupy Zakupowej, (w tym przez Wnioskodawcę) do ich sklepów. Wnioskodawca stanie się właścicielem gazetek handlowych rozprowadzanych w jego sklepach. Treść gazetki handlowej każdorazowo będzie ustalana przez Grupę Zakupową, która odpowiedzialna będzie za projekt gazetki. Wnioskodawca jednak będzie miał wpływ na treści zamieszczone w promocyjnej gazetce handlowej. Wnioskodawca będzie ponosił odpowiedzialność za eksponowane treści reklamowe dotyczące piwa w gazetkach handlowych, które będą rozprowadzane w jego sklepach. Gazetki reklamowe będą rozpowszechniane przez Wnioskodawcę w jego sklepach w imieniu Wnioskodawcy a na rachunek Grupy Zakupowej. Wypłata wynagrodzenia przez producenta alkoholu nastąpi bowiem bezpośrednio na rachunek Grupy Zakupowej na podstawie wystawionej przez Grupę Zakupową faktury. W ten sposób zapłacone wynagrodzenie będzie następnie podzielone w równych częściach i wypłacone każdemu z uczestników Grupy Zakupowej i samej Grupie Zakupowej. Wnioskodawca otrzymywać będzie część wynagrodzenia wypłaconego Grupie Zakupowej przez producenta alkoholu. Wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawcy przez Grupę Zakupową należne będzie za zamieszczanie przez Wnioskodawcę, na promocyjnych gazetkach handlowych, informacji handlowej dotyczącej m. in. cen piwa, grafiki (fotografia) piwa, marka piwa i nazwa producenta.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy Wnioskodawca zobowiązany będzie do wnoszenia zgodnie z art. 132 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi opłaty w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z opisanej usługi.

W opisie sprawy Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że stanie się właścicielem gazetek handlowych rozprowadzanych w jego sklepach, będzie miał wpływ na treści zamieszczone w promocyjnych gazetkach handlowych oraz będzie ponosił odpowiedzialność za eksponowane treści reklamowe dotyczące piwa w gazetkach handlowych, które będą rozprowadzane w jego sklepach. Rozprowadzane gazetki reklamowe w ocenie Organu nie stanowią informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi, bowiem są skierowane i przeznaczone dla klientów Wnioskodawcy tj. potencjalnych konsumentów. Ponadto wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawcy przez Grupę Zakupową należne będzie za zamieszczanie przez Wnioskodawcę, na promocyjnych gazetkach handlowych, informacji handlowej dotyczącej m.in. cen piwa, grafiki (fotografia) piwa, marka piwa i nazwa producenta.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie podmiotem, który publicznie rozpowszechnia reklamę napojów alkoholowych. W związku z tym na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 132 ust. 1 ustawy w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług, bowiem Wnioskodawca będzie świadczyć usługę będącą reklamą napojów alkoholowych w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie zgodnie z art. 57a skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj