Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPB4.4511.797.2016.1.KK
z 3 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2016 r. (data wpływu 15 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest:


- nieprawidłowe – w części dotyczącej obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C;
- prawidłowe – w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 15 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 13 lipca 2007 r. została ogłoszona upadłość likwidacyjna Spółki w O. Na chwilę obecną, syndyk upłynnił cały majątek Spółki i zaspokoił wszystkich wierzycieli w 100%, czyli zrealizowany został ostateczny plan podziału funduszy masy.

W związku z powyższym, syndyk wszczął procedurę zakończenia postępowania upadłościowego.

Po zakończeniu procedur likwidacyjnych, Spółka zostanie wykreślona z Krajowego Rejestru Sądowego.

Pomimo zaspokojenia wszystkich wierzycieli i wypłacie ostatecznego wynagrodzenia syndykowi, na rachunku bankowym pozostanie nadwyżka środków finansowych, którą syndyk wypłaci udziałowcom proporcjonalnie do ich udziałów.


Udziałowcami Spółki w upadłości likwidacyjnej są następujące podmioty:


  • G. G., posiadający 27,24% udziałów, będący polskim rezydentem podatkowym, oraz
  • D. R. posiadający 72,76% udziałów, będący niemieckim rezydentem podatkowym.


Umowa Spółki w par. 30 stanowi, że „rozwiązanie Spółki następuje po przeprowadzeniu likwidacji, przy czym każdy ze wspólników posiada takie same prawa w zakresie podziału środków likwidowanej Spółki (także dewizowych) oraz przejmowania rzeczy i praw stanowiących majątek likwidowanej Spółki.”

Pan G.G. jako osoba fizyczna zamieszkała w Rzeczpospolitej Polskiej, nabył swoje udziały w kwietniu 2012 r. od syndyka Masy Upadłości O. Sp. z o.o. w upadłości likwidacyjnej, która była w posiadaniu 714 udziałów (po 18.360 zł każdy) Wnioskodawcy, o łącznej wartości nominalnej 13.109.040 zł. Wszystkie udziały zostały nabyte za cenę wynoszącą 1.000 zł, która została zapłacona syndykowi przed zawarciem umowy sprzedaży udziałów.

Pan R. D. jako osoba fizyczna zamieszkała w Republice Federalnej Niemiec, posiada tytuł własności 1.907 udziałów po 18.360 zł każdy o łącznej wysokości nominalnej 35.012.520 zł, nieprzerwanie od 2006 r. Pan R. D. nabył 1.227 udziałów w kapitale zakładowym Wnioskodawcy na podstawie umowy sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zawartej w dniu 23 listopada 2006 r. pomiędzy MM z siedzibą w H. (Niemcy) a Panem R. D., za łączną cenę 12.686.776 EUR. Natomiast kolejne 680 udziałów w kapitale Wnioskodawcy, nabył na podstawie umowy sprzedaży udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością zawartej w dniu 23 listopada 2006 r. pomiędzy S. (Austria) a Panem R. D. za łączną cenę 7.131.840 EUR. Do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Pan R. D. nie przedłożył syndykowi certyfikatu rezydencji podatkowej w Republice Federalnej Niemiec.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy prawidłowe jest stanowisko syndyka, zgodnie z którym:


  • w sytuacji, gdy nadwyżka polikwidacyjna wypłacona Panu G. G. przekroczy koszt objęcia udziałów Spółki w upadłości likwidacyjnej, Spółka będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c w związku z art. 30a ust. 1 pkt 4, art. 21 ust. 1 pkt 50 lit. a ustawy o PIT?
  • w sytuacji, gdy nadwyżka polikwidacyjna wypłacona Panu R. D. przekroczy koszt objęcia udziałów Spółki w upadłości likwidacyjnej, Spółka będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych według stawki 15% wynikającej z art. 10 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, lub według stawki 19% wynikającej z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o PIT, do przychodów z kapitałów pieniężnych zalicza się przychody z tytułu podziału majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki. Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Otrzymana przez Pana G.G nadwyżka polikwidacyjna będzie przychodem z kapitałów pieniężnych jako przychód z tytułu udziałów w zyskach osób prawnych. Natomiast opodatkowaniu podlegać będzie, różnica między wartością otrzymaną a wydatkami poniesionymi na nabycie udziałów w kwocie 1.000 zł.

Pobrany podatek Spółka będzie musiała ująć w deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR oraz informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C, która zostanie przekazana podatnikowi osobie fizycznej i urzędowi skarbowemu.


Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT, osoby fizyczne niemające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT od dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Natomiast art. 30a ust. 2 ustawy o PIT stanowi, że przepis art. 30a ust. 1 pkt 4 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Zgodnie z art. 10 ust. 2 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, dywidendy mogą być opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidendy ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:


  1. 5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendę wynosi co najmniej 10%,
  2. 15% kwoty dywidendy brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o PIT, za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się m. in. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki. W myśl art. 24 ust. 5 pkt 3 ustawy o PIT - dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki. Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50a - wolne od podatku dochodowego są m.in. wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach osoby prawnej. Zatem zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 i ust. 6 ustawy o PIT od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, m.in. z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze, a zarazem zakładając, iż wypłacone środki pieniężne z tytułu nadwyżki polikwidacyjnej, które otrzyma wspólnik R. D., nie przekroczą wartości kwoty poniesionej na nabycie udziałów w Spółce w upadłości likwidacyjnej, nie wystąpi zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, gdyż opodatkowaniu może podlegać jedynie dochód, czyli nadwyżka między wartością majątku otrzymanego w wyniku likwidacji a wydatkami poniesionymi przez udziałowca na objęcie udziałów.

W przypadku wypłaty nadwyżki polikwidacyjnej, którą stanowiłaby wartość większą niż koszt nabycia udziałów, wówczas różnica stanowiąca dochód zostałaby opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% (zakładając, że Pan R. D. nie przedłoży certyfikatu rezydencji).

Natomiast w przypadku złożenia certyfikatu rezydencji podatkowej przez Pana R. D., wypłata nadwyżki polikwidacyjnej, która stanowiłaby wartość większą niż koszt nabycia udziałów, różnica stanowiąca dochód będzie podlegała obniżonej stawce podatkowej w wysokości 15% zgodnie z art. 10 umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.

Pobrany podatek Spółka będzie musiała ująć w deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR oraz informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanej przez osoby fizyczne niemającej w Polsce miejsca zamieszkania IFT-1/1R, która zostanie przekazana podatnikowi osobie fizycznej i urzędowi skarbowemu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w części dotyczącej obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C, w pozostałym zakresie prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


W myśl art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).


Zgodnie z art. 3 ust. 2b ww. ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:


  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  5. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  6. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym albo instytucji wspólnego inwestowania, w których co najmniej 50% wartości aktywów, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
  7. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.


Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 5a pkt 21 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Certyfikat rezydencji jest dokumentem potwierdzającym określony stan faktyczny – miejsce rezydencji podatnika dla celów podatkowych, którym w przypadku podatników podatku dochodowego od osób fizycznych jest miejsce zamieszkania. Wydając takie zaświadczenie właściwy organ potwierdza, że – na moment wydania tego dokumentu, bądź na moment w nim określony – stan faktyczny wskazany w jego treści jest zgodny ze stanem faktycznym, wynikającym z ewidencji, rejestrów prowadzonych przez ten organ bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu; może zatem dotyczyć wyłącznie zaistniałych, tj. teraźniejszych lub przeszłych stanów faktycznych, nigdy przyszłych okoliczności faktycznych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Jak wynika z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są m.in. kapitały pieniężne.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) ww. ustawy, za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce lub spółdzielni, w tym również podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki.

Przy ustalaniu wartości przychodu, o którym mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) ww. ustawy stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 ustawy, co wynika bezpośrednio z treści art. 17 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że w przypadku, gdy cena określona w umowie, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej określonych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej jest uprawniony do określenia wartości przychodu z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych, jeżeli podatnik nie wskaże przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi podatnik (art. 19 ust. 1 i ust. 4 cytowanej ustawy).

Stosownie do art. 24 ust. 5 pkt 3 ww. ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki.

Zgodnie z treścią art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych – z zastrzeżeniem art. 52a – pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w tej spółce lub udziałów w zyskach osoby prawnej.

Zry1czałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 oraz pkt 6, 8 i 9, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 5 pkt 1 i 4, ust. 5a, 5d i 5e (art. 30a ust. 6 ww. ustawy).

Natomiast przepis art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że płatnicy, o których mowa w ust. 1 - z zastrzeżeniem ust. 5 - są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych ( ... )w art. 30a ust. 1. Płatnicy, zgodnie z art. 42 ust. 1 i 1a ww. ustawy, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa wyżej, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).


W myśl art. 42 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa:


  1. w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika wykonują swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru;
  2. w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.


W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (PIT-8C).

Biorąc zatem pod uwagę powyższe uregulowania prawne uznać należy, że w sytuacji kiedy nadwyżka polikwidacyjna wypłacona Panu G.G. przekroczy koszt objęcia udziałów Wnioskodawcy, Spółka będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) w związku z art. 30a ust. 1 pkt 4 oraz art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca będzie zatem zobowiązany do sporządzenia deklaracji, o której mowa w art. 42 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-8AR). Równocześnie Wnioskodawca (wobec obowiązku poboru zryczałtowanego 19% podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy) nie sporządza informacji, o której mowa w art. 42a ustawy (PIT-8C). Informację tę sporządza podmiot dokonujący wypłaty należności lub świadczeń, od których nie ma obowiązku poboru zaliczek na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego

Natomiast obowiązki Wnioskodawcy jako płatnika dotyczące wypłaty nadwyżki polikwidacyjnej dla drugiego wspólnika Spółki będącego rezydentem podatkowym Republiki Federalnej Niemiec należy określić z uwzględnieniem postanowień Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec z dnia 14 maja 2003 r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. 2005, Nr 12, poz. 90).


W myśl art. 10 ust. 1 i 2 Umowy dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Jednakże dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:


  1. 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,
  2. 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.


Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

Określenie "dywidendy" użyte w niniejszym artykule oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych, praw do udziału w zysku, akcji w górnictwie, akcji założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również inny dochód, który według prawa Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji i wypłaty z tytułu świadectw udziałowych w funduszu inwestycyjnym (art. 10 ust. 3 Umowy).

Podsumowując powyższe, w sytuacji kiedy Pan R. D., będący niemieckim rezydentem podatkowym nie przedłoży Wnioskodawcy certyfikatu rezydencji podatkowej, Spółka wypłacając nadwyżkę polikwidacyjną przekraczającą koszt objęcia jej udziałów, będzie zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) w związku z art. 30a ust. 1 pkt 4 oraz art. 21 ust. 1 pkt 50a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku przedłożenia certyfikatu rezydencji i przy założeniu, że wypłacona nadwyżka polikwidacyjna przekroczy koszt objęcia udziałów Spółki w upadłości likwidacyjnej, różnica będzie podlegała opodatkowaniu stawką 15% wynikającą z Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wnioskodawca będzie zatem zobowiązany do sporządzania deklaracji, o której mowa w art. 42 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-8AR) oraz do przesłania informacji, o której mowa w art. 42 ust. 2 ustawy (IFT- 1/IFT-1R).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016, poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj