Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
3063-ILPB1-1.4511.11.2017.2.AMN
z 15 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2016 r. (data wpływu 9 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazywaniem nagród w ramach konkursów:

  • w części dotyczącej braku obowiązku wystawienia informacji PIT-8C – jest prawidłowe,
  • w pozostałej części – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazywaniem nagród w ramach konkursów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 15 lutego 2016 r. znak 3063-ILPB1-1.4511.11.2017.1.AMN na podstawie art. 155 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 17 lutego 2017 r. Wniosek nie został uzupełniony. W związku z tym zgodnie z pouczeniem zawartym w ww. wezwaniu zastosowanie znajdzie przepis art. 144 § 3 Ordynacji podatkowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka H. Wnioskodawca (dalej również: Spółka) prowadzi działalność w zakresie hurtowej dystrybucji artykułów biurowych oraz szkolnych takich jak zeszyty, artykuły piśmienne, notatniki, plecaki itd.

W ramach przyjętej przez siebie strategii biznesowej Spółka będzie podejmować szereg działań, które będą wspierać bezpośrednio lub pośrednio sprzedaż produktów Spółki. Wnioskodawca zamierza stosować różne formy wspomagania sprzedaży w tym m.in. ma zamiar organizować Konkursy (dalej Konkursy), które co Wnioskodawca chce podkreślić będą adresowane wyłącznie do Konsumentów czyli osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej kupujących towary pochodzące od Spółki. Konsumenci biorący udział w tych Konkursach nie będą kupować tych towarów bezpośrednio w Spółce, która nie prowadzi w ogóle handlu detalicznego i nie posiada kas fiskalnych, ale ze sklepów − prowadzonych przez klientów Spółki. Opisane wyżej Konkursy będą miały na celu zwiększyć sprzedaż Spółki. Warunkiem udziału w takim Konkursie będzie zakup towarów pochodzących od Spółki i przedstawienie Spółce paragonu dokumentującego zakup. Tym samym nawet gdyby Konsument prowadził działalność gospodarczą, to zakupy uprawniające do udziału w Konkursie nie będą związane z działalnością gospodarczą Konsumenta − ponieważ dla celów Konkursu zakup nie będzie mógł być dokumentowany fakturą, ale paragonem.

Na potrzeby przeprowadzenia poszczególnych Konkursów, Spółka ustali warunki i zasady uczestnictwa dla wszystkich Konsumentów biorących udział w danym Konkursie. Zasady Konkursu każdorazowo sformułowane będą w odpowiednich regulaminach danego Konkursu, które będą określać m.in. organizatora Konkursu czyli Spółkę, oraz określenie zasad udziału w Konkursie wskazanie katalogu towarów, których zakup będzie uprawniał do udziału w Konkursie), czas trwania Konkursu, zasady i przedmiot Konkursu, tj. zadania do wykonania w ramach Konkursu, zasady i kryteria wyłonienia zwycięzców oraz nagrody i sposób ich wydawania. Uczestnictwo w Konkursie będzie dobrowolne i uzależnione od spełnienia odpowiednich warunków przewidzianych w ramach reguł danego Konkursu.

Spółka zamierza informować o nich potencjalnych uczestników − Konsumentów każdorazowo poprzez ogłoszenie na stronie internetowej Spółki, na której będzie publikowany również Regulamin Konkursu.

Dodatkowo informacje te będą zamieszczane w innych źródłach takich jak fanpage na koncie facebookowym Spółki, a także za pomocą innych sposobów takich jak np. gazetki promocyjne itp. Podkreślić należy, że każdorazowo jednak ogłoszenie będzie publikowane na stronie internetowej Wnioskodawcy. Spółka będzie zawsze występowała jako organizator Konkursu. Konkursy organizowane przez Spółkę nie będą się charakteryzować żadnym stopniem losowości, więc nie będzie można ich uznać za jakiekolwiek loterię w rozumieniu ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (Dz. U. 2009, Nr. 201, poz. 1540, ze zm.). Zwycięzcami Konkursów będą zostawać uczestnicy − Konsumenci, których po ocenie wykonania zadania konkursowego wybierze specjalnie w tym celu powołana przez Spółkę komisja konkursowa. Sposób wyboru zwycięzców Konkursów oraz inne zasady będą każdorazowo określane w regulaminie Konkursów dostępnym dla wszystkich uczestników na stronie internetowej Spółki, przy czym uczestnikami nie będą mogli być pracownicy Spółki.

Konsumenci − zwycięzcy Konkursów organizowanych przez Spółkę będą otrzymać zarówno nagrody rzeczowe jak i nagrody pieniężne o wartościach każdorazowo nieprzekraczających kwoty 760 zł. Przy czym w przypadku otrzymania nagrody rzeczowej będą zdarzać się przypadki, gdzie oprócz nagrody rzeczowej Konsument − uczestnik Konkursu otrzyma również nagrodę pieniężną łącznie jednak każdorazowo nieprzekraczających kwoty 760 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym, przekazywane Nagrody (których wartość nie będzie przekraczać 760 złotych) wydawane osobom fizycznym w ramach Konkursów, które Wnioskodawca ma zamiar organizować i ogłaszać na stronie internetowej, której administratorem jest Wnioskodawca, powszechnie dostępnej dla użytkowników Internetu, będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych PIT przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym i że w związku tym czy na Wnioskodawcy nie będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności nie będzie ciążył na nim ani obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, ani też obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku od wygranych w tych Konkursach pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z organizowaniem Konkursów na rzecz Uczestników, Konsumentów niebędących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą i przekazywaniem przez Wnioskodawcę na ich rzecz Nagród z tytułu udziału w takich Konkursach o wartości nieprzekraczającej 760 PLN, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) a w szczególności nie będzie ciążył na nim ani obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, ani też obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Uzasadnienie

Zdaniem Wnioskodawcy, nagrody rzeczowe i pieniężne, które ma zamiar wydawać Konsumentom czyli osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w ramach organizowanych i ogłaszanych przez niego w przyszłości Konkursów, będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. wolne od podatku dochodowego są wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Zdaniem Wnioskodawcy, do konkursów i gier organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja), określonych w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, można zaliczyć Konkursy, które Spółka ma zamiar ogłaszać za pośrednictwem publicznie dostępnej strony internetowej Spółki.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.; dalej: „u.p.d.o.f.” ) nie definiuje co do zasady pojęcia środków masowego przekazu, wskazuje jednak w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. ich przykłady wymieniając - prasę, radio i telewizję. Dodać, można że również w innych aktach prawnych, brak jest legalnej definicji pojęcia „środki masowego przekazu”, ale według definicji Internetowej Encyklopedii PWN obejmuje ono także tzw. nowe media: telegazetę, telewizję satelitarną, Internet. W przepisach prawa zdefiniowane jest tylko pojęcie jednego ze środków masowego przekazu, to jest „prasy”. W świetle art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm.), (...) prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania. Mając na uwadze powyższe można zastosować analogie i wskazać, że Internet spełnia te same zadania co tradycyjne media w tym prasa, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenia Konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców. W ocenie Wnioskodawcy Internet powinien z tego powodu zostać zaliczony do środków masowego przekazu, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mimo, że Internet nie został wymieniony w tym przepisie jako odrębny środek masowego przekazu, w dobie postępu technologicznego powinien być za taki uznany. Zauważyć należy, że wskazane przez ustawodawcę, w nawiasie występującym w przepisie, rodzaje środków masowego przekazu mają charakter przykładowy. Treść nawiasu nie stanowi zamkniętego, enumeratywnie wyliczonego katalogu. Wobec tego uzupełnienie zawartych w nawiasie pojęć nowym, współczesnym środkiem masowego przekazu jakim jest Internet nie stanowi nadużycia prawa. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych pochodzi z 26 lipca 1991 r., a zapis w punkcie 68 został wprowadzony w życie z dniem 1 stycznia 1992 r. aczkolwiek inna była wówczas kwota nagród wolnych od podatku, a mianowicie była to trzykrotność najniższego wynagrodzenia za pracę, ogłoszona za grudzień roku poprzedniego. Obecnie obowiązująca wersja - 760 zł., została wprowadzona ustawą z dnia 21 listopada 2001 r. (Dz. U. 134, poz. 1509) i zmieniona ustawą z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679). Uwzględniając datę powstania przepisu należy zasadnie przypuszczać, że Internet nie był wówczas środkiem komunikacji, a na pewno nie o charakterze masowym. Obecnie jest z całą pewnością środkiem masowego przekazu. Za taką koncepcją przemawiają również słowniki języków obcych wskazujące, że środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego czyli instytucje za pomocą których kieruje się pewne treści do nieograniczonej liczby osób. Określenie „mass” pochodzi z łaciny - co oznacza „masowy”, a „media” z angielskiego co oznacza „pośrednictwo”, a więc masowe środki przekazu (por. Władysław Kopaliński - Słownik Wyrazów Obcych Wydanie XXI str. 322). Jak wiadomo zarówno prasa, radio jak i telewizja są przekaźnikami najprzeróżniejszych artykułów programów i reklam, które tworzy określony właściciel środka masowego przekazu lub wydawca konkretnego programu. Należy podkreślić, że Konkursy będą przez Wnioskodawcę organizowane i emitowane (ogłaszane) za pośrednictwem strony internetowej, której twórcą i administratorem jest Wnioskodawca i która utrzymywana jest na serwerach dzierżawionych przez Wnioskodawcę, w ramach ogólnodostępnej sieci Internet. To administrator strony jest technicznym organizatorem Konkursu określonego rodzaju. Nie może być nim przecież organizator sieci połączeń, a więc sieci nośników. Nośniki stanowią sieć technicznego przekazu tak jak dla prasy drukowanej stanowi ją gazeta. Internet to połączenie słów „Inter” z łacińskiego między i „net” - z angielskiego sieć - Słownik Wyrazów Obcych Europa 2001 str. 330, 331. Zdaniem Wnioskodawcy interpretowany przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. należy rozumieć w ten sposób, że na łamach środka masowego przekazu jest organizowany i ogłaszany dany Konkurs, a organizuje go autor Konkursu, choć publikuje go wraz z techniczną organizacją właściciel serwera albo osoba działająca na jego zlecenie. Internet tym różni się od telewizji czy radia, że każdy może być nadawcą o ile zarejestruje się u użytkownika sieci. Wnioskodawca jest administratorem strony internetowej, na której mają być publikowane dane o Konkursach, a nagrody nie będą przekraczać 760 zł. W takim razie zdaniem Wnioskodawcy otrzymujący te nagrody konsumenci będą mogli w ocenie Wnioskodawcy korzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. Każdy bowiem odbiorca internetowy może korzystać z tej formy przekazu i w ten sposób brać udział w Konkursach poprzez dokonanie zakupu uprawniającego do udziału w Konkursie, a potem poprzez wykonanie zadania konkursowego i zgłoszenie tych faktów u Wnioskodawcy jako organizatora. W ocenie Wnioskodawcy celem zwolnienia, co nie jest bez znaczenia, jest premiowanie uczestników Konkursów, nie zaś właścicieli poszczególnych środków masowego przekazu w zależności od ich cech technicznych czyli właścicieli serwerów na których dane tworzące stronę internetową są zapisane. Co więcej za takim rozumieniem powyższego przepisu przemawia również wykładnia językowa przeprowadzona w ten sposób, że skoro wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w Konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (za który bez wątpienia uważany jest również Internet), to za spełnienie tego warunku należy uważać sytuację, w której Konkurs będzie zarówno emitowany (ogłoszony) przez środek masowego przekazu (tu Internet), jak i poprzez (przez) ten środek zorganizowany w znaczeniu zrealizowany, przeprowadzony. Taka interpretacja tego przepisu wydaje się być najbardziej logiczna i odpowiadałaby celowi, który można przypisać temu przepisowi. Uwzględniając powołane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że przychód uczestników - Konsumentów z tytułu wygranych Nagród w organizowanych w wyżej opisany sposób Konkursach, powinien korzystać ze zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Konsekwentnie, wypłacając/wydając respondentom wygrane/nagrody w Konkursach, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej, na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy u.p.d.o.f.

Wnioskodawca chce podkreślić, że stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę znajduje uzasadnienie w aktualnej linii interpretacyjnej zarówno Ministra Finansów jak i sądów administracyjnych. Taki pogląd był wyrażany między innymi w interpretacji podatkowej z dnia 9 stycznia 2007 r. Izba Skarbowa w Warszawie 1001/BF-II/005-1102/06/JO ) tak też Lenart Tomasz, Akcje promocyjne banków - konsekwencje podatkowe, cz. II. Prawo i podatki 2012/6/12-15. Również Sądy Administracyjne stosują taką wykładnie (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w wyroku z dnia 15 stycznia 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 1189/09) gdzie stwierdzono, iż wymóg ogłoszenia w środku masowego przekazu jest w powyższej sytuacji dotrzymany. W innym wyroku WSA w Warszawie w wyroku z dnia 21 czerwca 2013 r. sygn. III SA/Wa 2769/12 wskazał w odniesieniu do art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, że „interpretowany przepis należy rozumieć w ten sposób, że na łamach środka masowego przekazu jest organizowany i ogłaszany dany Konkurs, a organizuje go autor Konkursu, a publikuje wraz z techniczną organizacją właściciel nadajnika albo osoba działająca na jego zlecenie. Internet tym różni się od telewizji czy radia, że każdy może być nadawcą, o ile zarejestruje się u użytkownika sieci. Sieci mogą być sieciami telefonicznymi (jeszcze), satelitarnymi czy też światłowodami (tak również WSA w wyroku z dnia 15 marca 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 2988/12). Przyjmując powyższy pogląd WSA wskazał, że należy uznać, że Minister Finansów nieprawidłowo odczytał podmiotowy warunek zawarty w przedmiotowym przepisie. Stwierdzenie Ministra Finansów, że organizatorem Konkursów jest spółka prowadząca sprzedaż, która nie jest instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu, bowiem prowadzi działalność polegającą na sprzedaży hurtowej i detalicznej napojów alkoholowych i w ramach tej działalności zamierza przeprowadzać Konkursy, wykorzystując w tym celu współczesne narzędzie komunikowania się jakim jest Internet (informacja o Konkursach będzie emitowana na ogólnodostępnych stronach internetowych pod adresami domen należących do Spółki) nie jest prawidłowe. Jeżeli nagrody nie będą przekraczać 760 zł, to otrzymujący nagrody zdaniem WSA będą mogli korzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. Każdy bowiem odbiorca internetowy może korzystać z tej formy przekazu i w ten sposób brać udział w Konkursie poprzez stosowną rejestrację swojego nośnika. W ocenie Wnioskodawcy celem zwolnienia jest premiowanie uczestników Konkursów społecznie użytecznych nie zaś właścicieli poszczególnych środków masowego przekazu w zależności od ich cech technicznych. Stanowisko zgodne ze stanowiskiem Wnioskodawcy zaprezentował również Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 4 lipca 2014 r. Nr IPPB2/415-762/12/14-5/S/PW (uwzględniając wnioski prawomocnego wyroku WSA w Warszawie z dnia 4 grudnia 2013 r. III SA/Wa 616/13). Dodatkowo, wnioski zbieżne ze stanowiskiem Wnioskodawcy płyną również z interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2014 r. Nr IBPBII/2/415-223/14/MZa. Minister uznał stanowisko owego wnioskodawcy za nieprawidłowe i wskazał, że „w sytuacji wnioskodawcy wartość nagród wygranych w Konkursie organizowanym i emitowanym przez wnioskodawcę (za pośrednictwem Internetu) pod adresami domen internetowych należących do podmiotów trzecich lub za pośrednictwem profili tych podmiotów w serwisie społecznościowym A. (tzw. fanpage) nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”. Jednocześnie wskazał, że „nie budzi wątpliwości fakt, że Konkursy winny być ogłaszane, (emitowane) przez mass media, w tym przypadku przez Internet, który bezspornie zaliczyć należy do środków masowego przekazu. Zorganizowanie konkursu przez Internet w dorozumieniu oznaczać może zatem jedynie organizację konkursu poprzez konkretną instytucję, w tym przypadku właściciela danego portalu internetowego występującego jako osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, pod warunkiem jednak ogólnodostępności (nie wymagające rejestracji) tychże portali dla użytkowników Internetu. Trudno bowiem uznać, by konkurs kiedykolwiek mógł zostać zorganizowany przez Internet jako ogólnoświatową sieć komputerową niemającą osobowości prawnej. (...) Zatem zwolnieniu - z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - podlegać będzie jednorazowa wartość nieprzekraczająca kwoty 760 zł wygranej w tych konkursach, które są ogłoszone (emitowane) - w tym przypadku - przez Internet jak i organizatorem konkursu również jest Internet, w dorozumieniu jako właściciel ogólnodostępnego - niewymagającego rejestracji - portalu internetowego (...)”

W wypadku Wnioskodawcy chce on podkreślić, że Konkursy będą organizowane każdorazowo przez stronę internetową ogólnodostępna, a jedynie pomocniczo i dodatkowo ogłoszenie dostępne będzie również na fanpage Wnioskodawcy. Tym samym zdaniem Wnioskodawcy argumentacja zawarta powyżej przedstawionej interpretacji w pełni znajduje do jego przypadku zastosowanie. Zdaniem Wnioskodawcy, skoro Konkursy będą zarówno organizowane jak i emitowane (ogłaszane) przez środek masowego przekazu jakim jest Internet i Nagrody przekazywane na rzecz uczestników osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej nie będą przekraczać 760 PLN, to wszystkie warunki zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. będą w całości spełnione i w konsekwencji wydawane przez Wnioskodawcę nagrody (do 760 zł) w ramach Konkursów będą zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany jako płatnik do obliczenia i poboru podatku 10% podatku PIT z tego tytułu. Tym samym na Wnioskodawcy w zakresie tych Nagród przekazywanym uczestnikom konkursów - konsumentom nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności nie będzie ciążył ani obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, ani też obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z organizowaniem Konkursów i przekazywaniem przez Spółkę na rzecz Uczestników (którymi będą osoby fizyczne nieprowadzące własnej działalności gospodarczej, a przynajmniej uczestniczące w Konkursie bez związku z tą działalnością) Nagród z tytułu wygranych w ramach prowadzonych przez Spółkę Konkursów, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w szczególności nie będzie ciążył ani obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, ani też obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazywaniem nagród w ramach konkursów:

  • w części dotyczącej braku obowiązku wystawienia informacji PIT-8C – jest prawidłowe,
  • w pozostałej części – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 cytowanej ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Natomiast art. 30 ust. 8 powołanej ustawy stanowi, że dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ustawy).

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Wskazany przepis zawiera przesłanki przedmiotowo-podmiotowe, których spełnienie jest niezbędne do zastosowania zwolnienia.

Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł – jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Tym samym w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania powyższego zwolnienia muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

  • organizatorem konkursu są środki masowego przekazu, i
  • podmiotami emitującymi (ogłaszającymi) konkurs są środki masowego przekazu.

Sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu nie jest wystarczający. Bowiem literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)”. A to oznacza, że oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Jednakże dostępne definicje słownikowe pojęcia „środki masowego przekazu” określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, że są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Tytułem przykładu powyższego dualizmu wskazać można internetową encyklopedię PWN, określającą środki masowego przekazu jako „mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet”.

Zatem środki masowego przekazu są definiowane zarówno od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 prowadzi do wniosku, że do skorzystania ze zwolnienia nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie przekazana została w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) rozumianych jako środki komunikowania masowego (urządzenia techniczne), do których zaliczany jest Internet. Przepis ten wymaga, aby konkursy były również organizowane przez środki masowego przekazu w znaczeniu instytucji zaliczanych do tzw. mass mediów.

Tym samym nie budzi wątpliwości fakt, że konkursy winny być ogłaszane (emitowane) przez mass media, w tym przypadku przez Internet, który bezspornie zaliczyć należy do środków masowego przekazu. Jednakże wątpliwość wzbudza fakt spełnienia drugiej przesłanki warunkującej możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. zorganizowania konkursu przez Internet. Spełnienie tej przesłanki nastąpi, wówczas, gdy organizatorem konkursu będzie podmiot w znaczeniu instytucji, zaliczany do grupy mass mediów.

Zorganizowanie konkursu przez Internet w dorozumieniu oznaczać może zatem jedynie organizację konkursu przez konkretną instytucję, w tym przypadku właściciela danego portalu internetowego występującego jako osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, pod warunkiem jednak ogólnodostępności (nie wymagające rejestracji) tychże portali dla użytkowników Internetu. Trudno bowiem uznać, by konkurs kiedykolwiek mógł być zorganizowany przez Internet jako ogólnoświatową sieć komputerową niemającą osobowości prawnej.

Zatem zwolnieniu, określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegać będzie jednorazowa wartość nieprzekraczająca kwoty 760 zł wygranej w tych konkursach, które są ogłoszone (emitowane) – w tym przypadku – przez Internet jak i organizatorem konkursu również jest Internet.

Tymczasem w niniejszej sprawie organizatorem konkursów jest Wnioskodawca, który nie jest instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu. Prowadzi on bowiem działalność gospodarczą w zakresie hurtowej dystrybucji artykułów biurowych oraz szkolnych takich jak zeszyty, artykuły piśmienne, notatniki, plecaki itp., a w ramach tej działalności ma zamiar organizować konkursy wykorzystując w tym celu Internet – tj. każdorazowo na stronie internetowej Spółki.

Nie kwestionując zatem znaczenia Internetu jako środka komunikacji we współczesnym świecie, nie sposób jednak uznać, że w przedstawionym we wniosku zdarzeniu, zostały spełnione wszystkie przesłanki wymienione w zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tak więc przekazywane Nagrody (których wartość nie będzie przekraczać 760 złotych) wydawane osobom fizycznym w ramach Konkursów, które Wnioskodawca ma zamiar organizować i ogłaszać na stronie internetowej, której jest administratorem, powszechnie dostępnej dla użytkowników Internetu, nie będą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, wygrane w konkursie (Nagrody) – niezależnie od ich wartości – będą stanowić dla zwycięzców konkursu przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie podlegać opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Tym samym na Wnioskodawcy jako płatniku ciążyć będzie zatem obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz obowiązek przesłania właściwemu urzędowi skarbowemu rocznej deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (PIT-8AR), w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano wydania/wypłaty nagród. Natomiast Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia deklaracji PIT-8C i dostarczenia jej podatnikowi.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazywaniem nagród w ramach konkursów:

  • w części dotyczącej braku obowiązku wystawienia informacji PIT-8C jest prawidłowe,
  • w pozostałej części jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

W odniesieniu natomiast do powołanych przez Wnioskodawczynię wyroków sądów administracyjnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj