Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-1135/11-4/RS
z 2 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-1135/11-4/RS
Data
2012.02.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
konsorcjum
koordynator
projekt
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy przychody w formie dotacji otrzymane z realizacji ww. projektu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 497 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.11.2011 r. (data wpływu 25.11.2011 r.) oraz w piśmie z dnia 18.01.2012 r. (data nadania 18.01.2012 r., data wpływu 23.01.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Stowarzyszenie, jako Beneficjenta w Polsce, dotacji na realizację projektu w ramach Programu Inteligentna Energia – Europa Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji Komisji Europejskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.11.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Stowarzyszenie, jako Beneficjenta w Polsce, dotacji na realizację projektu w ramach Programu Inteligentna Energia – Europa Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji Komisji Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Ogólnokrajowe Stowarzyszenie w IV kwartale 2011 roku zawarło z Komisją Europejską umowę - Umowa grantowa KE . Program o angielskiej nazwie Inteligent Energy - Europe (w j. polskim Inteligentna Energia - Europa) jest realizowany w ramach „The competitiveness and innovation framework programme” (CIP) (w j. polskim: Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji) Komisji Europejskiej. Agencją wdrażającą ten program jest Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji ( w j. angielskim Executive Agency for Competitivenes and lnnovation-EACI) Komisji Europejskiej. Agencja ta udziela bezzwrotnej pomocy podmiotom realizującym projekty zgodne z celami programu, wybranym drogą ogłaszanych konkursów. Podmiotami realizującymi projekty są konsorcja podmiotów uprawnionych do korzystania z tej pomocy, zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Każdy członek konsorcjum ma te same prawa, a umowa dotycząca danego projektu jest zawierana przez Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji z partnerem wiodącym (koordynatorem) reprezentującym wszystkie podmioty zebrane w konsorcjum.Beneficjentami projektu B. w Polsce są: K. S. A., P., W., Ogólnokrajowe Stowarzyszenie „P.” (S.), E. Sp. z o.o.Partner wiodący (koordynator projektu): K. S. A. która zawarła umowę w imieniu konsorcjum z Komisją Europejską dnia 02.11.2011 r.

Rola Wnioskodawcy:

Nazwa projektu to: „P.”.Wnioskodawca ma za zadanie opracowanie „mapy drogowej” do stworzenia takiego systemu w Polsce w zgodzie z dyrektywą Unii Europejskiej ESD. Obecny system szkoleń i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w sektorze budownictwa w Polsce jest stosunkowo mocno rozbudowany, jednakże w niewielkim zakresie obejmuje zagadnienia związane ściśle z efektywnością energetyczną i wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Zasadniczym celem projektu jest identyfikacja zakresu koniecznych do wprowadzenia w tym systemie zmian i uzupełnień z uwzględnieniem wymagań oraz potrzeb związanych z certyfikacją energetyczną budynków oraz wdrażaniem dyrektywy ESD i ustawy o efektywności energetycznej w Polsce. Wyniki projektu powinny dać podstawy do poszukiwania odpowiedzi na następujące pytania:Jak wygląda system szkolnictwa i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w budownictwie...Jakie są potrzeby w zakresie wprowadzenia nowych szkoleń... Jakie są potrzeby w zakresie uzupełnienia istniejących szkoleń...Jak może być wprowadzony system profesjonalnych kwalifikacji zawodowych w poszczególnych grupach zawodowych...Wyniki projektu mają być przyjęte i wdrożone prze polskie ministerstwa odpowiedzialne za wdrożenie dyrektywy ESD w Polsce.

Źródła finansowania: 90% - bezzwrotne środki z Komisji Europejskiej w ramach Programu IEE, 10% - środki własne beneficjentów. Stowarzyszenie i jego członkowie są podatnikami bezpośrednio realizującymi cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej i środki unijne bezpośrednio wpłyną na wyodrębnione konto Stowarzyszenia.

W odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych Ogólnokrajowe Stowarzyszenie „P.” (S.) oraz poszczególni członkowie stowarzyszenia współrealizujący projekt występują w charakterze płatnika. W ramach realizacji projektu finansowanego ze środków europejskich S. oraz jego członkowie zatrudniają osoby fizyczne na umowę o pracę lub umowę o dzieło i w związku z tym S. i jego członkowie będą dokonywali zapłaty świadczeń ze środków finansowanych z bezzwrotnej pomocy (dotyczy projektu B. - Umowa grantowa KS nr). Osoby zatrudnione przez S. i jego członków będą bezpośrednio realizowały cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i będą ponosić pełną odpowiedzialność za realizację projektu w takim samym stopniu jak pracodawca.

S nie prowadzi działalności komercyjnej. Podstawową działalnością S. jest realizacja projektów współfinansowanych przez Unię Europejską. S. będzie ponosiło wydatki z tytułu wynagrodzeń, delegacji i na organizację spotkań dotyczących projektu B. oraz zlecenie zewnętrzne dotyczące badań marketingowych.

Stroną umowy z Komisją Europejską jest konsorcjum reprezentowane przez koordynatora projektu. Każdy z partnerów ma swój osobny budżet na realizację zadań określonych w zakresie projektu i rozlicza je zgodnie z odpowiednimi wytycznymi odnośnie kwalifikowalności kosztów. Następnie przedstawia rozliczenia tych kosztów w formie okresowych sprawozdań za pośrednictwem koordynatora projektu do Komisji Europejskiej. Sprawozdania finansowe każdego partnera osobno są weryfikowane przez wyznaczonych urzędników Komisji Europejskiej. Po zweryfikowaniu sprawozdań finansowych złożonych przez wszystkich partnerów, Komisja przelewa na konto koordynatora kwotę równą sumie dotacji wyliczonych dla każdego partnera osobno, a koordynator projektu ma obowiązek bezzwłocznego przelania dotacji wyliczonych dla każdego partnera projektu na ich konta i nie ma prawa do zmiany ich wielkości.S. nie uzyskuje żadnych dochodów z realizacji projektu B.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody w formie dotacji otrzymane z realizacji ww. projektu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie ustalenia, skutków podatkowych otrzymania przez Stowarzyszenie, jako Beneficjenta w Polsce, dotacji na realizację projektu w ramach Programu Inteligentna Energia – Europa Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji Komisji Europejskiej. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody otrzymane z realizacji ww. projektu w formie dotacji będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 i podatku dochodowego od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 46.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.W świetle ww. przepisu należy stwierdzić, że otrzymane dotacje co do zasady stanową przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Program o angielskiej nazwie lnteligent Energy - Europe (w języku polskim: Inteligentna Energia - Europa) jest realizowany w ramach „The competitiveness and innovation framework programme” (CIP) (w języku polskim: Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji) Komisji Europejskiej. Agencją wdrażającą ten program jest Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (w języku angielskim: Executive Agency for Competitivenes end Innovation - EACI) Komisji Europejskiej. Agencja ta udziela bezzwrotnej pomocy podmiotom realizującym projekty zgodne z celami programu, wybranym drogą ogłaszanych konkursów. Podmiotami realizującymi projekty są konsorcja podmiotów uprawnionych do korzystania z tej pomocy, zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Każdy członek Konsorcjum ma te same prawa, a umowa dotycząca danego projektu jest zawierana przez Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji z Partnerem Wiodącym (Koordynatorem) reprezentującym wszystkie podmioty zebrane w Konsorcjum.

Nazwa projektu realizowanego przez Stowarzyszenie w ramach Konsorcjum w ramach ww. programu to: „P.” (B.).Beneficjentami projektu B. w Polsce są: K. S. A., P., W., Ogólnokrajowe Stowarzyszenie „P.” (S.), E. Sp. z o.o.Koordynator wiodący to: K. S. A.

Rola Wnioskodawcy:

  • Opracowanie „mapy drogowej” do stworzenia w Polsce systemu szkolenia i podnoszenia kwalifikacji pracowników sektora efektywności energetycznej i odnawialnych źródeł energii w zgodzie z dyrektywą Unii Europejskiej ESD.
  • Identyfikacja zakresu koniecznych do wprowadzenia w tym systemie zmian i uzupełnień z uwzględnieniem wymagań oraz potrzeb związanych z certyfikacją energetyczną budynków oraz wdrażaniem dyrektywy ESD i ustawy o efektywności energetycznej w Polsce.

Źródła finansowania: 90% - bezzwrotne środki z Komisji Europejskiej w ramach Programu IEE, 10% - środki własne beneficjentów. Stowarzyszenie i jego członkowie są podatnikami bezpośrednio realizującymi cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej i środki unijne bezpośrednio wpłyną na wyodrębnione konto Stowarzyszenia. Każdy z partnerów ma swój osobny budżet na realizację zadań określonych w zakresie projektu i rozlicza je zgodnie z odpowiednimi wytycznymi odnośnie kwalifikowalności kosztów.

W przedmiotowej sprawie należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawca jest krajowym dysponentem środków pomocowych z Unii Europejskiej pozyskanych w ramach Programu Ramowego Na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) przekazywanych bezpośrednio przez zagraniczną instytucję finansującą, a jak wykazano powyżej - środki z programów ramowych są wolne od podatku dochodowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody Wnioskodawcy otrzymane z realizacji Projektu pn. „P.” w formie dotacji będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Stowarzyszenie jako Beneficjenta w Polsce dotacji na realizację ww. Projektu realizowanego przez międzynarodowe Konsorcjum w ramach Programu Inteligentna Energia – Europa Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji Komisji Europejskiej, należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacje przepisów prawa podatkowego, a zatem mając na uwadze pytanie zawarte we wniosku wyjaśnić należy, że interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i skutki prawne wywołuje tylko w stosunku do niego.

Uwzględniając powyższe informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych dla pozostałych członków Konsorcjum możliwe jest poprzez złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i art. 14f ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj