Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPP3.4512.940.2016.2.JF
z 17 marca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia z dnia 13 grudnia 2016 r. (data wpływu 19 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą towarów wystawionych na aukcji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą towarów wystawionych na aukcji.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni ma zamiar sprzedawać ubrania za pośrednictwem strony internetowej. Jest obywatelem Ukrainy, tam mieszka i tam płaci podatki. Towar ma zamiar wystawiać na aukcji przez komputer, który fizycznie znajduje się na Ukrainie. Wysyłać będzie przez pocztę z Ukrainy. W Polsce ma otworzyć konto bankowe dla wpłat od kupujących. Wnioskodawczyni w Polsce nie posiada placówki, ani zamieszkania. Pracować będzie wyłącznie będąc na Ukrainie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje konieczność płacenia przez Wnioskodawczynię podatku od towarów i usług w Polsce ze względu na to, że konto bankowe jest w Polsce?


Zdaniem Wnioskodawczyni: Jeżeli Wnioskodawczyni będzie wystawiać towar na aukcji i wysyłać go z Ukrainy, a w Polsce nie posiada miejsca zamieszkania i placówek, to znaczy że działalność jest prowadzona na Ukrainie i nie wywołuje konieczności płacenia podatku w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich dostawy/świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Przez towary - na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zatem dostawa towarów podlega opodatkowaniu na terytorium Polski wówczas, kiedy to terytorium jest uznane za miejsce dostawy tych towarów. Za miejsce dostawy towarów wysyłanych lub transportowanych uznaje się miejsce, z którego towar jest wysyłany lub zaczyna transport do nabywcy.


Z kolei stosowanie do art. 24 ust. 1 ustawy w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2.


Wobec powyższego w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium Polski (z zastrzeżeniem art. 24 ust. 2 ustawy).


Przy czym definicja sprzedaży wysyłkowej została zawarta w art. 2 pkt 24 ustawy i rozumie się przez nią dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa jest dokonywana na rzecz:

  1. podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
  2. innego niż wymieniony w lit. a podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.

Na podstawie powołanego przepisu sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju występuje wyłącznie wtedy, gdy realizowana jest przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Zatem sprzedaż towaru wysyłanego do Polski z terytorium kraju innego niż kraj członkowski Unii Europejskiej jest sprzedażą wysyłkową na terytorium kraju i nie podlega opodatkowaniu na terytorium Polski na zasadach określonych w art. 24 ustawy.


Jednakże w myśl art. 2 pkt 4 ustawy przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a


W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni (obywatelka Ukrainy) mieszkająca na Ukrainie zamierza sprzedawać ubrania za pośrednictwem internetu i wysyłać je pocztą z Ukrainy do Polski. W Polsce Wnioskodawczyni będzie posiadała konto bankowe.


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawczyni jest obowiązek uiszczenia podatku od towarów i usług w związku ze sprzedażą towarów wystawionych na aukcji.


Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że miejscem dostawy towarów sprzedawanych za pośrednictwem internetu i wysyłanych pocztą przez Wnioskodawczynię z terytorium Ukrainy jest miejsce rozpoczęcia wysyłki, tj. Ukraina. Wobec tego dostawa towaru wystawionego na allegro i wysyłanego z Ukrainy do Polski nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Zatem Wnioskodawczyni prowadząc sprzedaż ubrań wysyłanych pocztą z Ukrainy do Polski nie dokonuje dostawy towarów na terytorium Polski i nie ma obowiązku płacenia w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu tej dostawy.


Wobec tego stanowisko Wnioskodawczyni, że prowadzona przez Nią działalność nie powoduje uiszczenia podatku od towarów i usług na terytorium Polski jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Wskazać należy, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie pozostałych podatków wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj