Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1410/11-3/MP
z 6 grudnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-1410/11-3/MP
Data
2011.12.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
nagrody
opodatkowanie
podatek naliczony
prawo do odliczenia
programy lojalnościowe
przekazanie nieodpłatne
świadczenie usług


Istota interpretacji
Nieodpłatne przekazanie towarów i usług w ramach organizowanych przez Wnioskodawcę Konkursów Sprzedażowych i Programu Motywacyjnego nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.09.2011 r. (data wpływu 19.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnych przekazań towarów i usług w ramach Konkursów Sprzedażowych i Programu Motywacyjnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu19.09.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnych przekazań towarów i usług w ramach Konkursów Sprzedażowych i Programu Motywacyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2003 r., nr 124, poz. 1151, z późn. zm., zwanej dalej ustawą o działalności ubezpieczeniowej) I. (zwana dalej „Spółką”) jest Agentem transferowym Spółki (zwanej dalej „TUnŻ”). Zgodnie z przepisami ustawy o działalności ubezpieczeniowej na podstawie stosownej umowy I. wykonuje pośrednictwo ubezpieczeniowe przy pomocy osób fizycznych samodzielnie prowadzących działalność gospodarczą (zwanymi dalej „Przedstawicielami”. I. otrzymuje wynagrodzenie od TUnŻ za świadczone usługi oraz wypłaca wynagrodzenie za usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego Przedstawicielom. Spółka ma również zawarte Umowy na podstawie których wykonuje pośrednictwo innego rodzaju (np. usługi akwizycji na rzecz Otwartego Funduszu Emerytalnego).

I. świadczy na terytorium kraju głównie usługi zwolnione z podatku od towarów i usług (tj. opisane usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego, usługi akwizycji na rzecz OFE i podobne), a także (w bardzo ograniczonym zakresie) usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług (tj. usługi podnajmu lokalu użytkowego, usługi sprzedaży baz danych na rzecz Przedstawicieli, I. jest również podatnikiem w zakresie usług opodatkowywanych przez ich nabywcę).

Spółka nie stosuje mechanizmu proporcji wynikającego z art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054, z późn. zm., zwanej dalej „ustawą o VAT”).

W związku z tym, że wynagrodzenie wypłacane przez TUnŻ i inne podmioty jest uzależnione od wyników sprzedażowych, I. jest zainteresowana zmotywowaniem Przedstawicieli do osiągania jeszcze lepszych wyników sprzedażowych i przekazuje/rozważa możliwość przekazywania towarów i usług nabytych przez I. na rzecz Przedstawicieli w następujących sytuacjach:

  1. Konkursy Sprzedażowe (stan faktyczny) — w ramach tych Konkursów nagradzani są Przedstawiciele w zależności od poziomu osiąganych wyników sprzedażowych dotyczących sprzedaży określonych produktów lub grup produktów. W ramach tych Konkursów są przyznawane Przedstawicielom różnego rodzaju nagrody rzeczowe:
    1. przydatne podczas wykonywania usług pośrednictwa przez Przedstawicieli (np. sprzęt komputerowy — np. netbooki, laptopy, drukarki przenośne; sprzęt elektroniczny — np. projektory multimedialne; pióra), a także stanowiące dowód uznania Spółki dla ponadprzeciętnych wyników sprzedażowych Przedstawicieli (dyplomy, statuetki, np. wykonane z mosiądzu).
    2. nie mające bezpośredniego związku z wykonywanymi usługami pośrednictwa (np. w formie wycieczek krajowych i zagranicznych; voucherów uprawniających do skorzystania z różnego rodzaju usług — np. usług odnowy biologicznej, usług szkoleniowych, usług turystycznych; audiobooki; szkolenia e-learningowe; ubrań; gadżetów reklamowych).

    Konkursy Sprzedażowe mają na celu motywowanie Przedstawicieli do osiągania lepszych wyników sprzedażowych w odniesieniu do określonych produktów lub grup produktów, a przyznawane nagrody (obydwu kategorii mają niezwykle istotny wpływ na osiąganie przez nich takich wyników.

    Art. 7 ust. 4 ustawy o VAT w większości przypadków nie ma zastosowania.

  2. Program Motywacyjny (zdarzenie przyszłe) — na podstawie tego programu Przedstawiciele otrzymywaliby od Spółki towary i usługi nabyte uprzednio przez Spółkę (zwane dalej „bonusami”). Bonusy polegałyby w szczególności na:
    1. udostępnieniu Przedstawicielom usług telekomunikacyjnych — na podstawie zawartej przez Spółkę umowy z operatorem telefonii komórkowej Spółka przekazałaby Przedstawicielom telefony z opłaconym abonamentem (uprawniającym do wykonywania połączeń telefonicznych w określonym przez operatora zakresie) wraz z dodatkowym limitem na połączenia telefoniczne; udostępnienie usług telekomunikacyjnych miałoby charakter służbowy, głównym założeniem jest by Przedstawiciele wykonywali połączenia telefoniczne w celu wykonywania usług pośrednictwa;
    2. przekazaniu bonusów mających charakter rzeczowy: Spółka przekazywałaby Przedstawicielom różnego rodzaju towary — zarówno przydatne podczas wykonywania usług pośrednictwa przez Przedstawicieli, jak i nie mające charakteru bezpośrednio związanego z wykonywanymi usługami.


Program motywacyjny miałby na celu stałe motywowanie Przedstawicieli do osiągania lepszych wyników sprzedażowych, jego konstrukcja opierałaby się na założeniu, że tworzony byłby Ranking Przedstawicieli. Przy tworzeniu Rankingu pod uwagę brana byłaby sprzedaż wszystkich produktów, do sprzedaży których uprawnieni są Przedstawiciele (przy sprzedaży których Spółka pośredniczy). Przedstawiciele osiągający najwyższe wyniki sprzedażowe otrzymywaliby towary i usługi o największej wartości rynkowej, Przedstawiciele nie spełniający norm sprzedażowych określonych przez Spółkę nie otrzymywaliby żadnych bonusów.

Program Motywacyjny miałby na celu motywowanie Przedstawicieli do osiągania lepszych wyników sprzedażowych, a przyznawane nagrody (obydwu kategorii) mają niezwykle istotny wpływ na osiąganie przez nich takich wyników.

Art. 7 ust. 4 ustawy o VAT w większości przypadków nie będzie miał zastosowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym Spółka zwraca się z zapytaniem, czy prawidłowa jest opinia Spółki, zgodnie z którą w świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054, z późn. zm., zwanej dalej „ustawą o VAT”) Spółka nie ma/nie będzie miała obowiązku rozpoznania czynności nieodpłatnych przekazań towarów i usług w ramach Konkursów Sprzedażowych i Programu Motywacyjnego jako czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy :

Nieodpłatne przekazania towarów w ustawie o VAT.

W świetle zmienionych od dnia 1 kwietnia 2011 r. przepisów ustawy o VAT za dostawę towarów (o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT) uznaje się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwotpodatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:

  • obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
  • towary usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W opinii Spółki nie przysługuje Spółce, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów, które miałyby być przekazane nieodpłatnie Przedstawicielom w ramach Konkursów Sprzedażowych lub Programu Motywacyjnego. I. nabywa i będzie nabywać te towary na cele wykonywanych przez Spółkę usług pośrednictwa ubezpieczeniowego (oraz usług akwizycji na rzecz OFE itp.), a więc w związku z wykonywanymi usługami zwolnionymi z podatku od towarów usług (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT). W opinii Spółki nie można uznać, że Spółce przysługiwałoby w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów, tylko z tego powodu, że Spółka świadczy w bardzo ograniczonym zakresie również usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Głównym celem nabycia towarów jest/byłoby zwiększenie sprzedaży przez Spółkę produktów ubezpieczeniowych TUnŻ (a więc zwiększenie wynagrodzenia za wykonywane usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego), a także zwiększenia poziomu sprzedaży w związku z innymi zwolnionymi z opodatkowania VAT usługami.

Towary nabywane przez Spółkę w przypadku przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych będą służyły czynnościom, które nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego (tj. czynnościom zwolnionym od podatku). Zatem towary te nie mają bezpośredniego i bezspornego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tym samym nie będzie przysługiwać Spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów związane z realizacją Konkursów Sprzedażowych i Programu Motywacyjnego, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Nieodpłatne świadczenie usług w ustawie o VAT.

W świetle zmienionych od dnia 1 kwietnia 2011 r. przepisów ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług (o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT) uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy o VAT).

W przypadku opisanym w art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT decydujące znaczenie dla uznania czynności wykonywanych przez podatników za odpłatne świadczenie usług mają dwa czynniki:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika,
  • przy jednoczesnym istnieniu prawa do obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W opinii Spółki w opisanych zdarzeniach przyszłych będą używane towary stanowiące część przedsiębiorstwa I. dla celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, przy jednoczesnym braku prawa do obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Bezsporne powinno być używanie towarów należących do przedsiębiorstwa I. w celu odpowiedniego zmotywowania Przedstawicieli do osiągania lepszych wyników sprzedażowych (i tym samym uzyskania przez Spółkę wyższego wynagrodzenia za usługi pośrednictwa zwolnionego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako działań, których celem jest działalność gospodarcza Spółki. Ponadto - jak zostało udowodnione w przypadku omawiania nieodpłatnych przekazań towarów - Spółce nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia (w całości lub w części) kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, Zatem w tym zakresie użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa Spółki w związku z opisanymi zdarzeniami przyszłymi nie będzie czynnością zrównaną z odpłatnym świadczeniem usług.

W przypadkach opisanych w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT decydujące znaczenie dla uznania nieodpłatnego świadczenia usług za czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług ma:

  • wyświadczenie usług na cele osobiste wskazanych kategorii podmiotów,
  • nieodpłatne świadczenie usług dla celów innych niż działalność gospodarcza (w innych przypadkach).

W opinii Spółki Przedstawiciele nie należą do żadnej z kategorii podmiotów wymienionych w przepisie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Ponadto nie zachodzi przypadek nieodpłatnego świadczenia usług na cele inne niż działalność gospodarcza: nabywane przez Spółkę usługi byłyby świadczone na cele prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, gdyż służyłyby one zmotywowaniu Przedstawicieli do osiągania lepszych wyników sprzedażowych (i tym samym uzyskania przez Spółkę wyższego wynagrodzenia za usługi pośrednictwa zwolnionego z opodatkowania podatkiem od towarów i usług). Dodatkowo część nabywanych przez I. usług (np. udostępnienie Przedstawicielom usług telekomunikacyjnych) będzie wykorzystywana przez nich do osiągania lepszych wyników sprzedażowych. Zatem w tym zakresie nieodpłatne świadczenie usług w związku z opisanymi zdarzeniami przyszłymi nie będzie czynnością zrównaną z odpłatnym świadczeniem usług.

Nieodpłatne przekazania towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług w Dyrektywie VAT, orzecznictwie i doktrynie prawa podatkowego.

Regulacja art. 7 ust. 2 ustawy o VAT jest implementacją art. 16 Dyrektywy 2006/112 WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE seria L z 2007 r. nr 335/60 z późn. zm., zwanej dalej „Dyrektywą VAT”), natomiast regulacja art. 8 ust. 2 ustawy o VAT jest implementacją art. 26 Dyrektywy VAT.

W zamierzeniach Ustawodawcy Unijnego podatek VAT powinien być neutralny dla podatnika, tj. dostawcy towarów Usług oraz dla rynku, tj. nie powinien wpływać na rynek (por. P. Karwat Dyrektywa VAT 2006/112/WE, pod red. J. Martini, Wrocław 2010, s. 36). Przestrzeganie zasady neutralności jest wskazywane w orzecznictwie ETS — dla przykładu można wskazać wyrok w sprawie C-37/95 Państwo Belgijskie Agent Coal Terminal NV, w którym stwierdzono, że „wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, iż wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi”.

Również w orzecznictwie krajowym obowiązek poszanowania zasady neutralności był wielokrotnie podkreślany.Orzecznictwo krajowe wskazywało również na zasadę neutralności w odniesieniu do nieodpłatnych przekazań towarów oraz nieodpłatnego świadczenia usług, np. w wyroku z dnia 2 grudnia 2010 r. (I FSK 2011/09), w którym Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że określenie „związku z prowadzonym przedsiębiorstwem” nie może być rozpatrywane w oderwaniu od podstawowych zasad regulujących podatek VAT oraz przyczyn powodujących, że pewne nieodpłatne działania zostały zrównane z czynnościami odpłatnymi, a niektóre nie. NSA wskazując na wyrok ETS z dnia 11 grudnia 2008 r. w sprawie Danfoss A/S, StraZeneca A/S przeciwko Skatteministeriet C-371/07 podkreślił, że nie ulega wątpliwości, że istotnym czynnikiem w tej kwestii jest zasada powszechności, która wynika z zakresu przedmiotowego opodatkowania. Realizacja tej zasady nakazuje by wszelkie od niej odstępstwa miały charakter wyjątkowy, niezakłócający osiągnięcia głównego celu opodatkowania podatkiem od wartości dodanej, a mianowicie ostatecznej konsumpcji towarów i usług. To właśnie konsumpcyjny charakter danej czynności, a więc to, czy po stronie nabywcy dominuje osobista korzyść związana z nabyciem, użytkowaniem, spożyciem itp., powinien być wyznacznikiem dla stwierdzenia, czy dana czynność podlega opodatkowaniu”.

Celowe jest również przykładowe wskazanie stanowisk sądów administracyjnych, które zapadły w stanie prawnym przed dniem 1 kwietnia 2011 r., lecz nadal pozostają pomocne przy interpretacji przepisów dotyczących nieodpłatnych przekazań:

  • (pomocne przy interpretacji art. 8 ust 2 pkt 1 i 2 ustawy o VAT) opinia wyrażona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu z dnia 17 marca 2010 r. (I SA/Wr 1922/09), zgodnie z którą „przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać te wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności”; oraz
  • (pomocne przy interpretacji art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT) stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie wyrażone w wyroku z dnia 13 lipca 2007 r. (sygn. III SA/Wa 3630/06): „usługi świadczone nieodpłatnie należy traktować, jako usługi odpłatne, o ile nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego. Tylko łączne zaistnienie powołanych przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania, usług nieodpłatnych. W konsekwencji brak przynajmniej jednej przesłanki, opodatkowanie wyłącza.”

Również w doktrynie prawa podatkowego wskazuje się na przykłady celów przedsiębiorstwa, które mają istotne znaczenie przy braku opodatkowania nieodpłatnych usług. Dla przykładu można przytoczyć pogląd zawarty w komentarzu Dyrektywa VAT 2008/112/WE (pod red. J. Martini, Wrocław 2010, P. Skorupa, s, 218) wskazano, że: „aby usługa wyświadczona nieodpłatnie mogła podlegać opodatkowaniu usługa ta musi zostać wyświadczona na cele inne niż działalność przedsiębiorstwa podatnika. Oznacza to, iż nieodpłatna usługa wyświadczona na cele działalności przedsiębiorstwa nie będzie podlegała opodatkowaniu. (...) w przypadku, gdy przedsiębiorca organizuje konkurs, w którym nagrodą są bilety do kina. Konkurs taki jest formą reklamy przedsiębiorcy w związku z tym przekazanie takich biletów nie będzie podlegało opodatkowaniu.”

Uznanie zatem, że nieodpłatne przekazanie przez ING UF towarów i usług na rzecz Przedstawicieli podlega opodatkowaniu VAT stanowiłoby bezsprzecznie złamanie zasady neutralności.

Podsumowanie :

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym:

  • Spółka nie posiada / nie będzie posiadała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nieodpłatnymi przekazaniami towarów - w konsekwencji nie ciąży / nie będzie ciążył na Spółce obowiązek potraktowania nieodpłatnych przekazań towarów w ramach Konkursów Sprzedażowych i w ramach Programu Motywacyjnego jako odpłatnych dostaw towarów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Spółka nie jest / nie będzie również zobowiązana do wystawienia faktur wewnętrznych dokumentujących wykonanie nieodpłatnych dostaw towarów zrównanych z odpłatnymi dostawami towarów;
  • Spółka nie posiada / nie będzie posiadała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku użyciem towarów należących do przedsiębiorstwa Spółki na cele działalności gospodarczej Spółki oraz nie świadczy nieodpłatnie / nie będzie nieodpłatnie świadczyła usług na cele inne niż działalność gospodarcza - w konsekwencji nie ciąży / nie będzie ciążył na Spółce obowiązek potraktowania nieodpłatnego świadczenia usług w ramach Konkursów Sprzedażowych i w ramach Programu Motywacyjnego jako odpłatnego świadczenia usług, opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Spółka nie jest / nie będzie również zobowiązana do wystawienia faktur wewnętrznych dokumentujących wykonanie nieodpłatnego świadczenia usług zrównanych z odpłatnym świadczeniem usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności sformułowany został odpowiednio w art. 7 i art. 8 ww ustawy. I tak, na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Przy czym, stosownie do art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.Ustawodawca dla celów podatku od towarów i usług zrównał z odpłatną dostawą towarów niektóre nieodpłatne czynności.

I tak, zgodnie z treścią art. 7 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa , w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru.

Warunkiem uznania powyższych czynności za odpłatną dostawę towaru jest przysługujące podatnikowi w części lub w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów, które mają być przekazane. Jeżeli zatem podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Interpretując powyższy przepis art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. stwierdzić należy, iż opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.

Analizując natomiast treść powołanego art. 8 ust. 2 pkt 2, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. zauważyć należy, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.Konsekwentnie, analizując powyższy przepis należy uznać, iż zgodnie z jego gramatyczną wykładnią nieodpłatne świadczenie usług na cele działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu VAT.

Jak wynika z sytuacji przedstawionej we wniosku, Wnioskodawca, działając na mocy ustawy o działalności ubezpieczeniowej, świadczy usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego na rzecz Tuż. Swoje usługi wykonuje przy pomocy osób fizycznych samodzielnie prowadzących działalność gospodarczą (Przedstawicieli). Oprócz ww. wymienionych, Spółka ma również zawarte umowy, na podstawie których wykonuje pośrednictwo innego rodzaju (np. usługi akwizycji na rzecz Otwartego Funduszu Emerytalnego).Wnioskodawca świadczy usługi zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego, usługi akwizycji na rzecz OFE i podobne, a także w bardzo ograniczonym zakresie usługi opodatkowane np. usługi podnajmu lokalu, usługi sprzedaży baz danych na rzecz Przedstawicieli). Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od Towarzystwa za świadczone usługi oraz wypłaca wynagrodzenie za usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego Przedstawicielom. Wynagrodzenie wypłacane przez Towarzystwo i inne podmioty uzależnione jest od wyników sprzedażowych, w związku z tym Wnioskodawca zainteresowany jest zmotywowaniem Przedstawicieli do osiągania lepszych wyników sprzedażowych i przekazuje / rozważa możliwość nieodpłatnego przekazywania nagród (towarów i usług) w ramach Konkursów Sprzedażowych oraz Programu Motywacyjnego. Towary i usługi nabywane przez Spółkę , które następnie będą przekazywane nieodpłatnie, będą służyły wyłącznie czynnościom, które nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego tj. czynnościom zwolnionym od podatku.

Odnosząc przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy do obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż :

  1. przekazanie nieodpłatne towarów, związanych z realizacją Konkursów Sprzedażowych i Programu Motywacyjnego nie spełnia przesłanek, pozwalających uznać daną transakcję za odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu – zawartych w powołanym art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, towary przekazywane nieodpłatnie przedstawicielom w ramach Konkursów Sprzedażowych lub Programu Motywacyjnego Spółka nabywa na cele wykonywanych usług pośrednictwa ubezpieczeniowego, usług akwizycji na rzecz OFE itp., a więc usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 37 ustawy o VAT. Towary nabywane przez Spółkę nie będą zatem służyły czynnościom, które w myśl art. 86 ust. 1 ustawy dają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia.
  2. Nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę towarów i usług w ramach Konkursów Sprzedażowych oraz Programu Motywacyjnego będzie odbywało się w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, ponieważ ma na celu zmotywowanie Przedstawicieli do osiągania lepszych wyników sprzedażowych i tym samym uzyskania przez Spółkę wyższego wynagrodzenia za usługi pośrednictwa finansowego. Oznacza to, że w przedmiotowej sytuacji nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy - opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, nieodpłatne przekazanie towarów i usług w ramach organizowanych przez Wnioskodawcę Konkursów Sprzedażowych i Programu Motywacyjnego nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej interpretacji Organ podatkowy nie rozstrzyga kwestii dokumentowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów i usług, ponieważ nie stanowiło to przedmiotu zapytania Wnioskodawcy. Interpretacja wydana została wyłącznie w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj