Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPB3.4510.58.2017.1.PS
z 27 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2017 r. (data wpływu 23 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie roku podatkowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 lutego 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie roku podatkowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 10 grudnia 2015 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy (dalej: NWZA) Spółki podjęło uchwałę w sprawie dokonania zmian w statucie Spółki. Zmiany dotyczyły m.in. zmiany roku obrotowego Spółki (który do czasu zmiany pokrywał się z rokiem kalendarzowym, tzn. trwał od 1 stycznia do 31 grudnia). Zgodnie z nowym brzmieniem statutu "Rok obrotowy Spółki trwa od 1 grudnia do 30 listopada, z tym że pierwszy rok obrotowy Spółki, który rozpocznie się po zmianie roku obrotowego Spółki, trwać będzie 23 miesiące, rozpocznie się 1 stycznia a skończy się z dniem 30 listopada następnego roku." Tą samą uchwałą NZWA przyjęło również nowy tekst jednolity statutu Spółki, w którym została uwzględniona zmiana roku obrotowego.

W dniu 10 grudnia 2015 r. Spółka złożyła w biurze podawczym właściwego dla siebie sądu rejestrowego (dalej: KRS) wniosek (formularz KRS-Z3) o zarejestrowanie zmian w statucie Spółki, obejmujących również ww. zmianę roku obrotowego. W pkt C.13 formularza KRS-Z3 „ZMIANA INFORMACJI O DNIU KOŃCZĄCYM ROK OBROTOWY" wskazano, jako datę zakończenia roku obrotowego 30.11.2017 r. Załącznikiem do wniosku był m.in. Protokół NZWA Spółki z dnia 10 grudnia 2015 r., w którym przyjęto ww. uchwałę zmieniającą rok obrotowy oraz nowy tekst jednolity statutu Spółki. Rejestracja zmian objętych ww. wnioskiem nastąpiła również w grudniu 2015 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy złożenie do KRS wniosku, w którym wskazano informację o zmianie roku obrotowego Spółki wraz przedłożeniem jako załącznika statutu Spółki, stanowi zawiadomienie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o CIT i w związku z tym pierwszy rok obrotowy Spółki po zmianie rozpoczął się 1 stycznia 2016 r. a zakończy się 30 listopada 2017 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy, przedłożenie statutu Spółki wraz ze złożeniem zgłoszenia identyfikacyjnego do KRS stanowi zawiadomienie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o CIT i w związku z tym pierwszy rok obrotowy Spółki po zmianie rozpoczął się 1 stycznia 2016 r., a zakończy się 30 listopada 2017 r.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o CIT rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.. W razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe (art. 8 ust. 3 ustawy o CIT). Zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, należy dokonać najpóźniej w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego (art. 8 ust. 4 ustawy).


Zgodnie z powyższym, aby doszło do skutecznej zmiany roku podatkowego muszą zostać spełnione następujące warunki:


  1. przyjęcie roku podatkowego innego niż kalendarzowy musi wynikać z odpowiednich postanowień statutu, umowy spółki, albo innego dokumentu odpowiednio regulującego zasady ustrojowe innych podatników;
  2. o zmianie roku podatkowego należy powiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego;


Analizie należy więc poddać czy w stanie faktycznym opisanym w przedmiotowym wniosku powyższe warunki zostały spełnione.

Zmiana roku podatkowego w statucie Spółki

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, NWZA w dniu 10 grudnia 2015 r. dokonało zmian w statucie Spółki polegających m.in. na przyjęciu roku obrotowego trwającego od dnia 1 grudnia do dnia 30 listopada (a więc innego niż rok kalendarzowy). Zmiana statutu została zgłoszona i zarejestrowana w KRS w grudniu 2015 r. Nie ulega więc wątpliwości, że Spółka dopełniła warunku wskazanego w pkt 1.

Zawiadomienie o zmianie roku podatkowego

Na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w zakresie działania sądów rejestrowych wprowadzono przepisy regulujące instytucję tzw. „jednego okienka". Zgodnie z art. 20 ust. lc ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 687; dalej: ustawa o KRS), po dokonaniu wpisu podmiotu do Rejestru lub jego zmiany, z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych, dane objęte treścią wpisu są przekazywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. Natomiast zgodnie z art. 40 pkt 8 ustawy o KRS, w dziale 3 rejestru przedsiębiorców zamieszcza się informację o dniu kończącym rok obrotowy. Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 3 z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 487; dalej: ustawa o NIP), Centralny Rejestr Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników służy wymianie danych z rejestrem PESEL, Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej, krajowym rejestrem urzędowym podmiotów gospodarki narodowej, Krajowym Rejestrem Sądowym, Centralnym Rejestrem Płatników Składek.

Spółka uważa zatem, że w wyniku zastosowania procedury „jednego okienka" naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla Spółki został powiadomiony o wybraniu roku podatkowego, ponieważ otrzymał on zgodnie z obowiązującą procedurą (na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 3 ustawy o NIP), od KRS dane objęte treścią wpisu (a więc również informację o zmianie roku obrotowego). Ponieważ przepis art. 8 ust. 1 ustawy o CIT (ani żaden inny przepis ustaw podatkowych) nie przewiduje żadnej szczególnej formy zawiadomienia o zmianie roku podatkowego, Spółka uważa, że zawiadomienie może przybrać każdą formę również poprzez przekazanie tej informacji poprzez KRS za pośrednictwem Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników.

Jednocześnie termin o którym mowa w art. 8 ust. 5 ww. ustawy został dochowany ponieważ złożenie wniosku do KRS jak i rejestracja tych zmian nastąpiły w grudniu 2015 r.


Stanowisko, zgodnie z którym zawiadomienie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o CIT, oznacza również przekazanie tej informacji w ramach procedury „jednego okienka" potwierdza praktyka organów podatkowych. Przykładowo:


  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 27 listopada 2012 r., nr IPPB5/423-802/12-4/RS, IPPB5/423-797/12-4/RS:
  • „(...) złożenie przez Spółkę wymaganych prawem dokumentów w toku postępowania rejestrowego w KRS przed właściwym sądem rejestrowym w ciągu 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności przez Wnioskodawcę jest równoznaczne z dokonaniem wskazanego w art. 8 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 5 ustawy o PDOP zawiadomieniem właściwego urzędu skarbowego. W związku z powyższym uznać należy skuteczność wybrania przez Spółkę roku podatkowego niepokrywającego się z rokiem kalendarzowym i faktem, iż pierwszy rok podatkowy Spółki trwał od 6 grudnia 2010 r. do 30 listopada 2011 r. (zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o POOP), zaś kolejny trwa od 1 grudnia 2011 r. i skończy się 30 listopada 2012 r., natomiast kolejne trwać będą od dnia 1 grudnia każdego roku do dnia 30 listopada roku następnego."
  • Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 15 czerwca 2012 r., nr DD6/033-115/MZG/2012/PK-1715/11: „Jak wynika bowiem z uzasadnienia do projektu ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 1204), celem zmian było m.in. uproszczenie i ułatwienie zakładanie działalności gospodarczej poprzez wprowadzenie tzw. "jednego okienka". Przedsiębiorca miał składać jeden wniosek o wpis do poszczególnych rejestrów (gmina (KRS), urząd skarbowy, urząd statystyczny, ZUS), w jednym miejscu. Proponowane rozwiązania zmierzały do poprawy warunków wykonywania działalności gospodarczej przez tworzenie dalszych ułatwień dla przedsiębiorców, a także miały na celu skuteczniejszą ochronę ich interesów w kontaktach z organami administracji publicznej. Ich wprowadzenie miało przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa obrotu gospodarczego oraz zmniejszenia obciążeń administracyjnych przedsiębiorców. Mając zatem na uwadze cel jaki przyświecał wprowadzanym zmianom, oraz uwzględniając obowiązujące w tym zakresie przepisy, wymaganie od podatnika, aby odrębnie składał w urzędzie skarbowym umowę spółki tytułem zawiadomienia o wyborze roku podatkowego innego, niż kalendarzowy stanowiłoby nieuzasadniony przejaw nadmiernego formalizmu stojący w ewidentnej sprzeczności, nie tylko z ratio legis powyższych regulacji, ale także z obowiązującymi przepisami prawa.”
  • Dyrektor Izby skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 11 czerwca 2015 r., nr IBPBI/2/4510-291/15/AK: „Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego 27 sierpnia 2014 r. przekazano umowę spółki do Sądu Rejonowego Wydział Gospodarczy KRS wraz z wnioskiem o wpis Spółki do rejestru przedsiębiorców KRS-W3 oraz innymi załącznikami. Tym samym złożenie do Krajowego Rejestru Sądowego, wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców, wraz ze zgłoszeniem identyfikacyjnym oraz umową spółki, w której znajduje się informacja o wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy, które to dokumenty są następnie przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, należy uznać za prawidłowe złożenie zawiadomienia o wyborze roku podatkowego. W świetle powyższego, stanowisko Spółki w zakresie ustalenia, czy przedłożenie umowy Spółki wraz ze złożeniem zgłoszenia identyfikacyjnego do właściwego urzędu skarbowego za pośrednictwem sądu rejestrowego (w ramach procedury „jednego okienka") stanowi zawiadomienie o którym mowa w art. 8 ust. 1 updop, a zatem pierwszy rok podatkowy Spółki trwać będzie do 31 grudnia 2015 r. jest prawidłowe."
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 8 sierpnia 2014 r., nr ILPB3/423-218/14-2/PR, w której zgodził się ze stanowiskiem podatnika, zgodnie z którym: ,,(...)złożenie zgłoszenia identyfikacyjnego wraz z umową Spółki poprzez odpowiedni sąd rejestrowy jest równoznaczne ze złożeniem zawiadomienia do naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na przeszkodzie takiemu wnioskowi nie stoi fakt, iż Spółka powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa prowadzonego przez osobę fizyczną, dla której rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy (art. 11 Ordynacji podatkowej)."


Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy przedłożenie statutu Spółki wraz ze złożeniem zgłoszenia identyfikacyjnego do KRS stanowi zawiadomienie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o CIT. W związku z tym, biorąc pod uwagę treść art. 8 ust. 3 ustawy o CIT, pierwszy rok obrotowy Spółki po zmianie rozpoczął się 1 stycznia 2016 r. a zakończy się 30 listopada 2017 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 11 ustawy Ordynacja podatkowa, rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Zasady określania roku podatkowego dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zostały szczegółowo uregulowane w treści art. 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888),

Zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.

Art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, iż w przypadku podjęcia po raz pierwszy działalności, pierwszy rok podatkowy trwa od dnia rozpoczęcia działalności do końca roku kalendarzowego albo do ostatniego dnia wybranego roku podatkowego, nie dłużej jednak niż dwanaście kolejnych miesięcy kalendarzowych.

Z kolei art. 8 ust. 3 ustawy podatkowej stanowi, iż w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.

Na podstawie art. 8 ust. 4 tej ustawy, zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, należy dokonać najpóźniej w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego.


Z powyższego wynika, że wybór roku podatkowego został pozostawiony do dyspozycji podatnika, a zmiana roku podatkowego może być dokonywana wielokrotnie przy zachowaniu następujących zasad:


  • przyjęcie roku podatkowego innego niż kalendarzowy musi wynikać z postanowienia zamieszczonego w statucie, albo w umowie spółki, albo innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników oraz by było skuteczne musi zostać udokumentowane zawiadomieniem o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego,
  • zawiadomienie, o którym mowa powyżej musi zostać złożone w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego. Obowiązek zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o zmianie roku podatkowego powstaje także wówczas, gdy podatnik pierwotnie wybrał rok podatkowy inny niż kalendarzowy i zamierza dokonać zmiany roku podatkowego na rok kalendarzowy. Termin określony w art. 8 ust. 4 i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest terminem prawa materialnego i nie podlega przywróceniu - art. 162 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa,
  • pierwszy rok podatkowy po zmianie („rok przejściowy”) nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe,
  • początkiem pierwszego roku podatkowego po zmianie będzie pierwszy dzień miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego i rok ten kończy się w ostatnim dniu nowo przyjętego roku podatkowego.


Zaznaczyć należy w tym miejscu, iż zgodnie z art. 255 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1578, z późn. zm.) zmiana umowy spółki wymaga uchwały wspólników i wpisu do rejestru. Natomiast stosownie do art. 256 § 1 tej ustawy, zmianę umowy spółki zarząd zgłasza do sądu rejestrowego.

W doktrynie utrwaliło się jednolite stanowisko co do pojęcia „zmiany umowy spółki”. Przyjmuje się, że chodzi tu o najszersze rozumienie tego pojęcia. Jest to więc każda zmiana dotychczasowego tekstu umowy spółki. Zauważyć należy, iż każda zmiana umowy spółki powinna być wpisana do rejestru. Wtedy dopiero w stosunkach między spółką a osobami trzecimi (stosunek zewnętrzny) wywołuje ona skutki prawne.

Reasumując, warunek dotyczący zarejestrowania w KRS zmiany umowy spółki nie wynika wprost z przepisów art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to jednak mając na uwadze treść art. 255 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych, zmiana umowy spółki (będąca jednym z warunków zmiany roku podatkowego) może byś skuteczna pod warunkiem wpisania jej do rejestru.

Wskazać trzeba w tym miejscu, iż zgodnie z obowiązującym art. 20 ust. 1c ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 700) po dokonaniu wpisu podmiotu do Rejestru lub jego zmiany, z wyłączeniem rejestru dłużników niewypłacalnych, dane objęte treścią wpisu są przekazywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.

Z kolei na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2016 r., poz. 476 z późn. zm.), Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi w systemie teleinformatycznym CRP KEP i jest administratorem danych w nim zawartych.

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 3 tej ustawy CRP KEP służy wymianie danych z rejestrem PESEL, Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej, krajowym rejestrem urzędowym podmiotów gospodarki narodowej, Krajowym Rejestrem Sądowym, Centralnym Rejestrem Płatników Składek.

Zaakcentować trzeba, że art. 20 ust. 1a – 1e ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym został wprowadzony na mocy art. 1 pkt 6 lit. b ustawy z dnia 26 czerwca 2014 r., o zmianie ustawy Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Nowelizacja ustawy o KRS i niektórych innych ustaw miała na celu usprawnienie procedury „jednego okienka” (procedury rejestracji), która w obecnym kształcie zamiast ulec skróceniu, została wydłużona.

W uzasadnieniu projektu ww. ustawy wskazano między innymi, że bezpośrednim celem projektowanych zmian jest usprawnienie działania organów administracji publicznej przez odstąpienie od obowiązków samodzielnego gromadzenia pełnego zakresu niezbędnych danych na potrzeby prowadzenia właściwej ewidencji/rejestru i rozpoznawania wniosków o dokonanie wpisu danych do ewidencji/rejestru. Powyższy cel może zostać osiągnięty poprzez automatyczne zasilanie prowadzonych przez organy administracji publicznej ewidencji/rejestrów danymi o treści wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym, bezpośrednio po dokonaniu wpisu w tym rejestrze i po jego każdorazowej zmianie.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że w dniu 10 grudnia 2015 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy (dalej: NWZA) Spółki podjęło uchwałę w sprawie dokonania zmian w statucie Spółki. Zmiany dotyczyły m.in. zmiany roku obrotowego Spółki, który do czasu zmiany pokrywał się z rokiem kalendarzowym, tzn. trwał od 1 stycznia do 31 grudnia. W dniu 10 grudnia 2015 r. Spółka złożyła również w biurze podawczym właściwego dla siebie sądu rejestrowego wniosek (formularz KRS-Z3) o zarejestrowanie zmian w statucie Spółki, obejmujących również ww. zmianę roku obrotowego. Co istotne rejestracja zmian objętych ww. wnioskiem nastąpiła również w grudniu 2015 r., a zatem przed rozpoczęciem kolejnego roku podatkowego.

Biorąc zatem pod uwagę powołane powyżej przepisy, zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że w wyniku zastosowania procedury „jednego okienka" naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla Spółki został powiadomiony o wybraniu roku podatkowego, ponieważ otrzymał on zgodnie z obowiązującą procedurą (na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 3 ustawy o NIP), od KRS dane objęte treścią wpisu (a więc również informację o zmianie roku obrotowego).

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację. Co istotne, nie dotyczą one zmiany roku podatkowego i obowiązków rejestracyjnych z tym związanych, lecz procedury rejestracyjnej związanej z rozpoczęciem działalności gospodarczej. Powołane interpretacje nie stanowią również źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj