Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB1.4511.72.2017.2.ES
z 5 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2017 r. (data wpływu 27 stycznia 2017 r.) uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2017 r. (data wpływu 28 kwietnia 2016 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 18 kwietnia 2017 r. Nr 1462-IPPB1.4511.72.2017.1.ES (data nadania 19 kwietnia 2017 r., data odbioru 24 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia:

  • czy realizowane przez Dział Rozwoju i Dział Narzędziowni działania stanowić będą działalność badawczo-rozwojową (pytanie Nr 1 i 2) – jest nieprawidłowe,
  • czy realizowane przez Dział Chemiczny i Medyczny działania stanowić będą działalność badawczo-rozwojową (pytanie Nr 3) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia czy realizowane przez Wnioskodawcę działania będą stanowić działalność badawczo-rozwojową.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki komandytowej (dalej: Spółka). Założycielami Spółki są Pan T. P. i Pani T. M., którzy są z wykształcenia chemikami i przez wiele lat pracowali w Instytucie Przemysłu Gumowego zajmując się koordynacją prac wdrożeniowych dotyczących nowych wyrobów i rozwiązań technologicznych dla przemysłu gumowego w Polsce. Spółka specjalizuje się w przetwórstwie silikonów za pomocą wszystkich znanych obecnie technologii, elastomerów termoplastycznych metodą wtrysku i wytłaczania oraz w projektowaniu i wytwarzaniu form i narzędzi. Wyroby produkowane przez Spółkę są przeznaczone do szczególnie odpowiedzialnych zadań w elektronice, sprzęcie gospodarstwa domowego, artykułach dla niemowląt, medycynie, motoryzacji i w budownictwie. Spółka jest liderem na polskim rynku przetwórstwa silikonów. Ponadto Spółka eksportuje swoje produkty do czterdziestu krajów na całym świecie. Specjalnością Spółki są wyroby kooperacyjne dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta i według jego projektu. Obecnie Spółka wytwarza ponad dwa tysiące różnego rodzaju produktów wytłaczanych i formowych, w tym m.in.:

  • uszczelki do okien, drzwi i konstrukcji,
  • smoczki, gryzaki, osłony laktatorów i inne wyroby dla niemowląt i matek karmiących,
  • soczewki z optycznych silikonów do lamp typu LED,
  • uszczelki do małego i dużego AGD oraz inne przeznaczone do kontaktu z żywnością,
  • węże do pomp perystaltycznych, maski resuscytacyjne i inne wyroby dla medycyny i farmacji,
  • węże paliwowe i inne wyroby z kauczuku fluorosilikonowego odporne na działanie olejów i benzyn oraz inne wyroby dla przemysłu samochodowego,
  • wyroby dla przemysłu elektronicznego i elektroenergetycznego (przewodzące i elektroizolacyjne),
  • uszczelki do sprzętu oświetleniowego, w tym lamp ulicznych,
  • uszczelki do pojazdów szynowych,
  • węże silikonowe nisko i średniociśnieniowe wzmocnione oplotem z włókna szklanego, poliestrowego i aramidowego,
  • wyroby przeznaczone do pracy w ekstremalnych warunkach: odporne na niską i wysoką temperaturę (-100°C do +350°C).


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podejmuje szereg działań mających na celu opracowanie oraz wytworzenie nowych i ulepszonych produktów. Niniejsze działania inicjuje klient Spółki zamawiając formę/narzędzie do nowego wyrobu. Na etapie ofertowania Spółka przeprowadza proces DFM (Design For Manufacturability) w wyniku którego Spółka dostarcza klientowi propozycje zmian w jego wyrobie. Zmiany zaproponowane przez Spółkę mają na celu ulepszenie narzędzia do wytwarzania wyrobu klienta, ulepszenie działania samego wyrobu lub polepszenie jego technologiczności (tj. dopasowania wyrobu do wymagań technologii jaka będzie użyta do jego produkcji).


Działania mające na celu opracowanie oraz wytworzenie nowych i ulepszonych produktów są prowadzone przez następujące działy:


  1. DZIAŁ ROZWOJU

Jest to dział zatrudniający inżynierów, automatyków oraz konstruktorów. Po zgłoszeniu przez klienta zapotrzebowania na formę/narzędzie do nowego wyrobu projekt ten jest przydzielany do konkretnego konstruktora w Dziale Rozwoju, który zajmuje się opracowaniem dokumentacji nowej formy/narzędzia. Pracownicy Działu Rozwoju wykonują rysunki techniczne nowych form/narzędzi, programują maszyny pod nowotworzone formy/narzędzia, dokonują próbnych serii produkcyjnych tychże form/narzędzi, projektują wyposażenie pomocnicze do maszyn pod nowe formy/narzędzia, a także tworzą receptury wytwarzania nowych produktów.

Duża część narzędzi i rozwiązań stosowanych przez Spółkę ma charakter innowacyjny - przykładowo wtrysk z intruzją silikonów optycznych, który umożliwia uzyskanie wyższej jakości wyrobów przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności. Pewne kategorie produktów (np. produkty charakteryzujące się znaczną masą) mogą być wykonane jedynie przy użyciu wtrysku z intruzją. Technologia ta wymaga użycia innowacyjnych narzędzi, tj. nie spotykanych do tej pory w technologii przetwórstwa tego typu materiałów. Ponadto, silikony optyczne należą do materiałów jeszcze słabo znanych. Brak jest dostępnych opracowań na temat projektowania narzędzi do produkcji wyrobów z tego materiału. Dlatego też, proces badania tego materiału i poszerzania wiedzy na jego temat jest w Spółce ciągły. Prace badawcze nad tego typu materiałami Spółka prowadzi razem z jego producentem. Badania mają na celu polepszenie własności przetwórczych materiału.


  1. DZIAŁ NARZĘDZIOWNI

Dział narzędziowni realizuje projekty nowych i ulepszonych produktów, które zostały opracowane przez Dział Rozwoju. Pracownicy tego działu wykorzystują w prowadzonych przez siebie działaniach specjalistyczne maszyny takie jak wyposażone w układ komputerowego sterowania numerycznego oraz frezarki, drążarki czy ślusarki.

Poprzez wymianę tzw. wstawek w formach testowych wytwarzane są prototypy docelowych form funkcjonalnych. Prototypy form funkcjonalnych są wytwarzane z materiału docelowego, a więc o własnościach dokładnie takich jak wyrobu docelowego. Takie rozwiązanie skraca czas oczekiwania na model funkcjonalny i jednocześnie umożliwia wykonanie wszystkich testów oraz rozwiązań technicznych narzędzia produkcyjnego w krótkim czasie.


  1. DZIAŁ CHEMICZNY I MEDYCZNY

Spółka utworzyła dwa nowe działy - Dział Chemiczny i Medyczny. Niniejsze działy zajmują się opracowywaniem receptur nowych i ulepszonych wyrobów medycznych, przeprowadzaniu ich testów oraz wytwarzaniem próbnych serii. W ramach Działów Chemicznego i Medycznego Spółka pracuje m.in, nad zaawansowanymi opatrunkami na rany, opatrunkami kolagenowymi na oparzenia i trudno gojące się rany, silikonowymi preparatami na blizny zawierającymi filtry UV oraz plastrami, również wykonanymi z silikonu. Dodatkowo Spółka prowadzi prace nad innowacyjnymi plastrami z wyciągami roślinnymi ułatwiającymi gojenie się ran.


Proces przygotowania wyrobów medycznych zależy od konkretnego przypadku. Jednakże standardowy proces prezentuje się następująco:

  • pomysł,
  • przeszukiwanie rynku na obecność podobnych,
  • przeszukiwanie literatury mające na celu zgłębienie informacji/wiedzy w danym temacie,
  • przygotowanie prototypów i sprawdzenie możliwości wykonania produktu - aż do uzyskania najlepszego wyniku,
  • testy medyczne, badania kliniczne itd.
  • rejestracja, certyfikacja.


Spółka zaznacza, że wyodrębnia koszty działalności badawczo-rozwojowej w prowadzonej ewidencji rachunkowej. Koszty związane z działalnością badawczo-rozwojową nie są Spółce zwracane w jakiejkolwiek formie.


W odpowiedzi na wezwanie z dnia 18 kwietnia 2017 r. Nr 1462-IPPB1.4511.72.2017.1.ES Wnioskodawca doprecyzował, że:

  1. Działania podejmowane w Dziale Rozwoju oraz w Dziale Narzędziowni obejmują nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki i technologii do tworzenia i projektowania nowych, zmienionych i ulepszonych produktów. W ramach czynności prowadzonych przez Działy Rozwoju i Narzędziowni wytwarzane są prototypy. Niniejsze prototypy z założenia są wykorzystywane dla celów komercyjnych.
  2. Również w przypadku działań realizowanych przez Działy Chemiczny i Medyczny wytwarzane są prototypy, które po pozytywnej weryfikacji pod względem możliwości produkcji w skali przemysłowej będą wykorzystywane do celów komercyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy opisane powyżej działania realizowane przez Dział Rozwoju mieszczą się w definicji działalności badawczo - rozwojowej zawartej w art. 5a pkt 38 - 40 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka jest/będzie uprawniona do zastosowania wobec wydatków na tę działalność ulgi opisanej w art. 26e ustawy o PIT?
  2. Czy opisane powyżej działania realizowane przez Dział Narzędziowni mieszczą się w definicji działalności badawczo - rozwojowej zawartej w art. 5a pkt 38 - 40 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka jest/będzie uprawniona do zastosowania wobec wydatków na tę działalność ulgi opisanej w art. 26e ustawy o PIT?
  3. Czy opisane powyżej działania realizowane przez Dział Chemiczny i Medyczny mieszczą się w definicji działalności badawczo - rozwojowej zawartej w art. 5a pkt 38 -40 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka jest/będzie uprawniona do zastosowania wobec wydatków na tę działalność ulgi opisanej w art. 26e ustawy o PIT?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1) i Ad.2)


Dział Rozwoju i Dział Narzędziowni


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że działania realizowane przez Dział Rozwoju stanowią/ będą stanowić działalność badawczo - rozwojową, o której mowa w art. 5a pkt 38-40 ustawy o PIT.


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że również działania realizowane przez Dział Narzędziowni stanowią/będą stanowić działalność badawczo - rozwojową, o której mowa w art. 5a pkt 38 - 40 ustawy o PIT.


Zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy o PIT pod pojęciem działalności badawczo-rozwojowej należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań;


Badania naukowe to zgodnie z art. 5a pkt 39 ustawy o PIT:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych;

Prace rozwojowe zostały natomiast zdefiniowane w art. 5a pkt 40 ustawy o PIT jako nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Działania podejmowane w ramach Działu Rozwojowego oraz Działu Narzędziowni Spółki cechuje systematyczność. Są one wykonywane w sposób:

  • zaplanowany - określona kolejność realizacji zadań,
  • uporządkowany - konkretne zadania są realizowane w wyodrębnionych strukturach (Działy) przez wykwalifikowany personel posiadający odpowiednią wiedzę, umiejętności i doświadczenie,
  • ciągły - Spółka wciąż doskonali jakość wyrobów oraz poszukuje nowych, efektywniejszych rozwiązań.


Działania podejmowane w Dziale Rozwoju oraz w Dziale Narzędziowni obejmują nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki i technologii do tworzenia i projektowania nowych, zmienionych i ulepszonych produktów.

Formy i narzędzia wytwarzane przez te Działy są projektowane specjalnie na potrzeby produkcji danych wyrobów klienta. Często wyroby klienta są to wyroby nowe lub ulepszone z czym wiążą się określone wymagania odnośnie do form/narzędzi do ich produkcji. Z uwagi na fakt, że Spółka jest postrzegana przez swoich klientów jako specjalista w dziedzinie uszczelnień oraz innych funkcjonalności projektowanych wyrobów, a także ich technologiczności, w niektórych sytuacjach Spółka uczestniczy w projektowaniu wyrobu klienta. Jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółka dostarcza swojemu klientowi propozycje zmian w jego projekcie. Zmiany zaproponowane przez Spółkę mają na celu ulepszenie narzędzia do wytwarzania wyrobu klienta, ulepszenie działania samego wyrobu lub polepszenie jego technologiczności (tj. dopasowania wyrobu do wymagań technologii jaka będzie użyta do jego produkcji).

Duża część narzędzi i rozwiązań stosowanych przez Spółkę ma charakter innowacyjny - przykładowo wtrysk z intruzją silikonów optycznych, który umożliwia uzyskanie wyższej jakości wyrobów przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności. Technologia ta wymaga użycia innowacyjnych narzędzi, tj. nie spotykanych do tej pory w technologii przetwórstwa tego typu materiałów. Ponadto, silikony optyczne należą do materiałów jeszcze słabo znanych. Brak jest dostępnych opracowań na temat projektowania narzędzi do produkcji wyrobów z tego materiału. Dlatego też, proces badania tego materiału i poszerzania wiedzy na jego temat jest w Spółce ciągły. Prace badawcze nad tego typu materiałami Spółka prowadzi razem z jego producentem. Badania mają na celu polepszenie własności przetwórczych materiału.


W ramach czynności prowadzonych przez Działy Rozwoju i Narzędziowni wytwarzane są prototypy. Niniejsze prototypy z założenia są wykorzystywane dla celów komercyjnych.


Ustawa o PIT w art. 5a pkt 40 wskazuje, że za prace rozwojowe, które są częścią działalności badawczo-rozwojowej, nie można uznać rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych m.in. do produktów, linii produkcyjnych oraz procesów wytwórczych, nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.


Ustawa o PIT nie definiuje pojęć „rutynowy” czy też „okresowy”. Zgodnie definicjami zawartymi w słowniku języka polskiego:

  • „rutynowy” oznacza wykonywany często, niemal automatycznie;
  • „okresowy” oznacza powtarzający się, występujący co pewien czas.

Formy/narzędzia do produkcji wyrobów są wytwarzane m.in. poprzez wymianę tzw. wstawek w formach testowych. Niniejsza wymiana wstawek ma na celu wytworzenie prototypów form funkcjonalnych. Z uwagi na fakt, iż formy/narzędzia są każdorazowo indywidualnie projektowane pod kątem konkretnych wyrobów klienta, nie można uznać, że zmiany wprowadzane w produktach Spółki mają charakter rutynowy czy też okresowy.


Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż działania podejmowane w Dziale Rozwoju i Dziale Narzędziowni stanowią/będą stanowić działalność badawczo - rozwojową, o której mowa w art. 5a pkt 38 - 40 ustawy o PIT.


Ad. 3)


Działy Chemiczny i Medyczny


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że działania podejmowane w Działach Chemicznym i Medycznym Spółki stanowią/będą stanowić działalność badawczo - rozwojową, o której mowa w art. 5a pkt 38 -40 ustawy o PIT.


W ramach prac prowadzonych przez Działy Chemiczny i Medyczny Spółka opracowuje receptury nowych i ulepszonych wyrobów medycznych. W ramach Działów Chemicznego i Medycznego Spółka pracuje m.in. nad zaawansowanymi opatrunkami na rany, opatrunkami kolagenowymi na oparzenia i trudno gojące się rany, silikonowymi preparatami na blizny zawierającymi filtry UV oraz plastrami. Dodatkowo Spółka prowadzi prace nad innowacyjnymi plastrami z wyciągami roślinnymi ułatwiającymi gojenie się ran. W tym celu Spółka rozwija również innowacyjną technologię nakładania nanopowłok na wyroby silikonowe, np. dla zwiększenia siły ich adhezji do skóry. Dzięki pracom prowadzonym przez Działy Chemiczny i Medyczny na rynek wprowadzane są nowe i ulepszone wyroby medyczne.


Również w przypadku działań realizowanych przez Działy Chemiczny i Medyczny wytwarzane są prototypy, które po pozytywnej weryfikacji pod względem możliwości produkcji w skali przemysłowej będą wykorzystywane do celów komercyjnych.


Działania podejmowane w ramach Działów Chemicznego i Medycznego Spółki cechuje systematyczność. Są one wykonywane w sposób:

  • zaplanowany - określona kolejność realizacji zadań,
  • uporządkowany - konkretne zadania są realizowane w wyodrębnionych strukturach (Działy) przez wykwalifikowany personel posiadający odpowiednią wiedzę, umiejętności i doświadczenie,
  • ciągły - Spółka wciąż doskonali jakość wyrobów oraz poszukuje nowych, efektywniejszych rozwiązań.


Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stoi na stanowisku, że działania podejmowane w Działach Chemicznym i Medycznym Spółki stanowią/będą stanowić działalność badawczo - rozwojową, o której mowa w art. 5a pkt 38 - 40 ustawy o PIT.


W odpowiedzi na wezwanie z dnia 18 kwietnia 2017 r. Nr 1462-IPPB1.4511.72.2017.1.ES Wnioskodawca doprecyzował, że:

Przepisy prawa podatkowego regulują nie tylko obowiązki, ale również uprawnienia m.in. podatników - np. uprawnienie do zastosowania ulgi na działalność badawczo - rozwojową. Ocena wyrażona przez Organ podatkowy nie znajduje podstaw w przepisach Ordynacji podatkowej regulujących wydawanie interpretacji indywidualnych. Kwestia stanowiąca przedmiot wątpliwości w przedmiotowej sprawie dotyczy przepisów prawa podatkowego związanych z uprawnieniami Wnioskodawcy. Potwierdzenie, że prowadzona działalność spełnia definicję działalności badawczo - rozwojowej będzie uprawniała do zastosowania odpowiedniej ulgi. Ordynacja podatkowa wskazuje, że przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być tylko przepisy prawa podatkowego regulujące właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych. W tym przypadku chodzi o interpretację definicji zawartej w przepisach podatkowych o randze ustawy. Sądy administracyjne wielokrotnie wskazywały, że organy podatkowe są obowiązane do interpretowania nawet przepisów, które nie są zawarte w prawie podatkowym jeśli tylko mają wpływ na obowiązki lub prawa podatnika (są pośrednio związane z prawem podatkowym). Tutaj chodzi o interpretację definicji zawartej w prawie podatkowym.


Wnioskodawca złożył wniosek o zinterpretowanie przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie. W art. 5a pkt 38-40 ustawy o PIT ustawodawca zamieścił przesłanki uznania działań prowadzonych przez podatnika za działalność badawczo-rozwojową. Jest to definicja ustawowa. Wnioskodawca chce potwierdzić czy działalność opisana we wniosku spełnia te przesłanki. We wniosku o interpretację indywidualną Wnioskodawca prosił zatem Organ podatkowy o zestawienie opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego z definicją ustawową oraz interpretację czy opisana we wniosku działalność mieści się w działalności opisanej w przepisie prawa podatkowego.

Mając na uwadze art. 14b par. l oraz art. 14c par. 1 Ordynacji podatkowej Organ podatkowy jest obowiązany do przedstawienia oceny stanowiska Wnioskodawcy. Innymi słowy Organ jest obowiązany do interpretacji przepisów prawa podatkowego, o które pyta Wnioskodawca, na tle przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że organy podatkowe już wielokrotnie odpowiadały na analogiczne pytania w drodze interpretacji indywidualnych - np.: interpretacja 2461-IBPB-1-2.4510.816.2016.2.BG z 21 listopada 2016 r. lub interpretacja IPPB5/4510-641/16-3/MR z 16 sierpnia 2016 r.


W opinii Wnioskodawcy zawarł on w złożonym wniosku o interpretację indywidualną wyczerpujący opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w swojej indywidualnej sprawie. Żądanie Organu do jednoznacznego podania czy realizowane przez Dział Rozwoju, Dział Narzędziowni, Dział Chemiczny i Medyczny działania, mające na celu opracowanie oraz wytworzenie nowych i ulepszonych produktów polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu....(delej definicja z art. 5a pkt 40) jest ingerencją Organu w stan faktyczny/zdarzenie przyszłe. Zamieszczanie definicji ustawowej w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego nie byłoby opisem indywidualnej sytuacji podatnika, w której ma on wątpliwości co do swojej sytuacji prawno-podatkowej. Takie stwierdzenie, może zostać zamieszczone w stanowisku Wnioskodawcy co do stanu faktycznego co Wnioskodawca uczynił.


W opinii Wnioskodawcy, stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawione w przedmiotowym wniosku jest opisane w sposób szczegółowy, wyczerpujący i obejmuje wszystkie aspekty sprawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia:

  • czy realizowane przez Dział Rozwoju i Dział Narzędziowni działania stanowić będą działalność badawczo-rozwojową jest nieprawidłowe,
  • czy realizowane przez Dział Chemiczny i Medyczny działania stanowić będą działalność badawczo-rozwojową jest prawidłowe.

Ad. 1 i 2


Zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.) działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Natomiast w myśl art. 5a pkt 39 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych oznacza to:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Z kolei działalność rozwojowa definiowana jest zgodnie z art. 5a pkt 40 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznacza nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

W myśl art. 26e ust. 1 ww. ustawy podatnik uzyskujący przychody ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3.


Za koszty kwalifikowane, zgodnie z art. 26e ust. 2 pkt 1,2 i 3 uznaje się:

  • należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1, oraz składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, jeżeli te należności i składki dotyczą pracowników zatrudnionych w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej,
  • nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową,
  • ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, a także nabycie wyników badań naukowych, świadczonych lub wykonywanych na podstawie umowy przez jednostkę naukową w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620, z 2015 r. poz. 249 i 1268 oraz z 2016 r. poz. 1020, 1311 i 1933) na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.


Natomiast zgodnie z art. 26e ust. 5 oraz ust. 6 ustawy o PIT koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie, a prawo do odliczenia nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Z kolei zgodnie z art. 26e ust. 7 ww. ustawy, kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

  1. w przypadku gdy podatnik jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej - 50% kosztów, o których mowa w ust. 2 i 3;
  2. w przypadku pozostałych podatników:
    1. 50% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1,
    2. 30% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 2-4 i ust. 3.


Wreszcie, zgodnie z art. 26e ust. 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

W świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podejmuje szereg działań mających na celu opracowanie oraz wytworzenie nowych i ulepszonych produktów. Niniejsze działania inicjuje klient Spółki zamawiając formę/narzędzie do nowego wyrobu. Na etapie ofertowania Spółka przeprowadza proces DFM (Design For Manufacturability) w wyniku którego Spółka dostarcza klientowi propozycje zmian w jego wyrobie. Zmiany zaproponowane przez Spółkę mają na celu ulepszenie narzędzia do wytwarzania wyrobu klienta, ulepszenie działania samego wyrobu lub polepszenie jego technologiczności (tj. dopasowania wyrobu do wymagań technologii jaka będzie użyta do jego produkcji).

Działania mające na celu opracowanie oraz wytworzenie nowych i ulepszonych produktów są prowadzone przez działy: Rozwoju i Narzędziowni. Spółka utworzyła również dwa nowe działy - Dział Chemiczny i Medyczny. Niniejsze działy zajmują się opracowywaniem receptur nowych i ulepszonych wyrobów medycznych, przeprowadzaniu ich testów oraz wytwarzaniem próbnych serii.

Biorąc pod uwagę powyższe, tut. Organ nie może zgodzić się ze zdaniem Wnioskodawcy, że działania Działu Rozwoju i Działu Narzędziowni mające na celu ulepszenie narzędzia do wytwarzania wyrobu klienta spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 5a pkt 38-40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy podkreślić, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), a ich stosowanie przez organy podatkowe nie może odbywać się według wykładni rozszerzającej, tzn. muszą być ściśle interpretowane.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

W przedmiocie stosowania wszelkiego rodzaju ulg podatkowych trzeba mieć na uwadze także przepis art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz.483) dotyczący zasady powszechności opodatkowania, stąd każdy wyjątek od tej zasady, w tym także ulga podatkowa, nie może być interpretowany dowolnie, ani uzupełniany w drodze interpretacji o treść, której nie zawiera.

Odnosząc przytoczone regulacje do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy wskazać, że w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem (por. wyrok NSA sygn. FSK 372/04 z dnia 5 sierpnia 2004 r.). Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechną metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo. Dotyczy to szczególnie przypadków, w których mamy do czynienia z odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, tj. w przypadku norm prawnych kształtujących zwolnienia od podatku, które należy interpretować zgodnie z ich literalnym brzmieniem.

Tym samym, przepisy regulujące prawo do zastosowania ulgi winny być interpretowane ściśle. Z literalnego brzmienia przepisów art. 5a pkt 38-40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w kontekście przedmiotowej sprawy wynika, że definicja działalności badawczo-rozwojowej obejmuje swoim zakresem badania naukowe w tym badania podstawowe, badania stosowane, badania przemysłowe, a także prace rozwojowe, które głównie odnoszą się do opracowywania prototypów i projektów pilotażowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że działania prowadzone przez Dział Rozwoju i Dział Narzędziowni polegają na opracowaniu oraz wytworzeniu nowych i ulepszonych produktów specjalnie na potrzeby klientów i zgodnie z ich wymaganiami. Niniejsze działania inicjuje klient Spółki zamawiając formę/narzędzie do nowego wyrobu. Wskazana działalność tych działów jest nakierowana na spełnienie potrzeb klientów Wnioskodawcy. Tym samym to klienci Spółki wskazują jakie mają potrzeby i czego oczekują, aby byli usatysfakcjonowani.

Zatem wskazać należy, że działalność Działu Rozwoju i Działu Narzędziowni nie spełnia definicji działalności badawczo-rozwojowej zawartej we wskazanych przepisach art. 5a pkt 38-40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie jest to bowiem twórcza działalność, która obejmuje swoim zakresem prowadzone badania naukowe lub prace rozwojowe. Działalność Wnioskodawcy nie zajmuje się także opracowywaniem prototypów i projektów pilotażowych, a jak sam Wnioskodawca wskazuje działania inicjuje klient Spółki.


Zatem wskazana działalność tych działów nie daje Wnioskodawcy uprawnienia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia czy opisane powyżej działania realizowane przez Dział Rozwoju i Dział Narzędziowni mieszczą się w definicji działalności badawczo - rozwojowej zawartej w art. 5a pkt 38 - 40 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka jest/będzie uprawniona do zastosowania wobec wydatków na tę działalność ulgi opisanej w art. 26e ustawy o PIT (Pytanie 1 i 2) – jest nieprawidłowe.


Ad. 3


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie pytania Nr 3 prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj