Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPB2.4511.44.2017.1.AG
z 12 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 25 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE



W dniu 25 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 21 marca 2016 r. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży własności zabudowanej nieruchomości, wpisanej w księdze wieczystej nr XX … prowadzonej przez Sąd Rejonowy w C. V Wydział Ksiąg Wieczystych. Powierzchnia tej nieruchomości wynosi – według stanu wpisu w księdze wieczystej – 2,88 ha (dwa hektary osiem tysięcy osiemset metrów kwadratowych) i stanowi działki oznaczone numerami …/1 oraz …/2. Przedmiotem umowy sprzedaży była zabudowana działka rolna o numerze …/1 o powierzchni wynoszącej, zgodnie z przedłożonym wypisem z rejestru gruntów i wyrysem z mapy ewidencyjnej z dnia 29 stycznia 2016 r., 1,2163 ha (jeden hektar dwa tysiące sto sześćdziesiąt trzy metry kwadratowe), na której znajduje się budynek mieszkalny jednorodzinny, murowany, jednokondygnacyjny o powierzchni zabudowy wynoszącej 142 m2, a o powierzchni użytkowej 110,21 m2 w tym garaż 17,64 m2 oznaczony numerem porządkowym … identyfikator budynku …BUD. Nabywcami nieruchomości są syn i synowa Wnioskodawczyni z rodziną, pozostający we wspólności majątkowej. Powyższa nieruchomość weszła w skład prowadzonego przez syna Wnioskodawczyni i Jego żonę gospodarstwa rolnego o powierzchni użytków rolnych 10,1920 ha (dziesięć hektarów tysiąc dziewięćset dwadzieścia metrów kwadratowych) – jest to niezabudowana działka rolna numer … Opisana we wniosku nieruchomość zabudowana (działka …/1) o powierzchni wynoszącej 1,2163 ha (jeden hektar dwa tysiące sto sześćdziesiąt trzy metry kwadratowe), umożliwi małżonkom zamieszkanie we własnym mieszkaniu z dwojgiem małoletnich dzieci, odpowiednio w wieku trzech lat i półtora roku. Celem nabycia przez kupujących opisanej nieruchomości rolnej było, jest i będzie prowadzenie gospodarstwa rolnego – przedmiotowa nieruchomość nie utraci charakteru rolnego przez okres co najmniej 5 lat od dnia sprzedaży i wejdzie w skład prowadzonego przez syna Wnioskodawczyni gospodarstwa rolnego, którego łączna wielkość na terenie całego kraju nie przekroczy 300 ha. Własność zabudowanej nieruchomości Wnioskodawczyni nabyła częściowo (1/2) w drodze sprzedaży dnia 28 grudnia 1990 r. oraz częściowo (1/2) na podstawie Postanowienia o dziale spadku wydanego przez Sąd Rejonowy w C. I Wydział Cywilny z dnia 28 grudnia 2012 r. i oświadczyła, że przedmiotowa nieruchomość nie jest przedmiotem dzierżawy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. nr 64, poz. 592). Częściowe (1/2) nabycie nieruchomości w 2012 r. w drodze Postanowienia o dziale spadku nastąpiło w związku ze zgonem męża Wnioskodawczyni 16 listopada 2012 r. Działka numer …/1 nie jest objęta decyzją o warunkach zabudowy dla realizacji zabudowy zagrodowej oraz nie podjęto uchwały w przedmiocie ustalenia obszaru rewitalizacji oraz Specjalnej Strefy Rewitalizacji, co wynika z zaświadczenia wydanego przez Wójta Gminy C. dla działki nr …/1. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działka nr …/1 oznaczona jest jako: grunty orne o powierzchni 0,1860 ha (tysiąc osiemset sześćdziesiąt metrów kwadratowych), grunty rolne zabudowane o powierzchni 0,1906 ha (tysiąc dziewięćset sześć metrów kwadratowych), pastwiska trwałe o powierzchni 0,0499 ha (czterysta dziewięćdziesiąt dziewięć metrów kwadratowych), nieużytki o powierzchni 0,7898 ha (siedem tysięcy osiemset dziewięćdziesiąt osiem metrów kwadratowych).


Wnioskodawczyni nadmieniła ponadto, że w przeszłości wraz z mężem, pozostając w ustawowej wspólności majątkowej, dokonała zakupu nieruchomości – tylko rolnych, tj.


  1. 28 grudnia 1990 r. – działka numer … położona w miejscowości R., gmina C., woj. … o powierzchni 2,88 ha nabyta od Państwowego Funduszu Ziemi (grunty orne, nieużytki, rowy), która następnie została podzielona na działki …/1 oraz …/2.
  2. 26 sierpnia 2005 r. – działki rolne numer … i …/1 położone w miejscowości P., gmina C., woj. … o łącznej powierzchni 64,2756 ha nabyte od Skarbu Państwa Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa (grunty orne, pastwiska trwałe, lasy i grunty zadrzewione i zakrzewione, nieużytki, grunty pod rowami).


W przeszłości Wnioskodawczyni nie dokonywała sprzedaży żadnych nieruchomości, w tym rolnych, a w przyszłości nie planuje dokonywać żadnych transakcji odpłatnego zbycia posiadanych, wyżej wymienionych nieruchomości (działek).

Ponadto w dniu 21 marca 2016 r. Wnioskodawczyni dokonała darowizny części działki …/1 o powierzchni 10,192 ha (grunty orne, pastwiska trwałe, grunty zadrzewione i zakrzewione) na rzecz syna, co potwierdzone zostało aktem notarialnym. Wartość przedmiotu darowizny określono na kwotę 100.000 zł (sto tysięcy złotych), działce nadano numer …/19 i założono nową księgę wieczystą prowadzoną przez Sąd Rejonowy w C.V Wydział Ksiąg Wieczystych. W wyniku podziału działki …/1, oprócz działki będącej przedmiotem darowizny, powstały jeszcze działki …/18 i …/20 będące nadal własnością Wnioskodawczyni, dla których prowadzona jest księga wieczysta przez Sąd Rejonowy w C. V Wydział Ksiąg Wieczystych. W momencie sprzedaży i do dnia dzisiejszego Wnioskodawczyni prowadzi gospodarstwo rolne i jest właścicielką działek o numerach …, …/18, …/20 o łącznej powierzchni 54,0836 ha (pięćdziesiąt cztery hektary osiemset trzydzieści sześć metrów kwadratowych) oraz działki numer …/2 o powierzchni 1,6637 ha (jeden hektar sześć tysięcy sześćset trzydzieści siedem metrów kwadratowych).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w zeznaniu PIT-39 za 2016 r., które Wnioskodawczyni jest zobligowana złożyć do 30 kwietnia 2017 r., musi wykazać połowę przychodu wykazanego w akcie notarialnym, tj. kwotę 160.000 złotych czy też przychód stanowiący połowę wartości nieużytków?


Zdaniem Wnioskodawczyni, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać powinien udział 1/2 części nieużytków działki …/1, z uwagi na fakt, iż cała działka stanowi część prowadzonego przez Nią gospodarstwa rolnego, a sprzedane grunty nie utraciły charakteru rolnego i nadal są użytkowane na cele rolnicze. W związku z powyższym zastosowanie powinien znaleźć art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm.) dotyczący zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego i które w wyniku sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego. Wnioskodawczyni uważa, że w zeznaniu PIT-39 za 2016 r. powinna wykazać jedynie przychód ze sprzedaży 1/2 nieużytków na działce nr 443/1.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej stanowi źródło przychodu, o którym mowa w ww. przepisie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 21 marca 2016 r. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży własności zabudowanej nieruchomości, nabytej częściowo – w udziale wynoszącym 1/2, w dniu 28 grudnia 1990 r. wraz z małżonkiem, pozostając we wspólności małżeńskiej oraz częściowo (1/2) w 2012 r., na podstawie postanowienia o dziale spadku z dnia 28 grudnia 2012 r., w związku ze zgonem męża Wnioskodawczyni 16 listopada 2012 r.

Wobec powyższego wskazać należy, że zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459) spadek stanowią prawa i obowiązki majątkowe zmarłego, które z chwilą jego śmierci przechodzą na jedną lub kilka osób, stosownie do przepisów niniejszej ustawy. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku, czy też akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza, potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia (art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego).

Z instytucją działu spadku mamy do czynienia w sytuacji, w której spadek przypada kilku spadkobiercom. Wskutek działu spadku poszczególni spadkobiercy stają się podmiotami wyłącznie uprawnionymi względem przyznanych im praw majątkowych, stanowiących do chwili działu przedmiot wspólności. Na skutek działu spadku następuje konkretyzacja składników masy spadkowej przypadających poszczególnym spadkobiercom.

Stosownie do art. 1035 ustawy Kodeks cywilny, jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólności majątku spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy o współwłasności w częściach ułamkowych. Artykuł 1037 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi natomiast, że dział spadku może nastąpić bądź na mocy umowy między wszystkimi spadkobiercami, bądź na mocy orzeczenia sądu na żądanie któregokolwiek ze spadkobierców.

W świetle przedstawionych okoliczności stwierdzić należy, że skoro udział wynoszący 1/2 w działce sprzedanej w dniu 21 marca 2016 r. Wnioskodawczyni nabyła w 1990 r. wraz z małżonkiem do majątku wspólnego, to zgodnie z ww. art. 10 ust. 1 pkt 8 upłynęło 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do nabycia. Tym samym przychód z odpłatnego zbycia przypadający na ten udział nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast odpłatne zbycie udziału nabytego w 2012 r., stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Doszło do niego bowiem przed upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie tego udziału.

I tak w myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy – podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Jak stanowi natomiast art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Z ust. 6e wynika, że wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia „gospodarstwo rolne”. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 617, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.


Stosownie do postanowień rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 542) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, w szczególności § 67 użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:


  1. grunty rolne,
  2. grunty leśne,
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane,
  4. użytki ekologiczne, oznaczone symbolem złożonym z litery "E" oraz symbolu odpowiedniego użytku gruntowego określającego sposób zagospodarowania lub użytkowania terenu, np. E-Ws, E-Wp, E-Ls, E-Lz, E-N, E-Ps, E-R,
  5. (uchylony),
  6. grunty pod wodami,
  7. tereny różne oznaczone symbolem – Tr.


Natomiast zgodnie z treścią § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia grunty rolne dzielą się na:


  1. użytki rolne, do których zalicza się:


    1. grunty orne, oznaczone symbolem – R,
    2. sady, oznaczone symbolem – S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem – Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem – W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr,


  2. nieużytki, oznaczone symbolem – N.


Z powyższego wynika, iż zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy uzależnione zostało od wystąpienia następujących przesłanek:


  • sprzedane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,
  • muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy), ewentualnie jego część składową,
  • grunty nie mogą utracić w związku ze sprzedażą rolnego charakteru.


Niewątpliwie przedmiotowe zwolnienie – przy spełnieniu pozostałych warunków do niego uprawniających obejmuje tylko przychody ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, a więc sklasyfikowanych jako użytki rolne, w tym grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, rowy oraz grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych. Ponieważ nieużytki w zacytowanych przepisach nie zostały wymienione jako grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, to przychód z ich sprzedaży nie jest objęty przedmiotowym zwolnieniem.

Oceniając natomiast spełnienie przesłanki, dotyczącej zachowania charakteru rolnego gruntu, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy co do dalszego przeznaczenia nieruchomości. Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Należy ponadto wskazać, iż utrata charakteru rolnego w związku ze sprzedażą może wystąpić bezpośrednio po sprzedaży, ale może nastąpić dopiero w przyszłości, jednakże w momencie sprzedaży strony umowy winny być świadome celu zakupu i przeznaczenia gruntów.

O utracie charakteru rolnego gruntów świadczy wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, niezależnie od statusu prawnego tych gruntów i zmian w stosownych ewidencjach i dokumentach. Przy ocenie utraty charakteru rolnego nie jest zatem podważany czy kwestionowany status prawny gruntów, lecz ocenie podlega całokształt okoliczności faktycznych, które mogą świadczyć o utracie ich rolnego sposobu użytkowania.

Jednocześnie utraty charakteru rolnego, do której w swej dyspozycji odwołuje się art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie należy utożsamiać bezpośrednio oraz wyłącznie z utratą tego charakteru w sensie prawnym, ale jak wykazano powyżej – przede wszystkim w sensie faktycznym.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawczyni prowadzi gospodarstwo rolne, w dniu 21 marca 2016 r. dokonała, na rzecz syna, sprzedaży własności zabudowanej działki rolnej, o powierzchni wynoszącej 1,2163 ha. Nieruchomość ta weszła w skład prowadzonego przez syna Wnioskodawczyni gospodarstwa rolnego o pow. 10,1920 ha, którego prowadzenie było, jest i będzie celem jej nabycia, nie utraciła i nie utraci, charakteru rolnego przez okres co najmniej 5 lat od dnia sprzedaży. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów przedmiotowa działka oznaczona jest jako: grunty orne, grunty rolne zabudowane, pastwiska trwałe i nieużytki.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miało zastosowania do przychodu z odpłatnego zbycia nieużytków. Zatem, dochód ze sprzedaży udziału, wynoszącego 1/2 w gruncie sklasyfikowanym jako nieużytki, podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym i powinien zostać wykazany przez Wnioskodawczynię w zeznaniu PIT-39 za 2016 r. Natomiast przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, stanowiącej grunty orne, rolne zabudowane i pastwiska trwałe, w udziale który Wnioskodawczyni nabyła w 2012 r., w sytuacji gdy grunty te nie utraciły w związku ze sprzedażą charakteru rolnego, gdyż nabyte zostały w celu powiększenia gospodarstwa rolnego, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy i nie podlega wykazaniu w zeznaniu podatkowym.

Końcowo wskazać należy, że okoliczność czy dana nieruchomość lub jej część w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zatem obowiązek udowodnienia ich zaistnienia ciąży na podatniku, tj. osobie, która zamierza skorzystać ze zwolnienia. Zaś indywidualna interpretacja przepisów prawa jest jedynie przedstawieniem poglądu organu dotyczącego rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj