Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPP1.4512.108.2017.1.EA
z 5 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. „……….” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina ….. ma zamiar złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania projektu „………” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Działania 7. Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich. Poddziałania 7.2. Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii. Typ operacji „….” Gospodarka wodno-ściekowa. W kosztach kwalifikowalnych operacji znalazł się podatek VAT.

Gmina ….. złoży oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT: „Gmina ….. –jednostka samorządu terytorialnego realizując powyższy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w budżecie projektu”.

W związku z powyższym Gmina …… wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie braku możliwości odliczenia podatku VAT, która jest konieczna do rozliczenia projektu i uzupełnienia wniosku o płatność.


Projekt planowany do realizacji przez Gminę ….. obejmuje roboty:


  • budowa kanalizacji sanitarnej tłocznej na odcinku od miejscowości …. do istniejącej oczyszczalni ścieków w …..,
  • rozbiórka istniejącej stacji uzdatniania,
  • budowa budynku stacji uzdatniania,
  • przebudowa osadnika popłuczyn z kręgów betonowych,
  • budowa dwóch stalowych zbiorników wyrównawczych,
  • budowa zbiorników bezodpływowych,
  • przebudowa rurociągów wodociągowych, kanalizacyjnych oraz kabli elektrycznych,
  • budowa ogrodzenia.


Celem ogólnym planowanej inwestycji jest poprawa infrastruktury technicznej. Przyczyni się to do poprawy jakości oraz zapobieganiu degradacji środowiska poprzez ograniczenie zanieczyszczeń wód i gleby. Dzięki inwestycji nastąpi zwiększenie atrakcyjności gospodarczej Gminy oraz poprawią się warunki życia jej mieszkańców. Gmina figuruje w rejestrze podatników VAT jako podatnik czynny. Poniesione wydatki zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z otrzymywanych faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wykonywaniem przedstawionej wyżej inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawcy, działania Gminy związane z przebudową i rozbudową stacji uzdatniania wody w …. oraz budową kanalizacji sanitarnej tłocznej od miejscowości …. do istniejącej oczyszczalni ścieków w ….. są działaniami publicznymi zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.). Gmina nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wykonywaniem przedstawionej wyżej inwestycji, ponieważ nie będzie służyć wykonywaniu przez Gminę czynności opodatkowanej VAT (zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Przedmiotowa inwestycja będzie nieodpłatnie udostępniona do eksploatacji przez Gminę niezależnemu podmiotowi zewnętrznemu, który nie jest Jej jednostką budżetową ani samorządowym zakładem budżetowym. Podmiot ten będzie pobierał od mieszkańców, firm i instytucji funkcjonujących na terenie Gminy tylko i wyłącznie opłaty wynikające z taryf ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2011 o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Z okoliczności sprawy wynika, że Gmina planuje rozpocząć inwestycję pn. „……..”. W związku z powyższym Gmina zamierza złożyć wniosek o przyznanie dofinansowania na realizację ww. projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina planuje nowopowstały obiekt udostępnić nieodpłatnie do eksploatacji niezależnemu podmiotowi zewnętrznemu, który nie jest Jej jednostką budżetową ani samorządowym zakładem budżetowym. Podmiot ten będzie pobierał od mieszkańców, firm i instytucji funkcjonujących na terenie Gminy tylko i wyłącznie opłaty wynikające z taryf ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 czerwca 2011 o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Wybudowana infrastruktura nie będzie zatem służyć sprzedaży opodatkowanej w Gminie.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy, stwierdzić należy, że skoro Gmina od początku planuje udostępnić nieodpłatnie do eksploatacji wybudowaną infrastrukturę na rzecz niezależnego podmiotu zewnętrznego, a więc zakupy związane z planowaną inwestycją nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi, to Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj