Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.235.2017.1.BM
z 13 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2017 r. (data wpływu 5 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku rolnikowi, w części związanej z potrąconą składką członkowską – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku rolnikowi, w części związanej z potrąconą składką członkowską.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zrzeszenie Producentów Tytoniu „…” w … jest dobrowolną, samorządną i niezależną organizacją, zrzeszającą producentów liści tytoniu suszonych działającą na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. - o społeczno zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32 z 1982 r. poz. 217 z późniejszymi zmianami), ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 88 z dnia 20 października 2000 r., poz. 983, z późniejszymi zmianami). Zrzeszenie zawiera ze swoimi członkami - plantatorami liści tytoniu suszonych umowy kontraktacyjne, na podstawie których członkowie dostarczają liście tytoniu suszone do wybranych punktów skupów, nabycie tych produktów rolnych jest dokumentowane Fakturą VAT RR zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, art. 116 ust. 1, 2, 3. Zrzeszenie wypłaca rolnikowi ryczałtowemu w terminie określonym w umowie kontraktacyjnej należności za dostarczone produkty rolne powiększone o zryczałtowany zwrot podatku który wynosi 7%. Z należności za dostarczone produkty rolne powiększone o zryczałtowany podatek Zrzeszenie potrąca składkę członkowską w wysokości 2% od wartości nabytych produktów rolnych wynikającą ze Statutu Zrzeszenia i należność która jest przelewana na konto rolnika ryczałtowego uwzględnia to potrącenie zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, art. 116 ust. 9a. W rozliczeniach z Urzędem Skarbowym Zrzeszenie od naliczonej składki członkowskiej rolników ryczałtowych oblicza wysokość zryczałtowanego zwrotu podatku VAT który nie zwiększa kwoty podatku naliczonego Zrzeszenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Zrzeszenie, ma prawo zwiększyć kwotę podatku naliczonego o całość zryczałtowanego zwrotu podatku za nabyte produkty rolne, jeżeli dokonuje z kwoty należności za dostarczone produkty rolne powiększone o zryczałtowany podatek potrącenia składki członkowskiej na rzecz Zrzeszenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zrzeszenie zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, art. 116 ust. 6 uważa, że po spełnieniu warunków z punktów 1, 2 i 3 a także ust. 9a „Przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust 8, rozumie się również potrącenia, jeżeli wynikają z innych ustaw” ma prawo do zwiększenia kwoty podatku naliczonego o cały zryczałtowany zwrot podatku wypłacany rolnikowi ryczałtowemu za nabyte produkty rolne. Składki członkowskie są potrąceniami, wynikającymi z ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. nr 32 z 1982 r. poz. 217, rozdział 5 z późniejszymi zmianami) oraz statutu Zrzeszenia „…" w … (par. 13, pkt c).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.

Stosownie do art. 116 ust. 6 ustawy, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.

W myśl przepisu art. 116 ust. 7 ustawy, za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.

Przepis art. 116 ust. 8 ustawy stanowi, iż warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych.

Zgodnie z art. 116 ust. 9 ustawy, przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem że:

  1. zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty;
  2. raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej.

Stosownie do art. 116 ust. 9a ustawy, przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia, jeżeli wynikają z innych ustaw, rozporządzeń Rady UE lub tytułów wykonawczych (egzekucyjnych).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest organizacją, zrzeszającą producentów liści tytoniu suszonych działającą na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno zawodowych organizacjach rolników, ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie niektórych ustaw. Zrzeszenie zawiera ze swoimi członkami - plantatorami liści tytoniu suszonych umowy kontraktacyjne, na podstawie których członkowie dostarczają liście tytoniu suszone do wybranych punktów skupów, nabycie tych produktów rolnych jest dokumentowane Fakturą VAT RR. Zrzeszenie wypłaca rolnikowi ryczałtowemu w terminie określonym w umowie kontraktacyjnej należności za dostarczone produkty rolne powiększone o zryczałtowany zwrot podatku. Z należności za dostarczone produkty rolne powiększone o zryczałtowany podatek Zrzeszenie potrąca składkę członkowską wynikającą ze Statutu Zrzeszenia i należność która jest przelewana na konto rolnika ryczałtowego uwzględnia to potrącenie.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że składki członkowskie są potrąceniami wynikającymi z ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników oraz statutu.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powołanych wyżej przepisów prawa stwierdzić należy, iż składki członkowskie nie są należnościami za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w art. 116 pkt 9a ustawy. Przepis ten stanowi o potrąceniach, które wynikają z innych ustaw, rozporządzeń Rady UE lub tytułów wykonawczych (egzekucyjnych).

Wskazać należy, że z powołanej przez Wnioskodawcę ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz.U. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.) - wbrew stanowisku Wnioskodawcy - nie wynika obowiązek potrącenia składek członkowskich. Ustawa ta stanowi, że statut powinien określać sposób ustanawiania składek członkowskich.

W świetle powyższego, potrącenie składki członkowskiej – wynikającej ze statutu, nie stanowi żadnego z tytułów potrąceń powołanych w przepisie art. 116 ust. 9a ustawy, nie wynika ono z innych ustaw, rozporządzeń Rady UE, ani z tytułów wykonawczych (egzekucyjnych).

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj