Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.166.2017.1.MC
z 21 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2017 r. (data wpływu 16 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania dla dostawy paliwa lotniczego na rzecz pośrednika stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania dla dostawy paliwa lotniczego na rzecz pośrednika stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i prowadzi na terytorium RP działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży hurtowej paliw i działalności usługowej wspomagającej transport lotniczy. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem VAT.


W toku swojej działalności wnioskodawca dokonuje także dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Dotyczy to m.in. dostaw paliwa lotniczego, tankowanego przez Wnioskodawcę na terenie polskich portów lotniczych, bezpośrednio do samolotów używanych przez zagranicznych przewoźników lotniczych. Przewoźnicy ci, wykonują przewozy głównie o charakterze międzynarodowym, a Wnioskodawca uzyskuje od tych przewoźników dokument „Aircraft Operating Certificate” (AOC). Umowa dostawy paliwa lotniczego zawierana jest bezpośrednio z międzynarodowym przewoźnikiem. Paliwo jest przechowywane przez Wnioskodawcę na terenie portu lotniczego, w którym tankowane są samoloty. Wnioskodawca posiada dokumentację każdej wykonanej w ten sposób dostawy, która potwierdza m.in. ilość i rodzaj dostarczonego paliwa, zatankowany środek transportu oraz nabywcę paliwa.

Wobec spełnienia wszystkich warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u., Wnioskodawca stosuje do takich dostaw stawkę VAT 0%.


Z uwagi na specyfikę rynku obrotu paliwem lotniczym, Wnioskodawca nie zawsze ma możliwość zawarcia umowy sprzedaży paliwa bezpośrednio z przewoźnikiem międzynarodowym. Dlatego też Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę dostawy paliwa lotniczego z pośrednikiem, który może mieć siedzibę w Polsce, innym Państwie członkowskim lub też poza UE. Podmiot ten nie będzie przewoźnikiem wykonującym głównie przewozy międzynarodowe, a jego rola będzie się sprowadzała wyłącznie do pośredniczenia w transakcji, jako reprezentant przewoźnika.

Nabywcą paliwa będzie pośrednik i to pośrednikowi, jako nabywcy towaru, Wnioskodawca wystawi fakturę VAT. Następnie nabywca ten, sprzeda paliwo bezpośrednio przewoźnikowi lotniczemu, wykonującemu głównie przewozy międzynarodowe. Dostawa paliwa w sensie faktycznym, będzie się jednak odbywała bezpośrednio do środków transportu lotniczego, używanych przez przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Wnioskodawca będzie zatem tankował bezpośrednio samoloty zagranicznego przewoźnika, a paliwo w żadnym momencie transakcji nie zostanie fizycznie wydane pośrednikowi. Dostawa towaru na rzecz pośrednika zostanie wykonana z chwilą wlania paliwa do zbiornika samolotu zagranicznego przewoźnika, gdyż dopiero z tą chwilą pośrednik będzie mógł rozporządzić towarem jak właściciel.

W zakresie zebranej dokumentacji oraz wykonywanych czynności faktycznych związanych z dostawą paliwa, transakcja taka nie będzie się niczym różnić od opisanej powyżej procedury dostawy paliwa bezpośrednio na rzecz przewoźników. Jedyna różnica będzie dotyczyła statusu nabywcy tego paliwa, który nie będzie przewoźnikiem, a jego przedstawicielem, pośredniczącym w transakcji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca będzie mógł zastosować stawkę 0% VAT do dostawy paliwa lotniczego na rzecz pośrednika, mając na uwadze, że paliwo to będzie przez Wnioskodawcę tankowane bezpośrednio do środka transportu używanego przez przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Dokonana przez niego dostawa paliwa lotniczego na rzecz pośrednika, będzie opodatkowana stawką 0% VAT, ponieważ paliwo to będzie przez Wnioskodawcę tankowane bezpośrednio do środka transportu używanego przez przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u., stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Przepis ten ustanawia zatem dwa wymogi zastosowania stawki VAT 0% - przedmiotowy i podmiotowy. Mianowicie, aby zastosować preferencyjną stawkę podatku, należy spełnić dwa warunki:

  1. dostawa towaru musi służyć zaopatrzeniu środków transportu lotniczego (np. samolotów),
  2. wskazane środki transportu, muszą być używane przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Przepis ten nie wskazuje zatem, kto ma być nabywcą towaru, aby zastosować preferencyjną stawkę VAT. Wskazuje jedynie, czemu ma służyć dostawa towaru oraz przez kogo ma być wykorzystywany środek transportu, któremu ta dostawa służy.


Wskazany przepis nie wprowadza natomiast ograniczenia, aby nabywcą towaru był zagraniczny przewoźnik lotniczy. Dla zastosowania stawki 0% VAT, wynikającej z art. 83 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u., wystarczające jest zatem wykazanie, że sprzedawane paliwo tankowane jest przez podatnika bezpośrednio do zbiorników samolotów wykorzystywanych przez przewoźnika w lotach międzynarodowych, niezależnie od tego, kto jest nabywcą tego paliwa.

Jak słusznie wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 12 lutego 2009 roku, sygn. IPPP2/443-1877/08-2/AS: „Stawka podatku w wysokości 0% znajdzie zastosowanie do tych dostaw towarów, które dotyczą środków transportu lotniczego wykorzystywanych głównie w transporcie międzynarodowym. Z posiadanej dokumentacji musi wynikać, że dostawa paliwa została dokonana w odniesieniu do ww. środków transportu lotniczego. W opisanej w stanie faktycznym sytuacji podano, iż w przypadku sprzedaży paliwa lotniczego pośrednikowi, jest ono wydawane bezpośrednio do baku samolotu należącego do przewoźnika lotniczego. Pośrednik działa więc w charakterze podmiotu reprezentującego przewoźnika. Jeśli w momencie odbioru paliwa lotniczego pośrednik dysponuje omówioną powyżej dokumentacją potwierdzającą wykorzystywanie danego środka transportu lotniczego głównie do przewozów międzynarodowych dostawa podlegać będzie 0% stawce podatku VAT.”.

W tym stanie rzeczy, jeżeli Wnioskodawca dokona dostawy towaru w postaci paliwa lotniczego na rzecz pośrednika, ale dostawę tę w sensie faktycznym Wnioskodawca wykona tankując paliwo bezpośrednio do zbiornika samolotu używanego przez przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym i Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty potwierdzające ten fakt, to taka dostawa będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług w stawce 0%.

Nie ma przy tym znaczenia, w jakim kraju (Polska, UE lub poza UE) siedzibę będzie miał nabywca paliwa (pośrednik). Zgodnie bowiem z 22 ust. 1 pkt 3 u.p.t.u., miejscem dostawy towaru w postaci paliwa lotniczego, które przechowywane jest w pobliżu miejsca jego tankowania (port lotniczy), będzie miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Zatem dostawa paliwa na terenie Polski, będzie opodatkowana w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Zgodnie z art. 83 ust. 1a ustawy przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się przewoźników lotniczych posiadających siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u których udział:

  1. przychodów z działalności w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  2. zrealizowanej liczby lotów w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem,
  3. liczby pasażerów lub ilości przewożonych towarów, lub ilości przewożonych przesyłek w transporcie międzynarodowym w przewozach ogółem

- wynosił w każdej z tych trzech kategorii w poprzednim roku podatkowym co najmniej 60%.

W myśl art. 83 ust. 1c ustawy Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego ogłasza do dnia 31 marca danego roku podatkowego, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1a, na okres od dnia 1 kwietnia danego roku podatkowego do dnia 31 marca następnego roku podatkowego, na podstawie danych uzyskanych od przewoźników lotniczych.


Stosownie do art. 83 ust. 1f ustawy przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, o których mowa w ust. 1 pkt 5-8, 13, 16 i 18, rozumie się również przewoźników lotniczych nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju:

  1. uprawnionych do wykonywania przewozów w transporcie międzynarodowym na podstawie odpowiedniego aktu właściwego organu państwa siedziby tego przewoźnika, w szczególności koncesji lub certyfikatu przewoźnika lotniczego, lub
  2. wpisanych na listę przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym ogłoszoną przez właściwy organ państwa siedziby danego przewoźnika.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej paliw i działalności usługowej wspomagającej transport lotniczy. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. W toku swojej działalności Wnioskodawca dokonuje także dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Dotyczy to m.in. dostaw paliwa lotniczego, tankowanego przez Wnioskodawcę na terenie polskich portów lotniczych, bezpośrednio do samolotów używanych przez zagranicznych przewoźników lotniczych. Przewoźnicy ci, wykonują przewozy głównie o charakterze międzynarodowym, a wnioskodawca uzyskuje od tych przewoźników dokument „Aircraft Operating Certificate” (AOC). Umowa dostawy paliwa lotniczego zawierana jest bezpośrednio z międzynarodowym przewoźnikiem. Paliwo jest przechowywane przez Wnioskodawcę na terenie portu lotniczego, w którym tankowane są samoloty. Wnioskodawca posiada dokumentację każdej wykonanej w ten sposób dostawy, która potwierdza m.in. ilość i rodzaj dostarczonego paliwa, zatankowany środek transportu oraz nabywcę paliwa. Z uwagi na specyfikę rynku obrotu paliwem lotniczym, Wnioskodawca nie zawsze ma możliwość zawarcia umowy sprzedaży paliwa bezpośrednio z przewoźnikiem międzynarodowym. Dlatego też Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę dostawy paliwa lotniczego z pośrednikiem, który może mieć siedzibę w Polsce, innym Państwie członkowskim lub też poza UE. Podmiot ten nie będzie przewoźnikiem wykonującym głównie przewozy międzynarodowe, a jego rola będzie się sprowadzała wyłącznie do pośredniczenia w transakcji, jako reprezentant przewoźnika. Nabywcą paliwa będzie pośrednik i to pośrednikowi, jako nabywcy towaru, wnioskodawca wystawi fakturę VAT. Następnie nabywca ten, sprzeda paliwo bezpośrednio przewoźnikowi lotniczemu, wykonującemu głównie przewozy międzynarodowe. Dostawa paliwa w sensie faktycznym, będzie się jednak odbywała bezpośrednio do środków transportu lotniczego, używanych przez przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Wnioskodawca będzie zatem tankował bezpośrednio samoloty zagranicznego przewoźnika, a paliwo w żadnym momencie transakcji nie zostanie fizycznie wydane pośrednikowi. Dostawa towaru na rzecz pośrednika zostanie wykonana z chwilą wlania paliwa do zbiornika samolotu zagranicznego przewoźnika, gdyż dopiero z tą chwilą pośrednik będzie mógł rozporządzić towarem jak właściciel. W zakresie zebranej dokumentacji oraz wykonywanych czynności faktycznych związanych z dostawą paliwa, transakcja taka nie będzie się niczym różnić od opisanej powyżej procedury dostawy paliwa bezpośrednio na rzecz przewoźników. Jedyna różnica będzie dotyczyła statusu nabywcy tego paliwa, który nie będzie przewoźnikiem, a jego przedstawicielem, pośredniczącym w transakcji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia czy będzie mógł zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 0% do dostawy paliwa lotniczego na rzecz pośrednika w przypadku gdy paliwo to będzie tankowane bezpośrednio do środka transportu używanego przez przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku dla dostawy paliwa lotniczego na rzecz pośrednika nie znajdzie zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Zatem art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy nie pozwala na zastosowanie stawki 0% podatku VAT w odniesieniu do sprzedaży paliwa lotniczego pośrednikowi, niezależnie od tego, że paliwo to jest wydawane bezpośrednio do środka transportu używanego przez przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. Dla zastosowania stawki 0% podatku VAT istotnym jest, aby dostawa była dokonywana bezpośrednio dla przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym. W przedmiotowej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca, nabywcą paliwa będzie pośrednik i to pośrednikowi, jako nabywcy towaru, Wnioskodawca wystawi fakturę VAT. Następnie nabywca ten, sprzeda paliwo bezpośrednio przewoźnikowi lotniczemu, wykonującemu głównie przewozy międzynarodowe. Zatem dostawa paliwa lotniczego na rzecz pośrednika nie będzie spełniać warunku, że dostawa towarów będzie służyła zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez przewoźników lotniczych wykonujących głównie przewozy w transporcie międzynarodowym, dopiero sprzedaż paliwa przez pośrednika dla przewoźnika lotniczego może spełniać ten warunek. Tym samym Wnioskodawca nie będzie mógł zastosować stawki podatku VAT w wysokości 0%, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy do dostawy paliwa lotniczego na rzecz pośrednika w przypadku gdy paliwo to będzie przez Wnioskodawcę tankowane bezpośrednio do środka transportu używanego przez przewoźnika wykonującego głównie przewozy w transporcie międzynarodowym.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Odnosząc się natomiast do powołanej przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 lutego 2009 r., sygn. IPPP2/443-1877/08-2/AS, wskazać należy, że przedmiotowa interpretacja indywidualna została zmieniona przez Ministra Finansów w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej (zmiana interpretacji indywidualnej sygn. PT2/033/8/432/EPT/09/5629). Rozstrzygniecie podjęte w niniejszej sprawie jest zgodne ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w zmienionej interpretacji, zgodnie z którym „ (…) przepis art. 83 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, nie pozwala na zastosowanie stawki 0% podatku VAT w odniesieniu do sprzedaży paliwa lotniczego pośrednikowi, niezależnie od tego, że paliwo to jest wydawane bezpośrednio do baku samolotu należącego do przewoźnika powietrznego. Dla zastosowania stawki 0% podatku VAT istotnym jest, aby dostawa była dokonywana bezpośrednio dla przewoźnika powietrznego. Skoro Spółka mówi o sprzedaży na rzecz pośrednika, to w tym przypadku nie chodzi o pośrednika, który kojarzy strony transakcji kupna sprzedaży lecz jest stroną transakcji kupna sprzedaży. Sprzedaż paliwa lotniczego pośrednikowi nie będzie spełniać warunku, że dostawa towarów będzie służyła zaopatrzeniu środków transportu lotniczego używanych przez linie lotnicze zajmujące się głównie transportem międzynarodowym, dopiero sprzedaż paliwa przez pośrednika dla przewoźnika powietrznego może spełniać ten warunek. Posiadanie przez sprzedawcę oświadczenia przewoźnika powietrznego, które wskazuje na zachowanie warunków określonych w ustawie o podatku od towarów i usług, nie może dawać podstaw do zastosowania stawki 0% przy sprzedaży paliwa pośrednikowi, gdyż podmiot ten (przewoźnik) nie jest stroną dokonywanej transakcji dostawy. Stronami bowiem są sprzedawca i pośrednik. Zatem w odniesieniu do takiej sprzedaży nie ma podstaw do zastosowania stawki 0% podatku od towarów i usług”.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj