Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461.ITPB3.4510.554.2016.1.MJ
z 16 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2016 r. (data wpływu 18 października 2016 r.), uzupełnione pismem z dnia 7 listopada 2016 r. (data wpływu 8 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, kto powinien za cały rok, w którym nastąpi Podział, sporządzić i przesłać właściwemu organowi podatkowemu i/lub podatnikom deklaracje oraz informacje sporządzane dotychczas przez Biuro Maklerskie - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek wspólny, uzupełniony pismem z dnia 7 listopada 2016 r. (data wpływu 8 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustalenia, kto powinien za cały rok, w którym nastąpi Podział, sporządzić i przesłać właściwemu organowi podatkowemu i/lub podatnikom deklaracje oraz informacje (dot. CIT), sporządzane dotychczas przez Biuro Maklerskie


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Bank Dzielony jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Bank Dzielony podlega (i w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) obowiązkowi podatkowemu w CIT od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Bank Przejmujący jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Bank Przejmujący podlega (i w momencie zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego w niniejszym wniosku będzie podlegać) obowiązkowi podatkowemu w CIT od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Planowane jest dokonanie w 2016 r. podziału Banku Dzielonego w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm.; dalej: „Kodeks spółek handlowych") przez przeniesienie części majątku Banku Dzielonego („Część Wydzielona") na istniejącą spółkę - Bank Przejmujący (podział przez wydzielenie; dalej: „Podział"). Po Podziale w Banku Dzielonym pozostanie część jego majątku, która nie zostanie przeniesiona w wyniku Podziału na Bank Przejmujący („Część Pozostająca").


Zarówno Część Wydzielona, jak i Część Pozostająca, będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP") w rozumieniu:


  1. art. 5a pkt 4 ustawy o PIT,
  2. art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.


Kwalifikacja Części Wydzielonej oraz Części Pozostającej jako ZCP na gruncie ww. przepisów prawa podatkowego była przedmiotem odrębnego wspólnego wniosku Wnioskodawców o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (takie interpretacje zostały wydane i doręczone Wnioskodawcom). W związku z tym, powyższa kwestia nie jest przedmiotem zapytania w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W skład Części Wydzielonej wchodzi m.in. wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Banku Dzielonego zgodnie z § 39 ust. 1 statutu Banku Dzielonego, Biuro Maklerskie.

Bank Dzielony prowadzi działalność maklerską w formie Biura Maklerskiego, jednostki organizacyjnie wyodrębnionej od pozostałej działalności banku zgodnie z wymogami określonymi w art. 111 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm.). Obsługa klientów Biura Maklerskiego jest przeprowadzana w oddziałach banku w wyznaczonych stanowiskach i kanałach komunikacji niezależnych od tych, które służą czynnościom bankowym. Biuro Maklerskie na dzień złożenia niniejszego wniosku posiada nadany własny numer identyfikacji podatkowej (NIP) odrębny od numeru NIP Banku Dzielonego.



Biuro Maklerskie w związku z prowadzoną działalnością dotychczas sporządzało samodzielnie oraz przekazywało do właściwych urzędów skarbowych i/lub klientów m.in. następujące deklaracje oraz informacje wymagane przepisami prawa podatkowego:


  1. deklarację roczną o pobranym zryczałtowanym podatku dochodowym w związku z dokonywaniem wypłat (świadczeń) lub stawiania do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4~5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10 ustawy PIT (PIT-8AR), na podstawie art. 42 ust. la ustawy o PIT;
  2. deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R), na podstawie art. 38 ust. la ustawy o PIT;
  3. deklarację o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (CIT-10Z), na podstawie art. 26a ustawy o CIT;
  4. deklarację o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatnika mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (CIT-6R), na podstawie art. 26a ustawy o CIT;
  5. informację o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Polsce miejsca zamieszkania (IFT-iR), na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 2 i ust. 3-4 ustawy o PIT;
  6. informacje o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (IFT-2R), na podstawie art. 26 ust. 3, 3b-3d ustawy o CIT;
  7. informację dotyczącą wypłaty odsetek lub zabezpieczenia wypłaty odsetek (IFT-3R), na podstawie art. 44d ust. 1 ustawy o PIT.


Biuro Maklerskie sporządzając powyższe deklaracje i informacje na odpowiednich formularzach w polu Identyfikator podatkowy NIP płatnika dotychczas wykazywało swój indywidualny numer NIP, odrębny od numeru NIP Banku Dzielonego.

Bank Przejmujący również prowadzi działalność maklerską w formie biura maklerskiego, jednostki organizacyjnie wyodrębnionej od pozostałej działalności banku zgodnie z wymogami określonymi w art. 111 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm.). Przy czym, biuro maklerskie Banku Przejmującego nie posiada własnego NIP, odrębnego od numeru Banku Przejmującego. Wszelkie obowiązki w zakresie sporządzania oraz przekazywania do właściwych urzędów skarbowych i/lub klientów deklaracji oraz informacji wymaganych przepisami prawa podatkowego w zakresie związanym z działalnością biura maklerskiego Banku Przejmującego były wypełniane przez Bank Przejmujący posługujący się nadanym mu numerem NIP. Obecny NIP Biura Maklerskiego zostanie wykreślony z ewidencji płatników.

Zgodnie z art. 530 § 2 zdanie trzecie Kodeksu spółek handlowych, w przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę, wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dzień wydzielenia). W przypadku planowanego Podziału, będzie to dzień wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego Banku Przejmującego (dalej: „Dzień Podziału"). W Dniu Podziału składniki majątku Banku Dzielonego, składające się na Część Wydzieloną i określone w planie Podziału, sporządzonym zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, zostaną z mocy prawa przeniesione z Banku Dzielonego na Bank Przejmujący.

Do Części Wydzielonej zostaną również przypisani pracownicy Banku Dzielonego zatrudnieni w komórkach organizacyjnych, które zostaną przypisane do Części Wydzielonej. Część Wydzielona nie stanowi odrębnego pracodawcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. -Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 1502 z późn. zm.; dalej: „Kodeks pracy"), jednakże alokowani do niej pracownicy przejdą na Bank Przejmujący w ramach art. 231 Kodeksu pracy.

Oznacza to, że w wyniku Podziału działalność Biura Maklerskiego Banku Dzielonego będzie kontynuowana w ramach działalności Banku Przejmującego. W wyniku Podziału całe oprogramowanie operacyjne służące do przygotowania powyższych deklaracji i informacji sporządzanych przez Biuro Maklerskie stanie się własnością Banku Przejmującego. Również pracownicy posiadający niezbędne kwalifikacje i wiedzę do obsługi powyższego oprogramowania zostaną na mocy art. 231 Kodeksu pracy pracownikami Banku Przejmującego. Biuro Maklerskie Banku Dzielonego po Podziale nie będzie funkcjonować w strukturze Banku Przejmującego jako samodzielny płatnik na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Bank Dzielony w związku z Podziałem nie będzie zamykać ksiąg rachunkowych. Rok podatkowy Banku Dzielonego jest tożsamy z rokiem kalendarzowym. Rok podatkowy Banku Przejmującego jest tożsamy z rokiem kalendarzowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Kto (Bank Dzielony czy Bank Przejmujący), w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, powinien za cały rok, w którym nastąpi Podział, sporządzić i przesłać właściwemu organowi podatkowemu i/lub podatnikom deklaracje oraz informacje (wymienione w opisie zdarzenia przyszłego) sporządzane dotychczas przez Biuro Maklerskie?


Niniejsza interpretacja dotyczy deklaracji/informacji sporządzanych na podstawie ustawy CIT, w pozostałym zakresie zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko:

Zdaniem Wnioskodawców, w okolicznościach przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego, to Bank Przejmujący powinien za cały rok, w którym nastąpi Podział, sporządzić i przesłać właściwemu organowi podatkowemu i/lub podatnikom deklaracje oraz informacje (wymienione w opisie zdarzenia przyszłego) sporządzane dotychczas przez Biuro Maklerskie.

W konsekwencji, w zakresie wskazanym powyżej, Bank Dzielony nie będzie zobowiązany do sporządzenia i przesłania właściwemu organowi podatkowemu i/lub podatnikom powyższych deklaracji i informacji za rok, w którym nastąpi Podział.

Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nową zawiązaną (podział przez wydzielenie). Cechą szczególną podziału przez wydzielenie jest to, że spółka dzielona nie przestaje istnieć, a następuje tylko przeniesienie części jej majątku na inną, już istniejącą lub nowo zawiązaną, spółkę.

Stosownie do art. 530 § 2 zdanie trzecie Kodeksu spółek handlowych, w przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej (w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku: Banku Dzielonego) na istniejącą spółkę (w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku: Bank Przejmujący), wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej (dzień wydzielenia; w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku: Dzień Podziału).

Natomiast przepis art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych przewiduje, że spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału. Przepis ten ustanawia zasadę sukcesji uniwersalnej (częściowej), w zakresie praw i obowiązków cywilnoprawnych, składników majątku spółki dzielonej przypisanych w planie podziału określonej spółce przejmującej lub spółce nowo zawiązanej. Określa również moment wstąpienia spółki przejmującej lub nowo zawiązanej w prawa i obowiązki spółki dzielonej wskazując, że następuje to z dniem podziału (tzn. z dniem wykreślenia spółki dzielonej z rejestru) lub, odpowiednio, z dniem wydzielenia (tzn. z dniem wpisu do rejestru spółki nowo zawiązanej bądź z dniem podwyższenia kapitału zakładowego istniejącej spółki przejmującej – w przypadku podziału przez wydzielenie). Oznacza to, że spółka przejmująca wstępuje w prawa i obowiązki cywilnoprawne spółki dzielonej w chwili podziału (dokonania odpowiedniego wpisu do rejestru).

Na gruncie prawa podatkowego przejście praw i obowiązków podatkowych w przypadku podziału przez wydzielenie reguluje art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Powyższy przepis stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93C § 2 Ordynacji podatkowej). Opisane w art. 93C § 1 Ordynacji podatkowej zasady przejścia praw i obowiązków noszą nazwę podatkowej sukcesji uniwersalnej częściowej.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, zarówno Część Wydzielona, jak i Część Pozostająca, będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, w opinii Wnioskodawców, powinny być one uznane za zorganizowane części przedsiębiorstwa również w rozumieniu art. 93C § 2 Ordynacji podatkowej. Co za tym idzie, należy uznać, że wyrażona w art. 93C § 1 Ordynacji podatkowej zasada sukcesji uniwersalnej będzie miała zastosowanie do planowanego Podziału z udziałem Banku Dzielonego i Banku Przejmującego, co oznacza, że Bank Przejmujący wstąpi z Dniem Podziału we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Banku Dzielonego pozostające w związku z przydzielonymi Bankowi Przejmującemu, w planie Podziału, składnikami majątku Banku Dzielonego.

W konsekwencji Bank Przejmujący wstąpi z Dniem Podziału również we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Banku Dzielonego związane z Biurem, Maklerskim, które stanowi wyodrębnioną jednostkę organizacyjną w ramach Banku Dzielonego.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „praw i obowiązków podatkowych związanych ze składnikami majątku", będących przedmiotem sukcesji na podstawie art. 93C Ordynacji podatkowej. Zdaniem Wnioskodawców, sukcesji podlegają te prawa i obowiązki podatkowe, które choć mogą wynikać ze zdarzeń mających miejsce przed podziałem, to jednak nie uległy konkretyzacji do dnia wydzielenia (włącznie). A zatem, w ocenie Wnioskodawców, kluczowe znaczenie ma okoliczność, czy dane prawo lub obowiązek zarówno powstało, jak i zostało skonkretyzowane do dnia wydzielenia (włącznie), czy też nie.

Powyższy wniosek znajduje uzasadnienie w wykładni językowej art. 93C Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym sukcesji podatkowej podlegają prawa i obowiązki „pozostające" w związku z przydzielonymi spółce przejmującej składnikami majątku. Należy bowiem zwrócić uwagę na fakt, że w analizowanym przepisie ustawodawca posłużył się czasem teraźniejszym. W konsekwencji, uzasadnione jest przyjęcie stanowiska, że w przypadku podziału przez wydzielenie, przedmiotem sukcesji będą wyłącznie nieskonkretyzowane prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, które na dzień wydzielenia „pozostają" w związku z przydzielonymi spółce przejmującej składnikami majątku.

W praktyce oznaczać to będzie, że jeżeli dane prawo bądź obowiązek podatkowy powstało do dnia wydzielenia (włącznie) realizacja tego prawa lub obowiązku powinna przypadać spółce dzielonej. W konsekwencji, tego rodzaju prawa i obowiązki podatkowe na dzień wydzielenia nie powinny być uznawane za „pozostające" w związku z wydzielaną częścią.

Z kolei w przypadku, gdy dane prawo bądź obowiązek powstało po dniu wydzielenia i pozostaje w dniu wydzielenia w związku ze składnikami majątku podlegającymi wydzieleniu, rozliczenia podatkowe z nim związane powinny dotyczyć wyłącznie podmiotu przejmującego.


Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego na Biurze Maklerskim spoczywały dotychczas obowiązki w zakresie sporządzenia i przekazania do właściwych urzędów skarbowych i/lub klientów m.in. następujących deklaracji oraz informacji wymaganych przepisami prawa podatkowego:


  1. deklaracja roczna o pobranym zryczałtowanym podatku dochodowym w związku z dokonywaniem wypłat (świadczeń) lub stawiania do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4~5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10 ustawy PIT (PIT-8AR), na podstawie art. 42 ust. la ustawy o PIT;
  2. deklaracja roczna o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R), na podstawie art. 38 ust. la ustawy o PIT;
  3. deklaracja o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatników niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (CIT-10Z), na podstawie art. 26a ustawy o CIT;
  4. deklaracja o wysokości pobranego przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, od dochodów (przychodów) osiągniętych przez podatnika mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (CIT-6R), na podstawie art. 26a ustawy o CIT;
  5. informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Polsce miejsca zamieszkania (IFT-1R), na podstawie art. 42 ust. 2 pkt 2 i ust. 3-4 ustawy o PIT;
  6. informacja o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (IFT-2R), na podstawie art. 26 ust. 3, 3b-3d ustawy o [PIT] (winno być CIT);
  7. informacja dotycząca wypłaty odsetek lub zabezpieczenia wypłaty odsetek (IFT-3R), na podstawie art. 44d ust. 1 ustawy o PIT.


Biuro Maklerskie sporządzając powyższe deklaracje i informacje na odpowiednich formularzach w polu Identyfikator podatkowy NIP płatnika wykazywało swój indywidualny numer NIP, odrębny od numeru NIP Banku Dzielonego.

Na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego oznacza to, że obowiązki powyższe w odniesieniu do Biura Maklerskiego powstaną w 2017 r., tj. w roku następującym po roku Podziału. Jednocześnie Biuro Maklerskie Banku Dzielonego po Podziale nie będzie funkcjonować w strukturze Banku Przejmującego jako samodzielny płatnik na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych. Obecny NIP Biura Maklerskiego zostanie wykreślony z ewidencji płatników, a tym samym utraci ona odrębny status płatnika. Jego następcą podatkowym w zakresie obowiązków płatnika stanie się Bank Przejmujący w związku z przejęciem majątku Biura Maklerskiego jako elementu Części Wydzielonej.

Odnosząc powyższe przepisy dotyczące obowiązku płatnika do złożenia rocznych informacji/deklaracji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wskazane informacje/deklaracje obejmujące dane za cały rok podatkowy związane z działalnością Biura Maklerskiego powinien jako następca prawny tej jednostki sporządzić Bank Przejmujący.

Taki wniosek wypływa z analizy powołanych powyżej przepisów Kodeksu spółek handlowych oraz Ordynacji podatkowej. Jak bowiem wskazano powyżej obowiązek złożenia wskazanych informacji obejmujących dane za cały rok podatkowy związane z działalnością Biura Maklerskiego Banku Dzielonego stanowi tzw. stan otwarty, który nie skonkretyzuje się przed Dniem Podziału. Skonkretyzuje się on dopiero po Podziale (a dokładnie w roku następującym po Podziale - 2017 r.), tj. w okresie kiedy Biuro Maklerskie nie będzie istnieć jako samodzielny płatnik W związku z tym, mając na uwadze, że Bank Przejmujący wstępuje w prawa i obowiązki związane z Biurem Maklerskim Banku Dzielonego, w związku z czym będzie zobowiązany do złożenia informacji pozostających w związku z działalnością Biura Maklerskiego, który to obowiązek skonkretyzuje się po zakończeniu roku, w którym nastąpi Podział.

Ponadto za powyższym stanowiskiem przemawiają argumenty natury praktycznej. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego Bank Przejmujący po Podziale będzie właścicielem oprogramowania niezbędnego do wypełnienia obowiązków płatnika związanych z działalnością Biura Maklerskiego, a także będzie pracodawcą osób posiadających wiedzę i umiejętności niezbędne w tym zakresie. Sporządzenie deklaracji/informacji w zakresie wypłat dokonanych na rzecz tych samych klientów zarówno przez Bank Dzielony (za okres do Dnia Podziału), jak i Bank Przejmujący (za okres po Dniu Podziału) wiązałoby się z dodatkowymi bardzo znacznymi kosztami po stronie obydwu podmiotów. Ponadto zwiększałoby ryzyko nieprawidłowego wykonania tych obowiązków z uwagi na możliwość wystąpienia błędów w postaci podwójnego ujęcia tych samych danych, lub nie ujęcia ich przez żaden z podmiotów. Zdaniem Wnioskodawców rozwiązanie takie nie byłoby również racjonalne z punktu widzenia podatników oraz organów podatkowych. Zarówno podatnicy, jak i urzędy skarbowe otrzymałyby podwójny „zestaw" deklaracji/informacji, co rodziłoby też zwiększony nakład pracy po stronie pracowników organów podatkowych w celu ich przetworzenia.

W konsekwencji Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że to Bank Przejmujący powinien za cały rok, w którym nastąpi Podział sporządzić i przesłać właściwemu organowi podatkowemu i/lub podatnikom deklaracje oraz informacje (wymienione w opisie zdarzenia przyszłego) sporządzane dotychczas przez Biuro Maklerskie.

Oznacza to jednocześnie, że Bank Dzielony w zakresie wskazanym powyżej nie będzie zobowiązany do sporządzenia i przesłania właściwemu organowi podatkowemu i/lub podatnikom powyższych deklaracji i informacji za rok, w którym nastąpił Podział.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego – jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 124c ust. 1 Prawa bankowego (Dz.U. z 1997 r., nr 140, poz. 939 z późn. zm), banki w formie spółki akcyjnej podlegają podziałowi jedynie w sposób określony w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych z zastrzeżeniem, że przeniesienie części majątku banku dzielonego nastąpi na spółkę akcyjną będącą bankiem krajowym lub instytucją kredytową.

Zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Stosownie do art. 530 § 2 zdanie trzecie Kodeksu spółek handlowych, w przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę, wydzielenie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej.

Natomiast przepis art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych przewiduje, że spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału. Przepis ten ustanawia zasadę sukcesji uniwersalnej (częściowej), w zakresie praw i obowiązków cywilnoprawnych, składników majątku spółki dzielonej przypisanych w planie podziału określonej spółce przejmującej lub spółce nowo zawiązanej. Określa również moment wstąpienia spółki przejmującej lub nowo zawiązanej w prawa i obowiązki spółki dzielonej wskazując, że następuje to z dniem podziału (tzn. z dniem wykreślenia spółki dzielonej z rejestru) lub odpowiednio, z dniem wydzielenia (tzn. z dniem wpisu do rejestru spółki nowo zawiązanej bądź z dniem podwyższenia kapitału zakładowego istniejącej spółki przejmującej – w przypadku podziału przez wydzielenie). Oznacza to, że spółka przejmująca wstępuje w prawa i obowiązki cywilnoprawne spółki dzielonej w chwili podziału (dokonania odpowiedniego wpisu do rejestru).

Na gruncie prawa podatkowego przejście praw i obowiązków podatkowych w przypadku podziału przez wydzielenie reguluje art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Powyższy przepis stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej). Opisane w art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej zasady przejścia praw i obowiązków noszą nazwę sukcesji uniwersalnej częściowej.

Trzeba również zauważyć, że sukcesji uniwersalnej na gruncie art. 93c Ordynacji podatkowej podlegają te prawa i obowiązki, które choć wynikają ze zdarzeń mających miejsce przed podziałem, to nie uległy konkretyzacji do dnia podziału (względnie dnia wydzielenia) na gruncie rozliczeń podatkowych.

Decydujące znaczenie ma więc okoliczność, czy dane prawo lub obowiązek powstało i istniało przed dniem wydzielenia. Wniosek taki wynika z literalnej wykładni art. 93c Ordynacji podatkowej, w którym ustawodawca posłużył się czasem teraźniejszym. Zatem przedmiotem sukcesji mogą być wyłącznie tzw. „stany otwarte”, tj. prawa i obowiązki, które na dzień podziału (dzień wydzielenia) pozostają w związku z przydzielonymi spółce przejmującej składnikami majątku i nie uległy konkretyzacji na gruncie rozliczeń podatkowych.


Powyższe oznacza, że przedmiotem sukcesji są te prawa i obowiązki podatkowe, które łącznie:


  • powstały przed dniem sukcesji (stały się przed podziałem „stanami otwartymi"),
  • nie zostały skonkretyzowane w spółce dzielonej (są nadal „stanami otwartymi" na dzień podziału),
  • pozostają w związku z przejmowaną zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa.


Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planowane jest dokonanie w 2016 r. podziału Banku Dzielonego (Wnioskodawcy) w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2013 r. poz. 1030 z późn. zm.; dalej: „Kodeks spółek handlowych") przez przeniesienie części majątku Banku Dzielonego („Część Wydzielona") na istniejącą spółkę - Bank Przejmujący (podział przez wydzielenie; dalej: „Podział"). Po Podziale w Banku Dzielonym pozostanie część jego majątku, która nie zostanie przeniesiona w wyniku Podziału na Bank Przejmujący („Część Pozostająca").

W skład Części Wydzielonej wchodzi m.in. wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Banku Dzielonego zgodnie z § 39 ust. 1 statutu Banku Dzielonego, Biuro Maklerskie.

Bank Dzielony prowadzi działalność maklerską w formie Biura Maklerskiego, jednostki organizacyjnie wyodrębnionej od pozostałej działalności banku zgodnie z wymogami określonymi w art. 111 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm.). Obsługa klientów Biura Maklerskiego jest przeprowadzana w oddziałach banku w wyznaczonych stanowiskach i kanałach komunikacji niezależnych od tych, które służą czynnościom bankowym. Biuro Maklerskie na dzień złożenia niniejszego wniosku posiada nadany własny numer identyfikacji podatkowej (NIP) odrębny od numeru NIP Banku Dzielonego.

Biuro Maklerskie w związku z prowadzoną działalnością dotychczas sporządzało samodzielnie oraz przekazywało do właściwych urzędów skarbowych i/lub klientów m.in. następujące deklaracje oraz informacje wymagane przepisami prawa podatkowego. Bank Przejmujący również prowadzi działalność maklerską w formie biura maklerskiego, jednostki organizacyjnie wyodrębnionej od pozostałej działalności banku zgodnie z wymogami określonymi w art. 111 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm.). Przy czym, biuro maklerskie Banku Przejmującego nie posiada własnego NIP, odrębnego od numeru Banku Przejmującego. Wszelkie obowiązki w zakresie sporządzania oraz przekazywania do właściwych urzędów skarbowych i/lub klientów deklaracji oraz informacji wymaganych przepisami prawa podatkowego w zakresie związanym z działalnością biura maklerskiego Banku Przejmującego były wypełniane przez Bank Przejmujący posługujący się nadanym mu numerem NIP. Obecny NIP Biura Maklerskiego zostanie wykreślony z ewidencji płatników.

Zgodnie z art. 26a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 z późn. zm.), w terminie do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku, płatnicy o których mowa w art. 26 i podatnicy, o których mowa w art. 22 ust. 4b, art. 25a oraz art. 26 ust. 1b i 4, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2, do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, roczne deklaracje sporządzone według ustalonego wzoru – w przedmiotowym wniosku deklaracje CIT-10Z oraz CIT-6R).

Ponadto płatnicy zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych zobowiązani są, na podstawie art. 26 ust. 3. 3b-3d i 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do sporządzania informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych niemających siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – wg wzoru IFT-2R. Informację tę składa się do trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym albo w razie zaprzestania działalności przed upływem tego terminu do dnia zaprzestania działalności lub na wniosek podatnika w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.

W związku z powyższym, przedmiotem sukcesji będzie obowiązek sporządzenia i przekazania ww. deklaracji i informacji za cały rok, w którym nastąpi podział, przez Bank Przejmujący.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj