Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPP2.4512.660.2016.2.KK
z 12 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2016 r. (data wpływu 16 września 2016 r.), uzupełnionym w dniu 28 listopada 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dokonywanych dostaw farb przemysłowych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 września 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 28 listopada 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dokonywanych dostaw farb przemysłowych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest dystrybutorem i sprzedawcą farb przemysłowych, jednym z największych i najbardziej rozpoznawalnych na polskim rynku antykorozyjnym. Ww. asortyment przeznaczony będzie między innymi dla zaopatrzenia statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub połowów.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka zamierza dokonywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dostaw towarów - farb przemysłowych - armatorom morskim, służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów, wskazanych w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie zastosowanie stawki 0% ustawodawca uzależnił od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie, zgodnie z przepisem art. 83 ust. 2 cyt. ustawy. Wobec braku w tym zakresie rozporządzenia wykonawczego do ustawy, Wnioskodawca ma świadomość, iż warunkiem koniecznym jest posiadanie dokumentu potwierdzającego, że stawkę 0% zastosowano do dostawy towarów służącej bezpośrednio zaopatrzeniu statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 10, z tym że dokumenty potwierdzające dokonanie ww. dostaw muszą mieć rangę dowodów, w związku z czym muszą w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać okoliczność faktycznie przez nie dowodzoną.


Aby skorzystać ze stawki 0% Spółka zamierza zgromadzić następujące dokumenty potwierdzające dokonanie transakcji:


  • zamówienie do każdej konkretnej dostawy,
  • oświadczenie otrzymane w formie pisemnej na etapie zamówienia zawierające stwierdzenie, że nabywca jest armatorem morskim, a zamówiony towar będzie służył bezpośrednio zaopatrzeniu statku,
  • kopię faktury sprzedaży, na której osoba reprezentująca statek potwierdzać będzie swoim podpisem i pieczątką statku odbiór towaru i jego przeznaczenie służące bezpośrednio zaopatrzeniu statku. Spółka na wystawionej fakturze umieszczać będzie również adnotację o klasyfikacji statku (PKWiU).
  • inny dokument potwierdzający dostawę towaru, na której osoba reprezentująca statek potwierdzać będzie swoim podpisem i pieczątką statku odbiór towaru i jego przeznaczenie służące bezpośrednio zaopatrzeniu statku. Spółka na wystawionej fakturze umieszczać będzie również adnotację o klasyfikacji statku (PKWiU).


Do opisanego zdarzenia przyszłego zastosowanie znajdą następujące normy prawa podatkowego: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a-c w związku z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Zdaniem Spółki, do dostawy farb przemysłowych dla armatora morskiego zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług należy zastosować stawkę podatku w wysokości 0%, jako stawkę do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:


  1. Używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,
  2. Używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych,
  3. Marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.


Wykładnia cyt. wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy, pozwala stwierdzić, że aby zasadnie zastosować na jego podstawie obniżoną, 0% stawkę podatku, musi być spełniony następujący warunek: towary muszą służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków”, wobec czego należy odwołać się do znaczenia językowego, użytych w przywoływanym przepisie sformułowań.

Zgodnie z definicjami zawartymi w „Słowniku języka polskiego PWN”, słowo „bezpośrednio” oznacza „bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost” (a więc sytuacja gdy dostawa dokonywana jest bez ogniw pośrednich) natomiast słowo „zaopatrzyć”, „zaopatrzenie” oznacza „to, w co kogoś zaopatrzono; środki do życia, żywność, sprzęt, ekwipunek stanowiący wyposażenie kogoś lub czegoś”.

W celu dokonania wykładni krajowego ustawodawstwa pomocna jest również analiza zapisów obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L, Nr 347, s. 1, ze zm.). Stosownie do dyspozycji przepisu art. 148 Dyrektywy, dotyczącego zwolnień związanych z transportem międzynarodowym, państwa członkowskie zwalniają transakcje dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład.

Tak określony zakres zwolnień przewidziany w Dyrektywie nakazuje analogicznie rozumieć pojęcie „dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków, używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów oraz używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych”, przy pełnym respektowaniu obowiązujących w tym zakresie zapisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Analizując drugie z wymienionych kryteriów - kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia wskazać należy, że obie przesłanki muszą być spełnione łącznie. Stawka podatku od towarów i usług 0% przewidziana w art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie jedynie w przypadku, gdy dostawa towarów służy bezpośrednio zaopatrzeniu statków przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów, pod warunkiem, iż statki te używane są do żeglugi na pełnym morzu.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa wskazać należy, że w przypadku dostawy towarów na statek, wystarczającymi dokumentami, w ocenie Spółki są wskazane powyżej dokumenty.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że przedmiotem dostaw będą farby rekomendowane przez producentów i zatwierdzone przez nich w systemach malarskich, spełniające restrykcyjne wymogi technologiczne zabezpieczeń antykorozyjnych do statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub połowów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy na dostarczane farby przemysłowe Spółka może zastosować stawkę podatku 0% zgodnie brzmieniem przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 83 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 poz. 710 ze zmianami), w przypadku dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów, dysponując dokumentami wskazanymi w treści wniosku?


Zdaniem Wnioskodawcy, do dostawy farb przemysłowych dla armatora morskiego, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, należy zastosować stawkę podatku w wysokości 0% jako stawkę do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:


  1. Używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,
  2. Używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych,
  3. Marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.


Wykładnia cyt. wyżej przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy, pozwala stwierdzić, że aby zasadnie zastosować na jego podstawie obniżoną, 0% stawkę podatku musi być spełniony następujące warunek; towary muszą służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa wskazać należy, że w przypadku dostawy towarów na statek, wystarczającymi dokumentami, w ocenie Spółki, są wskazane powyżej dokumenty.


Reasumując: zastosowanie stawki 0% uzależnione jest od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że dostawy dla armatorów morskich zostały wykonane zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 10, dlatego też, w ocenie Spółki, może zastosować 0% stawkę VAT dla dostawy na terytorium kraju farb do środków transportu morskiego, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym „stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów; używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych; marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani”, dysponując poniższą dokumentacją:


  • zamówienie do każdej konkretnej dostawy,
  • oświadczenie otrzymane w formie pisemnej na etapie zamówienia zawierające stwierdzenie, że nabywca jest armatorem morskim, a zamówiony towar będzie służył bezpośrednio zaopatrzeniu statku,
  • kopię faktury sprzedaży, na której osoba reprezentująca statek potwierdzać będzie swoim podpisem i pieczątką statku, odbiór towaru i jego przeznaczenie służące bezpośrednio zaopatrzeniu statku. Spółka na wystawionej fakturze umieszczać będzie również adnotację o klasyfikacji statku (PKWiU).
  • innym dokumentem potwierdzającym dostawę towaru na której osoba reprezentująca statek potwierdzać będzie swoim podpisem i pieczątką statku odbiór towaru i jego przeznaczenie służące bezpośrednio zaopatrzeniu statku. Spółka na wystawionej fakturze umieszczać będzie również adnotację o klasyfikacji statku (PKWiU).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz możliwość stosowania zwolnień podatkowych.

Wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.


I tak, według art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków:


  1. używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów,
  2. używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych,
  3. marynarki wojennej, wypływających z kraju do zagranicznych portów i przystani.


Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie (ust. 2 cyt. wyżej artykułu).

Analiza zapisów powołanego przepisu art. 83 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy pozwala stwierdzić, że aby zastosować obniżoną, 0% stawką podatku do dostaw towarów łącznie spełnione muszą być: kryterium wymienione w zdaniu wstępnym tego przepisu, tj. towary muszą służyć bezpośrednio zaopatrzeniu statków oraz kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia.

Istotne znaczenie ma w tym przypadku użyte pojęcie „towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków”, które pozwala na zastosowanie 0% stawki podatku od towarów i usług wyłącznie do tych towarów, które dostarczone zostały bezpośrednio nabywcy (nie obejmuje to dostaw na wcześniejszym etapie obrotu) i które są niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu, np. materiałów eksploatacyjnych, takich jak produkty konieczne do działania silników, maszyn i innych urządzeń znajdujących się na statku, czy też wyposażenia dla celów nawigacji oraz realizacji zadań statku, związanych z rodzajem statku lub przewożonym ładunkiem.

W przypadku kryterium rodzaju statku i jego przeznaczenia wskazać należy, że ww. stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie jedynie w przypadku, gdy dostawa towarów służy bezpośrednio zaopatrzeniu statków przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów, pod warunkiem, że statki te używane są do żeglugi na pełnym morzu.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 148 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają transakcje dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład.

Tak określony zakres zwolnień przewidziany w Dyrektywie nakazuje analogicznie rozumieć pojęcie „dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków, używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów oraz używanych do ratownictwa lub do udzielania pomocy na morzu, lub do połowów przybrzeżnych, z wyłączeniem dostaw prowiantu na pokład statków do połowów przybrzeżnych”, przy pełnym respektowaniu obowiązujących w tym zakresie zapisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków”, wobec czego należy odwołać się do znaczenia językowego, użytych w przywoływanym przepisie sformułowań. Zgodnie z definicjami zawartymi w „Słowniku języka polskiego” PWN, słowo „bezpośrednio” oznacza „bez jakiegokolwiek pośrednictwa; osobiście, wprost”, natomiast słowo „zaopatrzyć”, „zaopatrzenie” oznacza „to, w co kogoś zaopatrzono; środki do życia, żywność, sprzęt, ekwipunek stanowiący wyposażenie kogoś lub czegoś”.

W wskazać również należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Przechodząc do przedmiotowej kwestii należy podkreślić, że badając konkretną sprawę, tzn. analizując czy dostawa towaru służy bezpośrednio zaopatrzeniu statku, trzeba zawsze rozpatrywać indywidualnie, mając na uwadze rodzaj statku, jego przeznaczenie lub ewentualnie charakter przewożonego towaru. Zatem dostawa towarów, która służy bezpośrednio zaopatrzeniu statków pozwala na zastosowanie stawki 0% wyłącznie do tych towarów, które są niezbędne do eksploatacji statku traktowanego jako środek transportu. Należy bowiem jeszcze raz podkreślić, że towarami, których dostawa będzie opodatkowana stawką podatku 0% mogą być wyłącznie towary służące bezpośrednio do zaopatrzenia statków, tj. towary które są niezbędne do ich eksploatacji (np. materiały eksploatacyjne konieczne do działania silników, maszyn i urządzeń znajdujących się na statku).

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że pomimo że przedmiotem dostaw – jak wskazano we wniosku – „będą farby przemysłowe przeznaczone między innymi dla zaopatrzenia statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub połowów”, to dostawy te nie będą opodatkowane stawką podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie można ich uznać za towary, które są niezbędne do eksploatacji statków traktowanych – jak już wskazano – jako środki transportu (t.j. statki sprawne, zdatne do żeglugi). Nie służą one zaopatrzeniu ogólnemu jednostek pływających (statków), jak np. prowiant, czy środki czystości, ale do ich konserwacji. Farb tych nie można uznać również za towary służące wyposażeniu statku.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostaną określone odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj