Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-515/14/JK
z 22 grudnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2014 r. (data wpływu 15 września 2014 r.), uzupełnionym pismem w dniu 15 grudnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wysokości zabezpieczenia akcyzowego oraz w zakresie zwolnienia od akcyzy – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 września 2014 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 10 grudnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wysokości zabezpieczenia akcyzowego oraz w zakresie zwolnienia od akcyzy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Spółka jest w fazie budowy instalacji do pirolizy ciągłej opon wycofanych z użytku. Opony po odpowiednim zmieleniu będą wprowadzane do reaktora, gdzie w wyniku działania wysokiej temperatury nastąpi ich rozkład (piroliza). Reaktor będzie działał w cyklu ciągłym. W wyniku pirolizy zamierza wytwarzać następujące wyroby energetyczne: olej popirolityczny lekki - CN 2707 99 11, olej popirolityczny - CN 2707 99 19, gaz - CN 2711 19 00 i energię elektryczną.

Ww. oleje nie będą stanowić paliw silnikowych lub opałowych. Produkowane wyroby będą natomiast dodatkami do paliw silnikowych, w tym dodatkami do paliw żeglugowych, wpływającymi na poprawę lepkości tych paliw. Kontrahenci będą zużywali przedmiotowe wyroby zgodnie z opisanym przeznaczeniem.

Wytworzony gaz - CN 2711 19 00, w będzie w całości zużywany do spalenia w reaktorze, w celach opałowych do wytworzenia ciepła niezbędnego w procesie produkcji wyrobów energetycznych o kodach CN 2707 99 11 i CN 2707 99 19.

Produkcję ww. wyrobów energetycznych oraz składowanie obu rodzajów oleju popriolitycznego Spółka zamierza prowadzić w ramach składu podatkowego. O pozwolenie wystąpi po zakończeniu prac budowlanych.


W związku z powyższym opisem i po sprecyzowaniu wniosku zadane pytania sprowadzają się do następujących kwestii:


  1. Według jakiej stawki akcyzy Spółka powinna złożyć zabezpieczenie akcyzowe, o którym mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1 u.p.a., w związku z produkcją i składowaniem w składzie podatkowym oleju popirolitycznego lekkiego - CN 2707 99 11 i oleju popirolitycznego - CN 2707 99 19, które będą przeznaczone jako dodatki do paliw?
  2. Czy gaz, który w cyklu ciągłym będzie produkowany i równocześnie zużywany w toku procesu pirolizy, do wyprodukowania ww. olejów pirolitycznych, będzie podlegał „zwolnieniu od podatku akcyzowego”, zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 u.p.a.?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W zakresie pytania nr 1.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej u.p.a., wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W wykazie wyrobów akcyzowych stanowiącym załącznik nr 1 do ww. ustawy pod poz. 24 zostały wymienione wyroby o kodzie CN 2707 - oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej; podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 u.p.a. - do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 do 2715. W myśl art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Spółka stoi na stanowisku, że powinna złożyć zabezpieczenie akcyzowe, o którym mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1 u.p.a., według stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 2 u.p.a. - 0 zł, w związku z produkcją i składowaniem w składzie podatkowym oleju popirolitycznego lekkiego - CN 2707 99 11 i oleju popirolitycznego - CN 2707 99 19, ponieważ wskazane oleje zasadniczo nie posiadają właściwości oleju opałowego i oleju napędowego, jak również Spółka nie ma możliwości ich zużycia jako dodatku do paliw opałowych lub paliw napędowych, a ich przeznaczenie zależy wyłącznie od potrzeb klientów, którzy nabędą ww. wyroby.


W zakresie pytania nr 2.

Spółka zamierza produkować oleje popirolityczne o kodach CN 2707 99 11 i 2707 99 19, gaz o kodzie CN 2711 19 00 oraz energię elektryczną w składzie podatkowym, w którym ma zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy. Wydzielany w trakcie reakcji pirolizy gaz będzie wyprowadzany z reaktora do zbiornika na zewnątrz instalacji. Równolegle ze zbiornika gaz będzie kierowany z powrotem do wnętrza reaktora, gdzie zostanie zużyty w celu podtrzymania temperatury procesów zachodzących w instalacji. Ponieważ proces pirolizy będzie prowadzony w cyklu ciągłym, Spółka zamierza:


  • raz na dobę (o godz. uzgodnionej z Naczelnikiem UC) spisać ilość gazu zużytego do produkcji w reaktorze, z urządzenia pomiarowego na wyjściu ze zbiornika gazu na reaktor i na podstawie tego odczytu wypełnić "wewnętrzny" dokument dostawy (art. 32 ust. 5 pkt 2 u.p.a.) na tak ustaloną ilość gazu,
  • raz na dobę (o godz. uzgodnionej z Naczelnikiem UC) spisać ilość gazu zużytego do produkcji energii elektrycznej, z urządzenia pomiarowego na wyjściu ze zbiornika gazu na agregaty prądotwórcze i na podstawie tego odczytu wypełnić "wewnętrzny" dokument dostawy na ustaloną w ten sposób ilość gazu;
  • prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (art. 32 ust. 5 pkt 3 u.p.a.), w której będzie dokonywała wpisów poszczególnych ilości gazu zużytego do produkcji wyrobów energetycznych, na podstawie opisanych wyżej dokumentów dostawy.


Spółka stoi na stanowisku, że przy tak prowadzonej dokumentacji, gaz w tej części która będzie zużyta w składzie podatkowym do produkcji oleju popirolitycznego, „podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego”, na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 2 u.p.a.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.


Zgodnie z art. 53 ust. 5 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą w szczególności:


  1. ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury;
  2. wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  3. określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 48 ust. 3 i 4.


Z kolei zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 353), podmiot prowadzący skład podatkowy prowadzi ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową, zwaną dalej "ewidencją", której odrębne części stanowią zestawienia danych dotyczące wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą oraz wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym, w którym prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych.

Wskazana ewidencja, zgodnie z § 12 wymienionego rozporządzenia, powinna zawierać:


  1. nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o naniesionych na te wyroby znakach akcyzy lub ich znakowaniu i barwieniu;
  2. ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;
  3. datę wprowadzenia wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  4. dane identyfikacyjne podmiotu, od którego wyroby akcyzowe zostały dostarczone;
  5. dane identyfikacyjne właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy;
  6. dane identyfikacyjne osoby, która złożyła zgłoszenie celne w przypadku importowanych wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  7. datę wyprodukowania wyrobów akcyzowych;
  8. dokładne określenie miejsca w składzie podatkowym, w którym wyroby akcyzowe się znajdują, i informacje o ich przemieszczaniu wewnątrz tego składu;
  9. numer referencyjny e-AD, a jeżeli System jest niedostępny - lokalny numer referencyjny umieszczony w dokumencie zastępującym e-AD, albo numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, w przypadku wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały wprowadzone do składu podatkowego w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub wyprowadzone ze składu podatkowego w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej;
  10. datę złożenia deklaracji podatkowej;
  11. kwotę podatku akcyzowego przypadającego do zapłaty lub kwotę podatku akcyzowego, której pobór został zawieszony;
  12. datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego i dane identyfikacyjne odbiorcy lub datę zapłaty podatku akcyzowego;
  13. informacje na temat wyrobów akcyzowych:

    1. wprowadzonych do składu podatkowego,
    2. zużytych do wyprodukowania w składzie podatkowym innych wyrobów,
    3. wyprodukowanych w składzie podatkowym,
    4. magazynowanych w składzie podatkowym,
    5. wyprowadzonych ze składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy,
    6. wyprowadzonych ze składu podatkowego przez właściciela wyrobów niebędącego podmiotem prowadzącym skład podatkowy,
    7. wykorzystanych na własny użytek.


Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje - z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu; jeżeli ilość napoju alkoholowego zużyta do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego przekracza dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 1 lit. b, w stosunku do ilości przekraczającej te normy obowiązek podatkowy nie wygasa, a zobowiązanie podatkowe powstaje z dniem wyprowadzenia wyprodukowanego wyrobu akcyzowego ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do art. 63 ust. 1 ustawy, do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe są obowiązane następujące podmioty:


  1. podmiot prowadzący skład podatkowy;
  2. zarejestrowany odbiorca;
  3. zarejestrowany wysyłający;
  4. podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  5. podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1;
  6. podmiot pośredniczący;
  7. przedstawiciel podatkowy.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:


  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.


Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych − art. 86 ust. 2 ustawy.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (art. 86 ust. 3 ustawy).

Produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych − art. 87 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:


  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1.565,00 zł/1000 litrów;
  3. (uchylony);
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.446,00 zł/1000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1.196,00 zł/1000 litrów;
  7. (uchylony);
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1.196,00 zł/1000 litrów;
  9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;
  10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

    1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
    2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;

  11. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1.180,00 zł/1000 litrów;
  12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

      1. skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
      2. w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),

    2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

      1. biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
      2. wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

    3. pozostałych - 14,72 zł/1 GJ;


  13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  14. pozostałych paliw silnikowych - 1.822,00 zł/1000 litrów;
  15. pozostałych paliw opałowych:

    1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

      1. niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
      2. równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,

    2. gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).


W latach 2015-2019 stawki akcyzy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 6, 8, 12 lit. a i c oraz pkt 14, są obniżone odpowiednio o 25,00 zł/1000 litrów, 25,00 zł/1000 kilogramów albo o 0,50 zł/1 gigadżul (GJ) − art. 89 ust. 1a ustawy.

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł − art. 89 ust. 2 ustawy.

Z opisu wniosku wynika, że Spółka w składzie podatkowym − w instalacji do pirolizy ciągłej opon wycofanych z użytku − zamierza wytwarzać następujące wyroby energetyczne: olej popirolityczny lekki - CN 2707 99 11, olej popirolityczny - CN 2707 99 19, gaz - CN 2711 19 00 i energię elektryczną. Produkowane przez Spółkę oleje będą wykorzystane jako dodatki do paliw silnikowych. Natomiast gaz będzie zużywany w celach opałowych do wytworzenia ciepła niezbędnego w procesie produkcji m.in. przedmiotowych olejów.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii wysokości zabezpieczenia akcyzowego składanego przez Spółkę jako podmiot prowadzący skład podatkowy oraz możliwości „zwolnienia od akcyzy” ww. gazu, który będzie zużywany w toku procesu pirolizy, do wyprodukowania ww. olejów − na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W ocenie Spółki, powinna złożyć zabezpieczenie akcyzowe, o którym mowa w art. 63 ust. 1 pkt 1 ustawy, według stawki akcyzy określonej w art. 89 ust. 2 u.p.a. w wysokości 0 zł, ponieważ przedmiotowe oleje zasadniczo nie posiadają właściwości oleju opałowego i oleju napędowego, jak również Spółka nie ma możliwości ich zużycia jako dodatku do paliw opałowych lub paliw napędowych, a ich przeznaczenie tych wyrobów zależy wyłącznie od kontrahentów Spółki.

Ponadto, Spółka stoi na stanowisku, że w ramach uzgodnień z Naczelnikiem Urzędu Celnego i przy zastosowaniu "wewnętrznego" dokumentu dostawy oraz w przypadku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy) gaz zużyty w składzie podatkowym do produkcji przedmiotowego oleju podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego − na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Mając na uwadze opis zawarty we wniosku, przytoczone wyżej przepisy stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Wskazać należy, że dodatki lub domieszki do paliw silnikowych nie zostały sklasyfikowane w ustawie o podatku akcyzowym w oparciu o klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), lecz w oparciu o kryterium przeznaczenia.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 akapit 2 dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.U. UE L Nr 283, str. 51, z późn. zm.) oprócz produktów wymienionych w ust. 1 wszelkie produkty przeznaczone do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwa silnikowe lub jako dodatek lub rozcieńczalnik do paliw silnikowych, podlegają opodatkowaniu wg stawki przyjętej dla równoważnego paliwa silnikowego.

Zgodnie z zasadą wynikającą z powyższego przepisu dyrektywy stawka akcyzy dla dodatków lub domieszek do paliw jest taka sama jak dla pozostałych paliw silnikowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy − skoro w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy nie została określona stawka dla takich wyrobów klasyfikowanych kodu CN 2707 99 11 i 2707 99 19 − stanowiących dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Za taką interpretacją przemawia także stanowisko Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zawarte w uzasadnieniu wyroku z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie C-517/07, w której Trybunał wskazał, iż „wydaje się że ustawodawca wspólnotowy zamierzał potraktować dodatki dodawane do paliw silnikowych w taki sam sposób jak paliwa silnikowe niezależnie od natury tych dodatków, wyłącznie z uwagi na fakt iż są one dodawane do tych paliw, tak aby poddać je tej samej regulacji podatkowej jak same paliwa”. Trybunał wskazał, że nie jest możliwe odróżnienie paliwa jako takiego od dodatku, z którym zostało ono zmieszane bez przeprowadzenia szczegółowej analizy chemicznej. W tych okolicznościach, jeżeli dodatki do paliw silnikowych nie miałby być poddane opodatkowaniu jak paliwo silnikowe to powstałoby ryzyko nadużyć wynikające z faktu, iż kontrole byłyby co najmniej trudniejsze. Niezbędne byłoby bowiem w każdym poszczególnym przypadku dokonanie analizy składników mieszanki w celu uzyskania proporcji paliwa silnikowego i dodatków w nim zawartych (por. WSA w Rzeszowie w orzeczeniu z dnia 28 września 2010 r. sygn. akt I SA/Rz 470/10).

Zatem do obliczania kwoty zabezpieczenia akcyzowego pokrywającego powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu produkcji i magazynowania ww. wyrobów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy − należy zastosować stawkę akcyzy w wysokości 1.822,00 zł/1000 litrów.

Należy także wskazać, że w opisanym przypadku nie będą miały zastosowania uregulowania zawarte w art. 32 ustawy. W przypadku, gdy Wnioskodawca będzie produkował przedmiotowe oleje w składzie podatkowym, w którym będzie miała zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy, w stosunku do gazu produkowanego w instalacji jako produkt uboczny i zarazem zużywanego m.in. do produkcji olejów popirolitycznych, to w tym zakresie zastosowanie znajdzie art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy. Wskazane unormowanie dotyczy kwestii momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. W tym przypadku następuje ono z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym. W tej sytuacji zobowiązanie podatkowe nie powstanie i wygaśnie obowiązek podatkowy, gdy Wnioskodawca zużyje wyrób akcyzowy (opisany gaz) do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego (olejów poprolitycznych przeznaczonych jako dodatki do paliw).

Zatem, w opisanym zdarzeniu, w związku ze zużyciem gazu do produkcji olejów popirolitycznych, nie będzie miał zastosowania „wewnętrzny” dokument dostawy oraz ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy).

Dane dotyczące ilości zużycia przedmiotowego gazu w toku produkcji wyrobów akcyzowych (olejów popirolitycznych) Spółka, jako prowadzący skład podatkowy, będzie miała obowiązek zawrzeć w prowadzonej ewidencji − na podstawie art. 53 ust. 5 ustawy.


Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku zdarzeń przyszłych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa – art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj