Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/4510-821/15-2/EŻ
z 23 listopada 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015r. poz. 613) oraz § 4 pkt . 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015r,, poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2015r. (data wpływu 26 września 2015r.) w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego u Wnioskodawcy oraz u wspólników w sytuacji przekształcenia spółki - jest prawidłowe.

Uzasadnienie


W dniu 26 września 2015r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu podatkowego u Wnioskodawcy oraz u wspólników w sytuacji przekształcenia spółki.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Z. Sp. z o.o. jest spółką kapitałową będącą polskim rezydentem podatkowym, opodatkowanym od całości swoich dochodów w Polsce („Wnioskodawca”). Wnioskodawca rozważa obecnie przekształcenie w osobową spółkę prawa handlowego nieposiadającą osobowości prawnej, tj. w spółkę komandytową lub ewentualnie spółkę jawną („Spółka osobowa”). Spółką osobową nie będzie spółka komandytowo-akcyjna. Podstawą prawną przekształcenia będzie art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych („KSH”).

Z chwilą przekształcenia Wnioskodawcy, jego udziałowcy staną się wspólnikami Spółki osobowej. Na dzień przekształcenia Wnioskodawca nie będzie posiadać niepodzielonych zysków, rozumiejąc przez to również zyski, które mogłyby zostać w jakikolwiek dopuszczalny prawem sposób podzielone, nie tylko pomiędzy udziałowców, ale także przeznaczone na kapitały własne, w tym kapitały zapasowe czy rezerwowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przekształcenie Wnioskodawcy w Spółkę osobową będzie powodować powstanie jakiegokolwiek przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy?
  2. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przekształcenie Wnioskodawcy w Spółkę osobową będzie powodować powstanie jakiegokolwiek przychodu podatkowego po stronie wspólników Wnioskodawcy, a w konsekwencji skutkować obowiązkiem poboru podatku przez Wnioskodawcę jako płatnika podatku dochodowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1.


W ocenie Wnioskodawcy, jego przekształcenie w Spółkę osobową nie będzie powodować powstania jakiegokolwiek przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy.


Wynika to z następujących okoliczności:


  1. Zgodnie z art. 551 § 1 KSH spółka może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą). W myśl art. 553 § 1 KSH, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Wspólnicy spółki przekształcanej, uczestniczący w przekształceniu, stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej ( art. 553 § 3 KSH). Z powyższego wynika, że spółka przekształcona staje się, co do zasady, kontynuatorem praw i obowiązków przysługujących spółce przekształcanej.
  2. W konsekwencji, przekształcenie spółki w inną spółkę, zgodnie z art. 551 KSH, ma jedynie charakter zmiany formy prawnej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej i nie powoduje powstania nowego podmiotu, rozpoczynającego prowadzenie tejże działalności. W szczególności, przekształcenie Wnioskodawcy w Spółkę osobową nie stanowi likwidacji spółki i powstania nowego podmiotu (innej spółki), a jedynie jest procesem zmierzającym do zmiany formy prawnej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. W przypadku przekształcenia, mamy do czynienia z tym samym podmiotem, który zmienił jedynie formę prawną działalności. Dokonanie przekształcenia nie powoduje powstania nowego podmiotu, rozpoczynającego niejako „od nowa” prowadzenie tejże działalności.
  3. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych („Ustawa CIT”) nie przewidują, aby przekształcenie spółki kapitałowej w spółkę osobową stanowiło samoistne źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym po stronie spółki podlegającej przekształceniu (tut. Wnioskodawcy). Jedyny przepis wprost przewidujący powstanie przychodu podatkowego w związku z takim przekształceniem to art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy CIT. Przepis ten dotyczy jednak powstawania przychodu podatkowego wyłącznie po stronie wspólnika spółki przekształcanej i wyłącznie w związku z istnieniem tzw. niepodzielonych zysków na dzień przekształcenia. Nie ma on zatem zastosowania w niniejszym zdarzeniu przyszłym, a w szczególności nie przewiduje powstania przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy.
  4. W analizowanym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie również zastosowania art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT.

Zgodnie z tym przepisem przychodem są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W wyniku przekształcenia Wnioskodawca nie otrzyma żadnych pieniędzy ani wartości pieniężnych. Przekształcenie Wnioskodawcy w spółkę osobową nie będzie wiązać się z uzyskaniem jakiejkolwiek korzyści ekonomicznej, czy przysporzenia w majątku Wnioskodawcy. Majątek Wnioskodawcy stanie się jedynie majątkiem przekształconej Spółki osobowej w tej samej wysokości i bez żadnych zmian. Zatem, z punktu widzenia ekonomicznego przekształcenie nie spowoduje powstania żadnego przyrostu w majątku, a w szczególności nie spowoduje uzyskania korzyści majątkowej przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji, przekształcenie Wnioskodawcy w Spółkę osobową nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy jakiegokolwiek przysporzenia i dlatego nie spowoduje powstania przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy. Powyższe stanowisko potwierdził przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 21 lutego 2014 r. (nr IPPB3/423-963/13-2/DP) uznając, że: „wobec braku przepisu w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazującego na istnienie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych powstającego w związku z przekształceniem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę jawną, jak również wobec faktu, że z ekonomicznego punktu widzenia przekształcenie Spółki w Sp. J. nie zmieni jej stanu majątkowego, (...) po stronie Spółki nie wystąpią żadne obowiązki w zakresie opodatkowania tej operacji podatkiem dochodowym od osób prawnych”.


Ad. 2.


W ocenie Wnioskodawcy, przekształcenie Wnioskodawcy w Spółkę osobową nie spowoduje powstania po stronie udziałowców Wnioskodawcy przychodu podatkowego na moment przekształcenia, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego.


Wynika to z następujących okoliczności:


  1. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy CIT, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej - w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną. Przychód ten określa się na dzień przekształcenia. W konsekwencji, w przypadku, gdy na moment przekształcenia istnieją tzw. niepodzielone zyski lub zysk przekazany na inne kapitały niż kapitał zakładowy, po stronie wspólników spółki przekształcanej powstaje przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Zgodnie z art. 22 ust. 1 Ustawy CIT podatek od uzyskanych dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych wynosi 19% dochodu (przychodu). W myśl zaś art. 26 ust. 1 płatnikiem podatku jest w takim przypadku spółka przekształcana (tut. Wnioskodawca).
  2. Jednak, z art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy CIT - na zasadzie a contrario - wynika, że po stronie wspólników spółki przekształcanej, nie powstaje przychód podatkowy w sytuacji, gdy na moment przekształcenia w spółce przekształcanej (tut. Wnioskodawca) nie istnieją tzw. niepodzielone zyski ani zyski przekazane na kapitały inne niż kapitał zakładowy. Jak wynika zaś z opisu zdarzenia przyszłego, na dzień przekształcenia Wnioskodawcy w Spółkę osobową w bilansie Wnioskodawcy nie będą istnieć jakiekolwiek zyski, w tym zyski niepodzielone lub przekazane na kapitały własne Wnioskodawcy. W konsekwencji, nie znajdzie zastosowania art. 10 ust. 1 pkt 8 Ustawy CIT i po stronie udziałowców Wnioskodawcy nie powstanie przychód podatkowy w związku z przekształceniem Wnioskodawcy w Spółkę osobową. To zaś oznacza, że na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego w związku z rozważanym przekształceniem.
  3. Powyższe stanowisko potwierdził przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 21 lutego 2014 r. (nr IPPB3/423-963/13-2/DP) uznając, że: „w związku jednakże z faktem, iż na dzień przekształcenia Spółka zgodnie z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym nie będzie posiadać jakichkolwiek zysków, w tym zysków niepodzielonych, nie znajdzie zastosowania art. 10 ust. 1 pkt 8 UPDOP a w konsekwencji udziałowcy Spółki nie osiągną z tytułu przekształcenia przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym na Spółce nie będą również ciążyć z tego tytułu obowiązki płatnika podatku”.

Analogicznie wypowiedział się ten organ w interpretacji podatkowej nr IPPB3/423-965/13-2/DP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, w tym zakresie odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj