Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-225/11/JK
z 11 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-225/11/JK
Data
2012.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
atest
olej opałowy
oświadczenia
podatek akcyzowy


Istota interpretacji
Sprzedawca oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych, stosuje preferencyjną stawkę podatku właściwą dla paliw opałowych w przypadku, gdy wypełnia warunki określone art. 89 ust. 5-15 ustawy. Brak atestu, o którym mowa w § 35 wymienionego rozporządzenia, w obrocie tymi wyrobami poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie stanowi przeszkody w stosowaniu preferencyjnej stawki akcyzy.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 13 października 2011 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania obrotu olejem opałowym w celu stosowania preferencyjnej stawki podatku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 października 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania obrotu olejem opałowym w celu stosowania preferencyjnej stawki podatku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się produkcją i obrotem wyrobami energetycznymi, w tym również takimi, które są przeznaczone do celów opałowych i podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia ze względu na stosowanie preferencyjnej stawki akcyzy związanej z ich przeznaczeniem. W zakresie dystrybucji przedmiotowych wyrobów energetycznych - paliw opałowych, Spółka jako właściciel wyrobów korzysta z usługowych składów podatkowych, z których wyroby te są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie zezwolenia wyprowadzenia. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka we współpracy z operatorem usługowych składów podatkowych zamierza rozpocząć wdrażanie systemu samoobsługi odbioru autocysternowego, w ramach którego do wysyłek wyrobów energetycznych wystawiane będą automatycznie dowody wydania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku niedołączenia do wysyłki oleju opałowego - poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - atestu, o którym mowa w § 35 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, możliwe jest zastosowanie preferencyjnej stawki akcyzy po spełnieniu wszystkich pozostałych warunków jej zastosowania określonych w ustawie o podatku akcyzowym...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zainteresowany wskazuje, że art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż stawka na pozostałe paliwa opałowe wynosi, w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów; równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów. Ust. 4 cyt. artykułu stanowi, iż w przypadku użycia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, do napędu silników spalinowych, użycia ich, gdy nie spełniają warunków określonych w szczególnych przepisach w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, a także ich posiadania w zbiorniku podłączonym do odmierzacza paliw lub sprzedaży z takiego zbiornika, stosuje się odpowiednio stawkę 1.822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny - 2.047,00 zł/1000 kilogramów.

Zainteresowany wskazuje ponadto, iż zgodnie z § 35 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych określa warunki formalne, jakie musi spełniać podmiot dokonujący wysyłki wyrobów energetycznych objętych obowiązkiem znakowania i barwienia. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, podmiot taki musi dołączyć do dokumentu przewozu, dokumentu dostawy lub administracyjnego dokumentu towarzyszącego atest, zawierający: oznaczenie i adres podmiotu dokonującego wysyłki, numer atestu oraz datę jego wystawienia; imię i nazwisko oraz podpis podmiotu wystawiającego atest lub jego przedstawiciela; oznaczenie i adres odbiorcy; przeznaczenie wyrobów energetycznych; stwierdzoną przez podmiot ilość znakowanych i barwionych wyrobów energetycznych oraz rodzaj i numery naczyń użytych do jego przewozu; zawartość nieusuwalnego znacznika oraz barwnika dodanego do wyrobów energetycznych, w mg/l oleju, których rodzaje i ilości stosowane do znakowania i barwienia są zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.

Zdaniem Spółki, wymogi cyt. przepisu - dołączenie do przesyłki atestu - nie mają zastosowania do wysyłek wyrobów energetycznych dokonywanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Przepis § 35 cyt. rozporządzenia stanowi bowiem, iż atest, o którym mowa w ust. 1 tego przepisu, dołącza się do dokumentu przewozu, dokumentu dostawy lub administracyjnego dokumentu towarzyszącego, czyli do dokumentów związanych z procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz zwolnienia od akcyzy.

Zdaniem Spółki, przywołane wyżej przepisy ustawy o podatku akcyzowym warunkują zastosowanie preferencyjnej stawki akcyzy od spełnienia warunków określonych w szczególnych przepisach w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, a nie od przepisów wykonawczych do ustawy o Służbie Celnej. Mając na uwadze powołane wyżej przepisy, Spółka stoi na stanowisku, że w opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka może dokonać wysyłki paliw opałowych, objętych obowiązkiem znakowania i barwienia, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, bez atestu określonego w § 35 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, zachowując prawo do zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy - po spełnieniu wszystkich pozostałych warunków zastosowania preferencyjnej stawki akcyzy określonych w ustawie o podatku akcyzowym. Zdaniem Spółki obowiązek zastosowania atestu określony w § 35 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych nie ma zastosowania do wysyłek wyrobów energetycznych dokonywanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 9, pkt 10 i pkt 15 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, stawki akcyzy na wyroby energetyczne przeznaczone do celów opałowych wynoszą dla:


  • olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;
  • olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69 z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 #186;C lub których gęstość w temperaturze 15 #186;C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów oraz pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;
  • pozostałych paliw opałowych: w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15 #186;C jest: niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów, równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów, gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).


Z kolei, zgodnie przepisami art. 89 ust. 5-15 ustawy, sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:


  1. osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;
  2. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.


Oświadczenie, co do zasady, powinno być dołączone do kopii faktury oraz powinno zawierać: dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania, a także NIP lub REGON; określenie ilości i rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów; wskazanie rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia; datę i miejsce złożenia oświadczenia; czytelny podpis składającego oświadczenie. Oświadczenie, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Z kolei, oświadczenie, składane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, powinno zawierać: imię i nazwisko, numer dowodu osobistego lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, numer PESEL nabywcy lub pełnoletniej osoby zameldowanej pod tym samym adresem co nabywca; adres zameldowania nabywcy oraz adres zamieszkania, jeżeli jest inny od adresu zameldowania; określenie ilości, rodzaju oraz przeznaczenia nabywanych wyrobów; określenie liczby posiadanych urządzeń grzewczych, w których mogą być wykorzystane te wyroby oraz miejsc (adresów), gdzie znajdują się te urządzenia; wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych; datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz czytelny podpis składającego oświadczenie.

Jeżeli nabywcą wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy jest organ administracji publicznej, jednostka Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, publiczna szkoła i placówka, o której mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), publiczny zakład opieki zdrowotnej, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.), publiczna jednostka organizacyjna pomocy społecznej, o której mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.), oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, może być zastąpione oświadczeniem złożonym w okresowej umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, które wywiera skutek jedynie w stosunku do nabywanych wyrobów akcyzowych w ilości wynikającej z tej umowy, zawierającym dane określone w ust. 6, pod warunkiem: przekazania kopii tej umowy właściwemu dla sprzedawcy naczelnikowi urzędu celnego przed dokonaniem pierwszej sprzedaży tych wyrobów; potwierdzenia każdej sprzedaży fakturą.

Osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej nabywająca wyroby akcyzowe określone w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 jest obowiązana do okazania sprzedawcy dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość w celu potwierdzenia jej tożsamości.

Sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jest obowiązany zastosować stawkę akcyzy określoną w ust. 4 pkt 1 wymienionego artykułu albo odmówić sprzedaży tych wyrobów w przypadku, gdy: osoba nabywająca te wyroby odmawia okazania dokumentu, o którym mowa w art. 89 ust. 8 pkt 1; dane zawarte w oświadczeniu są niekompletne, nieczytelne lub nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dokumentu, o którym mowa w art. 89 ust. 8 pkt 1; adres, pod który sprzedawca dostarczył wyroby akcyzowe, jest inny niż wskazane w oświadczeniu nabywcy miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze; ilość i rodzaj nabywanych wyrobów akcyzowych są inne niż wskazane w oświadczeniu.

Ponadto, sprzedawca wyrobów akcyzowych określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 sporządza i przekazuje do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa w ust. 5; oryginały oświadczeń powinny być przechowywane przez sprzedawcę przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, i udostępniane w celu kontroli. Miesięczne zestawienie oświadczeń w opisanej sytuacji powinno zawierać: imię i nazwisko albo nazwę oraz adres siedziby lub zamieszkania podmiotu przekazującego zestawienie, ilość i rodzaj oraz przeznaczenie wyrobów, których dotyczy oświadczenie, datę złożenia oświadczenia, datę i miejsce sporządzenia zestawienia oraz czytelny podpis osoby sporządzającej zestawienie, określenie liczby urządzeń grzewczych posiadanych przez nabywców, wynikającej ze złożonych przez nich oświadczeń, miejsce (adres), gdzie znajdują się urządzenia grzewcze wskazane w oświadczeniach, w przypadku oświadczeń, o których mowa w: art. 89 ust. 5 pkt 1 - imię i nazwisko albo nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania, a także NIP, numer PESEL lub REGON składającego oświadczenie, oraz oświadczeń z ust. 5 pkt 2 - imię i nazwisko, adres miejsca zamieszkania oraz numer PESEL składającego oświadczenie.

W przypadku niespełnienia warunków określonych w art. 89 ust. 5-15 stosuje się stawkę akcyzy określoną ust. 4 pkt 1 tego artykułu.

Odnosząc się z kolei do regulacji zawartych w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych z dnia 7 maja 2010 r. (Dz. U. Nr 86, poz. 555 ze zm.) wskazać należy, iż dotyczą one szczegółowego zakresu i sposobu kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 30 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej, trybu przekazywania oraz zakresu informacji o terminach czynności podlegających kontroli; rodzaju prowadzonej dokumentacji związanej z działalnością podlegającą kontroli, jej wzory, a także szczegółowego sposobu jej przygotowania i prowadzenia; trybu niszczenia wyrobów akcyzowych objętych kontrolą, nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia; szczegółowego sposobu i warunków przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewożenia wyrobów akcyzowych objętych kontrolą.


W myśl § 35 ust. 1 wymienionego rozporządzenia, podmiot dokonujący wysyłki wyrobów energetycznych objętych obowiązkiem znakowania i barwienia jest zobowiązany do wystawienia atestu, który zawiera:


  1. oznaczenie i adres podmiotu dokonującego wysyłki, numer atestu oraz datę jego wystawienia;
  2. imię i nazwisko oraz podpis podmiotu wystawiającego atest lub jego przedstawiciela;
  3. oznaczenie i adres odbiorcy;
  4. przeznaczenie wyrobów energetycznych;
  5. stwierdzoną przez podmiot ilość znakowanych i barwionych wyrobów energetycznych oraz rodzaj i numery naczyń użytych do jego przewozu;
  6. zawartość nieusuwalnego znacznika oraz barwnika dodanego do wyrobów energetycznych, w mg/l oleju, których rodzaje i ilości stosowane do znakowania i barwienia są zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.


Podmiot wystawia atest w dwóch egzemplarzach, z których jeden dołącza do dokumentu przewozu, dokumentu dostawy lub administracyjnego dokumentu towarzyszącego, a jego wystawienie odnotowywane jest w prowadzonym przez podmiot rejestrze wydanych atestów (§ 35 ust. 2 rozporządzenia).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją i obrotem wyrobami energetycznymi przeznaczonymi do celów opałowych, które podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia. Spółka jako właściciel wskazanych wyrobów korzysta z usługowych składów podatkowych, z których wyroby te są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie zezwolenia wyprowadzenia. Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii obowiązku dołączania do przesyłki oleju opałowego atestu, o którym mowa w § 35 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych, w celu stosowania preferencyjnej stawki akcyzy po spełnieniu wszystkich warunków zastosowania tej stawki akcyzy określonych w ustawie o podatku akcyzowym.

Wskazać należy, iż obowiązki sprzedawcy olejów opałowych przeznaczonych do celów opałowych określono w treści przepisów art. 89 ust. 5-15 ustawy. Co do zasady podstawą obrotu tymi paliwami z zastosowaniem preferencyjnej stawki akcyzy jest stosowanie oświadczenia, które jest składane przez nabywcę tego oleju i przekazywane sprzedawcy.

Przepisy dotyczące oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego do celów opałowych wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie. Na sprzedawców olejów opałowych przeznaczonych do celów opałowych nałożono szczególne obowiązki w zakresie uzyskiwania od nabywców oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów, których wypełnienie uprawnia do zastosowania stawek akcyzy właściwych dla paliw opałowych oraz szczegółowo określono zakres danych jakie powinny zawierać oświadczenia. Dopiero uzyskanie przez sprzedawcę oświadczenia spełniającego wymogi określone w przepisach umożliwia zastosowanie stawki preferencyjnej.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe. Bowiem przepis § 35 wymienionego rozporządzenia, wydany na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323 ze zm.) dotyczy kontroli wykonywanej przez tę służbę. Wskazane unormowanie określa sposób wykonywania kontroli wysyłki wyrobów energetycznych objętych obowiązkiem znakowania i barwienia zwolnionych od akcyzy lub objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Zatem obowiązek dołączania do przesyłki wskazanych wyrobów akcyzowych atestu nie dotyczy wyrobów akcyzowych, które nie korzystają ze zwolnienia od akcyzy lub znajdują się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Ponadto, przepisy ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku dostawy wyrobów energetycznych objętych obowiązkiem znakowania i barwienia znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nie nakładają na sprzedawcę, w przypadku stosowania preferencyjnej stawki podatku akcyzowego, obowiązku załączania do przesyłki atestu. Jednakże wskazać należy, iż sprzedawane paliwa opałowe, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki akcyzy, co wynika z art. 90 ustawy, muszą być prawidłowo znakowane i barwione, miedzy innymi, przez prowadzących składy podatkowe.

Zatem, sprzedawca oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych, stosuje preferencyjną stawkę podatku właściwą dla paliw opałowych w przypadku, gdy wypełnia warunki określone art. 89 ust. 5-15 ustawy. Brak atestu, o którym mowa w § 35 wymienionego rozporządzenia, w obrocie tymi wyrobami poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie stanowi przeszkody w stosowaniu preferencyjnej stawki akcyzy.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie stosowania stawki akcyzy na przedmiotowe wyroby, pozostałe kwestie, w tym m. in. innych konsekwencji prawnych z tytułu braku atestu, nie były przedmiotem oceny tutejszego organu.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj