Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-1/4511-171/16/BJ
z 16 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 lutego 2016 r. (data wpływu do Biura – 18 lutego 2016 r.), uzupełnionym 21 kwietnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności otrzymanych z Komisji Europejskiej w latach 2012-2015 –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności otrzymanych z Komisji Europejskiej w latach 2012-2015.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 5 kwietnia 2016 r. znak: IBPB-2-1/4511-171/16/BJ, IBPB-2-1/4511-172/16/BJ wezwano Wnioskodawcę o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono 21 kwietnia 2016 r.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Począwszy od października 2012 r. Wnioskodawca uczestniczy regularnie w roli eksperta w spotkaniach Panelu ds. Środków Ochrony Roślin (Panel for Plant Protection Products) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (European Food Safety Authority, EFSA) w Parmie. Na eksperta Wnioskodawca został powołany w drodze nominacji przez Dyrektora EFSA. Pracami międzynarodowego zespołu funkcjonującego w ramach Panelu kieruje bezpośrednio przewodniczący Panelu.

Za udział w tych pracach, polegających na przygotowywaniu raportów, opinii oraz zaleceń odnośnie stosowania środków ochrony roślin w Unii Europejskiej, ze środków UE Wnioskodawca uzyskiwał w latach 2012, 2013, 2014 i 2015 oraz będzie uzyskiwał w latach 2016 i 2017 zwrot poniesionych kosztów podróży i ryczałt hotelowy. Ponadto, za każdy dzień udziału w posiedzeniach EFSA Wnioskodawcy jest wypłacana zryczałtowana rekompensata („odszkodowanie”, ang. „indemnity”) za prace przy przygotowywanych opiniach i raportach. Posiedzenia te trwają przeciętnie od 1 do 3 dni w miesiącu. Opisane świadczenia Wnioskodawca uzyskał i będzie uzyskiwał wprost z instytucji Unii Europejskiej, tj. Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa i Żywności (EFSA). Bezpośrednim płatnikiem ww. środków jest bowiem Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), finansowany z ogólnego budżetu Unii Europejskiej i powołany do życia Rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. (Dz. Urz. WE L 31/1 z 1 lutego 2002 r.). Do środków wypłacanych przez EFSA urzędnikom zatrudnionym w Urzędzie na podstawie umowy o pracę, a także zatrudnianym okresowo ekspertom i innym pracownikom, mają zatem zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/69 z dnia 29 lutego 1968 (Dz.Urz. WE L 056, 4.03.1968 r. ze zm.).

Praca Wnioskodawcy w EFSA, polegająca na wykonywaniu zlecanych mu imiennie zadań, nadaje Wnioskodawcy status „innego pracownika Wspólnoty”, do których odnoszą się przepisy rozporządzenia nr 260/69 z dnia 29 lutego 1968 (Dz.Urz. WE L 056, 4.03.1968 r. ze zm.); ma ono bowiem zastosowanie do „wynagrodzeń i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich” (Dz.Urz. WE L 056, 4.03.1968 r. ze zm.).

Z tytułu pełnienia funkcji eksperta w Europejskim Urzędzie ds. Bezpieczeństwa Żywności Wnioskodawcę obowiązuje regulamin urzędników UE w zakresie stosownym do zajmowanego stanowiska. W szczególności, Wnioskodawca jest zobowiązany do uczestnictwa w posiedzeniach Panelu i wykonywania zleconych mu zadań oraz do rocznego i okresowego, przy okazji każdego posiedzenia Panelu, składania deklaracji o potencjalnym konflikcie interesów („Declaration of interest”).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wymienione we wniosku składniki, tj. wynagrodzenie za wykonaną pracę na rzecz EFSA (rekompensata) i refundacja kosztów pobytu (diety, ryczałt hotelowy), otrzymane z Unii Europejskiej w latach 2012-2015 są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Jeżeli tak, to czy można uznać, że podobna wykładnia obowiązywać będzie (zakładając brak zmian w przepisach podatkowych) w rozliczeniach podatku dochodowego również w roku 2016 i 2017?

Odnośnie pytania nr 1, Wnioskodawca uważa, że środki jakie uzyskał z Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności należy zakwalifikować jako „środki pieniężne i diety, ryczałtowe bądź w dowolnej innej formie, stanowiące zwrot wydatków poniesionych w czasie pełnienia obowiązków służbowych” (art. 3 ust. 2 Dz.Urz. WE L 056, 4.03.1968 r. ze zm.), które zgodnie z treścią przywołanego artykułu podlegają wyłączeniu z opodatkowania.

Z kolei ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 ust. 1 pkt 46a stanowi, że dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.) są wolne od podatku dochodowego.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy środki te spełniają warunki określone w przepisach ww. rozporządzenia i tym samym korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Wniosek ten Wnioskodawca opiera dodatkowo na dwóch interpretacjach indywidualnych, wydanych dla analogicznych spraw przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: znak: IPPBB4/415-667/11-2/MP z 19 października 2011 r. oraz znak: IPPB4/415-725/13-2/JK z 14 listopada 2013 r. W obu przypadkach uznano, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem dochód z wynagrodzenia i wskazanych w treści wniosków diet oraz ryczałt hotelowy korzystają i będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Odnośnie pytania nr 2 Wnioskodawca przyjął, że taka sama wykładania będzie obowiązywać także w przyszłości, zakładając brak zmian w tej materii w przepisach podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zajętego w przedstawionym stanie faktycznym w kwestii dotyczącej zwolnienia z opodatkowania należności otrzymanych z Komisji Europejskiej w latach 2012-2015 (pyt. 1). W zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy zajętego w przedstawionym zdarzeniu przyszłym (pyt. 2), zgodnie z wnioskiem Wnioskodawcy, wydano odrębną interpretację znak: IBPB-2-1/4511-172/16/BJ.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz.Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

W myśl art. 3 ust. 2 cyt. rozporządzenia środki pieniężne i diety, ryczałtowe bądź w dowolnej innej formie, stanowiące zwrot wydatków poniesionych w czasie pełnienia obowiązków służbowych, podlegają wyłączeniu z opodatkowania.

Jak wynika z powyższego, rozporządzenie nr 260/68 określa kategorie osób podlegających opodatkowaniu na rzecz Unii Europejskiej, tj. m.in. osoby objęte regulaminem pracowniczym urzędników Unii Europejskiej lub warunkami zatrudniania innych pracowników Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 12 Protokołu z 29 grudnia 2006 r. w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz.Urz.UE.C 2006 Nr 321E, str. 318), urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzenia zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami.

Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że począwszy od października 2012 r. Wnioskodawca uczestniczy regularnie w roli eksperta w spotkaniach Panelu ds. Środków Ochrony Roślin Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). Praca Wnioskodawcy w EFSA, polegająca na wykonywaniu zlecanych mu imiennie zadań, nadaje mu status „innego pracownika Wspólnoty”, do których odnoszą się przepisy rozporządzenia nr 260/69 z dnia 29 lutego 1968 r. Z tytułu pełnienia funkcji eksperta w Europejskim Urzędzie ds. Bezpieczeństwa Żywności Wnioskodawcę obowiązuje regulamin urzędników UE w zakresie stosownym do zajmowanego stanowiska.

Za udział w tych pracach ze środków UE Wnioskodawca uzyskiwał w latach 2012, 2013, 2014 i 2015 zwrot poniesionych kosztów podróży i ryczałt hotelowy. Bezpośrednim płatnikiem ww. środków jest Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), finansowany z ogólnego budżetu Unii Europejskiej. Wnioskodawca wskazał, że do środków wypłacanych przez EFSA urzędnikom zatrudnionym w Urzędzie na podstawie umowy o pracę, a także zatrudnianym okresowo ekspertom i innym pracownikom, mają zatem zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/69 z dnia 29 lutego 1968 r.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa, w szczególności zaś okoliczność, że – jak twierdzi Wnioskodawca – praca w EFSA nadaje mu status „innego pracownika Wspólnoty”, do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r., oraz że z tytułu pełnienia funkcji eksperta w Europejskim Urzędzie ds. Bezpieczeństwa Żywności obowiązuje go regulamin urzędników UE, uznać należy, że dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z instytucji Unii Europejskiej w latach 2012-2015 są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, w przedmiotowej sprawie zaznaczyć należy, że zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, tak że w związku z tym, nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji przedmiotem oceny tutejszego Organu podatkowego nie mogła być i nie była ocena, czy praca eksperta Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, która stała się podstawą wypłaty należności (wynagrodzenia, diet, ryczałtu hotelowego) odbywała się w charakterze „innego pracownika Wspólnot”, do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady (EWG, EURATON, EWWIS) nr 260/68. Powyższe stanowi wyłącznie okoliczność faktyczną podaną przez Wnioskodawcę i nie podlega kwalifikacji przez tutejszy Organ.

Zatem wobec stwierdzenia Wnioskodawcy, że do środków wypłacanych mu przez EFSA mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. uznano, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem dochód z wynagrodzenia i wskazane w treści wniosku diety oraz ryczałt hotelowy otrzymane w latach 2012-2015 korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie Organ informuje, że przywołane przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcia organów podatkowych dotyczą konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj