Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-308/16-4/JK2
z 22 kwietnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 643, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 613), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2016 r. (data wpływu 14 marca 2016 r.) oraz pismem z dnia 18 kwietnia 2016 r. (data nadania 19 kwietnia 2016 r., data wpływu 21 kwietnia 2016 r.) na wezwanie telefoniczne z dnia 18 kwietnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania jednorazowej płatności żałobnej oraz zasiłku dla owdowiałego rodzica – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania jednorazowej płatności żałobnej oraz zasiłku dla owdowiałego rodzica.


Z uwagi na braki formalne, tut. organ w dniu 18 kwietnia 2016 r. wezwał telefonicznie (na tę okoliczność sporządzono notatkę służbową) Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.


Pismem z dnia 18 kwietnia 2016 r. (data nadania 19 kwietnia 2016 r., data wpływu 21 kwietnia 2016 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła braki formalne wniosku w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Mąż Wnioskodawczyni (zmarły w dniu 15 lipca 2015 r.) pracował w Wielkiej Brytanii. Po jego śmierci decyzją Departament for Work and Pensions przyznano Wnioskodawczyni jednorazową płatność żałobną (Breavement Payment) w wysokości 2.000 funtów. Faktycznie na konto w dniu 13 sierpnia 2016 r. wpłynęła kwota 1.952,80 funtów. Ze względu na 16-letniego, uczącego się syna, mieszkającego z Wnioskodawczynią przyznano Jej zasiłek dla owdowiałego rodzica (Widowed Parents Allowance) w wysokości 66,63 funtów tygodniowo. Pierwsza wpłata wpłynęła na konto w dniu 15 października 2016 r. w wysokości 847,58 funtów. Kolejne wpłaty: w dniu 13 listopada 2015 r. - 255,62 funtów, w dniu 10 grudnia 2015 r. - 254,86 funtów, w dniu 7 stycznia 2016 r. - 254,89 funtów, w dniu 4 lutego 2016 r. - 256,70 funtów, 3 marca 2016 r. - 255,80 funtów. Miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni i Jej syna jest Polska, tutaj posiadają swoje centrum interesów osobistych i życiowych. Wnioskodawczyni i jej syn posiadają obywatelstwo polskie. Zasiłek dla owdowiałych rodziców i zasiłek żałobny został przyznany zgodnie z brytyjskimi przepisami o świadczeniach rodzinnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Wnioskodawczyni powinna odprowadzić podatek z tytułu wypłaconej płatności żałobnej i zasiłku owdowiałego rodzica?
  2. Jeśli tak, to od jakiej kwoty powinien być naliczany podatek? Czy od kwoty która została przyznana, czy od kwoty wpływającej na konto?
  3. W jaki sposób powinien być rozliczany ewentualny podatek?

Zdaniem Wnioskodawczyni:


Otrzymany i nadal otrzymywany przez Wnioskodawczynię zasiłek dla owdowiałych rodziców wypłacony na podstawie decyzji Departament for Work and Pensions przyznany został zgodnie z brytyjskimi przepisami o świadczeniach rodzinnych. Również jednorazowa płatność żałobna została przyznana zgodnie z tymi przepisami.


Jak Wnioskodawczyni wskazała we wniosku, Jej miejscem zamieszkania jest terytorium Polski, a więc w myśl art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), tutaj właśnie posiada centrum interesów osobistych i życiowych oraz przebywa powyżej 183 dni w roku podatkowych.


W związku z powyższym oraz powołując się na art. 17 ust. 1 Konwencji między Rzeczpospolitą Polską Królestwem a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z dnia 20 lipca 2006 r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r., Nr 250, poz. 1840), zastrzeżeniem postanowień art. 18 ust. 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w umawiającym się Państwie (w Polsce) podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie.


W przekonaniu Wnioskodawczyni przyznane Jej zasiłki kwalifikują się jako wymienione powyżej jako „inne podobne wynagrodzenia”.


Z tego wynika, że dla przyznanych świadczeń należy zastosować przepisy polskiego prawa podatkowego obowiązującego w danym roku podatkowym.


Kwalifikując przyznane zasiłki jako świadczenia rodzinne, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawczyni uważa, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy oraz na podstawie wcześniej wymienionych przepisów prawa, świadczenia pobrane i pobierane są zwolnione od podatku dochodowego. W związku z przedstawionym powyżej stanowiskiem odnoszenie się do pozostałych zadanych pytań, według Wnioskodawczyni jest zbędne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).


Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawczyni przyznano jednorazową płatność żałobną (Breavement Payment) w wysokości 2.000 funtów oraz zasiłek dla owdowiałego rodzica (Widowed Parents Allowance) w wysokości 66,63 funtów tygodniowo. Pierwsza wpłata wpłynęła na konto w dniu 15 października 2016 r. Miejscem zamieszkania Wnioskodawczyni jest Polska. Tutaj posiada swoje centrum interesów osobistych i życiowych oraz obywatelstwo polskie. Zasiłek dla owdowiałych rodziców i zasiłek żałobny został przyznany zgodnie z brytyjskimi przepisami o świadczeniach rodzinnych.

W myśl art. 17 ust. 1 Konwencji z dnia 20 lipca 2006 r. między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840) z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ww. Konwencji części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy Konwencji świadczenia z Wielkiej Brytanii (płatność żałobna i zasiłek dla owdowiałego rodzica) wypłacone osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce. Oznacza to, że do ich opodatkowania w Polsce stosuje się przepisy polskiego prawa podatkowego.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym odo 31 grudnia 2015 r. - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. - przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy, wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów oraz zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy zatem stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych świadczenia w postaci jednorazowej płatności żałobnej oraz zasiłku dla owdowiałego rodzica otrzymywane przez Wnioskodawczynię z Wielkiej Brytanii podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce. Jednocześnie jednak, jako świadczenia wypłacane na podstawie brytyjskich przepisów o świadczeniach rodzinnych, korzystają ze zwolnienia w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy. W Polsce nie występuje zatem obowiązek zapłaty podatku dochodowego od ww. świadczeń oraz uwzględnienia tych świadczeń w zeznaniu podatkowym.


W związku z powyższym rozstrzygnięciem, udzielenie odpowiedzi na pytania Nr 2 i 3 stało się bezprzedmiotowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2ww. Ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj