Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/4513-58/16/MK
z 23 maja 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z 8 lutego 2016 r. (data wpływu 22 lutego 2016 r.) uzupełnione pismem z 22 kwietnia 2016 r. (data wpływu 5 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 kwietnia 2016 r. (data wpływu 5 maja 2016 r.) będącym odpowiedzą na wezwanie organu z dnia 15 kwietnia 2016 r. znak: IBPP4/4513-58/16/MK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

[…] S.A. (Spółka) jest podmiotem prowadzącym składy podatkowe, z których wydawane są wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy.

Jednym z takich wyrobów jest „Wyrób” - wyrób akcyzowy klasyfikowany do kodu CN 2710 19 55, o którym mowa w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy, który jest oferowany do sprzedaży jako komponent asfaltowy i zostaje zużyty przez odbiorcę w procesie produkcji asfaltów.

Ze względu na przeznaczenie do wykorzystania jako komponent asfaltowy, […] S.A. zamierza wydawać „Wyrób” ze swojego składu podatkowego stosując procedurę zawieszonego poboru akcyzy odstępując od złożenia zabezpieczenia akcyzowego na podstawie art. 41 ust. 1a ustawy przyjmując, że „Wyrób” jest opodatkowany zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie zgodnie z art. 89 ust. 2b ustawy.

Pismem z 22 kwietnia 2016 r. (data wpływu 5 maja 2016 r.) będącym odpowiedzą na wezwanie organu z dnia 15 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca doprecyzował:

  1. Wyrób, o którym mowa we Wniosku, klasyfikowany do kodu CN 2710 19 55 do 350°C destyluje w mniej niż 30% (V/V), natomiast jego gęstość w 15°C wynosi mniej niż 890 kg/m3,
  2. Wyrób, o którym mowa we Wniosku, będzie przeznaczony do produkcji asfaltu w innych składach podatkowych i nie będzie on wykorzystywany do celów opałowych jak też jako paliwo opałowe ani silnikowe, ani jako dodatek lub domieszka do takich paliw - z racji przeznaczenia i kontynuacji procedury zawieszenia Wyrób przed przemieszczeniem w ramach EMCS nie będzie zabarwiony i oznaczony znacznikiem (niezależnie od samego obowiązku określonego w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przepis ten, jak też inne przepisy akcyzowe, nie regulują momentu, w którym powinno nastąpić oznakowanie i zabarwienie wyrobu energetycznego).

W związku z powyższym opisem zadano pytania:

  1. Czy warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla przemieszczenia „Wyrobu” jest złożenie zabezpieczenia akcyzowego?
  2. Jeżeli złożenie zabezpieczenia akcyzowego nie jest warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla przemieszczenia „Wyrobu”, to jaki warunek formalny należy spełnić aby odstąpić od złożenia zabezpieczenia akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Ad. 1) Złożenie zabezpieczenia akcyzowego nie jest warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla przemieszczenia „Wyrobu”.

Ad. 2) Jedynym warunkiem odstąpienia od złożenia zabezpieczenia akcyzowego w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla przemieszczenia „Wyrobu” jest warunek określony w art. 41a ust. 3a Ustawy.

Uzasadnienie stanowiska Spółki

Ad. 1)

Ogólne warunki stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy określa art. 41 ust. 1 Ustawy, który stanowi: „ Art. 41. 1. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.”

-przy czym podkreślić należy, że dla opisanego przez Spółkę zdarzenia przyszłego, znaczenie ma obowiązujący od dnia 1 stycznia 2016 r. przepis art. 41 ust. 1a w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1479): „Warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie”.

A zatem, warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie ma zastosowania w przypadku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczania akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne określa art. 89 ustawy. Opodatkowanie wyrobów energetycznych zerową stawką akcyzy szczegółowo reguluje art. 89 ust. 2 - 2d, przy czym dla opisanego przez Spółkę zdarzenia przyszłego, znaczenie ma obowiązujący od dnia 1 stycznia 2016 r. przepis art. 89 ust. 2b w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1479).

„W przypadku wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przyjmuje się, w tym na potrzeby przepisów o zabezpieczeniu akcyzowym oraz przepisów działu VIa, że stawka akcyzy na te wyroby wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy”.

A zatem, na potrzeby przepisów o zabezpieczeniu akcyzowym, przyjmuje się, że w przypadku wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wyroby te są objęte zerową stawką akcyzy.

Opisany w zdarzeniu przyszłym „Wyrób” jest wyrobem energetycznym (wyrobem akcyzowym) klasyfikowanym do kodu CN 2710 19 55 i jest określony w załączniku nr 2 do ustawy. „Wyrób” jednocześnie nie jest wyrobem określonym w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 i jest wyrobem przeznaczonym do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

A zatem, „Wyrób” jest wyrobem akcyzowym, o którym mowa w art. 41 ust. 1a ustawy, i jest wyrobem energetycznym, o którym mowa w art. 89 ust. 2b ustawy.

Ad. 2)

Warunki stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy określa, co do zasady, art. 41 ust. 1 ustawy, przy czym - jak wykazano w pkt 1 niniejszego uzasadnienia - ustawodawca przewidział odstępstwo od zasady, ustanawiając przepis art. 41 ust. 1a ustawy w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.

Niezłożenie zabezpieczenia akcyzowego jako odstępstwo od zasady przewidziane w art. 41 ust. 1a ustawy jest uzależnione przez ustawodawcę od spełnienia warunku formalnego, którym jest obowiązek zawarcia, w projekcie e-AD, informacji, że przemieszczane wyroby opodatkowane są zerową stawką akcyzy.

Przedmiotowy warunek jest jedynym warunkiem formalnym odstąpienia od złożenia zabezpieczenia akcyzowego w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla przemieszczenia „Wyrobu” i jest określony w art. 41 a ust. 3a ustawy w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1479): „W przypadku przemieszczania zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, projekt e-AD powinien zawierać informację, że przemieszczane wyroby opodatkowane są zerową stawką akcyzy”.

Pismem z 22 kwietnia 2016 r. (data wpływu 5 maja 2016 r.) Wnioskodawca wskazał, iż art. 90 ustawy o podatku akcyzowym stanowi implementację do krajowego porządku prawnego regulacji unijnych dotyczących znakowania olejów napędowych.

W szczególności dotyczy to:

  • dyrektywy Rady UE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie banderolowania olejów napędowych i nafty (Dz. U. UE. Seria L. z 6 grudnia 1995 r., str. 289; dalej jako: „dyrektywa - 95/60”);
  • decyzji wykonawczej Komisji Europejskiej z dnia 16 września 2011 r. ustanawiającej wspólny znacznik skarbowy olejów napędowych i nafty (Dz. U. UE. Seria L. z 17 września 2011 r.; dalej jako: „decyzja 2011/544”).

Zgodnie z art. 1 dyrektywy 95/60: Z zastrzeżeniem przepisów krajowych dotyczących banderolowania, Państwa Członkowskie mogą stosować banderole zgodnie z przepisami niniejszej dyrektywy do:

  • wszystkich olejów napędowych oznaczonych kodem CN 27100069, które zostały wprowadzone na rynek w rozumieniu art. 6 dyrektywy 92/12/EWG oraz zostały zwolnione z podatku akcyzowego lub objęte tym podatkiem według innej stawki niż ustanowiona w art. 5 ust. 1 dyrektywy 92/82/EWG.

Z regulacji tej wynika zatem, iż banderole dedykowane do olejów napędowych powinny być dodawane „dopiero” w odniesieniu do wyrobów akcyzowych wprowadzanych na rynek w rozumieniu art. 6 dyrektywy 92/12.

Z kolei wspomniana dyrektywa 92/12 (tj. dyrektywa Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.U. seria L 76 z 23.3.1992, str. 1; dalej określana jako: „dyrektywa horyzontalna 92/12”) w referowanym art. 6 określa właśnie momenty zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy:

  1. Podatek akcyzowy staje się wymagalny w momencie dopuszczenia do konsumpcji lub w momencie wystąpienia ubytków, które muszą podlegać podatkowi akcyzowemu zgodnie z art. 14 ust. 3. Dopuszczenie do konsumpcji wyrobów objętych podatkiem akcyzowym oznacza:
    1. wszelkie odstępstwa, włączając odstępstwa z naruszeniem prawa, od systemu zawieszenia podatku;
    2. wszelką produkcję tych wyrobów, włączając produkcję nielegalną, poza systemem zawieszenia podatku;
    3. wszelki przywóz tych produktów, włączając przywóz nieformalny, w przypadku gdy wyroby nie zostały umieszczone w ramach systemu zawieszenia podatku.
  2. Warunki ściągalności i stawka proponowanego podatku akcyzowego to te obowiązujące w dniu, w którym podatek staje się wymagalny w Państwie Członkowskim, w którym ma miejsce dopuszczenie do konsumpcji lub w którym zanotowano ubytki. Podatek akcyzowy jest nakładany i pobierany zgodnie z procedurą określoną przez każde Państwo Członkowskie, przy czym jest zrozumiałe, że Państwa Członkowskie zastosują te same procedury odnośnie do nakładania i pobierania podatku w stosunku do wyrobów krajowych jak i tych pochodzących z innych Państw Członkowskich.

Na marginesie jedynie należy wskazać, iż obecnie zagadnienia objęte art. 6 dyrektywy horyzontalnej 92/12 są regulowane jej „nowszą wersją”, tj. dyrektywą Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylająca dyrektywę 92/12/EWG (Dz.U. L 9 z 14.1.2009, str. 12); dalej jako: „dyrektywa horyzontalna 2008/118”.

Podsumowując - z regulacji akcyzowych UE wynika, iż Państwa Członkowskie były zobowiązane do wprowadzenia zasad oznaczania (markerowania) olejów napędowych wykorzystywanych do celów opodatkowanych akcyzą według preferencyjnych zasad - przy czym wymóg oznaczania powinien odnosić sią dopiero do momentu „wprowadzenia na rynek” - rozumianego jako moment zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Końcowo Spółka uważa, że formułowanie wymogu, aby do zabarwienia i oznakowania doszło wcześniej niż na moment zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy mogłoby być postrzegane jako interpretacja krajowych przepisów akcyzowych sprzeczna z prawem unijnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy wymieniono pod kodem CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Jednocześnie wyroby od kodu CN ex 2710 11 do ex 2710 19 69 zostały wymienione w poz. 20 załącznika nr 2 ustawy stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG.

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe - art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy, e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy, system to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie – art. 3 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 40 ust. 1 i ust. 1a ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:

1.wyroby akcyzowe są:

  1. w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
  2. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
  3. przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

1a.wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu lub dostarczenia przez podmiot, który posiadał te wyroby w celu zużycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy i który nie zużył ich do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem - art. 40 ust. 5 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - art. 41 ust. 1a ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 5 ustawy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

  1. raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub
  2. raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub
  3. alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy

-w części objętej potwierdzeniem.

W myśl art. 41a ust. 1 pkt 1 ustawy przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i c oraz ust. 2 pkt 1-9.

Natomiast, zgodnie z art. 41a ust. 2 ustawy przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą:

  1. odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c;
  2. wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium Unii Europejskiej w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. c i pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3-5, pkt 10 lit. d i pkt 11 lit. d i e.

Stosownie do art. 41a ust. 3 ustawy przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:

  1. przesłaniu przez podmiot wysyłający do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD, z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo
  2. sporządzeniu przez podmiot wysyłający dokumentu zastępującego e-AD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W przypadku przemieszczania z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, projekt e-AD powinien zawierać informację, że przemieszczane wyroby opodatkowane są zerową stawką akcyzy - art. 41a ust 3a ustawy.

Zgodnie z art. 41a ust. 5 ustawy przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z załączonym:

  1. wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo z załączonym innym dokumentem handlowym, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie e-AD związanemu z przemieszczaniem danych wyrobów akcyzowych, albo
  2. dokumentem zastępującym e-AD.

W myśl art. 63 ust. 1 ustawy, do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:

  1. podmiot prowadzący skład podatkowy;
  2. zarejestrowany odbiorca;
  3. zarejestrowany wysyłający;
  4. podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  5. podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1;
  6. podmiot pośredniczący;
  7. przedstawiciel podatkowy;
  8. pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
  9. podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c.

Obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie dotyczy wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie – art. 63 ust. 1a ustawy.

W art. 86 ust. 1 ustawy zawarto katalog wyrobów energetycznych do których w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Stawka podatku akcyzowego w myśl art. 89 ust. 1 ustawy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1565,00 zł/1000 litrów;
  3. (uchylony)
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1196,00 zł/1000 litrów;
  7. (uchylony)
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1196,00 zł/1000 litrów;
  9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;
  10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:
    1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
    2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;
  11. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;
  12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      • skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
      • w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
    2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
      • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
      • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
    3. pozostałych - 14,72 zł/1 GJ;
  13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  14. pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów;
  15. pozostałych paliw opałowych:
    1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jest:
      • niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
      • równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,
    2. gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).


W myśl art. 89 ust. 2b. ustawy, w przypadku wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przyjmuje się, w tym na potrzeby przepisów o zabezpieczeniu akcyzowym oraz przepisów działu VIa, że stawka akcyzy na te wyroby wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

  1. oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny;
  2. oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe;
  3. oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Obowiązkowi barwienia nie podlegają wyroby energetyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, wykorzystywane do celów żeglugi przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej – art. 90 ust. 1a ustawy.

Ze złożonego wniosku wynika że Spółka jest podmiotem prowadzącym składy podatkowe, z których wydawane są wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy.

Jednym z takich wyrobów jest „Wyrób” - wyrób akcyzowy klasyfikowany do kodu CN 2710 19 55, o którym mowa w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy, który jest oferowany do sprzedaży jako komponent asfaltowy i zostaje zużyty przez odbiorcę w procesie produkcji asfaltów.

Ze względu na przeznaczenie do wykorzystania jako komponent asfaltowy, Wnioskodawca zamierza wydawać „Wyrób” ze swojego składu podatkowego stosując procedurę zawieszonego poboru akcyzy odstępując od złożenia zabezpieczenia akcyzowego na podstawie art. 41 ust. 1a ustawy przyjmując, że „Wyrób” jest opodatkowany zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie zgodnie z art. 89 ust. 2b ustawy.

Wyrób klasyfikowany do kodu CN 2710 19 55 do 350°C destyluje w mniej niż 30% (V/V), natomiast jego gęstość w 15°C wynosi mniej niż 890 kg/m3.

Wyrób, o którym mowa we Wniosku, będzie przeznaczony do produkcji asfaltu w innych składach podatkowych i nie będzie on wykorzystywany do celów opałowych jak też jako paliwo opałowe ani silnikowe, ani jako dodatek lub domieszka do takich paliw - z racji przeznaczenia i kontynuacji procedury zawieszenia Wyrób przed przemieszczeniem w ramach EMCS nie będzie zabarwiony i oznaczony znacznikiem (niezależnie od samego obowiązku określonego w art. 90 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przepis ten, jak też inne przepisy akcyzowe, nie regulują momentu, w którym powinno nastąpić oznakowanie i zabarwienie wyrobu energetycznego).

Zauważyć należy, że do 31 grudnia 2015 r. podmioty dokonujące wysyłki z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie były obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej mogące powstać zobowiązanie podatkowe.

Celem ułatwienia obrotu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobami akcyzowymi opodatkowanymi zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie ustawodawca nowelizując ustawę o podatku akcyzowym w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r., dodał art. 41 ust. 1a, zgodnie z którym warunek złożenia zabezpieczenia akcyzowego nie obejmuje wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, w tym w przypadku przemieszczanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Dlatego też w dodanym do ustawy art. 63 ust. 1a zawarto regulację, zgodnie z którą obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe i opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty może powstać, nie będzie dotyczył wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie. Skutkiem dodania tego przepisu kwota mogących powstać zobowiązań podatkowych oraz opłat paliwowych, których obowiązek zapłaty może powstać w stosunku do tych wyrobów, nie będzie wliczana do ustalanej wysokości składanego zabezpieczenia akcyzowego oraz nie będzie obciążała złożonego zabezpieczenia w trakcie jego stosowania.

Wyłączenie z obowiązku objęcia tych wyrobów zabezpieczeniem akcyzowym oraz z obciążania złożonego zabezpieczenia akcyzowego kwotami zobowiązań podatkowych i opłat paliwowych od tych wyrobów dotyczyć będzie wyłącznie sytuacji, gdy te wyroby będą opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, czyli w sytuacji mogących powstać hipotetycznych zobowiązań podatkowych.

W sytuacji, gdy wobec tych wyrobów powstanie konieczność zapłaty zobowiązania podatkowego, np. z powodu zmiany ich przeznaczenia w sposób powodujący konieczność zastosowania stawki akcyzy innej niż zerowa (wyroby nie będą już opodatkowane zerową stawką akcyzy), kwota tego zobowiązania podatkowego albo zobowiązania podatkowego i opłaty paliwowej obciąży złożone zabezpieczenie akcyzowe i w przypadku zabezpieczenia generalnego będzie w sposób właściwy odnotowane, a kwota tego obciążenia powinna zostać doliczona do wysokości zabezpieczenia akcyzowego podczas jej ponownego ustalenia (czyli powstanie konieczność zwiększenia zabezpieczenia akcyzowego).

Dodany natomiast do ustawy art. 89 ust. 2b przewiduje, że dla potrzeb przepisów o zabezpieczeniu akcyzowym oraz przepisów działu VIa dotyczącego ewidencji i innych dokumentacji przyjmuje się, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, będzie wynosiła 0 zł, jeśli wyroby te będą objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Konsekwencję rezygnacji z warunku składania zabezpieczenia akcyzowego w przypadku przemieszczania ww. wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, jest dodanie w znowelizowanej ustawie art. 41a ust. 3a, który stanowi że w przypadku przemieszczania z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, projekt e-AD powinien zawierać informację o opodatkowaniu tych wyrobów zerową stawką akcyzy. Celem umieszczania takiej informacji o przemieszczaniu wyrobów w projekcie e-AD jest zapewnienie monitorowania przemieszczania wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy.

Mając na uwadze opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę oraz wskazane wyżej przepisy stwierdzić należy, że wyroby akcyzowe o kodzie CN 2710 19 55, które do 350°C destylują w mniej niż 30% (V/V), których gęstość w 15°C wynosi mniej niż 890 kg/m3, które nie będą oznaczone i zabarwione zgodnie z przepisami szczególnymi, stanowią wyroby energetyczne o którym mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret pierwszy ustawy.

W związku z powyższym dla celów zabezpieczenia akcyzowego oraz przepisów działu VIa dotyczącego ewidencji i innych dokumentacji, w przypadku gdy na etapie przemieszczania wyrób wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, inny niż określony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy nie jest przeznaczony do celów napędowych i opałowych, jest objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy i nie jest oznaczony i zabarwiony zgodnie z przepisami szczególnymi można przyjąć, że wyrób ten jest objęty stawką 0 zł.

Zatem warunkiem formalnym zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 19 55 określonych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określonych w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, nieoznaczonych i niezabarwionych zgodnie z przepisami szczególnymi, objętych zerową stawką ze względu na przeznaczenie jest zastosowanie dokumentu e-AD lub dokumentu zastępującego dokument e-AD z załączoną w projekcie e-AD informacją, że przemieszczane wyroby opodatkowane są zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Jednocześnie Wnioskodawca przemieszczając w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe opisane we wniosku o kodzie CN 2710 19 55, nieoznaczone i niezabarwione zgodnie z przepisami szczególnymi, określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką 0 zł ze względu na przeznaczenie, do innego składu podatkowego, nie jest obowiązany w myśl art. 89 ust. 2b ustawy do składania zabezpieczenia akcyzowego pod warunkiem umieszczenia w projekcie e-AD informacji, że przemieszczane wyroby opodatkowane są zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj