Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-1/4514-279/16/DP
z 4 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 28 kwietnia 2016 r. (data wpływu do Biura – 2 maja 2016 r.), uzupełnionym 13 czerwca 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania nabycia gruntów rolnych:

  • w części dotyczącej nabycia nieruchomości zabudowanej i nieruchomości niezabudowanej – jest nieprawidłowe,
  • w części dotyczącej nabycia nieruchomości rolnej –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych m.in. w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania nabycia gruntów rolnych.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 31 maja 2016 r. znak: IBPB-2-1/4514-279/16/DP wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 13 czerwca 2016 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest mężatką od lipca 2004 r. W grudniu 2004 r. rodzice przekazali Wnioskodawczyni gospodarstwo rolne o powierzchni 13,46 ha (umowa darowizny tylko na Wnioskodawczynię). Od dnia przekazania gospodarstwa, Wnioskodawczyni prowadziła je wspólnie z mężem.

W kwietniu 2016 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła nieruchomość stanowiącą gospodarstwo rolne, składające się z:

  1. nieruchomości zabudowanej o obszarze 0,43 ha, nieruchomości niezabudowanej o obszarze 0,27 ha,
  2. nieruchomości rolnej o obszarze 2,87 ha.

Zakup ww. nieruchomości sformalizowany został dwoma aktami notarialnymi. Wynikało to z faktu, że sprzedający w 2015 r. przekazali swojemu synowi w formie darowizny nieruchomość rolną o powierzchni 2,87 ha. Tak więc, nieruchomości przedstawione w pozycji 1 Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła od rodziców (sprzedających), a nieruchomość przedstawioną w pozycji 2 od ich syna. Umowy sprzedaży zostały podpisane u notariusza. Notariusz pobrał od nabywców podatek od czynności cywilnoprawnych od wartości rynkowej nieruchomości, łącznie 3.200 zł.

W uzupełnieniu wniosku z 13 czerwca 2016 r. (data wpływu do Biura) Wnioskodawczyni wskazała, że:

  1. Gospodarstwo rolne o powierzchni 13,46 ha jest gospodarstwem rolnym w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.
  2. Nabyty grunt o powierzchni 2,87 ha (nieruchomość przedstawiona w pozycji nr 2) stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ww. ustawy.
  3. Na nabytym gruncie stanowiącym nieruchomość rolną (poz. 2) nie będzie prowadzona działalność gospodarcza inna niż rolnicza.
  4. Nabyty grunt (poz. 2) powiększy gospodarstwo rolne.
  5. Powiększone w wyniku zakupu gruntu gospodarstwo będzie prowadzone przez każdego z nabywców przez okres co najmniej 5 lat.
  6. Kwota podatku od czynności cywilnoprawnych naliczonego od opisanej we wniosku umowy nabycia gruntu stanowiącego nieruchomość rolną będzie mieściła się w kwocie limitu pomocy de minimis przysługującej każdemu z małżonków indywidualnie oraz w kwocie ogólnokrajowego limitu.
  7. Nabyta wspólnie nieruchomość opisana w pozycji nr 1 o łącznej powierzchni 0,7 ha nie stanowi gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym. Jednak wymieniona nieruchomość powiększyła gospodarstwo rolne.
  8. Zgodnie z definicją gospodarstwa rolnego zawartą w ustawie o podatku rolnym tylko zakup nieruchomości rolnej opisanej w pozycji nr 2 dotyczy zakupu gospodarstwa rolnego. Zakup nieruchomości opisanej w pozycji nr 1 zgodnie z definicją nie stanowi zakupu gospodarstwa rolnego. Jednak ww. nieruchomości powiększyły już istniejące gospodarstwo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nabycie nieruchomości stanowiących gospodarstwo rolne w opisanym przypadku podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, nabywając nieruchomość razem z mężem powinni zostać objęci zwolnieniem z podatku od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawczyni wskazała, że w myśl przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (art. 9 ust. 2 – winno być art. 9 pkt 2) zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne: „... sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.”

Wnioskodawczyni zaznaczyła, że jest właścicielem gospodarstwa rolnego o obszarze 13,46 ha, a nabyta nieruchomość weszła w skład jej gospodarstwa rolnego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska w zakresie możliwości skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia z opodatkowania nabycia gruntów rolnych.

W zakresie skutków podatkowych powstałych dla męża Wnioskodawczyni z tytułu nabycia gruntów wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 223) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 cyt. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży − stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2. Stawka podatku od umowy sprzedaży m.in. nieruchomości wynosi 2% − art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów – sprzedaż nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 ww. ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Jak stanowi art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 617), opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ww. ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W świetle analizowanej powyżej definicji z art. 1 i 2 ustawy o podatku rolnym, gospodarstwo rolne stanowią wyłącznie grunty sklasyfikowane jako użytki rolne, o określonej ustawą powierzchni.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz.U. z 2015, poz. 542, ze zm.) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem – R,
    2. sady, oznaczone symbolem – S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem – Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem – W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr,
  2. nieużytki, oznaczone symbolem – N.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w grudniu 2004 r. rodzice przekazali Wnioskodawczyni gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym o powierzchni 13,46 ha (umowa darowizny tylko na Wnioskodawczynię). Od dnia przekazania gospodarstwa Wnioskodawczyni prowadziła je wspólnie z mężem. W kwietniu 2016 r.

Wnioskodawczyni wraz z mężem nabyła nieruchomość stanowiącą gospodarstwo rolne, składające się z:

  1. nieruchomości zabudowanej o obszarze 0,43 ha, nieruchomości niezabudowanej o obszarze 0,27 ha,
  2. nieruchomości rolnej o obszarze 2,87 ha.

Zakup ww. nieruchomości sformalizowany został dwoma aktami notarialnymi. Nabyty grunt o powierzchni 2,87 ha (nieruchomość przedstawiona w pozycji nr 2) powiększy gospodarstwo rolne. Powiększone w wyniku zakupu gruntu gospodarstwo będzie prowadzone przez każdego z nabywców przez okres co najmniej 5 lat. Kwota podatku od czynności cywilnoprawnych naliczonego od opisanej we wniosku umowy nabycia gruntu stanowiącego nieruchomość rolną będzie mieściła się w kwocie limitu pomocy de minimis przysługującej każdemu z małżonków indywidualnie oraz w kwocie ogólnokrajowego limitu. Zgodnie z definicją gospodarstwa rolnego zawartą w ustawie o podatku rolnym tylko zakup nieruchomości rolnej opisanej w pozycji nr 2 dotyczy zakupu gospodarstwa rolnego. Zakup nieruchomości opisanej w pozycji nr 1 zgodnie z definicją nie stanowi zakupu gospodarstwa rolnego.

Zwolnienie zawarte w powołanym powyżej art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy. Oznacza to, że umowa sprzedaży będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności nabywca posiada już grunty rolne (użytki rolne), nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne oraz gdy w wyniku dokonania czynności sprzedaży zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, którego powierzchnia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha. Ostatnią przesłanką determinującą skorzystanie z omawianego zwolnienia od podatku jest, aby mogło ono zostać udzielone w ramach przysługującego kupującym limitu pomocy de minimis w rolnictwie.

Z uwagi na fakt, że w przestawionym stanie faktycznym zostały zawarte dwie umowy sprzedaży (nieruchomości opisane w pozycji nr 1 i nr 2 zostały nabyte od różnych osób sprzedających), każdą z tych czynności należy rozpatrywać odrębnie (indywidualnie).

Podkreślenia wymaga, że w myśl art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych w zw. z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, zwolnieniu podlega nabycie gospodarstwa rolnego.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że w przypadku nabycia nieruchomości zabudowanej o obszarze 0,43 ha oraz nieruchomości niezbudowanej o obszarze 0,27 ha, tj. nieruchomości opisanej w pozycji nr 1, nie doszło do nabycia gospodarstwa rolnego zdefiniowanego w ustawie o podatku rolnym. Nie został zatem spełniony warunek niezbędny do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Bez znaczenia pozostaje zatem fakt, że ww. nieruchomość powiększyła już istniejące gospodarstwo rolne. Przepis regulujący ww. zwolnienie wskazuje bowiem jednoznacznie, że zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym (…). Tym samym czynność nabycia nieruchomości opisanej w pozycji 1 podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni w części dotyczącej nabycia nieruchomości zabudowanej i nieruchomości niezabudowanej, tj. nieruchomości opisanej w pozycji nr 1, należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do nabycia nieruchomości rolnej należy stwierdzić, że warunki do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zostały spełnione. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 13,46 ha. W przypadku nabycia przez Wnioskodawczynię – nawet na współwłasność z mężem nieposiadającym prawa własności do ww. gospodarstwa rolnego – gruntów stanowiących gospodarstwo rolne o powierzchni 2,87 ha, tj. nieruchomości opisanej w pozycji nr 2, doszło zatem do powiększenia gospodarstwa rolnego; powierzchnia gospodarstwa rolnego powstałego w wyniku powiększenia mieści się w określonym w ustawie przedziale, tj. pomiędzy 11 ha a 300 ha.

Wnioskodawczyni zaznaczyła, że powiększone gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywców przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Ewentualna kwota podatku będzie się mieściła w limicie kwoty pomocy de minimis w rolnictwie.

Wobec powyższego oraz mając na względzie przywołane przepisy należy zatem stwierdzić, że przedstawiona we wniosku czynność nabycia przez małżonków nieruchomości rolnej o powierzchni 2,87 ha, tj. nieruchomości opisanej w pozycji nr 2, podlegała, na mocy art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawczyni, w części dotyczącej nabycia nieruchomości rolnej, tj. nieruchomości opisanej w pozycji nr 2, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj