Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-37/12/PK
z 17 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-37/12/PK
Data
2012.04.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
biogaz
energia elektryczna
opodatkowanie
produkcja
zużycie


Istota interpretacji
Zwolnienie od akcyzy energii elektrycznej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku 12 stycznia 2012r. (data wpływu 17 stycznia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie zwolnienia od podatku biogazu używanego do celów opałowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest właścicielem instalacji odgazowania składowiska odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne. Spółka posiada koncesję Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki na wytwarzanie energii elektrycznej w źródle odnawialnym jakim jest biogaz składowiskowy. Pozyskiwany biogaz składowiskowy jest unieszkodliwiany poprzez spalanie w silniku gazowym, w wyniku tego procesu produkowana jest w skojarzeniu (kogeneracji) w elektrociepłowni biogazowej o mocy poniżej 1 MW energia elektryczna i cieplna.

Energia elektryczna wykorzystywana jest w pierwszej kolejności na potrzeby własne elektrociepłowni tj. zasilanie urządzeń przeznaczonych do wytworzenia energii elektrycznej i cieplnej w układzie kogeneracyjnym w celu podtrzymania procesu wytwarzania tej energii oraz na potrzeby obiektów na składowisku (oświetlenie, zasilanie urządzeń elektrycznych itp.). Nadwyżka energii elektrycznej jest przesyłana do sieci energetycznej i odsprzedawana do T.

Z tytułu wytwarzania energii elektrycznej w odnawialnym źródle jakim jest biogaz składowiskowy, Wnioskodawca otrzymuje od Prezesa URE świadectwa pochodzenia energii elektrycznej, które są notowane na Towarowej Giełdzie Energii.

W związku z posiadaniem koncesji na wytwarzanie energii elektrycznej, zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym, Spółka nie jest odbiorcą końcowym. W związku z powyższym z tytułu zakupu energii elektrycznej jakim jest T.. Wnioskodawca odprowadza podatek akcyzowy od miesiąca września 2010r. Od wytwarzanej przez siebie energii elektrycznej wykorzystywanej na potrzeby własne Spółka nie odprowadza podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z produkcją energii elektrycznej i cieplnej w skojarzeniu (kogeneracji) Spółka jest zobowiązana płacić podatek akcyzowy od ilości energii elektrycznej wykorzystywanej na potrzeby własne tj. do zasilania urządzeń przeznaczonych do wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej w układzie kogeneracyjnym w celu podtrzymania procesu wytwarzania tej energii oraz energii elektrycznej zużywanej na potrzeby własnych obiektów na składowisku (oświetlenie, zasilanie urządzeń elektrycznych)...

Zdaniem Wnioskodawcy zużyta przez Spółkę energia elektryczna jest zwolniona z akcyzy na zasadzie art. 30 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, gdyż zostaje zużyta w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.) wyroby akcyzowe oznaczają – wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. – Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Z powyższego wynika, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy energia elektryczna zużywana przez podmiot posiadający koncesję na wytwarzanie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z treścią art. 30 ust. 7 ustawy, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu.

Ponieważ, pojęcie „procesu produkcji” nie zostało zdefiniowane w przepisach w zakresie podatku akcyzowego, należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999) „produkować” to:

  1. zajmować się produkcją czegoś, wytwarzać coś,
  2. wydzielać, formować, powodować powstawanie, tworzenie się czegoś.

Natomiast poprzez „proces” rozumie się:

  1. przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym (…) np. proces produkcyjny, proces nauczania,
  2. kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne (…).

Natomiast jako „podtrzymanie” definiuje się nie dopuszczenie do osłabienia, przerwania, ustania, naruszenia czegoś, stosując odpowiednie środki.

Powszechnie przyjmuje się ponadto, iż proces produkcji to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu (jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu).

Ponadto – co jest również istotne podczas ustalania katalogu czynności zwolnionych od akcyzy – na uwadze należy mieć fakt, że zasadą jest, iż wszelkie ulgi i zwolnienia powinny być interpretowane wąsko.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w niniejszym przypadku (zwolnieniu od podatku akcyzowego) do procesu produkcji energii elektrycznej należy zaliczyć regularnie po sobie następujące zjawiska zmierzające do wytworzenia energii elektrycznej. Tym samym, na skutek zespołu celowych działań wyznaczonych poprzez proces technologiczny, energia zużywana do ich wykonania lub podtrzymania (nie dopuszczenia do przerwania ich ciągłości) może zostać zakwalifikowana jako zwolniona od akcyzy.

Z kolei te z procesów, które nie mieszczą się w ramach ustalonego procesu technologicznego i nie posiadają wskazanych powyżej cech (tj. regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym powodujących powstawanie energii elektrycznej lub mających na celu nie dopuszczenie do przerwania ciągłości tych zjawisk), nie mogą korzystać z przywileju zwolnienia od podatku akcyzowego.

Zatem, stwierdzić należy, iż zwolnienie z podatku akcyzowego obejmuje zużycie energii na potrzeby własne elektrociepłowni biogazowej, które w procesie produkcji energii i ciepła są niezbędne do podtrzymania samego procesu produkcji energii elektrycznej i ciepła. Z przedmiotowego zwolnienia nie mogą natomiast skorzystać szeroko pojęte potrzeby własne Wnioskodawcy takie jak oświetlenie czy zasilanie urządzeń elektrycznych.

W świetle powyższego, energia zużyta na oświetlenie czy też zasilanie urządzeń elektrycznych nie związanych bezpośrednio z produkcją energii elektrycznej i ciepła nie podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego, o którym mowa w art. 30 ust. 7 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że energia elektryczna zużywana na potrzeby własne oczyszczalni ścieków będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 7 ustawy należało uznać za nieprawidłowe

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj