Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-620/16-2/MR
z 21 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup pakietów medycznych dla pracowników i członków ich rodzin – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup pakietów medycznych dla pracowników i członków ich rodzin.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polską spółką prawa handlowego wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, wchodzącą w skład francuskiej Grupy Badawczej, stanowiącej jedno z największych przedsiębiorstw farmaceutycznych na świecie.


Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji leków.


Pracownicy spółki A. są lub mogą być narażeni na działanie związków chemicznych oraz oparów wydzielających się podczas produkcji leków oraz badań nad nimi, czego nie można całkowicie skutecznie wyeliminować.


Wspominane substancje mogą docierać także do tych pracowników Wnioskodawcy, którzy nie pracują bezpośrednio przy produkcji oraz badaniach na lekami. W konsekwencji pracownicy Spółki są lub mogą być narażeni bezpośrednio lub pośrednio na działanie potencjalnie szkodliwych czynników związanych z prowadzoną produkcją oraz prowadzonymi badaniami nad lekami. Wnioskodawca w celu zapewnienia prawidłowej opieki medycznej pracownikom oraz dla oceny i minimalizacji skutków występowania potencjalnych czynników ryzyka związanych z produkcją, zawarł umowę na czas nieokreślony o świadczenie opieki medycznej z prywatną kliniką medyczną, która weszła w życie z dniem 01.12.2005r. Zgodnie z umową klinika medyczna na podstawie przedstawianej przez Wnioskodawcę listy osób uprawnionych świadczyła na ich rzecz usługi medyczne w ramach programu Medycyny Pracy zgodnie z odrębnymi przepisami prawa oraz inne świadczenia „zdrowotne” dla pracowników oraz członków ich rodzin.

W ramach programu Medycyny Pracy zgodnie z wymogami przepisów prawa zapewniano następujące usługi: badania profilaktyczne, ocena ryzyka zawodowego, profilaktyka zdrowotna, konsultacje i diagnostyka, szczepienia, pogotowie ratunkowe, rehabilitacja oraz gotowość świadczenia innych usług. Na podstawie zawartej umowy programem - udzielanie świadczeń zdrowotnych byli objęci pracownicy oraz członkowie ich rodzin, do których należeli: współmałżonkowie pracowników, dzieci do 18. roku życia, młodzież ucząca się do 26. roku życia, pozostająca na utrzymaniu rodziców - pozostająca w jednym gospodarstwie domowym do świadczeń medycznych. Osoba, która ukończyła 65 rok życia nie mogła być objęta tym programem.

Klinika w ramach programu - udzielanie świadczeń zdrowotnych innych niż świadczenia wynikające z przepisów dotyczących medycyny pracy oferowała następujące usługi: konsultacje specjalistyczne oraz diagnostyka, wizyty domowe w uzasadnionych przypadkach, szczepienia nadobowiązkowe przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby, grypie, kleszczowemu zapaleniu mózgu, odrze, śwince i różyczce (pacjenci do szczepień kwalifikowani są przez lekarzy prowadzących), profilaktyka stomatologiczna, doraźna pomoc stomatologiczną, leczenie stomatologiczne.


Opłaty za świadczenie usług medycznych dokonywane był w systemie zryczałtowanym.


Zakres świadczeń pozostał tożsamy z tym jaki był przewidziany dla osób uprzednio objętych „programem udzielanie świadczeń zdrowotnych”.


Z dniem 01.04.2015r. do wszystkich wyżej wymienionych pakietów dodano możliwość wykonania raz w roku określonych badań bez skierowania.


Wnioskodawca jest oraz będzie w stanie w przyszłości w każdym momencie udokumentować poniesienie kosztów na zakupów pakietów medycznych dla pracowników oraz członków ich rodzin, albowiem zgodnie z umową płatność następuje z rachunku bankowego Wnioskodawcy na rachunek bankowy podmiotu świadczącego usługi medyczne.


Ponadto, Wnioskodawca posiada zawartą na piśmie umowę o świadczenie usług medycznych dla pracowników oraz członków ich rodzin oraz aneksy do tejże umowy.


Usługi medyczne zakupione przez Wnioskodawcę są udostępniane pracownikom oraz członkom ich rodzin nieodpłatnie. Koszt opłaty za usługi medyczne świadczone w ramach programów medycznych jest pokrywany z zasobów majątkowych Wnioskodawcy i nie jest mu w jakikolwiek sposób zwracany. Umowa z kliniką medyczną została zawarta na czas nieokreślony, więc także w przyszłości na warunkach wskazanych powyżej Wnioskodawca zamierza ponosić koszty usług medycznych świadczonych na rzecz jego pracowników oraz wyżej wymienionych członków ich rodzin, powyższe implikuje konieczność wskazania tejże okoliczności jako zdarzenia przyszłego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup usług medycznych dla pracowników oraz członków ich rodzin, w tym w części dotyczącej dobrowolnych świadczeń medycznych dla członków rodziny pracownika, stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w przedstawionych we wniosku zaistniałym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym?


Zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone przez niego koszty a także te koszty, które zostaną przez niego w przyszłości poniesione na zakup pakietów medycznych, w tym również w części dotyczącej dobrowolnych świadczeń medycznych dla członków rodzin pracowników stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 (Dz. U. z 2015 r., poz. 851 z późn. zm.; dalej: u.p.d.o.p.) ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. u.p.d.o.p.


Definicja kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ma zatem charakter ogólny.


Ustawodawca wskazał jedynie, jakie warunki muszą spełniać poniesione koszty, aby mogły stanowić koszt uzyskania przychodu, nie wskazał jednak ich zamkniętego katalogu. Wydatek poniesiony przez podatnika jest bowiem uznawany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • został on poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • jest on definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje on w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • został on właściwie udokumentowany,
  • nie może on znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Podstawowe znaczenie ma zatem cel, w jakim ponoszony jest dany wydatek, przy czym poniesie wydatku w celu osiągnięcia przychodów musi mieć charakter racjonalny, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Ponoszone wydatki muszą zmierzać zatem do osiągnięcia celu wymienionego w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., tj. osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów a zarazem poniesienie wydatku musi być adekwatnym środkiem do realizacji zamierzonego celu.

W ocenie Wnioskodawcy wydatki ponoszone na zakup przedmiotowych pakietów medycznych służą wyżej wymienionym celom, albowiem objęcie opieką medyczną pracowników w ramach zakupionych pakietów medycznych przyczynia się do zwiększenia wydajności pracy zatrudnionych pracowników oraz utrzymaniu stosunków pracy z doświadczoną i wykwalifikowaną kadrą pracowniczą, nadto pozwala na ewentualne wykrycie i eliminację czynników ryzyka związanych z tak specyficznym środowiskiem pracy jak wyżej opisane. Objęcie opieką medyczną pracowników oraz członków ich rodzin zmniejsza ryzyko konieczności ponoszenia przez niego kosztów wynikających z absencji pracowników w pracy z uwagi na ich problemy zdrowotne lub członków ich rodzin, oraz obniża poziom stresu ze względu na ochronę członków rodzin, co jest niezbędne dla wykonywania pracy przez pracowników produkcyjnych, narażonych nie tylko na czynniki środowiskowe, ale ze względu na pracę wymagającą najwyższej możliwej staranności.

Przedmiotowe pakiety medyczne przyczyniają się również pośrednio do zwiększenia dochodów rodzin, gdyż pracownik i jego rodzina nie muszą wydawać środków z budżetu domowego na własną prywatną opiekę medyczną, co również tworzy silniejszą więź między pracownikiem, a pracodawcą, który oferuje atrakcyjne warunki.

Ponadto, w praktyce można zaobserwować, że rodzinne pakiety medyczne wpływają na niższą absencję chorobową pracowników i krótszy jej czas, jak również większe zaangażowanie w wykonywanie obowiązków pracowniczych, z uwagi na szybką i dużą dostępność do opieki medycznej dla pracownika i jego rodziny, dzięki czemu pracodawca nie ponosi kosztów związanych z nieobecnością pracowników, bowiem zapewnienie tego samego poziomu opieki w oparciu o ofertę publicznej służby zdrowia wiązałoby się z koniecznością odsunięcia pracowników od świadczenia pracy na czas nieporównywalnie dłuższy, niż niezbędny dla wykonania świadczeń w oparciu o wyżej opisany mechanizm.

Zapewnienie prawidłowej opieki medycznej członkom rodziny pracowników sprzyja bowiem wyeliminowaniu nieobecności pracownika w pracy spowodowanej koniecznością opieki na osobą najbliższą, a także redukuje ryzyko zachorowania osób podlegających takiej opiece. Powyższe przekłada się na obniżenie kosztów pracodawcy, który nie jest zmuszony do ponoszenia takich kosztów jak koszty rekrutacji oraz prowadzenia szkoleń dla pracowników przyjętych w celu zastępstwa pracownika na czas jego nieobecności, spowodowanej chorobą pracownika lub członka jego rodziny oraz pozwala uniknąć ponoszenia kosztów szkolenia nowoprzyjętych pracowników, którzy bez długotrwałego, kosztownego specjalistycznego przeszkolenia, nie mogliby zostać dopuszczeni do produkcji.

Zakup pakietów medycznych dla pracowników przyczynia się także do pozyskiwania najlepiej wykwalifikowanych pracowników, co jest niezbędne uwzględniając przedmiot prowadzonej działalności, jest konieczne w świetle oferty firm konkurujących nie wspominając już o wzroście motywacji pracowników do pracy.

Objęcie pracowników oraz ich rodzin opieką medyczną, zagwarantowaną w ramach wykupionych pakietów medycznych odpowiada standardom panującym w firmach produkujących leki specjalistyczne w oparciu o wyjątkowo skomplikowane i wieloetapowe procedury, które w żaden sposób nie mogą być naruszane, bowiem mogłoby to doprowadzić do skutków niezgodnych z dobrymi praktykami w zakresie wytwarzania leków. Powyższe świadczenie umożliwia utrzymanie stosunku pracy z dotychczas zatrudnionymi, wykwalifikowanymi oraz doświadczonymi pracownikami, a także umożliwia pozyskanie najlepiej wykwalifikowanej kadry pracowniczej w przyszłości, sprzyja także zachowaniu lojalności przez pracowników wobec pracodawcy, co zmniejsza ryzyko rotacji pracowników, a zatem służy zwiększeniu przychodów Wnioskodawcy.

Zapewnienie opieki medycznej pracownikom oraz członkom ich rodzin w ramach pakietów nabywanych przez Wnioskodawcę podnosi zatem konkurencyjność Wnioskodawcy na rynku pracy jako pracodawcy, co z kolei sprzyja utrzymywaniu długofalowej współpracy z pracownikami oraz unikaniu konieczności ponoszenia kosztów związanych z rekrutacją nowej kadry pracowniczej a także umożliwia nawiązanie współpracy z najlepiej wykwalifikowaną kadrą pracowniczą.

Uwzględniając powyższe, wydatki poniesione na zakup pakietów medycznych, stanowią nie tylko przejaw starań Spółki o stan zdrowia, kondycji fizycznej i samopoczucia jej pracowników oraz ich najbliższych osób, co w dalszej perspektywie może przyczyniać się do poprawy atmosfery pracy ale prowadzą w konsekwencji do zwiększania wydajności pracy z przełożeniem na uzyskiwane przez Spółkę przychody.


Ponadto, dany wydatek może zostać uznany za koszt uzyskania przychodu tylko wówczas, jeżeli poniesienie danego kosztu ma charakter definitywny (rzeczywisty).


Warunek poniesienia przez Wnioskodawcę definitywnego (rzeczywistego) wydatku na zapewnienie dobrowolnych świadczeń medycznych na rzecz członków ich rodzin na tle przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego należy uznać za spełniony, albowiem koszty zakupu pakietów medycznych dla pracowników oraz członków ich rodzin, są i będą w przyszłości w całości pokrywane z zasobów majątkowych Wnioskodawcy.


Nie będą one podlegać refundacji z żadnego innego źródła, zaś pracownicy oraz członkowie ich rodzin korzystają i będą korzystać w przyszłości ze świadczeń medycznych objętych zakupionymi pakietami medycznymi nieodpłatnie.


Koszt zakupu świadczeń medycznych objętych pakietami będzie zatem definitywnie obciążał Wnioskodawcę.


Ponoszone wydatki pozostają w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, albowiem członkowie rodzin pracowników są objęci opieką medyczną w ramach pakietów medycznych tylko i wyłącznie z tego powodu, iż należą do najbliższej rodziny pracownika, w przeciwnym razie nie byliby i nie mogliby być beneficjentami świadczeń medycznych gwarantowanych w ramach wykupywanych przez Wnioskodawcę pakietów medycznych.

Świadczenia wyżej opisane są zatem związane ze stosunkiem pracy, łączącym pracownika z pracodawcą, mogą być przypisane każdemu pracownikowi indywidualnie, w związku z czym należy uznać, iż koszty ich poniesienia pozostają w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.

Ponadto koszty ponoszone na zakup pakietów medycznych dla pracowników oraz członków ich rodzin będą właściwie udokumentowane, albowiem Wnioskodawca posiada pisemną umowę o świadczenie usług medycznych dla jego pracowników oraz członków ich rodzin oraz aneksy zawarte do tychże umów.

Wnioskodawca będzie także w stanie przedstawić dowód zapłaty za wykupione pakiety medyczne, albowiem zgodnie z umową, płatności na rzecz podmiotu świadczącego usługi medyczne są dokonywane z rachunku bankowego Wnioskodawcy na rachunek bankowy świadczącego usługi medyczne.


Koszty ponoszone na zakup pakietów medycznych w opisanych wyżej okolicznościach nie są wymienione w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., zawierającym katalog wydatków, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.


Reasumując, koszty ponoszone przez Wnioskodawcę na zakup pakietów medycznych, w tym w także części dotyczącej dobrowolnych świadczeń medycznych dla członków rodzin pracowników na tle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego będą stanowić koszt uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy zostały spełnione ku temu wszystkie przesłanki przewidziane w art. 15 u.p.d.o.p., a zarazem nie są one objęte wyłączeniem, o którym mowa w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 08 listopada 2013r. IBPBI/2/423-1065/13/PC, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 kwietnia 2015r. IBPBI/2/4510-58/15/IZ).


Poniżej Wnioskodawca przedstawia interpretacje wydawane w porównywalnych stanach faktycznych w tym także przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:


  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 kwietnia 2015 r., sygn. IBPBI/2/4510-58/15/IZ:


„Kosztami podatkowymi są m.in. tzw. „koszty pracownicze". Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na zakup pakietów medycznych na rzecz pracowników, ponieważ są związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością. Za „koszty pracownicze” można uznać także wydatki dotyczące zakupu pakietów medycznych dla członków rodzin pracowników. Świadczenie to bowiem jest związane ze stosunkiem pracy łączącym pracownika z pracodawcą (gdyby nie ten stosunek członkowie rodzin nie partycypowaliby w nabytych pakietach medycznych).

W każdej sytuacji jednakże trzeba sprawdzić, jaki jest cel poniesionego wydatku. Nie ulega wątpliwości, że wydatki na zakup pakietów medycznych dla pracowników oraz członków ich rodzin zostały poniesione przez Spółkę w trosce o swoich pracowników i ich rodziny. W istocie wpływa to na zwiększenie motywacji pracowników do pracy, gdyż pakiety wpływają na lojalność wobec pracodawcy i tym samym budują wizerunek pracodawcy jako dbającego nie tylko o swoich pracowników, ale również o członków rodzin swoich pracowników. To z kolei skutkuje wyższą efektywnością oraz rzutuje na zmniejszenie fluktuacji pracowników.”


  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 lipca 2014 r., sygn. IPPB5/423-407/14-2/AS:

„Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Spółka po spełnieniu przesłanek wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i udokumentowaniu faktu poniesienia danego wydatku, może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatki na abonamenty za świadczenia medyczne dla pracowników: z zakresu medycyny pracy i profilaktyki związanej ze środowiskiem pracy, obejmujące m.in. badania wstępne, kontrolne oraz okresowe pracowników oraz świadczenia zdrowotne nie wchodzące w zakres medycyny pracy na rzecz pracowników oraz członków ich rodzin według zapotrzebowania danego pracownika, w tym również koszty poniesione na abonamenty medyczne dla członków rodzin pracowników, nawet w sytuacji gdy w danym miesiącu świadczenia te w odniesieniu do danego pracownika lub członka jego rodziny nie zostaną wykonane. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki wydatków na abonamenty za świadczenia medyczne, w tym również koszty poniesione na abonamenty medyczne dla członków rodzin pracowników, nawet w sytuacji gdy w danym miesiącu świadczenia te w odniesieniu do danego pracownika lub członka jego rodziny nie zostaną wykonane, należało uznać za prawidłowe.”


  • Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 11 grudnia 2008 r., sygn. ITPB1/415-540/08/AK:


„W interpretacji indywidualnej, znak ITPB1/415-540/08/AK, z dnia 11 grudnia 2008 roku, stanowiącej odpowiedź w zakresie pytania pierwszego i drugiego wskazano, iż wartość otrzymanych od pracodawcy nieodpłatnych świadczeń w zakresie opieki medycznej – co do zasady - stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz że wartość świadczeń opłaconych za pracownika i członków jego rodziny pracodawca ma obowiązek doliczać do wynagrodzenia wypłaconego w danym miesiącu.

Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy.


Zatem przedmiotowe wydatki z tytułu abonamentów medycznych, poniesione faktycznie przez Spółkę, stanowić będą w całości koszty uzyskania przychodów jako element wynagrodzenia pracownika stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy.”


Uwzględniając powyższe, w oparciu o opisany wyżej zaistniały stan faktyczny oraz opisane wyżej zdarzenie przyszłe, wnosimy o potwierdzenie, że wyrażone wyżej stanowisko iż wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup usług medycznych dla pracowników oraz członków ich rodzin, w tym w części dotyczącej dobrowolnych świadczeń medycznych dla członków rodziny pracownika, stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup pakietów medycznych dla pracowników i członków ich rodzin - jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej, stwierdzić należy, że jest ona rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się odnoszącym, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.


Nadmienić przy tym należy, że powołane przez Wnioskodawcę orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszącymi, w związku z tym, nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Orzeczenia sądowe są dla organu nieocenionym źródłem wiedzy i materiałem poznawczym, bieżąco wykorzystywanym w toku załatwiania spraw. Z tego względu należy pamiętać, że orzeczenia NSA mają charakter indywidualny, nie wiążą organów podatkowych i są formalnie wiążące dla organu podatkowego tylko w konkretnej sprawie. Orzeczenia NSA nie mają mocy prawnej precedensów i charakteru wykładni powszechnie obowiązującej. Co więcej nie są one sprzeczne z rozstrzygnięciem w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj