Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB-2-1/4514-389/16-2/DP
z 19 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 czerwca 2016 r. (data wpływu do Biura – 12 lipca 2016 r.), uzupełnionym 7 września 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania nabycia gruntów rolnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania nabycia gruntów rolnych.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 25 sierpnia 2016 r. znak: IBPB-2-1/4514-389/16-1/DP wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono 7 września 2016 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) zamierza nabyć poprzez uczestnictwo w przetargu od Agencji Nieruchomości Rolnych grunty wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne położone na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: Grunty). Jeżeli Wnioskodawca wygra przetarg, w terminie od ok. 1 do 3 miesięcy od wygranego przetargu, Wnioskodawca podpisze z Agencją Nieruchomości Rolnych umowę sprzedaży w formie aktu notarialnego przenoszącą własność Gruntu na Wnioskodawcę. Grunty nie będą zajęte przez Wnioskodawcę na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Ponadto, w okresie od wygrania przez Wnioskodawcę przetargu do momentu podpisania umowy sprzedaży przenoszącej na rzecz Wnioskodawcy prawo własności gruntów, Wnioskodawca zawrze z Agencją Nieruchomości Rolnych umowę użyczenia Gruntów. Na mocy umowy użyczenia Wnioskodawca będzie mógł podjąć na Gruntach niezbędne prace agrotechniczne oraz zabezpieczyć Grunty przed utratą ich przydatności rolniczej, przed dniem zawarcia umowy sprzedaży.

Nabyte Grunty nie byłyby wcześniej objęte przez Wnioskodawcę w trwałe zagospodarowanie.

W wyniku nabycia Gruntów, całkowita powierzchnia gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy (łącznie z Gruntami) będzie większa od 11 ha, nie przekroczy natomiast powierzchni 300 ha. Ponadto Wnioskodawca na nabytych Gruntach będzie prowadzić gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

W uzupełnieniu wniosku z 7 września 2016 r. (data wpływu do Biura) Wnioskodawca wskazał:

  1. Wnioskodawca na moment dokonania czynności, tj. sporządzenia umowy sprzedaży będzie właścicielem użytków rolnych w rozumieniu ustawy o podatku rolnym.
  2. Powierzchnia nabywanego przez Wnioskodawcę Gruntu rolnego będzie przekraczać 1 ha.
  3. Nabywane przez Wnioskodawcę Grunty będą stanowiły grunty niezabudowane.
  4. Nabywane w wyniku umowy sprzedaży Grunty będą stanowiły gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
  5. Nabyty Grunt powiększy gospodarstwo rolne Wnioskodawcy.
  6. Kwota podatku od czynności cywilnoprawnych naliczonego od opisanej we wniosku umowy nabycia Gruntu rolnego będzie mieściła się w kwocie (limicie) pomocy de minimis przysługującej Wnioskodawcy oraz w kwocie ogólnokrajowego limitu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy nabyte przez Wnioskodawcę Grunty będą podlegać zwolnieniu na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, Grunty nabyte na podstawie umowy podlegają zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadniając swoje stanowisko, Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowi podlegają umowy sprzedaży praw majątkowych.

Jednak w myśl art. 9 pkt 2 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami pod warunkiem, że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12,2013, str. 9).

Wnioskodawca zaznaczył, że zgodnie z art. 1 ustawy o podatku rolnym, opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w przywołanym powyżej art. 1 ustawy o podatku rolnym, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Wnioskodawca podkreślił, że nabyty przez niego Grunt jest sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytek rolny i nie będzie zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Co więcej, powierzchnia powstałego w wyniku powiększenia poprzez nabycie Gruntu gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz na Gruncie będzie przez Wnioskodawcę prowadzone gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

W rezultacie, z uwagi na fakt, iż spełnione zostaną wszystkie określone w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych warunki, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nabycie Gruntu, będzie podlegać zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 223, ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

O powstaniu obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 cyt. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży − stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2. Stawka podatku od umowy sprzedaży m.in. nieruchomości wynosi 2% − art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 ww. ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Jak stanowi art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 617), opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ww. ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

W świetle analizowanej powyżej definicji z art. 1 i 2 ustawy o podatku rolnym, gospodarstwo rolne stanowią wyłącznie grunty sklasyfikowane jako użytki rolne, o określonej ustawą powierzchni.

Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz.U. z 2016, poz. 1034) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, grunty rolne dzielą się na:

1. użytki rolne, do których zalicza się:

  1. grunty orne, oznaczone symbolem – R,
  2. sady, oznaczone symbolem – S,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem – Br,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
  7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem – W,
  8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr,

2. nieużytki, oznaczone symbolem – N.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) zamierza nabyć poprzez uczestnictwo w przetargu od Agencji Nieruchomości Rolnych grunty niezabudowane położone na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej o powierzchni przekraczającej 1 ha, stanowiące gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, wchodzące w skład Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne. Jeżeli Wnioskodawca wygra przetarg, w terminie od ok. 1 do 3 miesięcy od wygranego przetargu, Wnioskodawca podpisze z Agencją Nieruchomości Rolnych umowę sprzedaży w formie aktu notarialnego przenoszącą własność Gruntu na Wnioskodawcę. Grunty nie będą zajęte przez Wnioskodawcę na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. W okresie od wygrania przez Wnioskodawcę przetargu do momentu podpisania umowy sprzedaży przenoszącej na rzecz Wnioskodawcy prawo własności gruntów, Wnioskodawca zawrze z Agencją Nieruchomości Rolnych umowę użyczenia Gruntów. Na mocy umowy użyczenia Wnioskodawca będzie mógł podjąć na Gruntach niezbędne prace agrotechniczne oraz zabezpieczyć Grunty przed utratą ich przydatności rolniczej, przed dniem zawarcia umowy sprzedaży. Nabyty Grunt powiększy gospodarstwo rolne Wnioskodawcy, którego całkowita powierzchnia (łącznie z Gruntami) będzie większa od 11 ha, nie przekroczy natomiast powierzchni 300 ha. Wnioskodawca na nabytych Gruntach będzie prowadzić gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Wnioskodawca na moment dokonania czynności będzie właścicielem użytków rolnych w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Kwota podatku od czynności cywilnoprawnych naliczonego od opisanej we wniosku umowy nabycia gruntu rolne będzie mieściła się w kwocie (limicie) pomocy de minimis przysługującej Wnioskodawcy oraz w kwocie ogólnokrajowego limitu.

Zwolnienie zawarte w powołanym powyżej art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy. Oznacza to, że umowa sprzedaży będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności nabywca posiada już grunty rolne (użytki rolne), nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne oraz gdy w wyniku dokonania czynności sprzedaży zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, którego powierzchnia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha. Ostatnią przesłanką determinującą skorzystanie z omawianego zwolnienia od podatku jest, aby mogło ono zostać udzielone w ramach przysługującego kupującym limitu pomocy de minimis w rolnictwie.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że w opisanym zdarzeniu wszystkie warunki niezbędne do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zostały spełnione. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca na moment sporządzenia umowy sprzedaży będzie właścicielem użytków rolnych w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. W przypadku nabycia przez Wnioskodawcę gruntów stanowiących gospodarstwo rolne o powierzchni przekraczającej 1 ha, dojdzie do powiększenia gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy; powierzchnia gospodarstwa rolnego powstałego w wyniku powiększenia będzie się mieściła, jak wskazał Wnioskodawca, w określonym w ustawie przedziale, tj. pomiędzy 11 ha a 300 ha.

Wnioskodawca zaznaczył, że na nabytych Gruntach będzie prowadzić gospodarstwo rolne przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia. Kwota podatku od czynności cywilnoprawnych naliczonego od opisanej we wniosku umowy nabycia gruntu rolnego będzie mieściła się w kwocie (limicie) pomocy de minimis przysługującej Wnioskodawcy oraz w kwocie ogólnokrajowego limitu.

Wobec powyższego oraz mając na względzie przywołane przepisy należy zatem stwierdzić, że przedstawiona we wniosku czynność – umowa sprzedaży dotycząca Gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, będzie podlegała, na mocy art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwolnieniu od podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Gen. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj