Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/4510-766/16-2/MK
z 18 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2016 r. (data wpływu 5 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • sposobu ustalenia przychodu ze sprzedaży towarów w ramach zorganizowanej akcji promocyjnej - jest prawidłowe;
  • sposobu rozpoznania kosztów uzyskania przychodów w związku ze sprzedażą towarów w ramach zorganizowanej akcji promocyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia przychodu ze sprzedaży towarów w ramach zorganizowanej akcji promocyjnej oraz kosztów jego uzyskania.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


S.A. [dalej: Spółka lub Wnioskodawca] prowadzi działalność gospodarczą w zakresie opracowywania rozwiązań w obszarze bezpieczeństwa IT i sieci, projektowania i wdrażania systemów teleinformatycznych, opracowywania technologii sprzedaży dedykowanych dla rynku handlu i usług oraz świadczenia autoryzowanych usług serwisu sprzętu komputerowego. Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka posiada oddział [dalej: Oddział], który specjalizuje się w produkcji i sprzedaży urządzeń fiskalnych (tj. kas fiskalnych i drukarek fiskalnych) oraz sprzedaży wag, czytników, kolektorów i innych urządzeń automatycznej identyfikacji pod marką N. Kontrahentami Spółki w zakresie dystrybucji produktów marki N. są m.in. podmioty, z którymi zostały zawarte umowy o współpracy [dalej: Partnerzy handlowi], na podstawie których nabywają one towary z oferty Wnioskodawcy celem ich dalszej sprzedaży do odbiorców końcowych, tj. do jednostek handlowych i usługowych lub do innych Partnerów handlowych.


Spółka nie jest podmiotem powiązanym z Partnerami handlowymi w rozumieniu ustawy CIT.


Spółka przeprowadza i zamierza przeprowadzać w przyszłości określone akcje promocyjne [dalej: Akcje], których celem jest intensyfikacja sprzedaży produktów/towarów z oferty Wnioskodawcy - w tym marki N., a przez to zwiększenie przychodów Spółki. Akcje mogą przybierać m.in. formę umożliwienia Partnerom handlowym zakupu wybranych towarów z oferty Spółki (lub spoza niej) z określonym rabatem [dalej: Sprzedaż z rabatem], w tym za cenę 1 zł netto z doliczeniem VAT według właściwych stawek [dalej: Sprzedaż za złotówkę].


W przypadku Sprzedaży z rabatem, Partner handlowy uzyskuje prawo do rabatu procentowego lub kwotowego, jeżeli spełni określony przez Wnioskodawcę cel (wskazany w regulaminie Akcji). Przykładowo, ww. rabaty mogą przybierać formy:

    1. rabatu procentowego przy zakupie określonej liczby urządzeń fiskalnych, udzielanego Partnerom handlowym uzyskującym największą ilość punktów przyznawanych przez Spółkę za zakup towarów z jej oferty [dalej: Punkty] w grupie podmiotów o podobnym potencjale zakupowym;
    2. rabatu kwotowego na zakup urządzeń fiskalnych, udzielanego Partnerom handlowym, którzy zgromadzą określoną w regulaminie minimalną ilość Punktów w każdym miesiącu trwania Akcji lub dokonają zakupu określonej liczby urządzeń fiskalnych;
    3. rabatu kwotowego przyznawanego w przypadku zrealizowania przez Partnera handlowego określonej w regulaminie ilości Punktów za zakupy w okresie trwania Akcji, uprawniających do otrzymania nagrody w postaci skierowania na szkolenie (przy spełnieniu dodatkowych warunków) i zgłoszenia przez Partnera handlowego rezygnacji z realizacji tej nagrody.


W przypadku rabatów kwotowych, wartość zamówień dla realizacji rabatu kwotowego musi być wyższa od wysokości przyznanego rabatu. Adresatami sprzedaży z rabatem mogą być zarówno Partnerzy handlowi zaopatrujący się w towary z oferty Spółki bezpośrednio od Spółki, jak również dokonujący zakupów ww. towarów zarówno od Wnioskodawcy, jak i od innych Partnerów handlowych, którzy nabyli je wcześniej od Spółki. W takich przypadkach Punkty uprawniające do skorzystania z Akcji przypisywane są ostatniemu w kolejności Partnerowi handlowemu.

Sprzedaż za złotówkę polega na umożliwieniu Partnerowi handlowemu, który zrealizuje określony cel zakupowy, nabycia niektórych towarów spoza asortymentu Spółki (np. rowerów, sprzętu AGD, drukarek, telefonów itp.) w promocyjnej cenie 1 zł netto z doliczeniem VAT według właściwych stawek.


Przykładowo, Sprzedaż za złotówkę może polegać na umożliwieniu Partnerom handlowym zakupu za cenę 1 zł jednego lub dwóch rowerów, jeśli Partner handlowy uzyskał wymaganą ilość Punktów.


Zarówno Sprzedaż z rabatem, jak i Sprzedaż za złotówkę odbywają się i będą odbywały się na podstawie regulaminów konkretnych Akcji. Przedmiotowe regulaminy każdorazowo określają m.in.:

    1. adresatów Akcji;
    2. warunki uczestnictwa w Akcji;
    3. kryteria, które muszą zostać spełnione przez Partnerów handlowych, aby mogli oni skorzystać z zakupu produktów/towarów w ramach Sprzedaży z rabatem lub Sprzedaży za złotówkę;
    4. czas trwania Akcji;
    5. produkty/towary objęte Akcją.


Dopełnienie przez Partnerów handlowych warunków Akcji każdorazowo potwierdza stosowna dokumentacja gromadzona przez Spółkę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy przychodem podatkowym, w przypadku sprzedaży towarów realizowanej w ramach organizowanych przez Spółkę Akcji będzie kwota faktycznie płacona/należna Spółce za te towary od Partnerów handlowych, tj. cena uwzględniająca przyznane im rabaty, pomniejszona o kwotę VAT, również w przypadku, gdy po uwzględnieniu rabatu cena ta będzie znacznie odbiegać od ceny rynkowej tych towarów, w tym wynosić 1 zł netto plus VAT?
  2. Czy Spółce będzie przysługiwać prawo do ujęcia w kosztach uzyskania przychodów całości wydatków ponoszonych przez nią dla celów przeprowadzania Akcji, w tym na nabycie/wytworzenie towarów sprzedawanych następnie w ramach Akcji Sprzedaży z rabatem/za złotówkę?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychodem podatkowym, w przypadku sprzedaży towarów realizowanej w ramach organizowanych przez Spółkę Akcji będzie kwota faktycznie płacona/należna Spółce za te towary od Partnerów handlowych, tj. cena uwzględniająca przyznane im rabaty, pomniejszona o kwotę VAT, również w przypadku, gdy po uwzględnieniu rabatu cena ta będzie znacznie odbiegać od ceny rynkowej tych towarów, w tym wynosić 1 zł netto plus VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy CIT, za przychody związane z działalnością gospodarczą, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


W świetle ww. przepisu, w sytuacji Spółki szczególne znaczenie będzie miało wyjaśnienie pojęcia: „bonifikata”. Z uwagi na fakt, że ustawa CIT nie definiuje znaczenia ww. terminu, konieczne jest sięgnięcie do jego definicji językowej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/szukaj/bonifikata.html, stan na 4 lipca 2016 r.) bonifikatę należy rozumieć jako „zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki zastosowanie opisanych w niniejszym wniosku mechanizmów Sprzedaży z rabatem i Sprzedaży za złotówkę niewątpliwie stanowi rodzaj udzielonej Partnerom handlowym bonifikaty: w sytuacji spełnienia przez Partnerów handlowych określonych uprzednio warunków (w postaci nabycia od Wnioskodawcy określonej ilości lub wartości produktów/towarów), Spółka udziela ww. podmiotom rabatów przybierających formę zmniejszenia ustalonej ceny o określoną kwotę albo procent (Sprzedaż z rabatem), bądź do wysokości 1 zł netto (Sprzedaż za złotówkę).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy CIT, co do zasady, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Zdaniem Spółki, pomimo iż wskutek udzielonych przez Spółkę bonifikat wartość produktów/towarów zbywanych w ramach Sprzedaży z rabatem lub Sprzedaży za złotówkę może odbiegać od ich wartości rynkowej, różnica ta wynika z uzasadnionej przyczyny. Jak zostało wskazane, przyznanie Partnerom handlowym bonifikat ma na celu intensyfikację sprzedaży Spółki oraz zwiększenie obrotów i przychodów Wnioskodawcy. Działania te są uzasadnione ekonomicznie. Zauważyć bowiem należy, iż udzielanie tego typu rabatów jest powszechnym zjawiskiem w praktyce rynkowej, o racjonalnym ekonomicznym uzasadnieniu - zmierza bowiem do uzyskania wyższych przychodów na sprzedaży większej ilości produktów/towarów.


Z uwagi na powyższe, zdaniem Spółki w przypadkach opisanych w niniejszym wniosku prawidłowe będzie rozpoznawanie przychodu podatkowego w wysokości wykazanej na fakturze kwoty należnej od Partnerów handlowych, tj.:

    1. w przypadku Sprzedaży z rabatem - kwoty należnej od Partnerów handlowych, pomniejszonej o określone rabaty procentowe lub kwotowe oraz kwotę VAT;
    2. w przypadku Sprzedaży za złotówkę - kwoty 1 zł.


Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż ww, stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 września 2014 r. (sygn. IPPB5/423-661/14-4/KS) czytamy co następuje: „Odnosząc się do przywołanego wcześniej art. 14 ust. 1 ustawy należy zauważyć, że nie w każdym przypadku cena sprzedaży musi odpowiadać cenie rynkowej. Jak wynika z treści przepisu art. 12 ust. 3, Spółka ma prawo do zastosowania obniżki ceny sprzedaży określonych produktów. (...) Jeżeli zatem obniżenie ceny sprzedaży będzie wynikało z przejrzyście i sprawdzalnie z zastosowanych przez Spółkę zasad umownych (regulaminu), brak będzie podstaw do kwestionowania zastosowania obniżonych cen. W świetle powyższego, przychód ze sprzedaży urządzeń „A” i „B”, należy rozpoznać w wysokości rzeczywistej ceny sprzedaży, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane również m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 grudnia 2015 r. (sygn. ILPB3/4510-1-466/15-5/AO) i przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 września 2015 r. (sygn. IPPB5/4510-694/15-2/AK).

Podsumowując powyższe, Spółka uważa, że przychodem podatkowym, w przypadku sprzedaży towarów realizowanej w ramach organizowanych przez Spółkę Akcji będzie kwota faktycznie płacona/należna Spółce za te towary od Partnerów handlowych, tj. cena uwzględniająca przyznane im rabaty, pomniejszona o kwotę VAT, również w przypadku, gdy po uwzględnieniu rabatu cena ta będzie znacznie odbiegać od ceny rynkowej tych towarów, w tym wynosić 1 zł netto plus VAT.


Ad. 2.


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie mu przysługiwać prawo do ujęcia w kosztach uzyskania przychodów całości wydatków ponoszonych przez niego dla celów przeprowadzania Akcji, w tym na nabycie/wytworzenie towarów sprzedawanych następnie w ramach Akcji Sprzedaży z rabatem/za złotówkę.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W świetle powyższego przepisu, każdy wydatek, którego celem jest osiągnięcie przychodów, zachowanie lub zabezpieczenie ich źródła oraz który nie został wprost wyłączony w ustawie CIT, stanowi koszt uzyskania przychodów podatnika.


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku kosztów związanych ze Sprzedażą z rabatem i Sprzedażą za złotówkę spełnione są wszystkie kryteria pozwalające na zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów. W szczególności, przedmiotowe wydatki:

    1. są ponoszone przez Wnioskodawcę, tj. w ostatecznym rozrachunku są pokrywane z zasobów majątkowych Spółki;
    2. są definitywne (rzeczywiste), tj. wartość ww. wydatków nie jest Wnioskodawcy zwracana w jakikolwiek sposób;
    3. pozostają w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, przyczyniając się do intensyfikacji sprzedaży produktów/towarów z oferty Wnioskodawcy;
    4. są ponoszone w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, gdyż ich celem jest wzrost sprzedaży prowadzonej przez Spółkę, co bezpośrednio prowadzi do wzrostu przychodów Wnioskodawcy;
    5. są właściwie udokumentowane - do każdej Akcji Sprzedaży z rabatem i Sprzedaży za złotówkę opracowywany jest regulamin (określający adresatów Akcji, warunki uczestnictwa w Akcji, kryteria, jakie muszą zostać spełnione przez Partnerów handlowych dla możliwości skorzystania z zakupu produktów/towarów w ramach Akcji, czas trwania Akcji oraz produkty/towary objęte Akcją), a spełnienie przez Partnerów handlowych warunków skorzystania z Akcji jest potwierdzone dokumentacją;
    6. nie zostały wymienione w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że podejmowane przez niego Akcje w postaci Sprzedaży z rabatem i Sprzedaży za złotówkę zaliczają się do powszechnie stosowanych na rynku strategii marketingowych. Działania Spółki dokonywane są z myślą o przyszłych bezpośrednich korzyściach ekonomicznych W postaci wyższych przychodów ze sprzedaży. Umożliwienie Partnerom handlowym skorzystania z atrakcyjnej oferty, jaką jest możliwość zakupu określonych produktów/towarów po obniżonych cenach, zwiększa ich zainteresowanie ofertą Spółki oraz zachęca do wyboru zakupów u Wnioskodawcy zamiast u jego konkurentów. W rezultacie, aby uzyskać korzyści wynikające z udziału w Akcjach Sprzedaży z kabatem lub Sprzedaży za złotówkę, Partnerzy handlowi dokonują zakupów produktów/towarów o określonej wartości/ilości, co z kolei przyczynia się do wzrostu sprzedaży oraz przychodów Spółki. Również dotychczasowe obserwacje podkreślają skuteczność tego typu strategii marketingowych w przypadku Wnioskodawcy.

Możliwość zaliczenia wydatków poniesionych w związku z akcjami promocyjnymi przybierającymi postać sprzedaży z rabatem czy za 1 zł do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości potwierdzana jest również przez organy podatkowe. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 3 września 2015 r. (sygn. IPPB5/4510-694/15-2/AK) potwierdził, iż: „Spółka uprawniona będzie do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku ze sprzedażą Pośrednikom towarów w ramach akcji promocyjnej po cenie promocyjnej (symbolicznej), zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. (…) działania przez nią [Spółkę - przyp. Wnioskodawcy] podejmowane w ramach akcji promocyjnej nakierowane są na osiągnięcie przychodu w przyszłości. Jak zostało zauważone, proponowanie konsumentom produktów po cenie promocyjnej lub symbolicznej, jest powszechnie stosowaną strategią marketingową. Biorąc pod uwagę, że celem prowadzenia działalności gospodarczej przez Spółkę jest uzyskanie korzyści ekonomicznej, a więc również i przychodu, należy uznać, że opisana akcja promocyjna, dąży do zwiększenia tego przychodu”.

W związku z powyższym, pomimo, że w okresie trwania promocji niektóre produkty sprzedawane będą za cenę niższą, niż cena rynkowa (a nawet koszty produkcji), to w ogólnym rozrachunku, takie działanie jest dla Spółki uzasadnione ekonomicznie i ma niewątpliwy związek z przychodem.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane również m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 grudnia 2015 r. (sygn. ILPB3/4510-1-466/15-4/AO) i przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 września 2014 r. (sygn. IPPB5/423-661/14-4/KS).

Podsumowując powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że będzie jej przysługiwać prawo do ujęcia w kosztach uzyskania przychodów całości wydatków ponoszonych przez nią dla celów przeprowadzania akcji, w tym na nabycie/wytworzenie towarów sprzedawanych następnie w ramach Akcji Sprzedaży z rabatem/za złotówkę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj