Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462.IPPPB2.4514.433.2016.4.AF
z 2 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 27 sierpnia 2016 r. (data wpływu 2 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2016 r. (data nadania 23 września 2016 r., data wpływu 26 września 2016 r.) na wezwanie Nr 1462-IPPB2.4514.433.2016.1.AF z dnia 19 września 2016 r. (data doręczenia 21 września 2016 r.) oraz pismem z dnia 13 października 2016 r. (data nadania 14 października 2016 r., data wpływu 20 października 2016 r.) na wezwanie Nr 1462-IPPB2.4514.433.2.AF z dnia 5 października 2016 r. (data doręczenia 12 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży obejmującej nabycie własności Nieruchomości - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy sprzedaży obejmującej nabycie własności Nieruchomości.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Małżonkowie („Wnioskodawcy”), prowadzą działalność gospodarczą w rolnictwie. W ramach tej działalności prowadzą oni gospodarstwo rolne, na które składają się grunty rolne o powierzchni około 200 ha oraz grunty rolne po powierzchni 1,03 ha.


Zdarzenie przyszłe 1:


W okresie pomiędzy grudniem 2016 r., a czerwcem 2017 r. Wnioskodawcy zamierzają nabyć, poprzez zawarcie umowy sprzedaży, niezabudowaną nieruchomość gruntową stanowiącą działki o numerze ewidencyjnym 13/1, o obszarze 1,3 ha, dla której to nieruchomości Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą („Nieruchomość”). W dziale I-O wskazanej księgi wieczystej, jako sposób korzystania z Nieruchomości wpisano: „działka niezabudowana rolna, nieruchomość rolna”. Wg aktualnych danych zawartych w rejestrze gruntów prowadzonym przez Starostę, Nieruchomość ta składa się z następujących klas gruntów: - łąki trwałe w klasie ŁIV, - grunty orne w klasie RIVa, - grunty pod rowami W-ŁIV. Jak z kolei wynika z miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego, Nieruchomość znajduje się w wydzieleniach planistycznych oznaczonych jako: - A1U - teren usług eksponowanych przestrzennie przy drodze krajowej; - A5M - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z dopuszczeniem funkcji usługowej w ograniczonym zakresie; - 1Ku - teren ulicy o szerokości w liniach rozgraniczających 14 m, stanowiącej fragment drogi odbarczeniowej trasy, obsługującej ruch lokalny na odcinku od miejscowości do wsi, po realizacji drugiej jezdni krajowej; - 5Ku – teren ulicy dojazdowej o szerokości w liniach rozgraniczających 8 m. Planowana cena nabycia Nieruchomości wyniesie 2.650.000,00 zł (dwa miliony sześćset pięćdziesiąt tysięcy sześćset złotych 00/100). W chwili obecnej Nieruchomość ta stanowi własność osoby fizycznej. W treści aktu notarialnego zawierającego umowę sprzedaży Nieruchomości, Wnioskodawcy złożą oświadczenie o zamiarze powiększenia gospodarstwa rolnego i prowadzenia działalności rolnej.

Zdarzenie przyszłe 2:


Po nabyciu własności Nieruchomości, Wnioskodawcy zamierzają dalej prowadzić nieruchomość rolną w w dotychczasowych lokalizacjach. Na terenie nabytej Nieruchomości zaś również chcą oni prowadzić działalność rolną, przy czym przez pierwszych około 5 lat od daty zakupu, jej prowadzenie będzie de facto polegało na pozostawieniu Nieruchomości ugorem, celem poprawienia żyzności gleby. Ponadto grunty Nieruchomości będą koszone na posezonowy zbiór masy zielonej.


Inne istotne elementy stanu faktycznego, wspólne dla obu zdarzeń przyszłych:

  1. Wnioskodawcy w przeciągu ostatnich 3 lat podatkowych otrzymali pomoc de minimis w rolnictwie w rozumieniu przepisów Rozporządzenia 1408/2013, w łącznej wysokości 5.623,50 euro (pięć tysięcy sześćset dwadzieścia trzy euro 50/100).
  2. Jako, że Nieruchomość jest przeznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele inne niż rolne, nie jest ona nieruchomością rolną w rozumieniu art. 2 pkt 1) Ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Stanowi ona jednak nieruchomość rolną w rozumieniu art. 46 (1) kodeksu cywilnego, jako że „jest lub może być wykorzystywana do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej”. Co więcej, w rejestrze gruntów, grunty wchodzące w skład Nieruchomości oznaczone są jako grunty rolne.

Pismem z dnia 19 września 2016 r. Nr 1462-IPPB2.4514.433.2016.1.AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez przedłożenie pełnomocnictwa zgodnego z art. 138c § 1 Ordynacji podatkowej, w którym to pełnomocnictwie wskazany będzie adres elektroniczny pełnomocnika w systemie teleinformatycznym wykorzystywanym przez organ podatkowy, tj. w systemie ePUAP, bądź informacja o odbiorze pism w siedzibie Organu oraz o uzupełnienie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych poprzez wskazanie:

  • Czy przedmiotem umowy sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej działki o numerach ewidencyjnych 11/1 i 12/1, o powierzchni 1,78 ha, będzie sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami i w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia?
  • Jeżeli przedmiotem umowy sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej działki o numerach ewidencyjnych 11/1 i 12/1, położonych w obrębie 0021 , o powierzchni 1,78 ha, będzie sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami i w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia to czy zwolnienie od podatku czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, będzie mieściło się w limicie pomocy de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013 )?


Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie, wskazując co następuje:

  1. Wnioskodawca wnosi o dokonywanie doręczeń w sprawie w formie papierowej na adres Kancelarii wskazany w piśmie.
  2. Przedmiotem umowy sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej stanowiącej działkę ewidencyjną o numerze ewidencyjnym 13/1, o powierzchni 1,3 ha, będzie sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym (rozumianym zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji), wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami i w wyniku dokonania czynności zostanie powiększone gospodarstwo rolne (w sposób opisany we wniosku o wydanie interpretacji), którego powierzchnia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia, w sposób opisany we wniosku o wydanie interpretacji.
  3. Zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych będzie się mieściło w limicie pomocy de minimis w rolnictwie, o której mowa w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym. Wnioskodawca wskazuje jednocześnie, że na chwilę obecną nie jest jeszcze możliwe precyzyjne oszacowanie wartości zwolnienia z uwagi na zmienny kurs euro – jednak dla Wnioskodawcy jest oczywistym, że jeżeli z uwagi na to, że wartość ewentualnego zwolnienia po przeliczeniu na euro wg kursu wskazanego we właściwych przepisach, nie będzie mieściło się we wskazanym limicie, zwolnienie podatkowe nie będzie mu przysługiwało. Wnioskodawca zakłada jednak, że będzie inaczej.

Nadto Wnioskodawca wskazał, że odpowiedź z punktu 2. powyżej została szczegółowo omówiona w treści opisu zdarzeń przyszłych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Ewentualne elementy niejasne dla Wnioskodawcy, zostały w nim również wyłuszczone, wraz ze wskazaniem właściwego orzecznictwa sądów administracyjnych, na których Wnioskodawca opiera swoje stanowisko w sprawie. Dlatego też nie sposób odpowiedzieć na wezwanie do uzupełnienia organu w tym zakresie inaczej, niż poprzez wskazanie, że okoliczności mogące budzić ewentualne wątpliwości zostały w sposób szczegółowy przedstawiony we wskazanym opisie zdarzenia przyszłego, zaś w ocenie Wnioskodawcy, opartym na szeroko powoływanym we wniosku orzecznictwie sądów administracyjnych, będzie on uprawniony do skorzystania ze zwolnienia podatkowego w opisywanych zdarzeniach przyszłych.

Następnie pismem z dnia 5 października 2016 r. Nr 1462-IPPB2.4514.433.2016.2.AF (data doręczenia 12 października 2016 r.) wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez wyjaśnienie danych Wnioskodawcy, tj. imienia i nazwiska osoby, której dotyczy przesłane do tut. Organu pismo z dnia 22 września 2016 r. (data nadania 23 września 2016 r., data wpływu 26 września 2016 r.).


Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie wskazując, że w piśmie z dnia 22 września 2016 r. doszło do oczywistej omyłki pisarskiej, polegającej na błędnym wpisaniu imienia: „Jan” zamiast „Jacek”.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w opisywanej sytuacji, polegającej na zajściu Zdarzenia Przyszłego 1 i następnie zajściu Zdarzenia Przyszłego 2, umowa sprzedaży obejmująca nabycie własności Nieruchomości przez Wnioskodawców będzie czynnością prawną podlegającą zwolnieniu przedmiotowemu z podatku od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w art. 9 pkt 2) Ustawy o PCC?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawców w opisywanej sytuacji, polegającej na zajściu Zdarzenia Przyszłego 1 i następnie zajściu Zdarzenia Przyszłego 2, umowa sprzedaży obejmująca nabycie własności Nieruchomości przez Wnioskodawców będzie czynnością prawną podlegającą zwolnieniu przedmiotowemu z podatku od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w art. 9 pkt 2) Ustawy o PCC.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 Ustawy o PCC zwolniona jest od podatku „sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r, w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9)”.


W ocenie Wnioskodawcy, wszystkie opisywane powyżej przesłanki, po zajściu Zdarzenia przyszłego 1 i Zdarzenia przyszłego 2 będą spełnione, za czym przemawiają następujące argumenty:

  1. Po pierwsze, przejście własności Nieruchomości nastąpi poprzez zawarcie umowy sprzedaży, nastąpi więc „sprzedaż własności gruntów” wyraźnie wskazana w powołanym przepisie.

  2. Po drugie, Nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, zgodnie z którym gospodarstwo rolne to „obszar gruntów sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne (...) o powierzchni przekraczającej 1 ha, stanowiących własność osoby fizycznej (...)”. Orzecznictwo sądów administracyjnych jasno wskazuje, że „kwalifikacja (gruntów i budynków) wiąże organy podatkowe w sprawach wymiaru podatków i świadczeń wszelkiego rodzaju, w tym również w przypadku podatku od czynności cywilnoprawnych” (wyrok WSA w Gliwicach z 18 czerwca 2016 r. I SA/GI 36/13), zaś „definicja gospodarstwa rolnego ma jedynie charakter formalny, związany wyłącznie z powierzchnią gruntów i ich zaklasyfikowaniem w stosownej ewidencji gruntów i budynków. Nie ma natomiast znaczenia faktyczne prowadzenie gospodarstwa rolnego w ujęciu funkcjonalnym, rozumianym jako prowadzenie na gruntach działalności rolniczej (...)” (wyrok WSA w Poznaniu z 2 czerwca 2011 r. III SA/PO 619/10).

    Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że skoro Nieruchomość jest w całości sklasyfikowana w stosownej ewidencji, jako grunty rolne, zaś jej powierzchnia przekracza 1 ha, zaś nabycie własności Nieruchomości nastąpi od osoby fizycznej i na rzecz osób fizycznych, to nastąpi wypełnienie przesłanki „stanowienia gospodarstwa rolnego” przez Nieruchomość.

  3. Po trzecie, należy wskazać, że Wnioskodawcy mają „zamiar powiększenia gospodarstwa rolnego”. Jak wskazuje się w orzecznictwie sądów administracyjnych, „jeżeli przedmiotem umowy sprzedaży są grunty rolne, to w celu zastosowania zwolnienia z ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, to notariusz przyjmie oświadczenie nabywcy o wykorzystaniu nabytego gospodarstwa rolnego lub jego części na cele rolnicze” (wyrok WSA w Łodzi z 19 lipca 2011 r. I SA/Łd 562/11). Jak też wielokrotnie wskazywały sądy administracyjne: „w orzecznictwie utrwalony jest ponadto pogląd, że grunty rolne stanowiące własność podatnika nie muszą stanowić zorganizowanej całości. Za gospodarstwo rolne należy uznać grunty o powierzchni (zgodnej z normą) nawet wówczas, gdy nie istnieje między nimi żadna więź ekonomiczna” (wyrok WSA w Poznaniu z 12 marca 2013 r. III SA/Po 8/13).

    Przenosząc powyższe na analizowane zdarzenia przyszłe, należy wskazać, że chociaż nabyta Nieruchomość będzie znacznie oddalona od większości dotychczasowych terenów gospodarstwa rolnego Wnioskodawców, to nadal będzie ona służyła powiększeniu gospodarstwa rolnego Wnioskodawców, które w konsekwencji będzie miało więcej niż 11 ha i nie będzie większe niż 300 ha. Faktyczne oddalenie gruntów w żaden sposób nie może więc przemawiać za tym, że nie można ich taktować jako jedno „gospodarstwo rolne”, co jasno potwierdza przywołany wyżej wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Skoro więc Wnioskodawcy złożą stosowne oświadczenie przed notariuszem w chwili zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości, po czym w wyniku nabycia powiększą swoje gospodarstwo rolne, a jego łączny obszar będzie miał powierzchnię większą niż 11 ha i nie większą niż 300 ha, należy wskazać, że także i przesłanka „zamiaru powiększenia gospodarstwa rolnego” zostanie spełniona.

  4. Po czwarte, w odniesieniu do ustawowego warunku „prowadzenia gospodarstwa co najmniej 5 lat od dnia nabycia”, w ocenie Wnioskodawców, wymóg ten odnosi się do powiększonego gospodarstwa rolnego jako całości, a nie wyłącznie do nabywanej Nieruchomości, która ma je powiększyć. W konsekwencji więc, Wnioskodawca nie utraci prawa do zwolnienia podatkowego tylko z tego powodu, że przez okres około pięciu lat od dnia nabycia Nieruchomości zamierza przeznaczyć te grunty pod tzw. ugór, celem użyźnienia gleby. Poza tym, Wnioskodawcy będą prowadzili na nieruchomości koszenie trawy celem posezonowego zbioru masy zielonej, co stanowi działalność rolniczą. Nadto, należy wskazać, że samo użyźnianie gleb stanowi normalną działalność rolniczą, konieczną przy prowadzeniu gospodarstwa rolnego. Nawet więc, jeżeli na nabywanej Nieruchomości faktyczna produkcja rolna zostanie wszczęta dopiero po upływie pięciu lat od dnia zawarcia umowy sprzedaży Nieruchomości, to nie wpłynie to w żaden sposób na zwolnienie podatkowe, skoro powiększone gospodarstwo rolne, jako całość, będzie w tym okresie funkcjonować.

  5. Po piąte, skoro omawiane zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z art. 3 ust. 2 Rozporządzenia 1408/2013 nie może przekroczyć kwoty 15.000,00 euro w okresie trzech lat podatkowych, to skoro Wnioskodawcy w okresie trzech lat przed datą nabycia Nieruchomości nie uzyskali pomocy de minimis w rolnictwie, w rozumieniu art. 106 i 107 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w wysokości choćby zbliżonej do wskazanego progu, to także i ta przesłanka ustawowa zostanie spełniona.

Z uwagi na przedstawioną powyżej argumentację, uwzględniając przytoczone poglądy wyrażane w orzecznictwie sądów administracyjnych, w ocenie Wnioskodawców, po zajściu opisywanych zdarzeń przyszłych, Wnioskodawcy będą mogli skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 Ustawy o PCC.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 223, ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.


O powstaniu obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 cyt. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży − stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2. Stawka podatku od umowy sprzedaży m.in. nieruchomości wynosi 2% − art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 2 ww. ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, wraz z będącymi ich częścią składową drzewami i innymi roślinami, pod warunkiem że w wyniku dokonania czynności zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, a powierzchnia gospodarstwa rolnego utworzonego lub powstałego w wyniku powiększenia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha oraz gospodarstwo to będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia; zwolnienie to stanowi pomoc de minimis w rolnictwie, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9).

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 617), opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ww. ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.


W świetle analizowanej powyżej definicji z art. 1 i 2 ustawy o podatku rolnym, gospodarstwo rolne stanowią wyłącznie grunty sklasyfikowane jako użytki rolne, o określonej ustawą powierzchni.


Stosownie do postanowień § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. (Dz. U. z 2016, poz. 1034) w sprawie ewidencji gruntów i budynków, grunty rolne dzielą się na:

  1. użytki rolne, do których zalicza się:
    1. grunty orne, oznaczone symbolem – R,
    2. sady, oznaczone symbolem – S,
    3. łąki trwałe, oznaczone symbolem – Ł,
    4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem – Ps,
    5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem – Br,
    6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem – Wsr,
    7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem – W,
    8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr,
  2. nieużytki, oznaczone symbolem – N.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wraz z żoną, prowadzą działalność gospodarczą w rolnictwie. W ramach tej działalności prowadzą oni gospodarstwo rolne, na które składają się grunty rolne o powierzchni około 200 ha oraz grunty rolne o powierzchni 1,03 ha. W okresie pomiędzy grudniem 2016 r., a czerwcem 2017 r. Wnioskodawcy zamierzają nabyć, poprzez zawarcie umowy sprzedaży, niezabudowaną nieruchomość gruntową. W dziale I-O księgi wieczystej, jako sposób korzystania z Nieruchomości wpisano: „działka niezabudowana rolna, nieruchomość rolna”. Wg aktualnych danych zawartych w rejestrze gruntów, Nieruchomość ta składa się z następujących klas gruntów: - łąki trwałe w klasie ŁIV, - grunty orne w klasie RIVa, - grunty pod rowami W-ŁIV. Jak z kolei wynika z miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego, Nieruchomość znajduje się w wydzieleniach planistycznych oznaczonych jako: - A1U - teren usług eksponowanych przestrzennie przy drodze krajowej; - A5M - tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z dopuszczeniem funkcji usługowej w ograniczonym zakresie; - 1Ku - teren ulicy o szerokości w liniach rozgraniczających 14 m, stanowiącej fragment drogi odbarczeniowej trasy, obsługującej ruch lokalny na odcinku od miejscowości do wsi , po realizacji drugiej jezdni krajowej; - 5Ku – teren ulicy dojazdowej o szerokości w liniach rozgraniczających 8 m. Planowana cena nabycia Nieruchomości wyniesie 2.650.000,00 zł (dwa miliony sześćset pięćdziesiąt tysięcy sześćset złotych 00/100). W chwili obecnej Nieruchomość ta stanowi własność osoby fizycznej. W treści aktu notarialnego zawierającego umowę sprzedaży Nieruchomości, Wnioskodawcy złożą oświadczenie o zamiarze powiększenia gospodarstwa rolnego i prowadzenia działalności rolnej. Po nabyciu własności Nieruchomości, Wnioskodawcy zamierzają dalej prowadzić nieruchomość rolną w dotychczasowych lokalizacjach. Na terenie nabytej Nieruchomości zaś również chcą oni prowadzić działalność rolną, przy czym przez pierwszych około 5 lat od daty zakupu, jej prowadzenie będzie de facto polegało na pozostawieniu Nieruchomości ugorem, celem poprawienia żyzności gleby. Ponadto grunty Nieruchomości będą koszone na posezonowy zbiór masy zielonej. Wnioskodawcy w przeciągu ostatnich 3 lat podatkowych otrzymali pomoc de minimis w rolnictwie w rozumieniu przepisów Rozporządzenia 1408/2013, w łącznej wysokości 5.623,50 euro (pięć tysięcy sześćset dwadzieścia trzy euro 50/100). Jako, że Nieruchomość jest przeznaczona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele inne niż rolne, nie jest ona nieruchomością rolną w rozumieniu art. 2 pkt 1) Ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Stanowi ona jednak nieruchomość rolną w rozumieniu art. 46 (1) kodeksu cywilnego, jako że „jest lub może być wykorzystywana do prowadzenia działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej, nie wyłączając produkcji ogrodniczej, sadowniczej i rybnej”. Co więcej, w rejestrze gruntów, grunty wchodzące w skład Nieruchomości oznaczone są jako grunty rolne. W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, m.in. że przedmiotem umowy sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej będzie sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym (rozumianym zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji).

Należy wskazać, że zwolnienie zawarte w powołanym powyżej art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych ma charakter warunkowy. Oznacza to, że umowa sprzedaży będzie zwolniona z podatku od czynności cywilnoprawnych, tylko wtedy, gdy w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności nabywca posiada już grunty rolne (użytki rolne), nabywany grunt będzie stanowił gospodarstwo rolne oraz gdy w wyniku dokonania czynności sprzedaży zostanie utworzone lub powiększone gospodarstwo rolne, którego powierzchnia będzie nie mniejsza niż 11 ha i nie większa niż 300 ha i gospodarstwo to będzie prowadzone przez okres 5 lat. Ostatnią przesłanką determinującą skorzystanie z omawianego zwolnienia od podatku jest, aby mogło ono zostać udzielone w ramach przysługującego kupującym limitu pomocy de minimis w rolnictwie.

Ustawodawca, pod określonymi w tym przepisie warunkami, zwolnił spod opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych sprzedaż własności gruntów, stanowiących gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, a zatem grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha fizyczny lub 1 ha przeliczeniowy, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności innej niż działalność rolnicza. Jednocześnie uzależnił stosowanie tego zwolnienia od prowadzenia przez nabywcę utworzonego lub powiększonego gospodarstwa rolnego nieprzerwanie przez okres 5 lat. Zaprzestanie jego prowadzenia w którymkolwiek momencie przed upływem tego okresu skutkuje utratą prawa do zwolnienia i obowiązkiem zapłaty podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy wskazać, że nabycie przez Wnioskodawcę w drodze umowy sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej, o której mowa we wniosku, będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w sytuacji, gdy obliczony podatek od czynności cywilnoprawnych z tytułu omawianej umowy sprzedaży nieruchomości gruntowej będzie się mieścił w limicie pomocy de minimis w rolnictwie oraz Wnioskodawca będzie prowadził powiększone gospodarstwo rolne nieprzerwanie przez okres 5 lat. W przeciwnym wypadku, nabycie przez Wnioskodawcę w drodze umowy sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że rozstrzygnięcia te zapadły w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie oraz Zainteresowanemu niebędącemu Stroną przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj