Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-3.4510.874.2016.1.PC
z 13 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 4 października 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 6 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków za transfer zawodnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków za transfer zawodnika.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, której głównym przedmiotem działalności jest prowadzenie klubu sportowego piłki ręcznej. W ramach prowadzonej działalności uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, pochodzące m.in. ze sprzedaży biletów na mecze, świadczenia usług reklamowych i innych. Niezbędnym warunkiem uzyskiwania tych przychodów jest prowadzenie drużyny rozgrywającej mecze, składającej się z zawodników, z którymi Wnioskodawca zawiera kontrakty o przynależności klubowej. Część zawodników jest wyszkolonych w ramach klubu prowadzonego przez Wnioskodawcę, a część zawodników pozyskiwanych jest w drodze transferów z innych klubów. Przy tym transfery mogą mieć charakter definitywny lub czasowy. W przypadku transferu definitywnego zawodnik jest bezterminowo zwalniany z przynależności klubowej, co umożliwia zawarcie z nim kontraktu na dowolny okres czasu. Natomiast w ramach transferu czasowego (wypożyczenia) zawodnik jest zwalniany z przynależności klubowej na ustalony okres czasu (najczęściej do zakończenia danego sezonu), po czym wraca do klubu macierzystego.

Zarówno w przypadku transferu definitywnego, jak i czasowego, na podstawie obowiązujących przepisów i dokonanych ustaleń, Wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczenia opłaty na rzecz Związku Piłki Ręcznej w Polsce (lub innego polskiego, zagranicznego lub międzynarodowego związku lub federacji) oraz ekwiwalentu za wyszkolenie na rzecz klubu przekazującego zawodnika. Opłata ta i ekwiwalent w dalszej części wniosku łącznie będą nazywane „opłatami”. Wysokość opłat na rzecz związków lub federacji określona jest w regulaminach konstytuujących działalność tych organizacji i na ich podstawie ustalana w odniesieniu do transferu konkretnego zawodnika. Z kolei wysokość ekwiwalentu za wyszkolenie ustalana jest z klubem przekazującym w drodze negocjacji lub przyjmowana w wysokości określonej w regulaminie związkowym, a następnie wprowadzana do umowy transferowej zawieranej z tym klubem. Ekwiwalent za wyszkolenie dotyczy tylko zawodników w wieku nieprzekraczającym 23 lat.

Uregulowanie wymienionych wyżej opłat jest warunkiem koniecznym umieszczenia zawodnika na liście transferowej oraz wystawienia świadectwa transferu przez klub przekazujący z kolei dopiero po umieszczeniu zawodnika na liście transferowej i akceptacji świadectwa transferu przez związek następuje zmiana barw klubowych i rozpoczęcie przez zawodnika reprezentowania klubu Wnioskodawcy. Poniesienie wskazanych opłat jest zatem warunkiem koniecznym wstąpienia zawodnika do klubu Wnioskodawcy i rozpoczęcia gry pod jego barwami. Jeśli po dokonanym transferze kontrakt z zawodnikiem nie zostanie zrealizowany lub zostanie przedwcześnie zakończony, opłaty te nie podlegają zwrotowi ani w całości, ani w części. Ponadto, opłaty te mają charakter samoistny, niezależny od ustaleń dokonanych między Wnioskodawcą, a zawodnikiem w zawieranym kontrakcie, w szczególności w zakresie wynagrodzenia. Kontrakt taki podpisywany jest na czas określony - w przypadku transferu czasowego na okres ustalony w umowie transferowej, a w przypadku transferu definitywnego najczęściej na okres przekraczający rok podatkowy. Kontrakt przewiduje także, że w zamian za reprezentowanie klubu Wnioskodawcy, zawodnikowi przysługuje periodyczne wynagrodzenie.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że przedmiotowe opłaty pokrywane są z jego środków obrotowych i nie są mu w żaden sposób zwracane przez podmioty trzecie. Ekwiwalent za wyszkolenie dokumentowany jest fakturą lub rachunkiem wystawionymi przez klub przekazujący, któremu ekwiwalent ten jest należny. W przypadku braku otrzymania faktury lub rachunku ekwiwalent jest dokumentowany umową transferową, w której określona została jego wysokość, lub innymi dokumentami, z których jednoznacznie wynika, że jest on należny w danej kwocie. Z kolei opłaty na rzecz związków lub federacji dokumentowane są notami obciążeniowymi otrzymanymi od tych podmiotów, a w razie braku otrzymania noty obciążeniowej, innymi dokumentami, z których jednoznacznie wynika, że opłaty te są należne w określonych kwotach (w szczególności zaświadczeniami o wysokości opłat wystawionymi przez władze związkowe lub regulaminami związkowymi).

Na opisanych wyżej zasadach transfery dokonywane były przez Wnioskodawcę w przeszłości, tj. od lipca 2016 r. do dnia sporządzenia niniejszego wniosku, jak również dokonywane będą w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym ponoszone przez Wnioskodawcę opłaty na rzecz związków lub federacji piłki ręcznej oraz ekwiwalenty za wyszkolenie na rzecz klubu przekazującego zawodnika, dokonywane w związku z pozyskiwaniem zawodnika w drodze transferu, należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w całości jednorazowo w dacie poniesienia, czy też rozliczać proporcjonalnie do długości okresu, na jaki zawarty został kontrakt z zawodnikiem?

Zdaniem Wnioskodawcy, ponoszone przez niego opłaty na rzecz związków lub federacji piłki ręcznej oraz ekwiwalenty za wyszkolenie na rzecz klubu przekazującego, dokonywane w związku z pozyskiwaniem zawodnika w drodze transferu, należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w całości jednorazowo w dacie poniesienia.

W pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy opłaty te stanowią koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, dalej: „u.p.d.o.p.”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle tej definicji oraz pozostałych uregulowań ustawy, za koszt uzyskania przychodów można uznać taki wydatek, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W zaprezentowanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wskazano, że Wnioskodawca jest spółką akcyjną, której głównym przedmiotem działalności jest prowadzenie klubu sportowego piłki ręcznej. W ramach prowadzonej działalności uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, pochodzące m.in. ze sprzedaży biletów na mecze, świadczenia usług reklamowych i innych. Niezbędnym warunkiem uzyskiwania tych przychodów jest prowadzenie drużyny rozgrywającej mecze, składającej się z zawodników, z którymi Wnioskodawca zawiera kontrakty o przynależności klubowej. Część zawodników jest wyszkolonych w ramach klubu prowadzonego przez Wnioskodawcę, a część zawodników pozyskiwanych jest w drodze transferów z innych klubów. Przy tym transfery mogą mieć charakter definitywny lub czasowy. W przypadku transferu definitywnego zawodnik jest bezterminowo zwalniany z przynależności klubowej, co umożliwia zawarcie z nim kontraktu na dowolny okres czasu. Natomiast w ramach transferu czasowego (wypożyczenia) zawodnik jest zwalniany z przynależności klubowej na ustalony okres czasu (najczęściej do zakończenia danego sezonu), po czym wraca do klubu macierzystego. Zarówno w przypadku transferu definitywnego, jak i czasowego, na podstawie obowiązujących przepisów i dokonanych ustaleń, Wnioskodawca jest zobowiązany do uiszczenia opłaty na rzecz Związku Piłki Ręcznej w Polsce (lub innego polskiego, zagranicznego lub międzynarodowego związku lub federacji) oraz ekwiwalentu za wyszkolenie na rzecz klubu przekazującego zawodnika. Wysokość opłat na rzecz związków lub federacji określona jest w regulaminach konstytuujących działalność tych organizacji i na ich podstawie ustalana w odniesieniu do transferu konkretnego zawodnika. Z kolei wysokość ekwiwalentu za wyszkolenie ustalana jest z klubem przekazującym w drodze negocjacji lub przyjmowana w wysokości określonej w regulaminie związkowym, a następnie wprowadzana do umowy transferowej zawieranej z tym klubem. Ekwiwalent za wyszkolenie dotyczy tylko zawodników w wieku nieprzekraczającym 23 lat. Opłaty te pokrywane są ze środków obrotowych Wnioskodawcy i nie są mu w żaden sposób zwracane przez podmioty trzecie. Ekwiwalent za wyszkolenie dokumentowany jest fakturą lub rachunkiem wystawionymi przez klub przekazujący, któremu ekwiwalent ten jest należny. W przypadku braku otrzymania faktury lub rachunku ekwiwalent jest dokumentowany umową transferową, w której określona została jego wysokość, lub innymi dokumentami, z których jednoznacznie wynika, że jest on należny w danej kwocie. Z kolei opłaty na rzecz związków lub federacji dokumentowane są notami obciążeniowymi otrzymanymi od tych podmiotów, a w razie braku otrzymania noty obciążeniowej, innymi dokumentami, z których jednoznacznie wynika, że opłaty te są należne w określonych kwotach (w szczególności zaświadczeniami o wysokości opłat wystawionymi przez władze związkowe lub regulaminami związkowymi).

W tym stanie rzeczy uznać należy, że przedmiotowe opłaty wypełniają definicję kosztów uzyskania przychodów określoną w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., ponoszone są bowiem przez Wnioskodawcę, który pokrywa je z własnych środków obrotowych. Mają charakter definitywny, gdyż nie są w żaden sposób zwracane Wnioskodawcy przez podmioty trzecie. Pozostają w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą oraz są ponoszone w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, ponieważ transfery są jednym ze sposobów pozyskiwania zawodników tworzących drużynę, której prowadzenie jest niezbędnym warunkiem uzyskiwania przychodów ze sprzedaży biletów na mecze, świadczenia usług reklamowych i innych. Opłaty te są również właściwie udokumentowane fakturą, rachunkiem, notą obciążeniową lub w inny sposób pozwalający jednoznacznie zidentyfikować jej wysokość i powiązać z transferem konkretnego zawodnika. Jednocześnie opłaty te nie zostały wymienione w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., zawierającym katalogów wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Prawidłowe określenie momentu, w którym opłaty te mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wymaga najpierw ustalenia, czy koszty te mają charakter kosztów bezpośrednio, czy pośrednio związanych z przychodami. Przez koszty bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody najczęściej zalicza się do nich koszty nabycia lub wytworzenia surowców i materiałów zużywanych bezpośrednio przy produkcji konkretnych towarów lub przy świadczeniu konkretnych usług. Natomiast jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności.

W ocenie Wnioskodawcy, opłaty na rzecz związków lub federacji piłki ręcznej oraz klubu przekazującego zawodnika mają charakter kosztów pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami. Trudno bowiem przypisać tym kosztom konkretne przychody w postaci cen sprzedaży biletów, czy należności za świadczenie usług reklamowych.

Pogląd dotyczący możliwości zaliczenia przedmiotowych opłat do kosztów uzyskania przychodów oraz ich pośredniego związku z uzyskiwanymi przychodami znajduje potwierdzenie m.in. w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy 24 listopada 2015 r., sygn. ITPB3/4510-517/15/JG.

Zasady ustalania momentu potrącenia kosztów pośrednich określone zostały w art. 15 ust. 4d i 4e u.p.d.o.p. Zgodnie z tymi przepisami, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Zasadniczo więc koszty pośrednie są potrącalne jednorazowo w dacie ich poniesienia. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dotyczą one okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego. W takim przypadku stanowią one koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.


Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, uregulowanie opłat na rzecz związków lub federacji piłki ręcznej oraz klubu przekazującego zawodnika jest warunkiem koniecznym umieszczenia zawodnika na liście transferowej oraz wystawienia świadectwa transferu przez klub przekazujący. Z kolei dopiero po umieszczeniu zawodnika na liście transferowej i akceptacji świadectwa transferu przez związek następuje zmiana barw klubowych i rozpoczęcie przez zawodnika reprezentowania klubu Wnioskodawcy. Poniesienie wskazanych opłat jest zatem warunkiem koniecznym wstąpienia zawodnika do klubu Wnioskodawcy i rozpoczęcia gry pod jego barwami. Jeśli po dokonanym transferze kontrakt z zawodnikiem nie zostanie zrealizowany lub zostanie przedwcześnie zakończony, opłaty te nie podlegają zwrotowi ani w całości, ani w części. Ponadto, opłaty te mają charakter samoistny, niezależny od ustaleń dokonanych między Wnioskodawcą, a zawodnikiem w zawieranym kontrakcie, w szczególności w zakresie wynagrodzenia. Kontrakt taki podpisywany jest na czas określony, w przypadku transferu czasowego na okres ustalony w umowie transferowej, a w przypadku transferu definitywnego najczęściej na okres przekraczający rok podatkowy. Kontrakt przewiduje także, że w zamian za reprezentowanie klubu Wnioskodawcy, zawodnikowi przysługuje periodyczne wynagrodzenie.

W orzeczeniach sądów administracyjnych podkreśla się, że prawidłowe zastosowanie przepisu art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p., czyli rozstrzygnięcie czy do danego wydatku powinna mieć zastosowanie zasada określona w zdaniu pierwszym tego przepisu, czy wyjątek od zasady określony w zdaniu drugim, musi być poprzedzone ustaleniem znaczenia zwrotu normatywnego „kosztów dotyczących okresu przekraczającego rok podatkowy”. Wydatek może być bowiem jednorazowy, ale dotyczyć okresu dłuższego niż rok podatkowy, np. jednorazowa składka ubezpieczeniowa na okres ochronny dłuższy niż rok podatkowy. Jednakże opłata, która ma charakter samoistny, bezzwrotny, niezależny od pozostałych, periodycznych opłat uiszczanych w okresie trwania umowy, a jej uiszczenie jest warunkiem koniecznym realizacji umowy, nie może być uznana za koszt dotyczący okresu przekraczającego rok podatkowy. Charakter taki mają przykładowo wstępne opłaty leasingowe (przykładowo: wyrok NSA z 18 lutego 2014 r. sygn. akt II FSK 483/12, wyrok NSA z 18 czerwca 2015 r. sygn. akt II FSK 1380/13, wyrok NSA z 22 lipca 2015 r. sygn. akt II FSK 3396/14), czy opłata motywacyjna za gotowość do przystąpienia do umowy handlowej (wyrok NSA z 11 lutego 2016 r. sygn. akt II FSK 3703/13). Zdaniem Sądów, opłaty takie podatnik powinien zaliczyć w całości jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów w dacie poniesienia.

W ocenie Wnioskodawcy, wnioski płynące ze wskazanych wyroków sądów administracyjnych powinny znaleźć analogiczne zastosowanie na gruncie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego opisanych w niniejszym wniosku. Ponoszone przez Wnioskodawcę opłaty na rzecz związków lub federacji piłki ręcznej oraz ekwiwalenty za wyszkolenie na rzecz klubu przekazującego zawodnika niewątpliwie mają charakter samoistny, bezzwrotny, niezależny od wynagrodzenia wypłacanego zawodnikowi w okresie trwania kontraktu, a ich uiszczenie jest warunkiem koniecznym realizacji kontraktu z zawodnikiem. Wnioskodawca oświadczył, że uregulowanie tych opłat jest warunkiem koniecznym umieszczenia zawodnika na liście transferowej oraz wystawienia świadectwa transferu przez klub przekazujący. Z kolei dopiero po umieszczeniu zawodnika na liście transferowej i akceptacji świadectwa transferu przez związek następuje zmiana barw klubowych i rozpoczęcie przez zawodnika reprezentowania klubu Wnioskodawcy. Poniesienie wskazanych opłat jest zatem warunkiem koniecznym wstąpienia zawodnika do klubu Wnioskodawcy i rozpoczęcia gry pod jego barwami, a więc również realizacji jego obowiązków wynikających z kontraktu. Wnioskodawca wskazał również, że jeżeli po dokonanym transferze kontrakt z zawodnikiem nie zostanie zrealizowany lub zostanie przedwcześnie zakończony, opłaty te nie podlegają zwrotowi ani w całości, ani w części, mają więc charakter bezzwrotny. Ponadto, obowiązek ich uiszczenia ciąży na Wnioskodawcy niezależnie od ustaleń dokonanych z zawodnikiem w zawieranym kontrakcie, w szczególności w zakresie wynagrodzenia. Kontrakt taki podpisywany jest na czas określony, w przypadku transferu czasowego na okres ustalony w umowie transferowej, a w przypadku transferu definitywnego najczęściej na okres przekraczający rok podatkowy. Kontrakt przewiduje także, że w zamian za reprezentowanie klubu Wnioskodawcy, zawodnikowi przysługuje periodyczne wynagrodzenie. W rezultacie opłaty transferowe mają również charakter samoistny.


W świetle powyższych rozważań, ponoszone przez Wnioskodawcę opłaty na rzecz Związku Piłki Ręcznej w Polsce (lub innych związków i federacji piłki ręcznej) oraz ekwiwalenty za wyszkolenie na rzecz klubu przekazującego zawodnika, uznać należy za koszty pośrednie niedotyczące okresu przekraczającego rok podatkowy, a więc potrącalne w całości jednorazowo w dacie poniesienia.

W podobnym stanie faktycznym stanowisko to zostało zaakceptowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji z 2 września 2009 r. sygn. IBPBI/2/423-661/09/PP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z dnia 10 maja 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj