Interpretacja Ministra Finansów
DD9/DD2/033/481/MWJ/2012/1703
z 28 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) Minister Finansów, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 20 kwietnia 2011 r., Nr ILPB2/415-73/11-4/ES wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2011 r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając na podstawie § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), wydał w dniu 20 kwietnia 2011 r., w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Interpretacja wydana została na wniosek Pana z dnia 12 stycznia 2011r. (data wpływu 17 stycznia 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 4 kwietnia 2011 r. (data wpływu 7 kwietnia 2011 r.).

We wniosku oraz piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Dnia 24 czerwca 2010 r. Wnioskodawca zawarł umowę notarialną zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego otrzymanego w spadku po matce aktem notarialnym z dnia 16 czerwca 2010 r. Mieszkanie stanowiło wyłączną własność Wnioskodawcy. Do dnia 30 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca złoży w urzędzie skarbowym PIT-39, w którym chce zwolnić z opodatkowania sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego z podatku 19%, w związku z przeznaczeniem dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia prawa majątkowego w całości, na własne cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku od osób fizycznych, planowane przez Wnioskodawcę wydatki na własne cele mieszkaniowe mieszczą się w katalogu wydatków zawartych w art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Są to wydatki poniesione na spłatę w okresie od 24 czerwca 2010 r. do 31 grudnia 2012 r. kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawcę w 2004 r. i w 2005 r. na wydatki poniesione na nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego i budowę budynku mieszkalnego. Jednocześnie w latach 2007-2010 oraz z zamiarem w latach następnych Wnioskodawca dokonywał odliczenia od dochodu ulgi odsetkowej z tytułu spłaty odsetek od wyżej wymienionego kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe. Spłata tego kredytu miałaby być wydatkiem na własne cele mieszkaniowe, uprawniającym do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W piśmie z dnia 4 kwietnia 2011 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Wnioskodawca wskazał datę śmierci matki tj. 28 maja 20xx r. oraz poinformował, iż zbycie przedmiotowego prawa do lokalu mieszkalnego nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może uznać za wydatki na własne cele mieszkaniowe, uprawniające do zwolnienia z 19% podatku dochodowego od osób fizycznych ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego: spłatę kredytu zaciągniętego na nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego i na budowę tego budynku przed dniem zbycia tego prawa majątkowego, jeśli jednocześnie odliczał i będzie odliczał od dochodu, zapłacone od tego kredytu odsetki w ramach ulgi odsetkowej?

W ocenie Wnioskodawcy można uznać wydatki na spłatę kredytu zaciągniętego na nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego i na budowę tego budynku, przed dniem zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, za wydatki na własne cele mieszkaniowe, uprawniające do zwolnienia z 19% podatku od zbycia prawa do lokalu mieszkalnego, pomimo, że odsetki od tego kredytu były i będą odliczane od dochodu w ramach ulgi odsetkowej.

Wydatki na spłatę takiego kredytu mieszczą się w katalogu wydatków (art. 21 ust. 25 pkt 2) uprawniających do zwolnienia z 19% podatku od zbycia prawa majątkowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W art. 21 ust. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza się, że przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2 ww. ustawy, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Według Wnioskodawcy, w Jego indywidualnej sprawie, chodzi o odsetki, które odliczał i będzie odliczał w ramach ulgi odsetkowej. Tych wydatków Wnioskodawca nie chce uznawać za wydatki na własne cele mieszkaniowe uprawniające do zwolnienia z 19% podatku od zbycia prawa majątkowego. W art. 21 ust. 30 stwierdza się dalej, że przepis ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku od osób fizycznych nie ma zastosowania także do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2 ww. ustawy, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1 tej ustawy, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki określone w ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku od osób fizycznych, tj. w przypadku Wnioskodawcy nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego i budowa budynku mieszkalnego nie zostały uwzględnione przez Wnioskodawcę korzystającego z ulgi odsetkowej przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Stąd wydatki na spłatę kredytu, którym sfinansowane zostały wydatki na nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego i na budowę budynku mieszkalnego nie są wykluczone z wydatków na własne cele mieszkaniowe, uprawniających do zwolnienia z 19% podatku od odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

Wydając w imieniu Ministra Finansów interpretację indywidualną z dnia 20 kwietnia 2011 r., nr ILPB2/415-73/11-4/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania przychodu ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego za prawidłowe, stwierdzając, że Wnioskodawca może uznać za wydatki na własne cele mieszkaniowe spłatę części kapitałowej kredytu mimo, że korzystał i zamierza w dalszym czasie korzystać z odliczenia odsetek od ww. kredytu w ramach ulgi odsetkowej.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów zważył, co następuje.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Stosownie do art. 30e ust. 1 i 2 ustawy, podatek dochodowy od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a–c wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podstawą obliczenia podatku jest faktycznie osiągnięty dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, a kosztami, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Na podstawie art. 22 ust. 6c ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości, poczynione w czasie ich posiadania.

Odpłatne zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego przed upływem „pięcioletniego okresu”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, nie oznacza automatycznie obowiązku zapłaty podatku dochodowego z tytułu przedmiotowego zbycia. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy, wolne od podatku dochodowego są bowiem dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe.

Wśród celów mieszkaniowych, w art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a) w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1, ustawa wymienia wydatki poniesione na spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia m. in. na nabycie prawa użytkowania wieczystego grunty pod budowę budynku mieszkalnego oraz na budowę własnego budynku mieszkalnego.

W sprawie będącej przedmiotem interpretacji indywidualnej istotne znaczenie ma jednak okoliczność, że na podstawie art. 21 ust. 30 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Przepis art. 21 ust. 30 ustawy znajduje zastosowanie do stanu faktycznego opisanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z wniosku wynika bowiem, że zakresem zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy zostaną objęte wydatki na spłatę w okresie od 24 czerwca 2010 r. do 31 grudnia 2012 r. kredytu zaciągniętego na nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego i budowę budynku mieszkalnego. Z przedmiotowego wniosku wynika również, że w latach 2007-2010 oraz z zamiarem w latach następnych Wnioskodawca dokonywał odliczenia od dochodu ulgi odsetkowej z tytułu spłaty odsetek od wyżej wymienionego kredytu zaciągniętego na cele mieszkaniowe. Oznacza to, że spełniona została dyspozycja art. 21 ust. 30 ustawy tj. przesłanka wyłączająca możliwość zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 131 ustawy. Nie ma znaczenia okoliczność, że w odniesieniu do tzw. ulgi odsetkowej, od podstawy obliczenia podatku odlicza sie wyłącznie odsetki od kredytu, a nie kapitał, skoro odsetki te są naliczane od kapitału kredytu. Kwota kapitału jest więc bazą do naliczania odsetek, a zatem kwota kapitału jest uwzględniana przez podatnika korzystającego z ulgi odsetkowej.

W związku z powyższym nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodacy, że wydatki na spłatę kredytu zaciągniętego na nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego i na budowę tego budynku, przed dniem zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, można uznać za wydatki na własne cele mieszkaniowe, uprawniające do zwolnienia z 19% podatku od zbycia prawa do lokalu mieszkalnego, pomimo, że odsetki od tego kredytu były i będą odliczane od dochodu w ramach ulgi odsetkowej.

Zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu zmienionej interpretacji – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi), na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj