Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPP3.4512.498.2016.1.ALN
z 9 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że rozpoczęcie ewidencjonowania nastąpiło w obowiązujących terminach i prawa do skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że rozpoczęcie ewidencjonowania nastąpiło w obowiązujących terminach i prawa do skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących.

We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny.

Spółka …. prowadzi sprzedaż detaliczną wyrobów farmaceutycznych w wyspecjalizowanych sklepach, oznaczoną symbolem PKWiU 47.73.Z. Spółka podjęła decyzję o ewidencjonowaniu każdej sprzedaży od początku działalności przy zastosowaniu kas rejestrujących i zgodnie z założeniem rozpoczęcia prowadzenia sprzedaży równocześnie w dwóch punktach (….), Spółka w dniu 03.06.2016 r. dokonała zgłoszenia o miejscu i liczbie instalacji kas fiskalnych. Odpowiednio po 3 kasy fiskalne dla każdego punktu sprzedaży w tym po 1 kasie rezerwowej, oraz dokonała ich instalacji i fiskalizacji przed rozpoczęciem sprzedaży - mimo, że nie miała takiego obowiązku.

W dniu 27.06.2016 r. Spółka dokonała pierwszej sprzedaży w punkcie mieszczącym się …. i tym samym rozpoczęła ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu 2 kas rejestrujących. Pierwszej ewidencji za pomocą rezerwowej kasy rejestrującej w punkcie sprzedaży …., Spółka dokonała w dniu 01.09.2016 r. Kolejne 3 kasy zainstalowane w punkcie sprzedaży …. zaewidencjonują obrót również w miesiącu wrześniu br., po uzyskaniu wszelkich zezwoleń koncesyjnych i uruchomieniu tego punktu sprzedaży. Niestety Spółka nie miała wpływu na terminy uzyskania niezbędnych zezwoleń i w związku z tym oba punkty sprzedaży nie rozpoczęły sprzedaży zgodnie z planem w tym samym czasie. W związku z powyższym, punkt sprzedaży w … zostanie uruchomiony w terminie późniejszym.

W lipcu br. Spółka przekroczyła obrót powyżej wyznaczonego limitu wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy w punkcie sprzedaży …. a więc obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących powstanie dopiero w październiku 2016 r.

W deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2016, Spółka wystąpiła o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup tylko 2 kas rejestrujących, które rozpoczęły ewidencjonowanie w miesiącu czerwcu br. w punkcie sprzedaży …., składając również oświadczenie o braku wcześniejszej sprzedaży (w tym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Spółka ma prawo do wystąpienia o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup pozostałych 4 kas rejestrujących, które rozpoczną ewidencjonowanie obrotu w miesiącu wrześniu br. w deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2016 lub miesiącach kolejnych?

Czy Spółka rozpoczynając ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kolejnych 3 kas rejestrujących, zainstalowanych w punkcie sprzedaży … w dowolnym dniu miesiąca września, rozpocznie ewidencjonowanie w obowiązujących terminach?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy art. 111 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177., poz. 1054, z późn. zm.). Na podstawie art. 111 ust. 1 cytowanej ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Stosownie do regulacji zawartych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. (§ 3 pkt 1), obowiązek ten co do zasady powstaje, jeżeli podatnik przekroczył obroty w wysokości 20.000 zł na rzecz ww. podmiotów. A na podstawie § 5 zwolnienie o którym mowa w § 3 traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył ww. limit, czyli w przypadku Spółki w miesiącu październiku. Ponadto, § 6 dopuszcza możliwość przedłużenia okresu zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas fiskalnych (Dz. U. z 2013 r. poz. 163), odliczenia kwoty o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczenie” lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich użytkowania (...);
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących (...)
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Zdaniem Spółki, zgodnie z obowiązującymi przepisami, Spółka ma prawo do wystąpienia o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup pozostałych 4 kas rejestrujących, które rozpoczną ewidencjonowanie obrotu w miesiącu wrześniu br. w deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2016 lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym, bowiem spełniła wymagane warunki zawarte w § 2 ust. 1 rozporządzenia w zakresie złożenia zgłoszenia przed rozpoczęciem ewidencjonowania, uiszczenia całej należności za kasy i rozpoczęcia ewidencjonowania na kasie rezerwowej w punkcie sprzedaży …. w obowiązującym terminie tj. pierwszego dnia miesiąca września (pomimo braku obowiązku ewidencji) oraz spełni wymagany warunek w zakresie rozpoczęcia ewidencjonowania na 3 kasach zainstalowanych …. w obowiązujących terminach tj. od pierwszej sprzedaży w punkcie sprzedaży …..

Zdaniem Spółki, Spółka rozpoczynając ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kolejnych 3 kas rejestrujących, zainstalowanych w punkcie sprzedaży …. w dowolnym dniu miesiąca września, rozpocznie ewidencjonowanie w obowiązujących terminach. Pomimo literalnego zapisu w § 6 rozporządzenia ministra finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w brzmieniu „od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca Podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące (...)”, zdaniem Spółki należałoby uznać, że terminy rozpoczęcia ewidencjonowania będą zachowane, ponieważ nie można zobowiązać podatnika do stosowania kasy fiskalnej w punkcie sprzedaży, który nie jest jeszcze otwarty (nie ma obrotu, który musiałby być ewidencjonowany a Spółka rozpocznie ewidencjonowanie przed powstaniem obowiązku i od pierwszej sprzedaży w tym punkcie sprzedaży). Zdaniem Spółki, nie ma też żadnego powodu, aby pozbawić podatnika prawa do ulgi tylko dlatego, że kolejny punkt sprzedaży otwierany jest w połowie miesiąca (a nie od początku tego miesiąca), zwłaszcza że Spółka nie miała wpływu na terminy uzyskania wszelkich niezbędnych pozwoleń sprzedaży koncesyjnej. Niekorzystnym z punktu widzenia gospodarczego w tej sytuacji byłoby również powstrzymywanie się Spółki od sprzedaży po uzyskaniu pozwolenia i czekaniem do dnia pierwszego kolejnego miesiąca z ewidencją sprzedaży, tylko po to, aby nie utracić prawa do ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących, tracąc tym samym możliwy przychód. Ponadto § 6 ww. rozporządzenia odnosi się w szczególności do podatników, którzy w myśl § 5 utracili prawo do zwolnienia i są zobowiązani do ewidencjonowania w określonych terminach, natomiast Spółka dobrowolnie zainstalowała kasy rejestrujące przed powstaniem takiego obowiązku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ust. 1 art. 111 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Jak wynika z powyższego przepisu, odliczenie (ulga) przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Przepis ten stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.

Zatem, ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Art. 111 ust. 4 ustawy, stosuje tryb warunkowy i odnosi się do podatników, którzy wcześniej nie byli obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.

Art. 111 ust. 5 ustawy stanowi, że w przypadku gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

Stosownie do art. 111 ust. 6 ustawy, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Na podstawie art. 111 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot;
  2. określi przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z ich odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących, przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas oraz konieczność zapewnienia kontroli realizacji nałożonego na podatników obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem (zwrotem) tych kwot.

W przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, zwrot kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, jest dokonywany – stosownie do treści § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących – na wniosek podatnika składany do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W tym miejscu należy podkreślić, że kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktu wykonawczego do ustawy.

I tak, na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy Minister Finansów wydał 27 grudnia 2010 r. rozporządzenie w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r., poz. 163).

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej „odliczeniem”, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej „potwierdzeniem”;
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Cytowane wyżej przepisy wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy m.in. złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy.

Z powołanych przepisów wynika, że ulga przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania.

Kwestie dotyczące prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r., poz. 363).

Stosownie do § 13 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika poprzedzone jest:

  1. złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia - w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania;
  2. dokonaniem fiskalizacji kasy.

W myśl § 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o fiskalizacji kasy - rozumie się przez to jednokrotną i niepowtarzalną czynność inicjującą pracę modułu fiskalnego kasy z pamięcią fiskalną kasy, zakończoną wydrukiem dobowego raportu fiskalnego.

Zgodnie z § 5 ust. 1 - 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2014, poz. 1544):

  1. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.
  2. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20 000 zł.
  3. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy 80% albo niższy niż 80%, z zastrzeżeniem ust. 4.
  4. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, którzy na skutek utraty zwolnienia byliby obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu więcej niż 5000 kas, zwolnienie to traci moc po upływie roku, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy 80% albo niższy niż 80%.
  5. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 lit. a, u których udział procentowy obrotu w okresie pierwszych sześciu miesięcy jest równy 80% albo niższy niż 80%, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym upłynął ten okres.
  6. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 lit. b, u których udział procentowy obrotu jest za okres do końca roku podatkowego równy 80% albo niższy niż 80%, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy od zakończenia tego roku podatkowego.
  7. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a i b.
  8. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wykonano usługę, o której mowa w § 4 pkt 2 lit. c-j, z wyjątkiem podatników, którzy zaprzestaną przed upływem tego okresu świadczenia usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c-j.
  9. W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, którzy po zaprzestaniu świadczenia usług, o których mowa w § 4 pkt 2 lit. c-j, przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 8, ponownie wykonają taką usługę po upływie tego okresu, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania tej usługi.
  10. W przypadku gdy przepisy ust. 1-9 przewidują różne terminy utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienia te tracą moc w terminie najwcześniejszym.

Wnioskodawca zawiadomił właściwy urząd skarbowy o zamiarze użytkowania sześciu kas rejestrujących. Spółka rozpoczęła ewidencjonowanie przy użyciu dwóch kas rejestrujących w czerwcu 2016 r. Przy czym pytanie nr 1 dotyczy prawa do wystąpienia o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup pozostałych 4 kas rejestrujących, które rozpoczną ewidencjonowanie obrotu w miesiącu wrześniu br. w deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2016 lub miesiącach kolejnych. By odpowiedzieć na pierwsze pytanie należy rozstrzygnąć, czy Spółka rozpoczynając ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kolejnych 3 kas rejestrujących, zainstalowanych w punkcie sprzedaży …. w dowolnym dniu miesiąca września, rozpocznie ewidencjonowanie w obowiązujących terminach (kwestia objęta pytaniem nr 2).

Z uwagi na tak przedstawiony stan faktyczny tut. Organ zwraca uwagę, że wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, w przedstawionym przypadku znajdzie zastosowanie § 6 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania w terminach określonych w § 5 przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, zgłoszonych przez podatnika do urzędu skarbowego, zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania, wynikająca ze zgłoszenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy. Natomiast zgodnie z ust. 2 tego paragrafu, rozpoczęcie ewidencjonowania na zasadach określonych w ust. 1 przedłuża odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach.

Wskazać należy, że przepisy dotyczące prawa do odliczenia określonej w przepisach wartości ceny zakupu kasy rejestrującej dotyczą zarówno podatników, u których występuje obowiązek ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, jak i podatników, którzy mimo braku takiego obowiązku dobrowolnie rozpoczynają ewidencjonowanie przy użyciu kasy fiskalnej. Wobec tego nie można wybiórczo traktować poszczególnych przepisów materialnego prawa podatkowego. Wszystkie przepisy związane z odliczeniem kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej w takim samym zakresie obowiązują podatników, którzy mieli obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas, jak i tych, którzy takiego obowiązku nie mieli.

Warunkiem skorzystania z ulgi na zakup kas rejestrujących przez podatnika, który dobrowolnie wprowadził do użytku kasy – również przed terminem obowiązującym do rozpoczęcia ewidencjonowania - jest rozpoczęcie ewidencjonowania od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca obrotu przy zastosowaniu 1/5 liczby kas (w zaokrągleniu w górę do liczby całkowitej) zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Dlatego, też Spółka rozpoczynając ewidencjonowanie obrotu przy zastosowaniu kolejnych 3 kas rejestrujących, zainstalowanych w punkcie sprzedaży … oraz kasy rezerwowej w punkcie …. w dowolnym dniu miesiąca września, nie rozpocznie ewidencjonowania w obowiązujących terminach. Niedostosowanie się do wskazanych w przepisie terminów pozbawia Wnioskodawcę prawa do ulg z tytułu zainstalowania kolejnych kas rejestrujących.

W tym miejscu należy zauważyć, iż zgodnie z art. 48 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) organ podatkowy, na wniosek podatnika, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym może odraczać terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego, z wyjątkiem terminów określonych w art. 68-71, art. 77 § 1-3, art. 79 § 2, art. 80 § 1, art. 87 § 3 i 4, art. 88 § 1 i art. 118.

W przedmiotowej sprawie, z uwagi na przeszkody związane z uruchomieniem kolejnego punktu sprzedaży, aby nie uchybić terminom wskazanym w ww. § 6 rozporządzenia, podatnik mógł skorzystać z instytucji odraczania terminów określonych w art. 48 ustawy Ordynacja podatkowa, co jednak nie wynika z przedstawionego stanu faktycznego. Tym samym podatnik uchybił przepisom § 6 rozporządzenia Ministra Finansów.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup pozostałych 4 kas rejestrujących, które rozpoczną ewidencjonowanie obrotu w miesiącu wrześniu br. w deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2016 lub miesiącach kolejnych. Bowiem, prawo to przysługuje jedynie w stosunku do zakupionych kas rejestrujących, zgłoszonych na dzień dobrowolnego rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu, na których Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie zgodnie z przepisem § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj