Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-2-2.4511.899.2016.2.AK
z 21 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 27 września 2016 r. (data otrzymania 29 września 2016 r.), uzupełnionym 16 listopada 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych z tytułu przekazania osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w ramach programu lojalnościowego nagród tj. voucherów (bonów) lub cashbacku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2016 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych z tytułu przekazania osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w ramach programu lojalnościowego nagród tj. voucherów (bonów) lub cashbacku.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 3 listopada 2016 r. Znak: 2461-IBPB-2-2.4511.899.2016.1.AK, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 16 listopada 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zorganizować program umożliwiający otrzymanie przez uczestników programu bonu lub zwrotu części wydatków na zakup dokonany na określonych w regulaminie zasadach – zakupy towarów u wskazanych sprzedawców. Regulamin znajduje się poniżej.

Uczestnictwo w programie jest bezpłatne. Wszystkie czynności dokonywane w serwisie są bezpłatne (np. kliknięcie w link, ściągnięcie aplikacji).

Czynności dokonywane w serwisie to np. ściągnięcie i zainstalowanie aplikacji z serwisu, kliknięcie w link do sklepu internetowego i zakup rzeczy w tym sklepie, przesłanie skanu paragonu lub faktury.

Bony jak i cashback dotyczą pojedynczych transakcji dokonywanych w formie elektronicznej ze współudziałem Wnioskodawcy, który w ten sposób promuje odpłatnie określonych sprzedawców. Uczestnik albo otrzymuje zwrot gotówki, albo wybiera z listy udostępnionej przez Wnioskodawcę do jakiego partnera (sklepu) chce bon. Wnioskodawca nabywa bony od partnera i następnie przekazuje je uczestnikowi w formie elektronicznej.

REGULAMIN PROGRAMU

§ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Niniejszy regulamin (dalej jako Regulamin) określa zasady funkcjonowania oraz warunki uczestnictwa w promocji … (dalej jako Promocja), organizowanym przez … z siedzibą w … , NIP: …, REGON: …, e-mail: … (dalej jako Organizator).
  2. We wszystkich kwestiach nieuregulowanych w Regulaminie stosuje się Regulamin serwisu internetowego ….
  3. Promocja jest prowadzona na terytorium Polski. Promocja trwa wg podanego czasu trwania na kuponie lub do wyczerpania puli nagród, o której mowa w ust. 4 poniżej.
  4. Promocja umożliwia otrzymanie od Organizatora przy zakupach dokonanych za pośrednictwem serwisu … (dalej jako Serwis) u partnerów Organizatora wskazanych w Serwisie (dalej jako Partner) kwoty pieniężnej (dalej jako Cashback) lub voucherów do wykorzystania na zakupy u Partnerów (dalej jako Voucher). Pula nagród wynosi … (…) Cashbacków lub Voucherów za zakup dokonany u jednego Partnera, zgodnie z § 3 ust. 1 Regulaminu.
  5. Serwis jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
  6. Do usług świadczonych przez Organizatora w ramach Promocji stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.).
  7. Regulamin jest nieprzerwanie, nieodpłatnie udostępniony w witrynie internetowej …, w sposób umożliwiający jego pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie jego treści poprzez wydrukowanie lub zapisanie na nośniku w każdej chwili.

§ 2 UCZESTNICY PROMOCJI

  1. Uczestnikiem Promocji (dalej jako Uczestnik) może być osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat i posiada pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkała na terenie Polski, która założyła konto, o którym mowa w ust. 3 poniżej i występuje jako konsument w rozumieniu przepisu art. 22(1) Kodeksu cywilnego.
  2. Uczestnictwo w Promocji jest bezpłatne i możliwe pod warunkiem spełnienia przez system teleinformatyczny, z którego korzysta Uczestnik, następujących minimalnych wymagań technicznych:
    1. komputer lub urządzenie mobilne z dostępem do Internetu,
    2. dostęp do poczty elektronicznej,
    3. przeglądarka internetowa Internet Explorer w wersji 11 lub nowszej, Firefox w wersji 28.0 lub nowszej, Chrome w wersji 32 lub nowszej, Opera w wersji 12.17 lub nowszej, Safari w wersji 1.1. lub nowszej,
    4. włączenie w przeglądarce internetowej Cookies oraz Javascript.

  3. W celu uczestnictwa w Promocji należy założyć konto w Serwisie (dalej jako Konto) i przesłać formularz dostępny w Koncie, podając swoje dane osobowe (imię, nazwisko, adres e-mail, adres zamieszkania) wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych Uczestnika i otrzymywanie przez niego informacji handlowych drogą elektroniczną oraz potwierdzając zapoznanie się z Regulaminem i akceptację Regulaminu.
  4. Uczestnik może być zarejestrowany w Promocji tylko raz w jednym czasie.
  5. Uczestnik nie może udostępniać swojego Konta osobom trzecim.
  6. Zalecane jest zabezpieczenie loginu i hasła do Konta przed dostępem osób nieuprawnionych.
    W przypadku podejrzenia dostania się do Konta przez osoby nieuprawnione, Uczestnik powinien skontaktować się z Organizatorem, który może zablokować Konto do czasu wyjaśnienia sprawy.
  7. Uczestnik zobowiązany jest w szczególności do:
    1. niedostarczania i nieprzekazywania treści zabronionych przez przepisy prawa, np. treści propagujących przemoc, zniesławiających lub naruszających dobra osobiste i inne prawa osób trzecich,
    2. korzystania z Serwisu i Konta w sposób niezakłócający ich funkcjonowania, w szczególności poprzez użycie określonego oprogramowania lub urządzeń,
    3. niepodejmowania działań takich jak: rozsyłanie lub umieszczanie w ramach Serwisu niezamówionej informacji handlowej (spam),
    4. korzystania z Serwisu w sposób nieuciążliwy dla innych Uczestników oraz dla Organizatora,
    5. korzystania z wszelkich treści zamieszczonych w ramach Serwisu jedynie w zakresie własnego użytku osobistego,
    6. korzystania z Promocji, Serwisu i Konta w sposób zgodny z przepisami obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prawa, postanowieniami Regulaminu, a także z ogólnymi zasadami korzystania z sieci Internet.
  8. Publiczny charakter sieci Internet i korzystanie z usług świadczonych drogą elektroniczną może się wiązać z zagrożeniem pozyskania i modyfikowania danych Uczestników przez osoby nieuprawnione, dlatego Uczestnicy powinni stosować właściwe środki techniczne, które zminimalizują wskazane wyżej zagrożenia, a w szczególności stosować programy antywirusowe i chroniące tożsamość korzystających z sieci Internet.
  9. Uczestnik będący konsumentem może odstąpić od umowy uczestnictwa w Promocji (prowadzenia Konta) bez podania przyczyny poprzez złożenie stosownego oświadczenia w terminie 14 dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysianie oświadczenia przed jego upływem. Uczestnik może sformułować oświadczenie samodzielnie bądź skorzystać ze wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy, który stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu.
  10. Termin 14-dniowy liczy się od dnia zawarcia umowy.
  11. Organizator z chwilą otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy przez Uczestnika będącego konsumentem prześle na adres poczty elektronicznej Uczestnika potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
  12. Prawo do odstąpienia od umowy przez Uczestnika będącego konsumentem jest wyłączone w przypadku świadczenia usługi, jeżeli Organizator wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia utraci prawo odstąpienia od Umowy.
  13. Jeśli Uczestnik będący konsumentem nie wyrazi zgody na wykonanie usługi przez Organizatora, po poinformowaniu go przez Organizatora o utracie w takim wypadku prawa odstąpienia od umowy – Organizator rozpocznie świadczenie usługi 15-tego dnia od dnia zawarcia umowy. Oznacza to, że zgodnie z § 3 ust. 1 Regulaminu, Uczestnik może odebrać Cashback lub Voucher za zakupy dokonane po tym terminie.

§ 3 OTRZYMANIE CASHBACKU/VOUCHERA

  1. W celu otrzymania Cashbacku albo Vouchera Uczestnik:
    1. loguje się na Konto,
    2. przechodzi na stronę Partnera przez kliknięcie w link na stronie Serwisu oznaczony oznaczeniem „Cashback” (dalej jako Kupon) i dokonuje zakupu u Partnera kwotę określoną na Kuponie (dalej jako Zakup),
    3. przesyła na adres e-mail Organizatora: … skan/zdjęcie paragonu lub faktury Zakupu – nie wcześniej niż kolejnego dnia po upływie terminu na odstąpienie od umowy na podstawie, której dokonano Zakupu i nie później niż 30 dni od wskazanego dnia, wskazując czy wybiera Cashback czy Voucher (dalej jako Zgłoszenie).
  2. Uczestnik za jeden Zakup może otrzymać według swojego wyboru jeden Cashback albo jeden Voucher – Uczestnik nie może otrzymać Cashbacku i Vouchera jednocześnie ani kilku Cashbacków/Voucherów za jeden Zakup.
  3. Aby uzyskać prawo do Cashbacku albo Vouchera, Uczestnik dokonując Zakupu powinien być załogowany na swoim Koncie.
  4. Każde Zgłoszenie podlegać będzie weryfikacji przez Organizatora w zakresie uzyskania prawa do Cashbacku albo Vouchera i prawidłowości dokonania zgłoszenia w terminie 7 (siedem) dni od dnia Zgłoszenia.
  5. Weryfikacja potwierdzająca prawidłowość dokonania Zgłoszenia i uzyskanie prawa do Cashbacku albo Vouchera przez Uczestnika powoduje obowiązek wydania go przez Organizatora w terminie 7 dni od dnia pozytywnej weryfikacji, z zastrzeżeniem ust. 6 poniżej.
  6. Uczestnik nie może otrzymać więcej niż jeden Cashback albo jeden Voucher miesięcznie za Zakup u jednego Partnera w ramach jednego gospodarstwa domowego.
  7. Uczestnik otrzymuje Cashback w wysokości określonej na Kuponie na swoje konto PayPal, powiązane z adresem e-mail Uczestnika, z którego wysłał skan paragonu lub faktury Zakupu.
  8. Uczestnik otrzymuje Voucher w wysokości określonej na Kuponie drogą mailową.
  9. Voucher nie podlega wymianie na pieniądze. Voucher nie jest pieniądzem elektronicznym.
  10. Voucher jest ważny przez 6 (sześć) miesięcy od dnia wydania Uczestnikowi, chyba że na Voucherze wskazano dłuższy termin.
  11. Jeżeli nie dojdzie do nabycia towarów lub usług, w zwitku z którymi Uczestnikowi zostały przyznane Cashback lub Voucher (np. w przypadku odstąpienia od umowy, na podstawie której dokonano Zakupu), w przypadku nadużyć Uczestnika lub błędnego zaksięgowania danej czynności, Cashback lub Voucher może nie zostać przyznany lub zostać anulowany.
  12. Organizator ma prawo do wykluczania z udziału w Promocji – po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego – Uczestnika, który narusza postanowienia Regulaminu lub prowadzi działania, co do których zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że mogą one prowadzić do prób obejścia Regulaminu lub zabezpieczeń i zasad funkcjonowania Promocji. Niezależnie od tego Uczestnik może zostać w takim wypadku pociągnięty do odpowiedzialności cywilnej lub karnej.
  13. Cashback lub Voucher mogą stanowić przychód Uczestnika i podlegać opodatkowaniu.

W przypadku, gdy Cashback lub Voucher będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, do jago wartości zostanie dodana dodatkowa nagroda pieniężna w wysokości odpowiadającej podatkowi dochodowemu od łącznej wartości Vouchera lub Cashabcku i nagrody pieniężnej. Kwota dodatkowej nagrody pieniężnej nie podlega wypłacie na rzecz Uczestnika i jest przeznaczona jest na zapłatę podatku należnego zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 4 ROZWIĄZANIE UMOWY

  1. Uczestnik może w każdej chwili zrezygnować z Konta i wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym składając oświadczenie na piśmie na adres siedziby Organizatora lub w formie wiadomości e-mail na adres e-mail ….
  2. Z ważnych powodów, Organizator może wypowiedzieć umowę prowadzenia Konta z 14-dniowym terminem wypowiedzenia. Za ważne powody, o których mowa w zdaniu poprzednim, uznaje się udostępnienie Konta osobie nieupoważnionej, nadużycie lub inne naruszenia Regulaminu lub obowiązujących przepisów prawa w związku z Promocją. Organizator może wypowiedzieć ww. umowę również w przypadku cofnięcia przez Uczestnika zgody na przetwarzanie jego danych osobowych lub otrzymywanie informacji drogą elektroniczną. Wypowiedzenie wymaga wskazania przyczyny wypowiedzenia.
  3. Zakończenie uczestnictwa w Promocji prowadzi do utraty prawa uzyskania Cashbacku lub Vbucheru. Uczestnik, który zamierza wypowiedzieć umowę, powinien uprzednio wysłać Zgłoszenie – o ile jest do niego uprawniony.
  4. Po rezygnacji z Konta lub w przypadku upływu terminu wypowiedzenia, umowa rozwiązuje się i Uczestnik powinien zaprzestać z korzystania z Konta.

§ 5 REKLAMACJE

  1. Reklamacja należy zgłaszać do Organizatora na piśmie na adres: …, w formie wiadomości e-mail na adres: … lub za pomocą formularza kontaktowego dostępnego na stronie ….
  2. Reklamacja powinna zawierać: imię, nazwisko, adres podmiotu składającego reklamację, numer telefonu oraz adres e-mail, jak również dokładny opis i powód reklamacji.
  3. Organizator rozpatrzy reklamację niezwłocznie, nie później niż w ciągu czternastu dni od daty jej otrzymania.
  4. Organizator poinformuje zgłaszającego reklamację o rozpatrzeniu reklamacji we wskazanym wyżej terminie w formie pisemnej lub w wiadomości e-mail na adres podany w zgłoszeniu reklamacyjnym.

§ 6 OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Organizator przetwarza dane osobowe Uczestników zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zgodnie z Polityką Prywatności, która stanowi Załącznik nr 2 do Regulaminu.

§ 7 POZASĄDOWE SPOSOBY ROZSTRZYGANIA REKLAMACJI I DOCHODZENIA ROSZCZEŃ

Uczestnik może skorzystać z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń zgodnie z zasadami określonymi na stronie www.uokik.gov.pl w zakładce „Rozstrzyganie sporów konsumenckich”. W szczególności Uczestnik może:

  1. uzyskać bezpłatną pomoc w sprawie rozstrzygnięcia sporu między Uczestnikiem a Organizatorem, korzystając z pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich). Porady udzielane są pod przez Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem infolinii konsumenckiej 800 007 707 oraz przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod adresem email porady@dlakonsumentow.pl,
  2. złożyć swoją skargę za pośrednictwem unijnej platformy internetowej ODR, dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.

§ 8 POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Informacje dotyczące Promocji będą przekazywane Uczestnikom za pomocą komunikatów na stronie … lub przesyłana na adres korespondencyjny, w formie wiadomości e-mail na adres e-mail podany przez Uczestnika w formularzu zgłoszeniowym.
  2. Regulamin mole zostać zmieniony przez Organizatora z przyczyn takich jak konieczność zapewnienia bezpiecznego i zgodnego z przepisami prawa funkcjonowania Promocji, a w szczególności zapobiegania nadużyciom.
  3. O wszelkich zmianach Regulaminu Uczestnik zostanie poinformowany na adres poczty elektronicznej wskazany przez niego przy zakładaniu Konta oraz poprzez informacje na stronie zawierającą zestawienie zmian i termin ich wejścia w życie. Termin wejścia w życie zmian nie będzie krótszy niż 14 dni od dnia ich ogłoszenia. W razie, gdy Uczestnik nie akceptuje nowej treści Regulaminu, obowiązany jest zawiadomić o tym fakcie Organizatora w ciągu 14 dni od daty poinformowania o zmianie Regulaminu. Zawiadomienie Organizatora o braku akceptacji nowej treści Regulaminu skutkuje rozwiązaniem umowy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

  1. wniosek dotyczy Cashbacku, który umożliwia otrzymanie od Wnioskodawcy (Organizatora) przy zakupach dokonanych za pośrednictwem serwisu Organizatora u Partnerów Organizatora kwoty pieniężnej (Cashbacku) lub Voucherów do wykorzystania na zakupy u Partnerów. Wnioskodawca będzie działał na zlecenie Zleceniodawców (Partnerów), a to oni będą ponosili ciężar finansowy nagród – Wnioskodawca będzie podmiotem koordynującym – czymś więcej niż tylko technicznym. Pomimo ponoszenia kosztów nagród przez Zleceniodawcę, to Wnioskodawca będzie np. dobierał nagrody i ustalał kwoty Cashbacku tak, aby zachęcić osoby do przystąpienia do programu lojalnościowego. Zleceniodawca, przystępując do programu będzie musiał wyrazić zgodę na poniesienie ciężaru finansowego nagród rzeczowych;
  2. program będzie polegał na otrzymywaniu przez uczestników:
    1. Voucheru, czyli bonu o określonej wartości, który uprawnia do zakupu u określonego Partnera towaru lub usługi do kwoty określonej na Voucherze;
    2. Cashbacku, czyli zwrotu części wydatków np. zrób zakupy w E. (przechodząc z serwisu Wnioskodawcy) za minimum 100 zł a dostaniesz zwrot 20 zł na konto PayPal;
  3. Nagrody rzeczowe mogą w tym przypadku obejmować zarówno:
    1. Vouchery, czyli bon o wartości np. 20 zł do E., dzięki któremu uczestnik może nabyć produkt lub usługę w E. do wysokości 20 zł;
    2. Cahsback, czyli zwrot gotówki w konkretnej kwocie, np. zrób zakupy w E. (przechodząc z serwisu Wnioskodawcy) za minimum 100 zł a dostaniesz zwrot 20 zł na konto PayPal.


W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie w przyszłości w ramach opisanego programu lojalnościowego nagród rzeczowych uczestnikom programu – osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej – w kwocie do 760 zł od jednej transakcji, zrodzi jakiekolwiek obowiązki po stronie Wnioskodawcy wynikające z ustawy z dnia 26 lipca 1997 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie nagród osobom fizycznym nie prowadzącym działalności będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to znaczy będzie stanowić dla nich przychody z innych źródeł, ale w konsekwencji korzystania ze zwolnienia nie zrodzi po stronie Wnioskodawcy obowiązku sporządzenia na koniec roku informacji rocznej PIT-8C.

Zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodami są m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W omawianej sytuacji mamy do czynienia z otrzymaniem przez osoby fizyczne nagród, co stanowić będzie dla nich przychód podatkowy. Zdaniem Wnioskodawcy, tego typu przekazanie stanowić będzie przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), określony szczegółowo w art. 20 ww. ustawy, zgodnie z którym za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uważa się m.in. nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nabywca towaru zawiera jednym zamówieniem umowę wielostronną. Niewątpliwie umowa kupna sprzedaży może być umową, w której zarówno po stronie sprzedającego jak i nabywającego występuje kilka stron. Powyższe wynika zarówno z zasady swobody umów, jak i charakteru samej czynności – prawo cywilne przewiduje współwłasność, a zatem umowa kupna sprzedaży może być umową dwustronną. Dokonując nabycia klient kupuje faktycznie towar prawo majątkowe – punkty, które na określonych regulaminem zasadach może wymienić na nagrody.

W sytuacji przekazania nagród mamy więc do czynienia, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, za sprzedażą premiowaną podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł.

Przy dokonywaniu interpretacji określonego powyżej zwolnienia przedmiotowego należy uwzględnić dyrektywy wykładni prawa. Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tytko punkiem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia.

Pojęcie „sprzedaży premiowej” nie występuje w żadnym akcie normatywnym.

Z definicji słownikowej języka polskiego PWN wynika, że sprzedaż to „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę”. Ponadto umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 . poz. 121 ze zm.). I tak, zgodnie z treścią art. 535 Kodeksu cywilnego – przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową wielostronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia może być zobowiązanie się sprzedawców do przeniesienia własności kilku rzeczy lub praw na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcom umówionej ceny, przy czym świadczenie może być spełnione do rąk jednego z nich. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa. Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN. Warszawa. 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii. Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego – świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie jednej ze stron do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu, przez osobę trzecią (Wnioskodawcę).

W związku z powyższym należy stwierdzić, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedającymi a kupującymi, połączoną jednak z przyznaniem przez przynajmniej jednego sprzedającego premii kupującemu. Przy czym premia nie musi polegać na czynnościach wykonywanych przez sprzedającego – nagrodą mogą być rzeczy, którymi sprzedający nie dysponuje. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedających powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawana jest przez sprzedawcę kupującemu za pośrednictwem Wnioskodawcy, w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez Wnioskodawcę. Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Należy zauważyć, że w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, dojdzie do sprzedaży premiowej, bowiem po pierwsze mamy do czynienia z umową sprzedaży, a ponadto każdy konkretny zakup dokonany w ramach tej umowy będzie premiowany nagrodą przyznaną na podstawie zawartego w regulaminie programu przyznania nagrody. Sprzedaż premiowa polega zatem na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów i taką sprzedaż przewiduje program.

Sprzedaż premiową cechuje:

  • powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymującą premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Wszystkie ww. warunki sprzedaży premiowej spełnione są w programie prowadzonym przez Wnioskodawcę na zlecenie zleceniodawców.

Przy czym należy podkreślić, że w sprawie nie znajduje zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w tym zakresie ustawodawca ograniczył zastosowanie przepisu do rzeczy otrzymanych od świadczeniodawcy, zaś w przypadku sprzedaży premiowanej nie stworzył takiego ograniczenia. Wnioskując a contrario należy uznać, że ustawodawca dopuszcza uzyskanie premii od kolejnej strony umowy – np. uzyskanie przedłużonej gwarancji od producenta w przypadku nabycia towaru w sklepie na określonych warunkach (np. w ramach przedświątecznej promocji).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W pkt 9 tego artykułu wymienione zostały inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy – za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (PIT-8C).

Jednakże stosownie do przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast, w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy – jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy – płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy – w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy – wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem aby:

  • otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 760 zł,
  • nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie, wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.). I tak, treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast, zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego – świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i przywołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru lub usługi, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów/usług). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Tym samym wartość nagród uzyskanych w ramach sprzedaży premiowej towarów, w przypadku, gdy ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 760 zł, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wówczas na płatniku nie ciąży obowiązek pobrania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz sporządzania deklaracji PIT-8AR, zgodnie z art. 42 ust. la tej ustawy.

Ponadto ponieważ w omawianej sprawie mamy do czynienia ze sprzedażą premiową, w zakresie której zwolnienie przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to, jak wskazał Wnioskodawca, nie znajdzie zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy, który dotyczy świadczeń otrzymanych w związku z promocją lub reklamą.

Oznacza to, że jeżeli jednorazowa wartość nagród otrzymywanych przez uczestników programu organizowanego przez Wnioskodawcę (voucherów czyli bonów lub cahsbacku) nie będzie przekraczała kwoty 760 zł, to na płatniku nie będą ciążyć obowiązki, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – płatnik nie będzie zobowiązany odprowadzić podatku na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklaracji PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Wskazać bowiem należy, że w przypadku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, gdy ich jednorazowa wartość przekracza 760 zł a więc nie korzysta z ww. zwolnienia, na płatniku ciążą obowiązki o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czyli m.in. obowiązek sporządzania deklaracji PIT-8AR a nie PIT-8C ja wskazuje Wnioskodawca we własnym stanowisku.

W omawianej sprawie znaczenie ma jednak fakt, że choć Wnioskodawca będzie organizatorem programu, będzie również nabywał bony od partnera i następnie przekazywał je uczestnikowi w formie elektronicznej to jednak nie Wnioskodawca będzie ponosił ciężar finansowy nagród, które będą przyznawane uczestnikom programu. To zleceniodawca przystępując do programu będzie musiał wyrazić zgodę na poniesienie ciężaru finansowego nagród. Wnioskodawca będzie działał na zlecenie zleceniodawców (partnerów) i to oni będą ponosili ciężar finansowy nagród – Wnioskodawca będzie podmiotem koordynującym. Wnioskodawca będzie np. dobierał nagrody i ustalał kwoty cashbacku.

Oznacza to, że skoro zleceniodawcy będą ponosili ciężar finansowy nagród, to na Wnioskodawcy w ogóle nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy sprowadzające się do twierdzenia, że brak jest po jego stronie obowiązku sporządzenia na koniec roku informacji rocznej PIT-8C w związku z przekazywaniem w ramach programu lojalnościowego nagród jest słuszne bowiem jak już wskazano to deklaracja PIT-8AR dotyczy nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług (jeżeli ich wartość nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Jednakże na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych gdyż to nie Wnioskodawca ponosi ciężar finansowy nagród otrzymywanych przez uczestników programu. Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe jednak z innych względów niż wskazał. Okoliczność, że Wnioskodawca nie jest płatnikiem w opisanej sytuacji nie zmienia faktu, że nagrody korzystają ze zwolnienia gdy ich jednorazowa wartość nie przekroczy 760 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj