Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-2-2.4511.900.2016.2.AK
z 21 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 27 września 2016 r. (data otrzymania 29 września 2016 r.), uzupełnionym 16 listopada 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych z tytułu przekazania (za punkty) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w ramach programu lojalnościowego nagród rzeczowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2016 r. otrzymano ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków podatkowych z tytułu przekazania (za punkty) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w ramach programu lojalnościowego nagród rzeczowych.

W związku z brakami formalnymi stwierdzonymi we wniosku, pismem z 3 listopada 2016 r. Znak: 2461-IBPB-2-2.4511.900.2016.1.AK, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano 16 listopada 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zorganizować program umożliwiający otrzymanie przez uczestników punktów naliczanych za określone czynności dokonywane w prowadzonym przez organizatora serwisie, a następnie wymienianie ich na nagrody rzeczowe. Dokonywane czynności będą stanowiły zakupy towarów u wskazanych sprzedawców, po odpowiednim zalogowaniu się do serwisu.

Uczestnictwo w programie jest bezpłatne. Wszystkie czynności dokonywane w serwisie są bezpłatne (np. kliknięcie w link, ściągnięcie aplikacji).


Czynności dokonywane w serwisie to np. ściągnięcie i zainstalowanie aplikacji z serwisu, kliknięcie w link do sklepu internetowego i zakup rzeczy w tym sklepie, przesłanie skanu paragonu lub faktury.


Wnioskodawca nabywa nagrody rzeczowe i przekazuje je w zamian za punkty uczestnikowi. Szczegółowe warunki funkcjonowania programu określone zostały w regulaminie programu, przedstawionym poniżej.

REGULAMIN PROGRAMU

§ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE


  1. Niniejszy regulamin (dalej jako Regulamin) określa zasady funkcjonowania oraz warunki uczestnictwa w programie … (dalej jako Program), organizowanym przez … z siedzibą w …, NIP: …, REGON: …, e-mail: … (dalej jako Organizator).
  2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie zastosowanie mają postanowienia Regulaminu Serwisu …, dostępnego na stronie Serwisu, a w przypadku sprzeczności pomiędzy zapisami niniejszego Regulaminu oraz Regulaminu Serwisu, zastosowanie znajduje niniejszy Regulamin.
  3. Program jest prowadzony na terytorium Polski.
  4. Program umożliwia zbieranie uczestnikom Programu punktów naliczanych za określone czynności dokonywane w prowadzonym przez organizatora Serwisie … (dalej jako Serwis), a następnie wymienianie ich na nagrody w postaci bonów, o określonej wartości na produkty lub usługi wskazane przez Organizatora w ….
  5. Serwis jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
  6. Do usług świadczonych przez Organizatora w ramach Programu stosuje się przepisy ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.).
  7. Regulamin jest nieprzerwanie, nieodpłatnie udostępniony w witrynie internetowej …, w sposób umożliwiający jego pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie jego treści poprzez wydrukowanie lub zapisanie na nośniku w każdej chwili.

§ 2 UCZESTNICY PROGRAMU

  1. Uczestnikiem Programu (dalej jako Uczestnik) może być osoba fizyczna, która ukończyła 18 lat i posiada pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkała na terenie Polski, która zarejestrowała się w Programie i występuje jako konsument w rozumieniu przepisu art. 22(1) Kodeksu cywilnego.
  2. Uczestnictwo w Programie jest bezpłatne i możliwe pod warunkiem spełnienia przez system teleinformatyczny, z którego korzysta Uczestnik, następujących minimalnych wymagań technicznych:
    1. komputer lub urządzenie mobilne z dostępem do Internetu,
    2. dostęp do poczty elektronicznej,
    3. najnowsza wersja przeglądarki internetowej Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera lub Safari,
    4. włączenie w przeglądarce internetowej Cookies oraz Javascript,
    5. program do odczytu plików formatu PDF.
  3. W celu zawarcia umowy uczestnictwa w Programie należy założyć konto w Serwisie lub skorzystać z istniejącego Konta (dalej jako Konto) i przesłać formularz przystąpienia do Programu dostępny w Koncie. Uczestnik powinien zapoznać się z Regulaminem przed rejestracją w Programie.
  4. Uczestnikowi zostanie nadany indywidualny numer Uczestnika w Programie.
  5. Uczestnik może być zarejestrowany w Programie tylko raz w jednym czasie.
  6. Uczestnik nie może udostępniać swojego Konta osobom trzecim.
  7. Zalecane jest zabezpieczenie loginu i hasła do Konta przed dostępem osób nieuprawnionych.
    W przypadku podejrzenia dostania się do Konta przez osoby nieuprawnione, Uczestnik powinien skontaktować się z Organizatorem, który może zablokować Konto do czasu wyjaśnienia sprawy.
  8. Uczestnik zobowiązany jest w szczególności do:
    1. niedostarczania i nieprzekazywania treści zabronionych przez przepisy prawa, np. treści propagujących przemoc, zniesławiających lub naruszających dobra osobiste i inne prawa osób trzecich,
    2. korzystania z Programu w sposób niezakłócąjący ich funkcjonowania, w szczególności poprzez użycie określonego oprogramowania lub urządzeń,
    3. korzystania z Programu jedynie w zakresie własnego użytku osobistego,
    4. korzystania z Programu w sposób zgodny z przepisami obowiązującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prawa, postanowieniami Regulaminu, a także z ogólnymi zasadami korzystania z sieci Internet.
  9. Organizator informuje, że korzystanie z usług świadczonych drogą elektroniczną może wiązać się z zagrożeniem po stronie każdego użytkownika sieci Internet, polegającym na możliwości wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Uczestnika szkodliwego oprogramowania oraz pozyskania i modyfikacji jego danych przez osoby nieuprawnione. By uniknąć ryzyka wystąpienia zagrożeń ww. Uczestnik powinien stosować właściwe środki techniczne, które zminimalizują ich wystąpienie, a w szczególności programy antywirusowe i zaporę sieciową typu firewall.
  10. Uczestnik może odstąpić od umowy uczestnictwa w Programie bez podania przyczyny poprzez złożenie stosownego oświadczenia w terminie 14 dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem. Uczestnik może sformułować oświadczenie samodzielnie bądź skorzystać ze wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy, który stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu.
  11. Termin 14-dnicwy liczy się od dnia zawarcia umowy.
  12. Organizator z chwilą otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy przez Uczestnika prześle na adres poczty elektronicznej Uczestnika potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
  13. Prawo do odstąpienia od umowy przez Uczestnika jest wyłączone w przypadku świadczenia usługi, jeżeli Organizator wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą Konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia utraci prawo odstąpienia od Umowy.
  14. Jeśli Uczestnik nie wyrazi zgody na wykonanie usługi przez Organizatora, po poinformowaniu go przez Organizatora o utracie w takim wypadku prawa odstąpienia od umowy – Organizator rozpocznie świadczenie usługi 15-tego dnia od dnia zawarcia umowy. Oznacza to, że zgodnie z § 3 ust. 1 Regulaminu punkty będą przyznawane za czynności wykonywane od 15-tego dnia od dnia zawarcia umowy.

§ 3 PUNKTY

  1. Szczegółowa lista czynności Uczestnika w serwisie …, które powodują przyznanie mu punktów (dalej jako Punkty) wraz z ilością Punktów znajduje się ….
  2. Aby uzyskać Punkty, Uczestnik wykonując daną czynność powinien być załogowany na swoim Koncie.
  3. Uczestnik może sprawdzić ilość przyznanych mu Punktów, logując się na swoim Koncie. Naliczanie Punktów następuje automatycznie w ciągu … dni od dnia danej aktywności powodującej przyznanie Punktów, jednak w przypadku, gdy dana aktywność polega na nabyciu towarów lub usług – nie wcześniej niż w dniu upływu prawa do odstąpienia od tej umowy lub prawa do zwrotu towaru lub usługi.
  4. Punkty nie podlegają wymianie na pieniądze. Punkty nie są pieniądzem elektronicznym.
  5. Punkty są ważne przez 5 (pięć) lat od dnia ich przyznania.
  6. Uczestnik nie może przenosić Punktów na osoby trzecie.
  7. Jeżeli nie dojdzie do nabycia towarów lub usług, za które Uczestnikowi zostały przyznane Punkty (np. w przypadku odstąpienia lub wypowiedzenia umowy), w przypadku nadużyć Uczestnika lub błędnego zaksięgowania danej czynności, Punkty przyznane Uczestnikowi z tytułu danej czynności zostaną cofnięte.

§ 4 NAGRODY

  1. Lista dostępnych nagród w Programie (dalej jako Nagrody), na które można wymieniać Punkty znajduje się ….
  2. W celu uzyskania Nagrody należy skorzystać z formularza dostępnego w Koncie pod nazwą ….
  3. Punkty mogą być wymienione na Nagrody od dnia ich naliczenia.
  4. Nagrody mogą stanowić przychód Uczestnika i podlegać opodatkowaniu.
  5. Punkty są wymieniane na Nagrody zgodnie z kolejnością ich uzyskania w Programie, tzn. Punkty uzyskane przez Uczestnika wcześniej, wymieniane są w pierwszej kolejności

§ 5 ZAKOŃCZENIE UCZESTNICTWA W PROGRAMIE

  1. Uczestnik może w każdej chwili zrezygnować z uczestnictwa w Programie i rozwiązać umowę składając oświadczenie na piśmie na adres siedziby Organizatora lub w formie wiadomości e-mail na adres e-mail …. Uczestnik może się posłużyć formularzem dostępnym na stronie … ale nie jest to obowiązkowe.
  2. Jeśli w okresie następujących po sobie … miesięcy w stosunku do danego Konta, Uczestnikowi nie zostaną przyznane Punkty ani Uczestnik nie wymieni Punktów na Nagrody, Konto może zostać zamknięte, a znajdujące się na nim Punkty wygasną.
  3. Z ważnych powodów Organizator może zawiesić, lub wypowiedzieć Uczestnikowi uczestnictwo w Programie i rozwiązać umowę. Za ważna powody, o których mowa w zdaniu poprzednim, uznaje się udostępnienie Konta osobie nieupoważnionej, nadużycie lub inne naruszenia Regulaminu. Wypowiedzenie wymaga formy pisemnej ze wskazaniem przyczyny wypowiedzenia uczestnictwa w Programie.
  4. Zakończenie uczestnictwa w Programie prowadzi do utraty zebranych Punktów. Uczestnik, który zamierza zrezygnować z Programu, powinien uprzednio wykorzystać zgromadzone Punkty.
  5. Po rezygnacji z uczestnictwa w Programie lub w przypadku upływu terminu wypowiedzenia Uczestnik, umowa uczestnictwa w Programie rozwiązuje się i Uczestnik powinien zaprzestać z korzystania z Konta.

§ 6 ZAKOŃCZENIE PROGRAMU

  1. Organizator może zawiesić lub zakończyć Program. Uczestnik zostanie o tym poinformowany, przynajmniej trzydzieści dni przed zawieszeniem lub zakończeniem Programu Informacja ta zostanie przekazana także na stronie internetowej ….
  2. W takim wypadku Uczestnik może wymienić uzyskane Punkty na Nagrody w terminie określonym w zawiadomieniu. Po upływie tego terminu wymiana Punktów nie będzie możliwa

§ 7 REKLAMACJE

  1. Reklamacje (w szczególności zastrzeżenia dotyczące ilości przyznanych punktów) należy zgłaszać do Organizatora na piśmie na adres: …, lub w formie wiadomości e-mail na adres: … lub za pomocą formularza kontaktowego na stronie ….
  2. Reklamacja powinna zawierać: imię, nazwisko, adres podmiotu składającego reklamację, numer telefonu oraz adres e-mail, jak również dokładny opis i powód reklamacji.
  3. Organizator rozpatrzy reklamację niezwłocznie, nie później niż w ciągu czternastu dni od daty jej otrzymania.
  4. Organizator poinformuje zgłaszającego reklamację o rozpatrzeniu reklamacji we wskazanym wyżej terminie w formie pisemnej lub w wiadomości e-mail na adres podany w zgłoszeniu reklamacyjnym.

§ 8 OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Organizator przetwarza dane osobowe Uczestników zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zgodnie z Polityką Prywatności, która stanowi Załącznik nr … do Regulaminu.

§ 9 POZASĄDOWE SPOSOBY ROZSTRZYGANIA REKLAMACJI I DOCHODZENIA ROSZCZEŃ

Uczestnik może skorzystać z pozasądowych sposobów rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń zgodnie z zasadami określonymi na stronie www.uokik.gov.pl w zakładce „Rozstrzyganie sporów konsumenckich”. W szczególności Uczestnik może:

  1. uzyskać bezpłatną pomoc w sprawie rozstrzygnięcia sporu między Uczestnikiem a Organizatorem, korzystając także z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona Konsumentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich). Porady udzielane są pod przez Federację Konsumentów pod bezpłatnym numerem infolinii konsumenckiej 800 007 707 oraz przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod adresem email porady@dlakonsumentow.pl;
  2. złożyć swoją skargę za pośrednictwem unijnej platformy internetowej ODR, dostępnej pod adresem: http://ec,europa eu/consumęrs/odr/.


§ 10 POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Informacje dotyczące Programu będą przekazywane Uczestnikom za pomocą komunikatów na stronie … lub przesyłane na adres korespondencyjny, w formie wiadomości e-mail na adres e-mail podany przez Uczestnika w formularzu zgłoszeniowym.
  2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego oraz inne właściwe przepisy prawa polskiego.
  3. Regulamin mogą zostać zmieniony przez Organizatora z przyczyn takich jak konieczność zapewnienia bezpiecznego i zgodnego z przepisami prawa funkcjonowania Programu, a w szczególności zapobiegania nadużyciom.
  4. O wszelkich zmianach Regulaminu Uczestnik zostanie poinformowany na adres poczty elektronicznej wskazany przez niego przy zakładaniu Konta oraz poprzez informacje na stronie … zawierającą zestawienie zmian i termin ich wejścia w życie. Termin wejścia w Zycie zmian nie będzie krótszy niż 14 dni od dnia ich ogłoszenia. W razie, gdy Uczestnik nie akceptuje nowej treści Regulaminu obowiązany jest zawiadomić o tym fakcie Organizatora w ciągu 14 dni od daty poinformowania o zmianie Regulaminu. Zawiadomienie Organizatora o braku akceptacji nowej treści Regulaminu skutkuje zakończeniem uczestnictwa w Programie.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

  1. wniosek dotyczy Pointbacku, który polega na zbieraniu przez uczestników programu punktów, które wymieniane będą na nagrody. Jeżeli chodzi o finansowanie nagród rzeczowych, a także ciężar finansowy związany z przyznawanymi uczestnikom programu nagrodami rzeczowymi, to Wnioskodawca będzie działał w systemie mieszanym. Oznacza to, że w części na zlecenie Zleceniodawców i to oni będą ponosili ciężar finansowy nagród, a w części to Wnioskodawca będzie ponosił ciężar finansowy związany z przyznanymi nagrodami rzeczowymi. Program będzie prowadzony powszechnie, dla wielu podmiotów i w pojedynczych przypadkach będą istniały podmioty, u których będzie uzyskiwana usługa, czy nagroda, a na które Wnioskodawca nie będzie mógł przerzucić całego ciężaru finansowego. Z punktu widzenia Wnioskodawcy niektóre firmy warto mieć w ofercie, żeby program był interesujący dla klienta. W związku z tym, Wnioskodawca będzie podmiotem koordynującym i organizatorem – czymś więcej niż tylko technicznym. Pomimo ponoszenia kosztów nagród w części przez Zleceniodawcę, to Wnioskodawca będzie np. dobierał nagrody i w części je finansował tak, aby zachęcić osoby do przystąpienia do programu lojalnościowego. W zakresie, w którym Zleceniodawcy będą finansowali nagrody, z chwilą przystąpienia do programu przez nich będą musieli wyrazić zgodę na poniesienie ciężaru finansowego części nagród rzeczowych;
  2. w zakresie programu objętego niniejszym wnioskiem, Wnioskodawca planuje przyznawać w zamian za punkty:
    1. bony o określonej wartości (np. 100 zł na zakup towarów w sklepie N. lub bon, który uprawnia do zniżki 100 zł w sklepie N.)
    2. usługi wskazane przez organizatora (np. jazda samochodem terenowym z kierowcą rajdowym)
    3. lub rzeczy np. torebkę damską.


Wydanie bonu, przekazanie rzeczy lub organizacja usługi dokonana będzie przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zdarzeniem zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie w przyszłości w ramach opisanego programu lojalnościowego nagród rzeczowych uczestnikom programu – osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej – w kwocie do 760 zł od jednej transakcji, zrodzi jakiekolwiek obowiązki po stronie Wnioskodawcy wynikające z ustawy z dnia 26 lipca 1997 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie nagród osobom fizycznym nie prowadzącym działalności będzie korzystało ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to znaczy będzie stanowić dla nich przychody z innych źródeł, ale w konsekwencji korzystania ze zwolnienia nie zrodzi po stronie Wnioskodawcy obowiązku sporządzenia na koniec roku informacji rocznej PIT-8C.

Zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przychodami są m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W omawianej sytuacji mamy do czynienia z otrzymaniem przez osoby fizyczne nagród, co stanowić będzie dla nich przychód podatkowy. Zdaniem Wnioskodawcy tego typu przekazanie stanowić będzie przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), określony szczegółowo w art. 20 ww. ustawy, zgodnie z którym za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się m.in. nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nabywca towaru zawiera jednym zamówieniem umowę wielostronną. Niewątpliwie umowa kupna sprzedaży może być umową, w której zarówno po stronie sprzedającego, jak i nabywającego występuje kilka stron. Powyższe wynika zarówno z zasady swobody umów, jak i charakteru samej czynności – prawo cywilne przewiduje współwłasność, a zatem umowa kupna sprzedaży może być umową dwustronną. Dokonując nabycia klient kupuje faktycznie towar prawo majątkowe – punkty, które na określonych regulaminem zasadach może wymienić na nagrody.

W sytuacji przekazania nagród mamy więc do czynienia, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy, ze sprzedażą premiowaną podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o ile jednorazowa wartość nagrody przekracza kwotę 760 zł.

Przy dokonywaniu interpretacji określonego powyżej zwolnienia przedmiotowego należy uwzględnić dyrektywy wykładni prawa. Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia.

Pojęcie „sprzedaży premiowej” nie występuje w żadnym akcie normatywnym.

Z definicji słownikowej języka polskiego PWN wynika, że sprzedaż to „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę”. Ponadto umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r, poz. 121 ze zm.). I tak, zgodnie z treścią art. 535 Kodeksu cywilnego – przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.


Sprzedaż jest zatem umową wielostronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia może być zobowiązanie się sprzedawców do przeniesienia własności kilku rzeczy lub praw na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcom umówionej ceny, przy czym świadczenie może być spełnione do rąk jednego z nich. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii. Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego – świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie jednej ze stron do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku określonego zakupu, przez osobę trzecią (Wnioskodawcę).

W związku z powyższym należy stwierdzić, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedającymi a kupującymi, połączoną jednak z przyznaniem przez przynajmniej jednego sprzedającego premii kupującemu. Przy czym premia nie musi polegać na czynnościach wykonywanych przez sprzedającego – nagrodą mogą być rzeczy, którymi sprzedający nie dysponuje. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedających powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu za pośrednictwem Wnioskodawcy, w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez Wnioskodawcę. Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Należy zauważyć, że w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, dojdzie do sprzedaży premiowej, bowiem po pierwsze mamy do czynienia z umową sprzedaży, a ponadto każdy konkretny zakup dokonany w ramach tej umowy będzie premiowany nagrodą przyznaną na podstawie zawartego w regulaminie programu przyznania nagrody.

Sprzedaż premiowa polega zatem na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów i taką sprzedaż przewiduje program.

Sprzedaż premiową cechuje:

  • powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę otrzymująca premię promocyjnego towaru lub usługi, lub też zakupu za określoną kwotę, bądź zebrania określonej ilości punktów,
  • gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.

Wszystkie ww. warunki sprzedaży premiowej spełnione są w programie prowadzonym przez Wnioskodawcę na zlecenie zleceniodawców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) – opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Z przepisu art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W pkt 9 tego artykułu wymienione zostały inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy – za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w cytowanym przepisie sformułowania „w szczególności” oznacza, że wyliczenie zawarte w przepisie jest jedynie wyliczeniem przykładowym. Tym samym przychodami z innych źródeł mogą być inne przychody niż wymienione w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (PIT-8C).

Jednakże stosownie do przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast, w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cytowanej ustawy – jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy – płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a ww. ustawy – w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy – wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem aby:

  • otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
  • jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 760 zł,
  • nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Pomimo, że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie, wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.

W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.). I tak, treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast, zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego – świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu.

Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

W związku z powyższym, mając na uwadze powyższe ustalenia i przywołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru lub usługi, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów/usług). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Tym samym wartość nagród uzyskanych w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług, w przypadku, gdy ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 760 zł, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wówczas na płatniku nie ciąży obowiązek pobrania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz sporządzania deklaracji PIT-8AR, zgodnie z art. 42 ust. la tej ustawy.

Oznacza to, że jeżeli jednorazowa wartość nagród otrzymywanych przez uczestników programu organizowanego i finansowanego przez Wnioskodawcę (tj. bonów, usług lub rzeczy) nie będzie przekraczała kwoty 760 zł, to na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – Wnioskodawca nie będzie zobowiązany odprowadzić podatku na konto właściwego urzędu skarbowego i sporządzić deklaracji PIT-8AR, ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Wskazać bowiem należy, że w przypadku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, gdy ich jednorazowa wartość przekracza 760 zł a więc nie korzysta z ww. zwolnienia, na płatniku ciążą obowiązki o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czyli m.in. obowiązek sporządzania deklaracji PIT-8AR a nie PIT-8C jak wskazuje Wnioskodawca we własnym stanowisku.

W przypadku gdy Wnioskodawca będzie jedynie obsługiwał program finansowany przez inny podmiot Wnioskodawca nie będzie w ogóle płatnikiem, co nie zmienia faktu, że nagrody do kwoty 760 zł będą korzystały ze zwolnienia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy sprowadzające się do twierdzenia, że brak jest po jego stronie obowiązku sporządzenia na koniec roku informacji rocznej PIT-8C w związku z przekazywaniem w ramach programu lojalnościowego nagród jest słuszne bowiem jak już wskazano to deklaracja PIT-8AR dotyczy nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług (jeżeli ich wartość nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Jednakże na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych gdyż w omawianej sprawie znajduje zastosowanie ww. zwolnienie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie – w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj