Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.801.2016.1.AW
z 3 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 października 2016 r. (data wpływu 14 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania Gadżetów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby Gadżetów (w tym wydanie– w jednym opakowaniu np. pudełku), o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2016 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania Gadżetów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby Gadżetów (w tym – w jednym opakowaniu np. pudełku), o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) zajmuje się dystrybucją różnego rodzaju karm dla psów oraz kotów (dalej „Produkty”) produkowanych przez spółki z Grupy. Spółka jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług ( dalej „VAT”).

Celem Spółki jest ciągłe dążenie do intensyfikacji obrotu i zwiększanie przychodów i zysków ze sprzedaży oferowanych przez nią Produktów jak również stałe umacnianie pozycji Spółki i marek Grupy na rynku. Stąd Spółka podejmuje szereg działań (akcji promocyjnych) zachęcających obecnych i potencjalnych klientów do nabywania Produktów jak również zmierzających do nawiązania długoterminowej współpracy z nimi (dalej: „Promocja” lub „Promocje”).

W związku z przyjętą strategią mającą realizować ww. cele, Spółka rozważa przeprowadzanie akcji marketingowych, w ramach których po spełnieniu określonych warunków, kontrahenci będą mieli możliwość nabycia Produktów bądź dodatkowych towarów (dalej „Towar promocyjny” lub „Towary promocyjne”) po promocyjnych cenach i/ lub otrzymają nieodpłatnie dodatkowe towary o niskiej wartości, oznaczone w większości przypadków logo Spółki (dalej „Gadżety”).

W ramach organizowanych działań Spółka zamierza przeprowadzać następujące akcje promocyjne:

1. Sprzedaż tzw. BOMów.

Akcje promocyjne, w ramach których, w przypadku dokonania przez klientów jednorazowo zakupu określonych Produktów w określonej ilości, tj. zestawów Produktów (tzw. BOM), zgodnie z listą przedstawioną w specyfikacji oferty, Spółka:

  • udzieli klientowi rabatu kwotowego w odniesieniu do części Produktów wchodzących w skład tego zestawu (np. cena tych Produktów będzie wynosiła 1 zł plus VAT);
  • udzieli klientowi rabatu procentowego np. 30-50% na dodatkowy Produkt wchodzący w skład BOMu lub Towar promocyjny;
  • udzieli klientowi rabatu kwotowego na określony Towar promocyjny (np. stojak do ekspozycji Produktów Spółki, wiadra) niewchodzący w skład zestawu, tj. klient będzie miał możliwość zakupu takiego Towaru promocyjnego za promocyjną cenę (np. 1 zł plus VAT);
  • udzieli rabatu procentowego liczonego od całej wartości zakupionego BOMu;
  • udzieli tzw. rabatu naturalnego na Produkty tego samego rodzaju wchodzące w skład BOMu (tj. doda do zakupionych Produktów określoną ilość tego samego Produktu);
  • przekaże klientowi nieodpłatnie dodatkowe Gadżety (Spółka przewiduje, że przy zakupie jednego zestawu klient może otrzymać kilka Gadżetów, w tym kilka sztuk jednego rodzaju Gadżetu).

Zakup przez klienta wszystkich Produktów wymienionych w specyfikacji oferty w ilościach w niej wskazanych, a więc całego BOMu będzie warunkiem koniecznym skorzystania z możliwości nabycia Towarów promocyjnych i/lub Produktów po obniżonych (promocyjnych) cenach czy też otrzymania dodatkowych Gadżetów.

Spółka zaznacza, że część wyżej opisanych warunków Promocji może występować w obrębie jednej akcji marketingowej, jednak Spółka przewiduje możliwość łączenia powyższych warunków w różny sposób w ramach różnych akcji odnoszących się do zakupu zestawów (np. w ramach jednej Promocji cena zakupu części towarów będzie obejmowała rabat kwotowy lub procentowy, a w innej Spółka może zastosować tzw. rabat naturalny).

Z marketingowego i logistycznego punktu widzenia BOMy będą stanowiły jedną całość (Produkty i Gadżety objęte zestawem będą pakowane razem).

2. Sprzedaż premiowa.

W ramach akcji promocyjnych przeprowadzanych przez Spółkę, będzie ona również organizować różnego rodzaju sprzedaż premiową (odrębnie do wskazanej powyżej sprzedaży BOMów), w tym oferty kierowane do lekarzy weterynarii czy hodowców, w ramach których przy zakupie ustalonej ilości Produktów (lub Produktów o określonej wartości), klient będzie mógł zakupić dodatkowo inny, określony w Promocji Produkt lub Towar promocyjny (np. transporter dla kota, wózek na zakupy, apteczka dla opiekunów psów, pakiet startowy itp.) po obniżonej (promocyjnej) cenie uwzględniającej określony rabat kwotowy lub procentowy (np. za l zł plus VAT).

3. Rabat naturalny.

Spółka planuje też kierowanie do klientów Promocji typu „kup 3 w cenie 2”, obejmujących Produkty tego samego rodzaju, a więc polegające na sprzedaży np. trzech takich samych opakowań określonej karmy w cenie dwóch opakowań. Produkty objęte tego typu promocją będą pakowane razem w zestaw. Promocja ta może występować osobno lub jako element bardziej złożonej akcji promocyjnej dotyczącej BOMów.

W przypadku tej promocji na fakturach wystawianych przez Spółkę wykazywane będą wszystkie przekazane faktycznie sztuki danego Produktu po obniżonych odpowiednio cenach jednostkowych.

4. Nieodpłatne wydania Gadżetów.

Spółka będzie również nieodpłatnie przekazywać na rzecz swoich kontrahentów Gadżety. Gadżetami będą co do zasady towary o niskiej wartości, oznaczone logo Spółki bądź Produktów sprzedawanych przez Spółkę (np. pokrywki czy pudełka na puszki).

Produkty nieobjęte rabatami, których zakup stanowi jednak warunek skorzystania z promocyjnej ceny innego Produktu/Towaru promocyjnego sprzedawane będą po cenach wynikających z obowiązującego w danej chwili cennika.

Każda akcja promocyjna będzie zawierała wyszczególnienie warunków, które należy spełnić, aby otrzymać odpowiedni rabat na Towar promocyjny lub Produkt. Klient będzie zgłaszał chęć skorzystania z określonej Promocji najpóźniej w momencie dokonania zakupu Produktów.

Akcje promocyjne będą organizowane na terytorium kraju, tj. w ich ramach Spółka dokonywać będzie krajowej dostawy towarów i będą kierowane, co do zasady, do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (ewentualnie działy specjalne produkcji rolnej), a nie ostatecznych konsumentów.

Nadrzędnym celem wszystkich planowanych przez Spółkę Promocji, w ramach których będzie ona udzielać różnego rodzaju rabaty lub wydawać nieodpłatnie Gadżety, będzie zwiększenie liczby klientów, nawiązywanie i budowanie z nimi jak najlepszej długookresowej relacji biznesowej, a przez to zintensyfikowanie sprzedaży Produktów w ujęciu ilościowym i wartościowym. Spółka dokonywać będzie również okresowych analiz wpływu poszczególnych rodzajów Promocji na osiąganie ww. celu, tj. opłacalność ekonomiczną danej akcji, efektywne zwiększenie sprzedaży itd.

Dodatkowo Spółka informuje, że promocyjna cena 1 zł plus VAT wskazana w opisie zdarzenia przyszłego jest ceną przykładową i każdorazowo jej wysokość będzie określana mając na uwadze względy ekonomiczne związane z Promocją i całością działalności Spółki.

Produkty oraz Towary promocyjne będące przedmiotem sprzedaży w ramach Promocji będą nabywane przez Spółkę odpowiednio od innej Spółki z Grupy oraz podmiotów trzecich. Spółka będzie dokonywała zakupów Produktów oraz Towarów promocyjnych zarówno w ramach dostawy krajowej jak również wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Należy zaznaczyć, iż cena nabycia tych Produktów bądź Towarów promocyjnych zapłacona przez Spółkę może być wyższa niż cena, po której Wnioskodawca będzie ostatecznie sprzedawać Towar promocyjny lub Produkt kontrahentom.

Pomiędzy Wnioskodawcą a uczestnikami Promocji (klientami korzystającymi z oferty promocyjnej) nie będą występowały powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy lub inne, o których mowa w art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm., dalej „ustawa o VAT”).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym nieodpłatne przekazanie Gadżetów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby Gadżetów (w tym – w jednym opakowaniu np. pudełku), o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto?

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie Gadżetów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby Gadżetów (w tym – w jednym opakowaniu np. pudełku), o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

–jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jednocześnie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nie stosuje się – zgodnie z ust. 3 tego artykułu – do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w punkcie 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Biorąc pod uwagę powyższe, nieodpłatne przekazanie towarów (w stosunku do których podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych) nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, o ile łącznie zostaną spełnione dwa warunki:

  • przekazywane towary spełniają definicję prezentów małej wartości, tj. w przypadku braku ewidencji przekazań, ich jednostkowa cena nabycia / koszt wytworzenia (określone na moment przekazania) nie przekracza 10 zł netto,
  • przekazanie towarów następuje na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zdaniem Spółki, w opisanych okolicznościach zdarzenia przyszłego oba powyższe warunki zostaną spełnione.

Prezenty o małej wartości.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Gadżety przekazywane będą osobno lub w ramach zestawów Produktów, tzw. BOMów, za które należne będzie Spółce określone w łącznej kwocie wynagrodzenie.

Pomimo iż z marketingowego i logistycznego punktu widzenia opisane zestawy (BOMy) będą stanowiły jedną całość, zdaniem Spółki, na potrzeby opodatkowania VAT każdy z elementów takiego zestawu powinien być traktowany osobno. W ocenie Spółki bowiem, pomiędzy poszczególnymi elementami zestawów nie będzie zachodził na tyle ścisły związek, aby można było uznać, że jedne z nich stanowią np. elementy składowe innych czy też z perspektywy ich użyteczności i zaspokojenia potrzeb konsumenta stanowią one razem jedno kompleksowe świadczenie. Tym samym nieuzasadnione byłoby potraktowanie na potrzeby VAT całego zestawu jako jeden towar (a w konsekwencji również opodatkowanie go wg obniżonej stawki VAT właściwej dla podstawowych elementów zestawu, tj. Produktów Spółki).

Powyższe znajduje potwierdzenie w licznych wyrokach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „TSUE”) czy polskich sądów administracyjnych.

Przykładowo w wyroku z dnia 16 kwietnia 2015 r. w sprawie C-42/14 Minister Finansów przeciwko Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w Warszawie, TSUE, powołując również swoje wcześniejsze orzeczenia, wskazał, że dla celów podatku VAT każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne. TSUE podkreślił, iż w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jedną transakcję, jeżeli nie są one od siebie niezależne. Jedna transakcja występuje w szczególności wtedy, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez podatnika, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie ekonomiczne, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny. Jest tak również w sytuacji, gdy jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, natomiast inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego.

NSA z kolei, np. w wyroku z dnia 22 sierpnia 2008 r., sygn. akt I FSK 994/07 stwierdził, że w przypadku sprzedaży zestawu produktów, pomiędzy którymi brakuje związku umożliwiającego uznanie produktu dołączonego za część składową albo przynależność produktu głównego, dochodzi na potrzeby opodatkowania VAT do dostawy oddzielnych towarów.

W odniesieniu do przekazywanych w ramach BOMów Gadżetów, oznacza to, zdaniem Spółki, konieczność analizy czy każdy z nich osobno spełnia powołaną wyżej definicję prezentu małej wartości czy też jego przekazanie należy opodatkować zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W ocenie Spółki nie można bowiem uznać, że łączne wynagrodzenie za BOM obejmuje też wynagrodzenie za Gadżety, skoro intencją Spółki, odzwierciedloną w regulaminach Promocji i innych dokumentach będzie przekazanie ich nieodpłatnie, a cena innych elementów BOMu nie zostanie w żaden sposób podwyższona w stosunku do cen z obowiązującego w danej chwili cennika.

Jedynie w przypadku, gdy cena nabycia / koszt wytworzenia (określone na moment przekazania) pojedynczego Gadżetu nie będzie przekraczała 10 zł netto, jego wydanie nie będzie podlegało, zdaniem Spółki, opodatkowaniu VAT. W przypadku gdy cena nabycia / koszt wytworzenia (określone na moment przekazania) pojedynczego Gadżetu będzie przekraczała 10 zł netto, Spółka będzie obowiązana opodatkować dodatkowo takie przekazanie podatkiem VAT wg właściwej dla danego Gadżetu stawki VAT.

Zadaniem Spółki na powyższą konkluzję nie ma wpływu fakt, że Spółka przekazywać będzie klientom w ramach jednego BOMu lub osobno w ramach innej Promocji kilka różnych lub jednakowych Gadżetów (w tym – w opakowaniu). Przepis art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT nie zawiera ograniczeń ilościowych, ani w żaden sposób nie odnosi się do łącznej wartości towarów przekazanych w ramach pojedynczego wydania danej osobie, nie zawiera także limitu łącznej ceny nabycia (łącznych kosztów wytworzenia) towarów przekazywanych jednorazowo jednej osobie. Wysokość łącznej ceny nabycia Gadżetów przekazanych jednorazowo jest bez znaczenia, gdyż analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, iż cenę nabycia (koszt wytworzenia) należy ustalić w odniesieniu do pojedynczej sztuki przekazywanego towaru (tutaj Gadżetu). Zatem warunkiem koniecznym i wystarczającym do zaliczenia danych wydań do prezentów o małej wartości jest jednostkowa cena nabycia (lub jednostkowy koszt wytworzenia) przekazywanych towarów, określona w momencie przekazania towaru, nieprzekraczająca kwoty 10 zł netto.

Wnioskodawca znajduje potwierdzenie swojego stanowiska w jednolitej linii interpretacyjnej organów podatkowych, w tym przykładowo:

  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 kwietnia 2016 r., sygn. IBPP1/4512-999/15/AW w której organ stwierdził: „ należy stwierdzić, iż bez względu na ilość przekazywanych przez Wnioskodawcę jednemu podmiotowi (pracownikowi kontrahenta) towarów, których cena nabycia nie przekracza 10 zł - ich nieodpłatne wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT”;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 marca 2014 r., sygn. ITPP1/443-1375/13/DM, w której potwierdzone zostało stanowisko podatnika, zgodnie z którym: „nieodpłatne przekazanie Towarów, których jednostkowa wartość (koszt wytworzenia/cena nabycia) nie przekracza 10 PLN netto, nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, nawet jeśli Towary będą przekazywane w opakowaniach zbiorczych, których łączna wartość przekracza 10 PLN netto”;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 sierpnia 2013 r., sygn. IPTPP2/443-454/13-4/JN, w której organ stwierdził: „nieodpłatne przekazywanie przez Wnioskodawcę towarów (prezentów), których jednostkowy koszt wytworzenia lub jednostkowa cena nabycia (bez podatku), określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł, niezależnie od ilości prezentów przekazywanych jednorazowo jednemu kontrahentowi i ich łącznej wartości, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy”;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lutego 2012 r., sygn. IPPP1/443-1623/11-2/JL, w której potwierdzone zostało stanowisko podatnika, zgodnie z którym: „dla uznania danego przedmiotu nieodpłatnego przekazania za prezent o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest, czy cena nabycia lub koszt wytworzenia (liczony bez podatku,) jednej sztuki przekazywanego towaru nie przekracza 10 zł. Nie ma zatem znaczenia łączna wartość wszystkich towarów przekazywanych jednorazowo jednej osobie”;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2012 r., sygn. ILPP2/443-1476/11-2/AK, w której organ stwierdził: „W konsekwencji, w myśl powołanego wyżej przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, nieodpłatne przekazywanie produktów Spółki w formie prezentów nie stanowi dostawy towarów podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Bez znaczenia dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy jest fakt, iż cena (lub koszt wytworzenia) za opakowanie zbiorcze produktu Spółki przekracza kwotę 10 zł, bowiem kluczowym jest jednostkowa cena (koszt wytworzenia) przedmiotowego prezentu”,

jak również:

  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 maja 2014 r., sygn. ILPP1/443-129/14-4/AI;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 5 grudnia 2013 r., sygn. IPPP3/443-841/13-2/KB;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2012 r., sygn. IPPP1/443-494/12-2/AP;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2012 r., sygn. IPPP2/443-601/12-2/AC;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 18 czerwca 2012 r., sygn. IPTPP4/443-213/12-2/OS;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lutego 2012 r., sygn. IPPP1/443-1706/11-2/ISZ.

Przekazanie na cele działalności gospodarczej.

Jak zostało przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka podejmuje szereg przedsięwzięć mających na celu zwiększanie przychodów i zysków ze sprzedaży oferowanych przez nią Produktów, jak również stałe umacnianie pozycji Spółki i marek Grupy na rynku. Przedsięwzięcia te polegają na tworzeniu różnych rodzajów zachęt zaprojektowanych do stymulowania szybszego lub większego zakupu określonych Produktów.

W ramach tych działań Spółka zamierza m.in. dokonywać wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego nieodpłatnych przekazań Gadżetów. Tym samym, niewątpliwie rozważane przez Spółkę przekazania należy uznać za przekazania dokonywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki (realizowane nieodpłatne wydania Gadżetów będą elementem kampanii marketingowych mających na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży Produktów Spółki oferowanych odpłatnie).

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nieodpłatne przekazanie Gadżetów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku) nie przekracza 10 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby Gadżetów (w tym – w jednym opakowaniu np. pudełku), o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W oparciu o art. 7 ust. 2 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

–jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W myśl art. 7 ust. 3 cyt. ustawy przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Według art. 7 ust. 4 powołanej ustawy przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Stosownie do art. 7 ust. 7 ustawy o VAT przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

  1. ma na celu promocję tego towaru oraz
  2. nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Jak wynika z powyższych uregulowań opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątkiem jest przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki.

Nie jest więc opodatkowane podatkiem od towarów i usług przekazanie odbiorcom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towaru, nie przekracza 10,00 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100,00 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Spełnienie zatem którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych przekazań. Natomiast jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100,00 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Podkreślić w tym miejscu należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika że Spółka zajmuje się dystrybucją różnego rodzaju Produktów (karm dla psów oraz kotów) produkowanych przez spółki z Grupy. Spółka jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Celem Spółki jest ciągłe dążenie do intensyfikacji obrotu i zwiększanie przychodów i zysków ze sprzedaży oferowanych przez nią Produktów jak również stałe umacnianie pozycji Spółki i marek Grupy na rynku. Stąd Spółka podejmuje szereg działań (akcji promocyjnych) zachęcających obecnych i potencjalnych klientów do nabywania Produktów jak również zmierzających do nawiązania długoterminowej współpracy z nimi. W związku z przyjętą strategią mającą realizować ww. cele, Spółka rozważa przeprowadzanie akcji marketingowych, w ramach których po spełnieniu określonych warunków, kontrahenci będą mieli możliwość nabycia Produktów bądź dodatkowych towarów po promocyjnych cenach i/lub otrzymają nieodpłatnie dodatkowe towary o niskiej wartości, oznaczone w większości przypadków logo Spółki (dalej „Gadżety”).

W ramach organizowanych działań Spółka zamierza przeprowadzać następujące akcje promocyjne:

1. Sprzedaż tzw. BOMów.

Akcje promocyjne, w ramach których, w przypadku dokonania przez klientów jednorazowo zakupu określonych Produktów w określonej ilości, tj. zestawów Produktów (tzw. BOM), zgodnie z listą przedstawioną w specyfikacji oferty, Spółka:

  • przekaże klientowi nieodpłatnie dodatkowe Gadżety (Spółka przewiduje, że przy zakupie jednego zestawu klient może otrzymać kilka Gadżetów, w tym kilka sztuk jednego rodzaju Gadżetu).

Zakup przez klienta wszystkich Produktów wymienionych w specyfikacji oferty w ilościach w niej wskazanych, a więc całego BOMu będzie warunkiem koniecznym skorzystania z możliwości nabycia Towarów promocyjnych i/lub Produktów po obniżonych (promocyjnych) cenach czy też otrzymania dodatkowych Gadżetów.

Z marketingowego i logistycznego punktu widzenia BOMy będą stanowiły jedną całość (Produkty i Gadżety objęte zestawem będą pakowane razem).

4. Nieodpłatne wydania Gadżetów.

Gadżetami będą co do zasady towary o niskiej wartości, oznaczone logo Spółki bądź Produktów sprzedawanych przez Spółkę (np. pokrywki czy pudełka na puszki).

Produkty nieobjęte rabatami, których zakup stanowi jednak warunek skorzystania z promocyjnej ceny innego Produktu/Towaru promocyjnego sprzedawane będą po cenach wynikających z obowiązującego w danej chwili cennika.

Każda akcja promocyjna będzie zawierała wyszczególnienie warunków, które należy spełnić, aby otrzymać odpowiedni rabat na Towar promocyjny lub Produkt. Klient będzie zgłaszał chęć skorzystania z określonej Promocji najpóźniej w momencie dokonania zakupu Produktów.

Akcje promocyjne będą organizowane na terytorium kraju, tj. w ich ramach Spółka dokonywać będzie krajowej dostawy towarów i będą kierowane, co do zasady, do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (ewentualnie działy specjalne produkcji rolnej), a nie ostatecznych konsumentów.

Nadrzędnym celem wszystkich planowanych przez Spółkę Promocji, w ramach których będzie ona udzielać różnego rodzaju rabaty lub wydawać nieodpłatnie Gadżety, będzie zwiększenie liczby klientów, nawiązywanie i budowanie z nimi jak najlepszej długookresowej relacji biznesowej, a przez to zintensyfikowanie sprzedaży Produktów w ujęciu ilościowym i wartościowym. Spółka dokonywać będzie również okresowych analiz wpływu poszczególnych rodzajów Promocji na osiąganie ww. celu, tj. opłacalność ekonomiczną danej akcji, efektywne zwiększenie sprzedaży itd.

Produkty oraz Towary promocyjne będące przedmiotem sprzedaży w ramach Promocji będą nabywane przez Spółkę odpowiednio od innej Spółki z Grupy oraz podmiotów trzecich. Spółka będzie dokonywała zakupów Produktów oraz Towarów promocyjnych zarówno w ramach dostawy krajowej jak również wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Pomiędzy Wnioskodawcą a uczestnikami Promocji (klientami korzystającymi z oferty promocyjnej) nie będą występowały powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy lub inne, o których mowa w art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm., dalej „ustawa o VAT”).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy nieodpłatne przekazanie Gadżetów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby Gadżetów (w tym – w jednym opakowaniu np. pudełku), o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto, a jako przepisy mające być przedmiotem interpretacji Wnioskodawca wskazał art. 7 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT.

Odnosząc się do powyższego, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą nieodpłatnego przekazania Gadżetów zarówno w przypadku ich przekazania w związku z sprzedażą tzw. BOMów, jak i odrębnie w ramach nieodpłatnego wydania, zatem niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do sytuacji gdzie Gadżety są przekazywane nieodpłatnie i cena innych elementów BOMu nie zostanie w żaden sposób podwyższona w stosunku do ich cen z obowiązującego w danej chwili cennika, tj. nie będzie obejmowała wartości Gadżetu.

Z uwagi na powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy wskazać, że nieodpłatne przekazanie towarów będących przedmiotem wniosku nabytych przez Spółkę, których jednostkowa cena nabycia netto nie przekracza 10 zł, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów wynika z tego, że stanowią one prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, a ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki. Wnioskodawca wskazał bowiem że, nadrzędnym celem wszystkich planowanych przez Spółkę Promocji, w ramach których będzie ona wydawać nieodpłatnie Gadżety, będzie zwiększenie liczby klientów, nawiązywanie i budowanie z nimi jak najlepszej długookresowej relacji biznesowej, a przez to zintensyfikowanie sprzedaży Produktów w ujęciu ilościowym i wartościowym.

Na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazania nie ma wpływu ilość przekazanych towarów jednemu podmiotowi. Istotne znaczenie ma, że jednostkowy koszt wytworzenia (ewentualnie cena nabycia) pojedynczego towaru nie przekracza 10 zł netto.

Tym samym, nieodpłatne przekazanie opisanych Towarów nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przekazanie większej ilości towarów, np. w pudełku stanowiącym swoiste opakowanie zbiorcze, nie ma znaczenia dla kwalifikacji towarów, które się w nim znajdują jako prezentów o małej wartości. Przekazanie towarów w opakowaniu nie stanowi o tym, że opakowanie zbiorcze towarów jest samodzielnym towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Opakowanie zbiorcze jest jedynie opakowaniem ochronnym lub ozdobnym przeznaczonym do przewozu, przechowywania lub estetycznego spakowania zawartości, które nie będzie przedmiotem samodzielnego obrotu pomiędzy Wnioskodawcą a wybranymi kontrahentami. Opakowanie zbiorcze z towarami wewnątrz nie jest zbiorem rzeczy, gdyż pomiędzy pojedynczymi sztukami towaru, zapakowanymi w opakowanie zbiorcze nie ma żadnego istotnego i wyraźnego powiązania funkcjonalnego – nie ma znaczenia konkretna ilość pojedynczych sztuk towarów, ich rodzaj uporządkowania etc. Przekazywane w opakowaniu zbiorczym towary nie będą stanowić też rzeczy złożonej, gdyż poszczególne, pojedyncze sztuki towaru nie są częściami składowymi większej całości.

W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarem są pojedyncze sztuki towaru, dlatego zgodnie z przedstawioną argumentacją i przepisami ustawy, w odniesieniu do każdej pojedynczej sztuki towaru należy ocenić, czy jego wydanie spełnia wymogi zaklasyfikowania jako prezentu o małej wartości.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić, że bez względu na ilość przekazywanych przez Wnioskodawcę jednemu podmiotowi (kontrahentowi) towarów, których cena nabycia nie przekracza 10 zł – ich nieodpłatne wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT.

Jak bowiem wynika z ww. przepisów tej ustawy, nie jest opodatkowane przekazanie kontrahentom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekracza 10 zł, a przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne przekazanie Gadżetów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby Gadżetów (w tym – w jednym opakowaniu np. pudełku), o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto – należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Jednocześnie Organ informuje, że interpretacja dotyczy wyłącznie wątpliwości Wnioskodawcy wyrażonych w zadanym we wniosku pytaniu w zakresie ustalenia czy nieodpłatne przekazanie Gadżetów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT także w przypadku jednorazowego przekazania kontrahentowi większej liczby Gadżetów (w tym – w jednym opakowaniu np. pudełku), o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie były zatem przedmiotem niniejszej interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj