Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-1192/15-2/MM
z 14 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 2 października 2015 r.(data wpływu 12 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 12 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowo-akcyjnej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która posiada miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Wnioskodawca jest obecnie wspólnikiem w spółce jawnej (dalej: „Spółka Jawna”). Spółka Jawna dokonała objęcia akcji w spółce komandytowo-akcyjnej, która nie ma obecnie statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „SKA”). Akcje te zostały objęte za wkład niepieniężny w postaci wspólnotowego znaku towarowego (prawa ochronnego do znaku).

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie wskazać, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest potwierdzenie nieobjęcia SKA opodatkowaniem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, ze zm.). Elementem stanu faktycznego jest fakt, że zgodnie z art. 4 ust. 1 i 2 Ustawy Zmieniającej, do zakończenia roku obrotowego SKA, a więc również w momencie wystąpienia zdarzenia przyszłego, SKA nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i zastosowanie będą miały odpowiednie przepisy ustawy o PIT w brzmieniu sprzed ich zmiany przez Ustawę Zmieniającą.

Tym samym z dniem 1 stycznia 2014 r. SKA nie stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a więc w chwili objęcia akcji SKA przez Spółkę Jawną, nie obejmowała ona akcji w spółce będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego przez Spółkę Jawną w postaci znaku towarowego (prawa ochronnego do tego znaku), powstał u Wnioskodawcy przychód podatkowy?


Zdaniem Wnioskodawcy, po jego stronie nie powstał przychód w związku z wniesieniem przez Spółkę Jawną wkładu niepieniężnego w postaci znaku towarowego do SKA.


Uzasadnienie


Z chwilą objęcia akcji SKA w zamian za wniesiony do SKA wkład niepieniężny, Spółka Jawna nie stała się akcjonariuszem w spółce będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


W stosunku do SKA, zastosowanie mają odpowiednie przepisy obowiązujące przed 1 stycznia 2014 r. (zgodnie z regulacjami Ustawy Zmieniającej). Powyższe oznacza, że wniesienie wkładu do SKA powinno być rozpatrywane analogicznie jak aport do spółki osobowej (spółki niebędącej osobą prawną, o której mowa w art. 5a pkt 26 Ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.). Tym samym aport do SKA jest neutralny podatkowo dla Wnioskodawcy jako wspólnika Spółki Jawnej.

Brak opodatkowania powyżej opisanej sytuacji wynika z treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 50b Ustawy o PIT, który przewiduje zwolnienie podatkowe w tym zakresie. Stosownie do ww. przepisu, do przychodów nie zalicza się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną, bądź wystąpienia z takiej spółki. Z powyższego przepisu wynika, że w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki niebędącej osobą prawną (w tym spółki komandytowo-akcyjnej niebędącej podatnikiem podatku dochodowego) u podmiotu wnoszącego wkład (a w konsekwencji również u Wnioskodawcy będącego wspólnikiem Spółki Jawnej) nie powstaje przychód podatkowy w rozumieniu przepisów Ustawy o PIT.

Ponadto Wnioskodawca zauważa, że przepis ten (tj. art. 21 ust. 1 pkt 5Ob Ustawy o PIT) ma zastosowanie niezależnie od formy wkładu niepieniężnego, bowiem nie zawiera on żadnego zastrzeżenia w tym zakresie. Wnioskodawca pragnie również wskazać, że nie będzie miał zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 9 i 9a Ustawy PIT.

Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych, w tym m. in.:

  • interpretacji indywidualnej z dnia 12 sierpnia 2014 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, nr IPTPB1/415-315/14-3/KSU,
  • interpretacji indywidualnej z dnia 1 lipca 2015 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, nr ILPB1/4511 -1-559/15-2/AP.


Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wniesienie wkładu niepieniężnego przez Spółkę Jawną w postaci wspólnotowego znaku towarowego (prawa ochronnego do znaku) do SKA (podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego) podlega zwolnieniu z opodatkowania i u Wnioskodawcy nie powstał przychód podatkowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj