Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/4512-65/15/IK
z 23 kwietnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 stycznia 2015 r. (data wpływu 27 stycznia 2015 r.), uzupełnionym pismem z 3 kwietnia 2015 r. (data wpływu 7 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy całych automatów do gier, które stały na punktach gier (środek trwały) i były wykorzystywane wyłącznie do wykonywania usług zwolnionych,
  • ,b>nieprawidłowyw zakresie opodatkowania dostawy całych automatów do gier, częściowo złożonych automatów do gier, części nie złożonych (środki trwałe w budowie), które nie posłużyły do złożenia automatów oraz części do automatów mających służyć do naprawy automatów (materiały).

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy całych automatów do gier oraz części do nich.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 3 kwietnia 2015 r. (data wpływu 7 kwietnia 2015 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 30 marca 2015 r. znak: IBPP2/4512-65/15/IK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Spółką z o.o., której przedmiotem działalności jest prowadzenie usług rozrywkowych w zakresie organizowania gier na automatach losowych o niskich wygranych (PKD 9200Z). Podstawą prawną w oparciu, o którą prowadzi działalność w wyżej wymienionym zakresie jest ustawa o grach i zakładach wzajemnych z dnia 29 lipca (Dz.U. z 2004 r. Nr 4 poz. 7 z późniejszymi zmianami z uwzględnieniem zmian stanu prawnego w związku z wejściem w życie z dniem 01 stycznia 2010 r. ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. Nr 201 poz. 1540). Spółka jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od wielu lat. Spółka wykonuje jedynie działalność podstawową od początku swojego istnienia, czyli działalność w zakresie organizowania gier na automatach o niskich wygranych. Działalność ta podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (publikacja: Dz.U z 2011 r Nr 177 poz. 105 ze zm).

Spółka dla celów prowadzonej działalności, która do dnia 31 grudnia 2008 r. nie podlegała a od 01 stycznia 2009 r. była zwolniona od podatku od towarów i usług nabywała od podmiotów zagranicznych oraz krajowych automaty go gier o niskich wygranych oraz części do nich. Zarówno wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jak i zakupy krajowe służyły wyłącznie działalności niepodlegającej a później zwolnionej od podatku. W związku z dokonanymi wyżej wymienionymi zakupami zagranicznymi Spółka naliczała i odprowadzała podatek VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Od zakupów krajowych i zagranicznych Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego. Zakupione w kraju i zagranicą automaty do gier o niskich wygranych były homologowane i stawiane na punkty gierki od tego momentu stawały się środkami trwałymi, od których dokonywano-odpisów amortyzacyjnych. Inne automaty zakupione, które nie były ustawione na punktach gier w ewidencji spółki były ujęte jako środki trwałe w budowie od których nie dokonywano odpisów amortyzacyjnych. Zakupione w kraju i zagranicą części zamienne do automatów o niskich wygranych służyły do składania automatów oraz do ich naprawy. Te części, które służyły do składania automatów były ewidencjonowane na koncie środki trwałe w budowie jako inwestycja rozpoczęta a te, które służyły naprawie automatów postawionych na punktach gier były ewidencjonowane jako materiały. W związku z tym, że działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych jest koncesjonowana i wymaga otrzymania zezwolenia a stare zezwolenia tracą ważność a nowych się nie udziela. W majątku Spółki pozostały środki trwałe w budowie (całe automaty), częściowo złożone automaty, części do automatów i materiały (części do automatów). W związku z utratą ważności zezwoleń i nie możliwości prowadzenia działalności w najbliższym okresie, Spółka chce dokonywać sprzedaży automatów i ich części, które widnieją w jej ewidencji jako środki trwałe, środki trwałe w budowie i materiały.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

  • całe automaty do gier, które stały na punktach gier (środki trwałe) były wykorzystywane wyłącznie do wykorzystywania czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. l pkt 15 ustawy o podatku VAT czyli organizowania gier na automatach o niskich wygranych.
  • całe automaty do gier, częściowo złożone automaty do gier oraz części do automatów do gier, które nie posłużyły do złożenia automatów do gier o niskich wygranych a widniejących w kosztach rachunkowych firmy jako środki trwałe w budowie były wykorzystywane tzn. zakupione i przeznaczone do wytworzenia środków trwałych czyli automatów do gier o niskich wygranych wyłącznie do wykorzystywania czynności zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. l pkt 15 ustawy o podatku VAT tzn. organizowaniu gier na automatach o niskich wygranych.
  • części do automatów uwidocznione w księgach rachunkowych firmy jako materiały służyły do naprawy automatów do gier o niskich wygranych uwidocznionych w księgach rachunkowych jako środki trwałe oraz do składania automatów do gier o niskich wygranych uwidocznionych w księgach rachunkowych jednostki jako środki trwałe w budowie były wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku VAT (organizowaniu gier na automatach o niskich wygranych).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku sprzedaży całych automatów do gier, które stały na punktach gier (środki trwałe), jak i tych które widnieją jako środki trwałe w budowie (całe automaty, częściowo złożone automaty, części nie złożone) i sprzedaży części do automatów uwidocznionych w księgach jako materiały, Spółka będzie miała prawo do potraktowania tej sprzedaży jako dostawy podlegającej zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2?

Stanowisko Wnioskodawcy.

W opinii Spółki sprzedaż całych automatów (środki trwałe) jak i tych ujętych w ewidencji jako środki trwałe w budowie (całe automaty, częściowo złożone, części nie złożone) oraz sprzedaż części do tych automatów zarejestrowanych jako materiały będzie podlegało zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późniejszymi zmianami). Na podstawie wprowadzonej w art. 3 ust. 1 pkt 2 regulacji zwolnienie przysługujące w razie łącznego spełnienia dwóch warunków:

Po pierwsze - towary mają być wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Oznacza to, że towary powinny być zakupione z przeznaczeniem do wykorzystywania ich przy wykorzystywaniu czynności, które są zwolnione z podatku i faktycznie powinny być używane przy takiej działalności.

Po drugie - dla zastosowania zwolnienia - obok spełnienia tego pierwszego warunku, podatnik nie powinien mieć prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia, bądź wytworzenia tych towarów.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy Spółka, będącym czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT prowadzi działalność jedynie w zakresie organizowania gier na automatach o niskich wygranych.

Działalność ta podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka w prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuje środki trwałe, środki trwałe w budowie i materiały takie jak całe automaty do gier o niskich wygranych częściowo złożone automaty do gier jak i części zamienne do automatów.

Ponieważ nabycia te dotyczyły wyłącznie działalności do 31 grudnia 2008 r. niepodlegającej pod ustawę VAT, a od 1 stycznia 2009 r. zwolnionej od podatku VAT. Spółka nie dokonywała odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie, gdyż nie miała do tego prawa w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Spółka spełnia obydwa warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia wskazanego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy całych automatów do gier, które stały na punktach gier (środek trwały) i były wykorzystywane wyłącznie do wykonywania usług zwolnionych,
  • nieprawidłowy w zakresie opodatkowania dostawy całych automatów do gier, częściowo złożonych automatów do gier, części nie złożonych (środki trwałe w budowie), które nie posłużyły do złożenia automatów oraz części do automatów mających służyć do naprawy automatów (materiały).

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy – przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Sprzedażą natomiast – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie – na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku VAT dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, wprowadzono – z dniem 1 stycznia 2014 r. – zmianę mającą na celu pełniejsze odwzorowanie przepisu art. 136 lit. a Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), umożliwiającego zastosowanie zwolnienia od podatku dla dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku, jeżeli przy nabyciu lub wytworzeniu tych towarów nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zmiana ta wiąże się również z odejściem od dotychczasowego warunku, że tylko w stosunku do towarów używanych przez podatnika, gdy okres ich używania wynosił co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, możliwe było zastosowanie zwolnienia od podatku VAT (art. 43 ust. 2 ustawy, obowiązujący do 31 grudnia 2013 r.).

Zatem, aby sprzedaż towaru była objęta zwolnieniem z VAT, muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

  • towar musiał być wykorzystywany wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku,
  • z tytułu jego nabycia (importu lub wytworzenia) nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

Spełnienie tylko jednego warunku oznacza, że sprzedaż będzie opodatkowana.

Obecnie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są dwa warunki. Jeden z tych warunków jest w istocie taki sam jak obowiązujący do końca 2013 r.: z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów dokonującemu ich dostawy nie mogło przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dodatkowo jednak obecnie konieczne jest, aby przedmiotem dostawy były towary wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku (warunek ten dotyczy całego okresu posiadania towaru, a w zasadzie – całego okresu posiadania prawa do rozporządzania towarem jak właściciel).

Zakres zwolnienia został od 1 stycznia 2014 r. ograniczony. Do końca 2013 r. sposób wykorzystywania towarów używanych nie miał bowiem znaczenia z punktu widzenia stosowania zwolnienia.

Należy zwrócić uwagę, że w art. 43 ust. 1 
pkt 2 ustawy o VAT w brzmieniu obecnie obowiązującym mowa jest o działalności zwolnionej od podatku, a więc działalności polegającej na wykonywaniu czynności zwolnionych z VAT (czyli czynności podlegających opodatkowaniu, lecz zwolnionych od podatku).

Od działalności takiej należy odróżnić działalność opodatkowaną, tj. działalność polegającą na wykonywaniu czynności opodatkowanych (czynności podlegających opodatkowaniu, które nie są zwolnione od podatku). Dostawy towarów wykorzystywanych (choćby incydentalnie) do wykonywania działalności opodatkowanej nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Od działalności zwolnionej od podatku trzeba również odróżnić działalność niepodlegającą opodatkowaniu, a więc działalność polegającą na wykonywaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu. Również dostawy towarów wykorzystywane do wykonywania takiej działalności (mimo że jest to działalność, która nie pozwala podatnikom na odliczanie podatku naliczonego przy dokonywaniu dotyczących jej zakupów) nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Spółką z o.o., której przedmiotem działalności jest prowadzenie usług rozrywkowych w zakresie organizowania gier na automatach losowych o niskich wygranych (PKD 9200Z). Spółka jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od wielu lat. Spółka wykonuje jedynie działalność podstawową od początku swojego istnienia, czyli działalność w zakresie organizowania gier na automatach o niskich wygranych. Działalność ta podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (publikacja: Dz.U z 2011 r Nr 177 poz. 105 ze zm). Spółka dla celów prowadzonej działalności, która do dnia 31 grudnia 2008 r. niepodlegała a od 01 stycznia 2009 r. była zwolniona od podatku od towarów i usług nabywała od podmiotów zagranicznych oraz krajowych automaty go gier o niskich wygranych oraz części do nich. Zarówno wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jak i zakupy krajowe służyły wyłącznie działalności niepodlegającej a później zwolnionej od podatku. W związku z dokonanymi wyżej wymienionymi zakupami zagranicznymi Spółka naliczała i odprowadzała podatek VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Od zakupów krajowych i zagranicznych Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego. Zakupione w kraju i zagranicą automaty do gier o niskich wygranych były homologowane i stawiane na punkty gierki od tego momentu stawały się środkami trwałymi od których dokonywano odpisów amortyzacyjnych. Inne automaty zakupione, które nie były ustawione na punktach gier w ewidencji spółki były ujęte jako środki trwałe w budowie od których nie dokonywano odpisów amortyzacyjnych. Zakupione w kraju i zagranicą części zamienne do automatów o niskich wygranych służyły do składania automatów oraz do ich naprawy. Te części, które służyły do składania automatów były ewidencjonowane na koncie środki trwałe w budowie jako inwestycja rozpoczęta a te, które służyły naprawie automatów postawionych na punktach gier były ewidencjonowane jako materiały. W związku z tym, że działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych jest koncesjonowana i wymaga otrzymania zezwolenia a stare zezwolenia tracą ważność a nowych się nie udziela. W majątku Spółki pozostały środki trwałe w budowie (całe automaty), częściowo złożone automaty, części do automatów i materiały (części do automatów). W związku z utratą ważności zezwoleń i nie możliwości prowadzenia działalności w najbliższym okresie, Spółka chce dokonywać sprzedaży automatów i ich części które widnieją w jej ewidencji jako środki trwałe, środki trwałe w budowie i materiały.

Całe automaty do gier, które stały na punktach gier (środki trwałe) były wykorzystywane wyłącznie do wykorzystywania czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. l pkt 15 ustawy o podatku VAT czyli organizowania gier na automatach o niskich wygranych. Całe automaty do gier, częściowo złożone automaty do gier oraz części do automatów do gier, które nie posłużyły do złożenia automatów do gier o niskich wygranych a widniejących w kosztach rachunkowych firmy jako środki trwałe w budowie były wykorzystywane tzn. zakupione i przeznaczone do wytworzenia środków trwałych czyli automatów do gier o niskich wygranych wyłącznie do wykorzystywania czynności zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. l pkt 15 ustawy o podatku VAT tzn. organizowaniu gier na automatach o niskich wygranych. Części do automatów uwidocznione w księgach rachunkowych firmy jako materiały służyły do naprawy automatów do gier o niskich wygranych uwidocznionych w księgach rachunkowych jako środki trwałe oraz do składania automatów do gier o niskich wygranych uwidocznionych w księgach rachunkowych jednostki jako środki trwałe w budowie były wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku VAT (organizowaniu gier na automatach o niskich wygranych).

Z powyższego wynika, że automaty do gier o niskich wygranych oraz części do nich zostały nabyte na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, która niepodlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, a następnie była zwolniona od podatku, zatem stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od automatów i części do nich.

Tym samym warunek prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazany w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy został spełniony.

Natomiast odnośnie wykorzystywania całych automatów do gier, częściowo złożonych automatów, części niezłożonych oraz części do automatów wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku stwierdzić należy co następuje:

Przez wykorzystywanie zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego należy rozumieć użycie czegoś dla osiągnięcia jakiegoś celu, zysku. Przez używanie zaś rozumieć należy posługiwanie się czymś, wykorzystywanie czegoś w charakterze narzędzia. Zatem nie jest wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru, jeżeli posiadaniu nie towarzyszy faktyczne wykorzystywanie towaru, aby można było mówić o wykorzystywaniu.

Warunkiem zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest konieczność wykorzystywania towarów, będących przedmiotem dostawy przez podatnika, wyłącznie na cele działalności zwolnionej z podatku VAT. W konsekwencji z tego zwolnienia nie może korzystać dostawa towarów, które nigdy nie zostały wykorzystane, choć zostały zakupione w takim celu. Warunek wykorzystania wyłącznie na cele działalności zwolnionej oznacza, że od momentu ich nabycia do momentu zbycia muszą służyć wyłącznie takiej działalności, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania.

W myśl art. 23a ust. 1 -3 ustawy ustawa o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (Dz.U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.) automaty i urządzenia do gier, z wyjątkiem terminali w kolekturach gier liczbowych służących wyłącznie do urządzania gier liczbowych, mogą być eksploatowane przez podmioty posiadające koncesję lub zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie gier losowych lub gier na automatach oraz przez podmioty wykonujące monopol państwa, po ich zarejestrowaniu przez naczelnika urzędu celnego. Rejestracja automatu lub urządzenia do gier oznacza dopuszczenie go do eksploatacji. Rejestracji dokonuje się na okres 6 lat. Naczelnik urzędu celnego rejestruje automaty i urządzenia do gier spełniające warunki określone w ustawie, na podstawie opinii jednostki badającej upoważnionej do badań technicznych automatów i urządzeń do gier.

Natomiast zgodnie z ust. 6 ww. artykułu rejestracja wygasa z upływem okresu, na jaki została dokonana, a także w przypadku wycofania z eksploatacji automatu lub urządzenia do gier.

Zgodnie z § 1 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych warunków rejestracji i eksploatacji automatów i urządzeń do gier z dnia 9 marca 2012 r. (Dz.U. z 2012 r. poz. 312) warunkiem rejestracji automatu lub urządzenia do gier jest złożenie do właściwego naczelnika urzędu celnego przez podmiot posiadający koncesję lub zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie gier losowych lub gier na automatach oraz podmiot wykonujący monopol państwa:

  1. wniosku o rejestrację w dwóch egzemplarzach;
  2. kopii koncesji lub zezwolenia, a w przypadku podmiotu wykonującego monopol państwa - kopii zatwierdzonego regulaminu gry;
  3. oryginału albo, poświadczonej za zgodność z oryginałem przez notariusza, adwokata lub radcę prawnego, kopii opinii jednostki badającej upoważnionej przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zwanej dalej „opinią”, zawierającej pozytywny wynik badania technicznego automatu lub urządzenia do gier.

Natomiast zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia Warunkiem rejestracji i eksploatacji automatu lub urządzenia do gier jest ich zabezpieczenie przed ingerencją z zewnątrz, poprzez założenie przez jednostkę badającą, po przeprowadzeniu badania technicznego, plomb zabezpieczających, w szczególności przed dostępem do:

  1. płyty logicznej;
  2. liczników;
  3. układów z zapisem gry;
  4. systemu trwałej rejestracji i zapamiętywania danych.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że warunkiem dopuszczenia automatu do eksploatacji i użytkowania jest rejestracja.

W świetle powyższego automat, który został zakupiony i nie posłużył grze oraz części niezamontowane w automacie, nie był wykorzystywany w działalności zwolnionej w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony zaistniały stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że sprzedaż całych automatów do gier, które stały na punktach gier (środek trwały), były wykorzystywane wyłącznie do działalności zwolnionej, korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Natomiast całe automaty do gier, częściowo złożone automaty do gier, części nie złożone (środki trwałe w budowie), które posłużyły do złożenia automatów oraz części do automatów mających służyć do naprawy automatów (materiały) nie korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy wyżej wskazanego artykułu (z uwagi na brak wykorzystania), lecz podlega opodatkowaniu wg art. z art. 41 ust. 1 ustawy w zw. art. 146a pkt 1 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy całych automatów do gier, które stały na punktach gier (środek trwały) i były wykorzystywane wyłącznie do wykonywania usług zwolnionych,
  • nieprawidłowy w zakresie opodatkowania dostawy całych automatów do gier, częściowo złożonych automatów do gier, części nie złożonych (środki trwałe w budowie), które nie posłużyły do złożenia automatów oraz części do automatów mających służyć do naprawy automatów (materiały).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj