Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-151/12/PK
z 19 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-151/12/PK
Data
2012.06.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od gier --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
określenie podstawy opodatkowania w loterii audioteksowej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku 12 marca 2012r. (data wpływu 26 marca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier, w zakresie określenia podstawy opodatkowania w loterii audioteksowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier, w zakresie określenia podstawy opodatkowania w loterii audioteksowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest organizatorem loterii audioteksowej w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. Loteria jest organizowana na zlecenie, przy czym podmiot zlecający organizację loterii jest podmiotem podatkowo powiązanym (poprzez dominującego udziałowca).

Zakres zlecenia obejmuje:

  1. kreację formatu loterii - pomysłu oraz komunikacji wewnętrznej,
  2. wystąpienia w charakterze organizatora Loterii;
  3. opracowania, zgodnie w wymogami polskiego prawa, projektu Regulaminu, a także innych niezbędnych dokumentów wymaganych przez przepisy prawa,
  4. uzyskania wszelkich zezwoleń wymaganych przez przepisy prawa polskiego do przeprowadzenia Loterii, w szczególności zezwolenia Dyrektora Izby Celnej;
  5. wniesienia opłaty za zezwolenie na urządzenie Loterii, w wysokości 10% wartości puli nagród w Loterii;
  6. dostarczenia bankowej gwarancji wypłaty nagród w Loterii, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
  7. ufundowania (zakup) nagród przewidzianych w Regulaminie;
  8. rozpoczęcia i przeprowadzania Loterii w terminie określonym w zezwoleniu na urządzenie Loterii, wydanym przez właściwy organ administracji, oraz powiadomienia właściwego organu o rozpoczęciu i zakończeniu Loterii;
  9. powołania wewnętrznej komisji nadzoru oraz zapewnienia sprawowania nadzoru nad przebiegiem Loterii oraz nad przebiegiem losowań przez osobę posiadającą świadectwo zawodowe wydane przez Ministra Finansów uprawniające do nadzorowania Loterii
  10. opublikowania i udostępnienia uczestnikom Loterii Regulaminu,
  11. wyłaniania zwycięzców Loterii zgodnie z Regulaminem, w tym przygotowanie aplikacji losującej, przeprowadzenie losowań i zapewnienie ich rzetelności;
  12. powiadamianie laureatów nagród o wygranych zgodnie z Regulaminem oraz weryfikacja laureatów Loterii;
  13. wydanie nagród zwycięzcom, w tym, logistycznej obsługi wydawania nagród, zgodnie z Regulaminem;
  14. spełnienie wszelkich obowiązków publicznoprawnych związanych z organizacją Loterii, w tym naliczenia i odprowadzenia należnego podatku od osób fizycznych na rzecz właściwego Urzędu Skarbowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
  15. obsługę wszelkich reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem Loterii, w tym: przyjmowanie, rozpatrywania i udzielania odpowiedzi na reklamacje pisemne zgłoszone przez uczestników Loterii, zgodnie z zasadami opisanymi w Regulaminie;
  16. techniczne podłączenie się do operatorów telekomunikacyjnych celem realizacji komunikacji SMS z uczestnikami i laureatami Loterii zgodnie z Regulaminem Loterii, w tym wysyłanie informacji zwrotnych do uczestników Loterii;
  17. opracowanie Infrastruktury technicznej niezbędnej do obsługi loterii oraz obsługa techniczna loterii
  18. zapewnienia obsługi prawnej Loterii
  19. dokonanie wszelkich Innych czynności, niezbędnych do przygotowania i prawidłowego przeprowadzenia Loterii.


Wnioskodawca uzyskał stosowne zezwolenie Dyrektora Izby Celnej i wykonał część zleconych zadań.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy ustalone jest jako stała opłata za realizację usług, która zawiera w sobie wszelkie koszty poniesione przez Wnioskodawcę w związku z organizacją loterii plus dodatkowe stałe wynagrodzenie. Opłata jest rozliczana w czasie trwania loterii, w ustalonych okresach rozliczeniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy Spółka właściwie deklaruje wysokość podatku od gier, obliczając go w wysokości 25% od kwoty otrzymanego wynagrodzenia...
  2. Czy fakt powiązania podmiotów zleceniodawcy i zleceniobiorcy (poprzez udziałowca) ma znaczenia dla ustalenia wysokości podatku od gier...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Spółka prawidłowo deklaruje wysokość podatku od gier, obliczając go w wysokości 25% od otrzymanego wynagrodzenia.

Zgodnie z art. 73 pkt 2 Ustawy z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych - podstawą opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej jest przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii.

Ustawa o grach hazardowych nie definiuje pojęcia przychodu, ani też nie odsyła wprost do przepisów podatkowych, na gruncie których stosowane jest pojęcie przychodu. Zgodnie z zasadami wykładni systemowej zewnętrznej, skoro dane pojęcie nie jest definiowane w danym akcie normatywnym, a jest ono określone w innym akcie normatywnym to właśnie z uwagi na konieczność zachowania jednoznaczności systemu prawnego, przy interpretacji tego zwrotu należy odwołać się do znaczenia tego pojęcia na gruncie innego aktu normatywnego, wiodącego w danej dziedzinie. W analizowanym przypadku zasadne jest odwołanie się do znaczenia pojęcia „przychodu” czy też ściślej „przychodu uzyskanego”, na gruncie ustawy podatkowej, w tym przypadku ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze.

W omawianym przypadku, przychodami z loterii audioteksowej w rozumieniu zarówno ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych - będą uzyskane wpływy organizatora z loterii, które stanowią wynagrodzenie organizatora ustalone w umowie ze zleceniodawcą. Wynagrodzenie ustalone w umowie ze zleceniodawcą jest jedynym przychodem organizatora z tytułu loterii audioteksowej. Zgodnie z art. 74 pkt 4 Ustawy z dnia 19 listopada 2009 roku o grach hazardowych stawka podatku od gier dla loterii audioteksowych wynosi 25%.

Mając na uwadze powyższe Spółka uważa, że prawidłowo deklaruje kwoty podatku od gier, w wysokości 25% wynagrodzenia otrzymywanego od Zleceniodawcy (ustalonego zgodnie z umową w kwocie stałej).

Ad. 2

Powiązanie podmiotów ma znaczenie dla ustalenia wartości wynagrodzenia za organizację loterii, którego wysokość nie powinna odbiegać od warunków, jakie ustaliłyby między sobą niezależne podmioty. Wynagrodzenie organizatora zostało ustalone na podstawie porównywalnych na rynku cen stosowanych z innymi podmiotami niezależnymi. Rozliczenie wynagrodzenia stałą kwotą wynagrodzenia jest stosowane przez Wnioskodawcę w innych umowach również dotyczących organizacji loterii, np. promocyjnych.

W takim przypadku, gdy ustalona cena odzwierciedla cenę rynkową - powiązanie podmiotów nie ma znaczenia dla wysokości obliczanego podatku od gier.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.), dalej zwaną ustawą, grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin. Są to m.in. loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez:

  1. odpłatne połączenie telefoniczne lub
  2. wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej

-a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Loterie audioteksowe mogą być urządzane, na podstawie udzielonego zezwolenia, wyłącznie przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Do tych spółek stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 września 2000r. - Kodeks spółek handlowych, chyba że ustawa stanowi inaczej (art. 7 ust. 2 ustawy)

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o grach hazardowych, rozumie się przez to gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach, o których mowa w art. 2.

W myśl art. 71 ust. 1 i ust. 2 ustawy podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera.

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:

  1. urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;
  2. udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że podatnikiem podatku od gier jest m.in. podmiot urządzający loterie audioteksowe na podstawie stosownego zezwolenia, a przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzenie loterii audioteksowej.

W art. 73 pkt 2 ustawy, jako podstawę opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej określono przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii. Natomiast w art. 74 pkt 4 ustawy ustalono stawka podatku dla loterii audioteksowej w wysokości - 25%.

Jak słusznie zauważył Wnioskodawca ustawa o grach hazardowych nie definiuje pojęcia przychody, ani też nie odsyła wprost do przepisów podatkowych, na gruncie których stosowane jest pojęcie przychodu.

Zgodnie z zasadami wykładni systemowej zewnętrznej, skoro dane pojęcie nie jest definiowane w danym akcie normatywnym, a jest ono określone w innym akcie normatywnym to właśnie z uwagi na konieczność zachowania jednoznaczności systemu prawnego, przy interpretacji tego zwrotu należy odwołać się do znaczenia tego pojęcia na gruncie innego aktu normatywnego, wiodącego w danej dziedzinie. W analizowanym przypadku zasadne jest odwołanie się do znaczenia pojęcia „przychodu” czy też ściślej „przychodu uzyskanego”, na gruncie ustawy podatkowej, w tym przypadku ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 roku, Nr 54, poz. 654, z późn. zm.).

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast stosownie do treści art. 12 ust. 3 tej ustawy - za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepisy prawa podatkowego wprowadzają więc jako zasadę kasowy charakter przychodu (a więc fizycznie uzyskany przez podatnika), natomiast w odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej zasadę tę ogranicza memoriałowy charakter przychodu (kwota należna, choć nie została jeszcze faktycznie otrzymana).

Objęte powyższą regulacją przychody muszą być zatem następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Między przychodem a działalnością gospodarczą musi zatem istnieć związek skutkujący powstaniem przychodu.

W kontekście rozpatrywanej sprawy trzeba zwrócić uwagę na dwa aspekty sprawy. Mianowicie co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier a w konsekwencji co stanowi podstawę opodatkowania tym podatkiem.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca na zlecenie podmiotu trzeciego organizuje loterie audioteksową. Jednakże najważniejszy jest fakt, że to Wnioskodawca wystąpił o pozwolenie na urządzenie przedmiotowej loterii i to Wnioskodawcy zostało wydane stosowne zezwolenie. Ponadto z opisu sprawy wynika, iż wszelkie czynności prawne jak i faktyczne związane z urządzeniem przedmiotowej loterii spoczywają na Wnioskodawcy. W świetle powyższego należy, zatem Wnioskodawcę uznać za podatnika podatku od gier z tytułu organizacji loterii audioteksowej.

Jak wynika z art. 71 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, w tym przypadku loterii audioteksowej, której kwintesencją jest odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej.

Należy zatem stwierdzić, że w przedmiotowym przypadku opodatkowaniu podatkiem od gier podlega działalność Wnioskodawcy w zakresie urządzania loterii gdzie podstawą opodatkowania jest przychód uzyskany z tej loterii czyli wartości pieniężne otrzymane lub należne Wnioskodawcy, a wygenerowane przez graczy biorących udział w tej loterii poprzez odpłatne połączenia telefoniczne lub SMS i która podlega opodatkowaniu stawką 25%.

Natomiast nie można uznać za prawidłowe stanowiska Wnioskodawcy zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od gier podlegałoby wynagrodzenie otrzymane przez niego z tytułu organizacji gry na zlecenie podmiotu trzeciego. Trzeba tutaj podkreślić, że w art. 73 pkt 2 ustawy wprost stwierdza się, że podstawę opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej jest przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii. Czyli nie dowolny przychód jakkolwiek związany z loterią ale tylko taki, jak to wskazano powyżej, wygenerowany działalnością loterii jako takiej.

Natomiast wynagrodzenie uzyskane przez Wnioskodawcę za zorganizowanie loterii niewątpliwie nie jest przychodem wygenerowanym przez loterię ale przez działalność usługową na rzecz zleceniodawcy i czynność ta jako taka nie jest grą hazardową, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier. W konsekwencji sposób ustalenia wynagrodzenia dla Wnioskodawcy z tytułu zorganizowania loterii jak i też powiązania pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniodawcą w tym przypadku, z punktu widzenia podatku od gier jest bezprzedmiotowy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj