Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-874/14-3/MT
z 20 listopada 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z 11 września 2014 r. (data wpływu 11 września 2014 r.), uzupełnionym w dniu 16 września 2014 r. (data wpływu 18 września 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia dostawy zabudowań ulepszonych o ponad 30% w trakcie trwającego najmu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 września 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia dostawy zabudowań ulepszonych o ponad 30% w trakcie trwającego najmu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 16 września 2014 r. (data wpływu 18 września 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego oraz posiada wiele nieruchomości na terytorium kraju. Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy posiadanych nieruchomości i w związku z tym powstało u niego kilka wątpliwości dotyczących zasad opodatkowania dostawy tych nieruchomości podatkiem VAT. Wnioskodawca posiada budynki budowle, lub ich części (dalej: „Zabudowania”), które są wynajmowane w całości lub w części.


Najem ten podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W trakcie obowiązywania umów najmu może dochodzić do ulepszenia danego budynku lub budowli będącej przedmiotem najmu lub będącej w części przedmiotem najmu. Ulepszenie w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem interpretacji jest dokonywane bez przerwania świadczenia samej usługi najmu (przedmiot najmu pozostaje we władaniu najemcy). Wartość takiego ulepszenia przekracza 30% wartości początkowej danego budynku lub budowli. Po zakończeniu ulepszenia, w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych (tj. przyjęcia do używania dokonanego ulepszenia i udokumentowania tego dokumentem OT; dalej: „Oddanie ulepszenia do używania”), najem trwa dalej bez odrębnego wydawania ulepszenia najemcy, bowiem przedmiot najmu pozostaje cały czas we władaniu najemcy. Ulepszenia te mogą dotyczyć bezpośrednio powierzchni najmu lub całego budynku (elewacja, dach, instalacje, itp.). Na potrzeby wydania interpretacji należy przyjąć, iż pomiędzy Oddaniem ulepszenia do używania i dostawą Zabudowań minęło więcej niż dwa lata.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy dostawa Zabudowań ulepszonych o ponad 30% w trakcie trwającego najmu, jest dostawą Zabudowań objętych pierwszym zasiedleniem, w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT, a tym samym może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa Zabudowań ulepszonych o ponad 30% w trakcie trwającego najmu, jest dostawą Zabudowań objętych pierwszym zasiedleniem, w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT, a tym samym może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT.


Uzasadnienie


Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT pod pojęciem pierwszego zasiedlenia należy rozumieć „oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej”.


Wobec powyższego pierwszym zasiedleniem będzie co do zasady sytuacja, gdy dany budynek, budowla lub ich części po ich ulepszeniu o ponad 30% będą oddane do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi w ramach czynności opodatkowanych. Jednakże w sytuacji dokonywania ulepszenia w trakcie trwającego najmu, bez przerywania tego najmu (tzn. Najemca cały czas korzysta z danego budynku budowli lub ich części w trakcie ich ulepszenia i po Oddaniu ulepszenia do używania), nie ma odrębnego wydania budynku budowli do użytkowania na rzecz Najemcy, jako że cały czas jest on w jego posiadaniu zależnym. Jednakże sam budynek jest użytkowany przez Najemcę po Oddaniu ulepszenia do używania w ramach czynności opodatkowanych przez co najmniej dwa lata.


Przepis art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT nie wiąże pojęcia pierwszego zasiedlenia z samym faktem wydania budynku budowli lub ich części najemcy, a wyłącznie z ich oddaniem do użytkowania. Mając na uwadze ciągłość użytkowania danego Zabudowania przez Najemcę zarówno przed Oddaniem ulepszenia do używania, jak i po tym oddaniu należy uznać, iż w takiej sytuacji dochodzi do oddania budynku budowli lub ich części do użytkowania pierwszemu najemcy po ulepszeniu Zabudowania o ponad 30% już w dniu Oddania ulepszenia do używania, bowiem od tego dnia najemca użytkuje ulepszony budynek. W przeciwnym wypadku, tj. przyjmującym, iż do pierwszego zasiedlenia dochodzi, w sytuacji przedstawionej we wniosku o interpretację, dopiero z chwilą wydania Zabudowania na rzecz kolejnego najemcy (tzn. innego niż wynajmował dane Zabudowanie w trakcie ulepszenia) doszłoby do różnicowania zasad opodatkowania nieruchomości podatkiem VAT w związku z okolicznością nie przewidzianą przez przepisy Ustawy o VAT. W takiej sytuacji bowiem fakt użytkowania Zabudowania przez najemcę w ramach czynności opodatkowanych, po Oddaniu ulepszenia do używania, nie prowadziłby do pierwszego zasiedlenia danego Zabudowania tylko z tego powodu, iż nieruchomość była objęta najmem już przed jej ulepszeniem.


Zatem w sytuacji dwóch nieruchomości ulepszonych o ponad 30%, które były użytkowane od ponad dwóch lat w ramach czynności opodatkowanych z tym, że jedna była przedmiotem najmu cały czas, zaś druga była przedmiotem najmu dopiero po Oddaniu ulepszenia do używania – byłyby one różnie opodatkowane. Takie wnioski są sprzeczne z zasadami powszechności opodatkowania i zasadą równości podatników, bowiem mimo tożsamego stanu faktycznego (użytkowanie nieruchomości przez najemcę po jej ulepszeniu o ponad 30% przez ponad dwa lata w ramach czynności opodatkowanych) dochodziłoby do różnej oceny prawno-podatkowej statusu tych nieruchomości, co nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach Ustawy o VAT i prowadziłoby do naruszenia zasad konstytucyjnych (zasada równości wobec prawa).


Wobec powyższego należy uznać, iż w przypadku Zabudowań ulepszonych o ponad 30% w trakcie trwającego najmu i będących przez cały czas (przed, w trakcie i po ulepszeniu) we władaniu najemcy do pierwszego zasiedlenia tych Zabudowań dochodzi w dniu Oddania ulepszeń do używania, bowiem od tego dnia Najemca użytkuje ulepszony budynek, budowlę lub ich część w ramach czynności podlegających opodatkowaniu. Z kolei, zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT „Zwalnia się od podatku (…) dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata”.


Mając na uwadze powyższe rozważania i stanowisko Wnioskodawcy co do momentu pierwszego zasiedlenia Zabudowania po Oddaniu ulepszenia do używania, a także to, że planowe zdarzenie przyszłe (tj. dostawa nieruchomości) nastąpi po upływie dwóch lat od dnia Oddania ulepszenia do używania należy uznać, iż spełniona będzie przesłanka do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie. Wynika to z faktu, iż pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku, którym w przedstawionej sytuacji będzie dla Zabudowania objętego cały czas najmem moment Oddania ulepszenia do używania oraz z momentem dokonania dostawy upłynie okres co najmniej dwóch lat. W przeciwnym wypadku, mielibyśmy do czynienia z sytuacją, w której np. jeden budynek ulepszony w zakresie elewacji i objęty cały czas najmem na rzecz różnych zmieniających się podmiotów w części użytkowanej ciągle przez tego samego najemcę nie byłby zasiedlony i nie korzystałby ze zwolnienia od podatku VAT, zaś w części wynajmowanej przez różne podmioty, które rozpoczęły najem w dniu Oddania ulepszenia do używania korzystałby ze zwolnienia od podatku VAT mimo, iż brak jest cech relewantnych, które zgodnie z przepisami decydowałby o różnych zasadach opodatkowania, bowiem w obu sytuacjach budynek jest użytkowany przez najemców w ramach czynności podlegających opodatkowaniu ponad dwa lata po jego ulepszeniu o ponad 30%.


Wobec powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż dostawa Zabudowań ulepszonych o ponad 30% w trakcie trwającego najmu, jest dostawą Zabudowań objętych pierwszym zasiedleniem, w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT, a tym samym może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje pojęcie dostawy towarów. W myśl tego przepisu przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT.


Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie od podatku, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.


Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Jak stanowi art. 2 pkt 14 ww. ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za takie należy rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie wykorzystywana, lecz powinna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy powinno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.


Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekraczają 30% jego wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie wniesiony aportem, sprzedany lub np. oddany w najem lub dzierżawę - bowiem zarówno aport, sprzedaż, najem jak i dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania pierwszemu nabywcy czy najemcy (dzierżawcy) po wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Należy podkreślić, że pojęcie „oddania do użytkowania” należy rozumieć jako objęcie faktycznego władztwa nad budynkami, budowlami lub ich częściami, możliwość dysponowania nimi, używania ich jak właściciel.


Tym samym należy stwierdzić, że zwolnienie od podatku od towarów i usług przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy znajdzie zastosowanie w odniesieniu do sprzedaży budynków, budowli lub ich części, jeżeli w momencie dostawy są one zasiedlone w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą jest dłuższy niż 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Według art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


W myśl art. 43 ust. 11 ustawy o VAT, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.


Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ww. ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku. Ponadto, przepis ten obejmuje swoim zakresem także grunty będące w wieczystym użytkowaniu.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką prawa polskiego oraz posiada wiele nieruchomości na terytorium kraju. Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy posiadanych nieruchomości, które są wynajmowane w całości lub w części. Najem ten podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W trakcie obowiązywania umów najmu może dochodzić do ulepszenia danego budynku lub budowli będącej przedmiotem najmu lub będącej w części przedmiotem najmu. Ulepszenie przedstawione w zdarzeniu przyszłym jest dokonywane bez przerwania świadczenia samej usługi najmu (przedmiot najmu pozostaje we władaniu najemcy). Wartość takiego ulepszenia przekracza 30% wartości początkowej danego budynku lub budowli. Po zakończeniu ulepszenia, w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych („Oddanie ulepszenia do używania”), najem trwa dalej bez odrębnego wydawania ulepszenia najemcy, bowiem przedmiot najmu pozostaje cały czas we władaniu najemcy. Ulepszenia te mogą dotyczyć bezpośrednio powierzchni najmu lub całego budynku (elewacja, dach, instalacje, itp.). Na potrzeby wydania interpretacji należy przyjąć, że pomiędzy Oddaniem ulepszenia do używania i dostawą Zabudowań minęło więcej niż dwa lata.


Należy wskazać, że w myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r., poz. 121), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Najem jest więc umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem usługa najmu, jako czynność opodatkowana podatkiem VAT rozpoczyna się w chwili zawarcia umowy, która przewiduje warunki oddania nieruchomości do użytkowania, wysokości czynszu, terminu płatności itp.


Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.


W niniejszych okolicznościach dostawa przedmiotowych Zabudowań nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Jak wynika z wniosku ww. Zabudowania są wynajmowane w całości lub w części, a więc służą do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Zatem Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Tak więc, analizy wymagają inne zwolnienia przewidziane w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT odnoszące się do terenów zabudowanych.


Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że dostawa ww. Zabudowań może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Przy zastosowaniu zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 należy ustalić, czy i kiedy wartość ulepszeń przekroczyła 30% wartości początkowej budynku oraz w jaki sposób budynek (budowla) był wykorzystywany po tym ulepszeniu.


Z opisu sprawy wynika, że wartość ulepszenia przekracza 30% wartości początkowej przedmiotowych Zabudowań i jest dokonywana bez przerwania świadczenia usługi najmu, czyli najem trwa dalej bez odrębnego wydawania ulepszenia najemcy. Zatem w odniesieniu do wskazanych przez Stronę Budynków i Budowli, pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 należy rozpoznać w momencie dokonania ulepszeń wraz z jednoczesnym wydaniem Zabudowań użytkownikowi w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu tj. kontynuowaniu zawartej wcześniej umowy najmu. Dostawa nieruchomości nastąpi po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W związku z tym, planowana przez Wnioskodawcę dostawa Zabudowań będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.


W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że dostawa opisanych we wniosku Zabudowań będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Przy czym należy zauważyć, że na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione.


Zatem, w omawianej sytuacji dostawa Zabudowań ulepszonych o ponad 30% w trakcie trwającego najmu, jest dostawą Zabudowań objętych pierwszym zasiedleniem, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, a tym samym może korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj