Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-687/14/JJ
z 16 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 lipca 2014r. (data wpływu 16 lipca 2014r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od inwestycji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2014r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina zrealizowała w ramach zadań własnych inwestycję pn " … realizowana w ramach operacji pn. „…"…" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Działanie 3.21 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej na lata 2007-2013" w wyniku realizacji zadania osiągnięty został cel: poprawa jakości życia oraz środowiska w Gminie poprzez budowę przydomowych oczyszczalni ścieków w 14 miejscowościach Gminy. Realizacja zadania nastąpi zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym w dwóch etapach. Pierwszy etap zrealizowany, powstało 8 przydomowych oczyszczalni ścieków. Przy inwestycjach realizowanych z tego programu podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym. Gmina posiada prawo do dysponowania gruntem na cele związane z realizacją powyżej opisanej inwestycji. Po zakończeniu inwestycji przydomowe oczyszczalnie stały się własnością Gminy i stanowią element majątku trwałego. Zakończona inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Zadaniem własnym Gminy, zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2006 roku nr 123 poz. 858 ze zm.) jest odprowadzanie ścieków, art. 7 ust. 1 pkt 3i stanowi, iż zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy -w szczególności zadania te obejmują sprawy wodociągów i kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Gmina uchwałą Rady Gminy z dnia 03 czerwca 2014 ustaliła stawkę za oczyszczanie ścieków w przydomowych oczyszczalniach ścieków będących własnością Gminy w wysokości 12 zł + obowiązujący podatek VAT od gospodarstwa domowego za okres jednego roku kalendarzowego. Za wykonaną usługę Gmina wystawi fakturę VAT użytkownikowi. Gmina na podstawie umów cywilnoprawnych z mieszkańcami będzie osiągała dochody z tytułu: usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU 37.00.11.0) Gmina zarejestrowana jest przez właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego jako płatnik od towarów i usług i jest płatnikiem podatku VAT czynnym. Składa do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego deklarację VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będąca podatnikiem podatku VAT od towarów i usług, rozliczająca się z podatku z tytułu zawartych umów cywilnoprawnych tj. umów najmu lokali komunalnych, dzierżawy gruntów i lokali, sprzedaży wody, odprowadzania ścieków, usług komunalnych, można obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od inwestycji pn. "…" w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu zakupu usług, robót i materiałów dotyczących inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie przysługiwało odliczanie podatku naliczonego związanego z realizacją ww. zadania inwestycyjnego ze względu na fakt, iż wystąpią po stronie Gminy czynności opodatkowane, jaką jest odpłatne oczyszczanie ścieków w przydomowych oczyszczalniach ścieków na terenie Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Jak wynika z art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz kiedy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści powyższych przepisów wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny.

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:

  • wykorzystywanych do czynności nie objętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  • wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, niemniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.

Istnienie bezpośredniego związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w ww. Dyrektywie 2006/112/WE Rady. Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie TSUE.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Nadmienia się, że w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wskazano, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z treści wniosku wynika, że Gmina zrealizowała w ramach zadań własnych inwestycję pn "…” realizowana w ramach operacji pn. „…" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Działanie 3.21 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej na lata 2007-2013" w wyniku realizacji zadania osiągnięty został cel: poprawa jakości życia oraz środowiska w Gminie poprzez budowę przydomowych oczyszczalni ścieków w 14 miejscowościach Gminy. Realizacja zadania nastąpi zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym w dwóch etapach. Pierwszy etap zrealizowany, powstało 8 przydomowych oczyszczalni ścieków. Przy inwestycjach realizowanych z tego programu podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym. Gmina posiada prawo do dysponowania gruntem na cele związane z realizacją powyżej opisanej inwestycji. Po zakończeniu inwestycji przydomowe oczyszczalnie stały się własnością Gminy i stanowią element majątku trwałego. Zakończona inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina uchwałą Rady Gminy z dnia 3 czerwca 2014r. ustaliła stawkę za oczyszczanie ścieków w przydomowych oczyszczalniach ścieków będących własnością Gminy w wysokości 12 zł + obowiązujący podatek VAT od gospodarstwa domowego za okres jednego roku kalendarzowego. Za wykonaną usługę Gmina wystawi fakturę VAT użytkownikowi. Gmina na podstawie umów cywilnoprawnych z mieszkańcami będzie osiągała dochody z tytułu - usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU 37.00.11.0). Gmina zarejestrowana jest przez właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego jako płatnik od towarów i usług i jest płatnikiem podatku VAT czynnym. Składa do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego deklarację VAT-7.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest prawo do obniżenia kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ww. inwestycji, w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu zakupu usług, robót i materiałów dotyczących inwestycji.

Wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia, tj. w przypadku, gdy dany towar / usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca w momencie nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji działał w charakterze podatnika VAT. Zakończona inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych i niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. W konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W świetle powyższych ustaleń stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj