Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-536/14/BW
z 10 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 czerwca 2014r. (data wpływu 3 czerwca 2014r.), uzupełnionym pismem z 26 sierpnia 2014 r. (data wpływu 26 sierpnia 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe - w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z eksploatacją maszyn śnieżnych – ratraków,
  • nieprawidłowe - w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z eksploatacją skuterów śnieżnych, pojazdów terenowych – czterokołowych i ciągnika ogrodniczego.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2014r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z eksploatacją:

  • skuterów śnieżnych,
  • pojazdów terenowych – czterokołowych,
  • maszyn śnieżnych – ratraków,
  • ciągnika ogrodniczego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 sierpnia 2014 r. (data wpływu 26 sierpnia 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 18 sierpnia 2014 r. znak: IBPP2/443-536/14/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) świadczy usługi transportowe z zakresu kolei linowej (kolejka linowa na ...). Ponadto w ramach umowy koncesji zawartej pomiędzy Spółką a gminą B.; Spółka utrzymuje i zarządza infrastrukturą sportowo-rekreacyjną na stoku D. (kolej linowa ...).

W ramach prowadzonej działalności transportowej Spółka zakupiła:

  1. skuter śnieżny, pojemność silnika 535 cm3, masa całkowita 319 kg, data zakupu 02/2005),
  2. pojazd czterokołowy. pojemność silnika: 660 cm3, masa z pełnym zbiornikiem paliwa i oleju: 524 kg, data zakupu: 12/2006),
  3. maszyna śnieżna - Ratrak (pojemność silnika: 8700 cm3, moc silnika: 246 KM. prędkość 0-21 km/h, dopuszczalny ciężar całkowity włącznie z urządzeniami dodatkowymi: 8400 kg, data zakupu 12/2009).

Z kolei, w ramach składników majątkowych wchodzących w zakres przedmiotu umowy koncesji Spółka użytkuje:

  1. skuter śnieżny, pojemność silnika: 1170,7 cm3),
  2. pojazd czterokołowy ., pojemność silnika: 686 cm3, masa z pełnym zbiornikiem paliwa i oleju 540 kg),
  3. maszyna śnieżna - Ratrak (pojemność silnika: 8900 cm3, moc: 370 KM, prędkość: 0-23 km/h, dopuszczalny ciężar całkowity 11800 kg).

Choć nie wynika to ze specyfikacji danych technicznych, zarówno skutery śnieżne jak i pojazdy czterokołowe są w stanie osiągnąć prędkość powyżej 25 km/h. Elementem różniącym pojazd czterokołowy od zwykłego quada jest to, że pasażer siedzi obok a nie za kierownicą pojazdu. Ponadto, pojazd czterokołowy posiada zagłówki, pasy bezpieczeństwa, klatkę bezpieczeństwa oraz tylną skrzynię ładunkową.

Oprócz w/w pojazdów Spółka użytkuje ciągnik ogrodniczy (data zakupu: 10/1983).

Przeznaczenie pojazdów w Spółce jest ściśle określone:

  1. ratraki służą do przygotowania trasy narciarskiej na stoku ... (tj. ubijanie śniegu, wyrównywanie muld rozbijanie śniegu i lodu) oraz do zimowego utrzymania terenu na ...,
  2. pojazdy czterokołowe służą wyłącznie do poruszania się po terenie ... oraz po terenie zarządzanym na podstawie umowy koncesyjnej (...); przewożą ładunki na tych terenach, służą poruszaniu się wzdłuż kolejki celem sprawdzenia stanu technicznego podpór i innych elementów kolejki wykorzystywane są przy pracach konserwacyjnych kolei linowej na ...i ...,
  3. skutery śnieżne jak wyżej z tym, że użytkowane są w okresie zimowym,
  4. ciągnik ogrodniczy porusza się wyłącznie po terenie Spółki, służy np.: odśnieżaniu dróg wewnętrznych oraz parkingów poprzez zagregowanie z pługiem, przewozu ładunków w czasie organizowanych targów energetycznych, przewozu śmieci do punktu zbiórki oraz innych ładunków wg bieżących potrzeb wydziałów Spółki.

Pojazdy czterokołowe oraz skutery śnieżne nie posiadają homologacji (nie podlegają rejestracji i nie mogą poruszać się po drogach publicznych). Homologacji nie posiada też ciągnik rolniczy oraz ratraki. Nie ma możliwości wykorzystania pojazdów do celów innych niż prowadzona działalność gospodarcza. Ratraki, pojazdy czterokołowe oraz skutery wykorzystywane są wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej. Ciągnik ogrodniczy służy zarówno działalności opodatkowanej jak i zwolnionej.

W piśmie z 26 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o interpretację prawa podatkowego w zakresie odliczania podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego i usług związanych z eksploatacją: skuterów śnieżnych, pojazdów terenowych -czterokołowych, maszyn śnieżnych i ciągnika ogrodniczego, na podstawie wezwania nr IBPP2/443-536/14/BW z dnia 18 sierpnia 2014 r.

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku nr IBPP2/443-536/14/BW z dnia 18 sierpnia 2014r. Wnioskodawca poinformował, że:

ad. 1)

  1. dopuszczalna masa całkowita skutera śnieżnego nie przekracza 3,5 tony,
  2. dopuszczalna masa całkowita pojazdu czterokołowego nie przekracza 3,5 tony,
  3. dopuszczalna masa całkowita pojazdu czterokołowego nie przekracza 3,5 tony,
  4. dopuszczalna masa całkowita skutera śnieżnego nie przekracza 3,5 tony,
  5. dopuszczalna masa całkowita maszyny śnieżnej Ratrak przekracza 3,5 tony,
  6. dopuszczalna masa całkowita maszyny śnieżnej Ratrak przekracza 3,5 tony,
  7. ciągnik rolniczy - dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3.5 tony.

ad. 2)

  1. konstrukcja skutera śnieżnego umożliwia jazdę z prędkością powyżej 25 km/h,
  2. konstrukcja skutera śnieżnego umożliwia jazdę z prędkością powyżej 25 km/h,
  3. konstrukcja pojazdu czterokołowego umożliwia jazdę z prędkością powyżej 25 km/h,
  4. konstrukcja pojazdu czterokołowego umożliwia jazdę z prędkością powyżej 25 km/h,
  5. konstrukcja maszyny śnieżnej Ratrak nie umożliwia jazdy z prędkością powyżej 25 km/h
  6. konstrukcja maszyny śnieżnej Ratrak nie umożliwia jazdy z prędkością powyżej 25 km/h,
  7. konstrukcja ciągnika ogrodniczego - nie umożliwia jazdy z prędkością powyżej 25 km/h.

ad. 3)

Wymienione we wniosku pojazdy nie posiadają fabrycznej homologacji. Producenci posiadanych przez Wnioskodawcę pojazdów nie przeprowadzili badań technicznych umożliwiających uzyskanie homologacji dopuszczającej pojazdy do poruszania się po drogach publicznych. Posiadane przez Wnioskodawcę skutery śnieżne, pojazdy czterokołowe, ratraki oraz ciągnik ogrodniczy nie podlegają rejestracji i nie poruszają się po drogach publicznych. Również Spółka ... nie podjęła kroków w kierunku uzyskania homologacji, gdyż przeznaczenie pojazdów jest jednoznaczne - poruszają się one tylko i wyłącznie po terenach Spółki.

Ad. 4)

Spółka ... z siedzibą w B. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z eksploatacją:

  1. skuterów śnieżnych
  2. pojazdów terenowych czterokołowych,
  3. maszyn śnieżnych - Ratraków.
  4. ciągnika ogrodniczego?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie uzupełniającym z 26 sierpnia 2014 r.).

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi - podatnik od 1 kwietnia 2014 ma prawo odliczyć 50% podatku naliczonego. Są to m.in. wydatki dotyczące nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów (art. 86a ust. 2 ustawy o VAT). Tylko od zakupu paliwa do niektórych pojazdów wykorzystywanych do celów mieszanych w ogóle nie można odliczać podatku (do 30 czerwca 2015 r.)

To ograniczenie dotyczy jednak wyłącznie paliwa nabywanego do pojazdów wskazanych w art. 12 ust. 1 ustawy nowelizacyjnej z 7 lutego 2014 r., czyli m. in. do:

-samochodów osobowych,

-innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

  1. 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,
  2. 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,
  3. 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

Ustawodawca w niektórych przypadkach umożliwił podatnikom odliczanie podatku naliczonego od nabywanych paliw w pełnej wysokości. Dotyczy to nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu przeznaczonych do napędu pojazdów samochodowych (w tym także samochodów osobowych) wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Jeżeli zatem podatnik wykorzystuje pojazd samochodowy wyłącznie na cele prowadzonej działalności gospodarczej to od 1 kwietnia 2014 r. ma prawo do stuprocentowego odliczenia podatku naliczonego od nabywanego paliwa do ww. pojazdu (po spełnieniu wymogów określonych w art. 86a ust. 4 pkt 1). W art. 86a ust. 9 ustawy o VAT wymieniona została grupa pojazdów uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, których konstrukcja wyklucza użycie ich do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Są to:

-pojazdy samochodowe inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

  1. klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
  2. z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków,

-pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu,

-pojazdy specjalne, które spełniają warunki zawarte w odrębnych przepisach.

Spełnienie wymagań dla w/w pojazdów samochodowych stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań bądź w odniesieniu do pojazdów specjalnych stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W art. 2 pkt 34 ustawy o VAT ustawodawca wskazuje iż przez „pojazd samochodowy" rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Pojazdem - zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm. ) - jest środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszyna lub urządzenie do tego przystosowane (art. 2 pkt 31). Natomiast, pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego (art. 2 pkt 33). Prawo o ruchu drogowym określa również definicję pojazdu silnikowego, to pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego (art. 2 pkt 32) oraz drogi; wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa. przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt (art. 2 pkt 1). Natomiast, wg definicji art. 2 pkt 36 ustawy Prawo o ruchu drogowym „pojazd specjalny to pojazd samochodowy lub przyczepa przeznaczona do wykonywania specjalnej funkcji która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby lub rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji. Zatem, pojazd samochodowy to pojazd posiadający silnik, przeznaczony do poruszania się po drodze z prędkością przekraczającą 25 km/h. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego jest dowód rejestracyjny (art. 71 ust. 1 ustawy prawo o ruchu drogowym). W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów związanych z dopuszczeniem pojazdów do ruchu oraz wzoru dokumentów w tych sprawach określone zostały kategorie homologacyjne. Wymienione w treści wniosku pojazdy nie posiadają homologacji dla żadnej kategorii pojazdów.

Zatem stwierdzić należy iż:

  1. ratraki - nie mogą zostać uznane za pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym, nie poruszają się po drodze a przeznaczone są wyłącznie do wykonania specjalnych funkcji/zadań (przygotowanie stoku narciarskiego ..., zimowe utrzymanie terenu wokół Kolei Linowej poruszają się na gąsienicach i mogą przewozić rzeczy związane z wykonywaniem tych zadań, jak np. transport armatek śnieżnych, siatek i tyczek służących wygrodzeniu stoku narciarskiego),
  2. skutery śnieżne - jako środek transportu o napędzie gąsienicowym nie jest przeznaczony do poruszania się po drodze, mimo iż ich konstrukcja umożliwia poruszanie się z prędkością przekraczającą 25 km/h - nie podlegają klasyfikacji w świetle ustawy Prawo o ruchu drogowym (nie są pojazdami samochodowymi),
  3. pojazdy czterokołowe - z uwagi na brak homologacji oraz parametry techniczne nie są dopuszczone ani przystosowanie do poruszania się po drogach publicznych, mimo iż ich konstrukcja umożliwia poruszanie się z prędkością przekraczającą 25 km/h nie podlegają klasyfikacji w świetle ustawy Prawo o ruchu drogowym (nie są pojazdami samochodowymi),
  4. ciągnik ogrodniczy - nie jest pojazdem samochodowym w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym.

Spółce przysługuje zatem prawo do odliczenia w całości podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych oleju napędowego oraz usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdów wymienionych we wniosku (bez konieczności spełnienia warunków określonych w art. 86a ust. 4 pkt 1).

W piśmie z 26 sierpnia 2014 r. Wnioskodawca w zakresie przeformułowania własnego stanowiska dotyczącego pytania zawartego we wniosku, tj. prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z eksploatacją:

  1. skuterów śnieżnych.
  2. pojazdów terenowych czterokołowych.
  3. maszyn śnieżnych - Ratraków
  4. ciągnika ogrodniczego

zaznaczył, że przedmiotem zapytania była nie tylko możliwość odliczenia podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych oraz oleju napędowego ale również możliwość odliczania podatku VAT od towarów i usług związanych z eksploatacją pojazdów.

Powołany przez Wnioskodawcę art. 86a ust. 2 ustawy o VAT wskazuje, iż do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zalicza się m in: wydatki dotyczące nabycia lub importu paliw silnikowych oleju napędowego i gazu wykorzystywanego do napędu tych pojazdów. Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi ustawodawca zaliczył również towary i usługi związane z eksploatacją i używaniem tych pojazdów (wyszczególniając z tej grupy usługi naprawy i konserwacji pojazdów, które w dalszym ciągu są usługami związanymi z eksploatacją pojazdów).

Wnioskodawca wykazał we wniosku, iż jego zdaniem pojazdy objęte pytaniem nie mogą być uznane za pojazdy samochodowe w rozumieniu art. 2 pkt 34 ustawy o VAT. Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do odliczenia w całości podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z eksploatacją wymienionych we wniosku pojazdów (bez konieczności spełnienia warunków określonych w art. 86a ust. 4 pkt 1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, uznaje się za:

  • prawidłowe - w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z eksploatacją maszyn śnieżnych – ratraków,
  • nieprawidłowe - w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z eksploatacją skuterów śnieżnych, pojazdów terenowych – czterokołowych i ciągnika ogrodniczego.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że niniejsza interpretację wydano w stanie prawnym obowiązującym od 1 kwietnia 2014 r., gdyż jako przepisy prawa mające być przedmiotem interpretacji Wnioskodawca wskazał przepis art. 2 pkt 34, art. 86a ust. 4 pkt 1 i 2 art. 86a ust. 9 ustawy o VAT, obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2014 r.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z ww. przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto w treści art. 88 ustawy ustawodawca wskazał przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

Jeden z nich wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Od dnia 1 kwietnia 2014 r. mocą ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r., poz. 312), zwanej dalej: „ustawą nowelizującą” wprowadzono nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków dotyczących samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Stosownie do zapisu ust. 2 tegoż artykułu, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Na podstawie ust. 3 ww. artykułu, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1.w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

  1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
  2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2.do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

W świetle ust. 4 powołanego artykułu, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

  1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Jednocześnie należy zauważyć, że stosownie do art. 12 ust. 1 ww. ustawy nowelizującej, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:

1.samochodów osobowych;

2.innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

  1. 1 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,
  2. 2 – dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,
  3. 3 lub więcej – jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

Prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu wykorzystywanych do napędu wskazanych w art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej samochodów osobowych oraz innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych przysługiwać będzie zatem dopiero od dnia 1 lipca 2015 r.

Przepis ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej (art. 12 ust. 2 ww. ustawy).

Mocą art. 1 pkt 1 ustawy nowelizującej od dnia 1 kwietnia 2014 r. do ustawy o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 34 wprowadzono definicję pojazdów samochodowych – rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Należy w tym miejscu zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęć pojazd, samochód osobowy, pojazd samochodowy. Zatem, w celu zdefiniowania tych pojęć należy odwołać się do innych aktów prawnych, przy czym w ocenie tut. organu, takimi przepisami są przepisy prawa o ruchu drogowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.) pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

W konwencji o ruchu drogowym, podpisanej w Genewie w dniu 19 września 1949 r., która została przez nasze Państwo ratyfikowana i opublikowana w 1959 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 321), art. 4 stanowi, że pojazd samochodowy oznacza każdy pojazd poruszający się po drogach o własnym napędzie przy pomocy urządzenia mechanicznego, przeznaczony zazwyczaj do transportu osób lub towarów, a nie będący pojazdem poruszającym się po szynach lub połączonym z przewodami elektrycznymi.

Trzeba w tym miejscu wskazać, że jak wynika to z, wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 76 ust. 1 pkt 3 cyt. wyżej ustawy Prawo o ruchu drogowym, rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 roku w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdów do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (t.j. Dz. U. z 2007r., Nr 137, poz. 968 ze zm.) - załącznik Nr 4 Klasyfikacja pojazdów, Tabela nr 1 - Rodzaje i podrodzaje pojazdów – samochód specjalny, jako podrodzaj pojazdu, może posiadać kategorię homologacyjną: M1, M2, M3, N1, N2, N3. Natomiast pojazdy o kategorii homologacyjnej: L7e (czterokołowiec) oraz L6e (czterokołowiec lekki) zostały zaliczone do odrębnego podrodzaju pojazdów o nazwie – pojazd samochodowy inny. Gwoli ścisłości należy zauważyć, iż przez pojazd, w rozumieniu tego rozporządzenia, w myśl § 1 pkt 5 tego aktu prawnego, należy rozumieć pojazdy, o których mowa w art. 71 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka), jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług świadczy usługi transportowe z zakresu kolei linowej (kolejka linowa na S.). Ponadto, w ramach umowy koncesji zawartej pomiędzy Spółką a gminą; Spółka utrzymuje i zarządza infrastrukturą sportowo-rekreacyjną na stoku D. (kolej linowa D.).

W ramach prowadzonej działalności transportowej Spółka zakupiła skuter śnieżny, pojazd czterokołowy, maszynę śnieżną – Ratrak,

Z kolei, w ramach składników majątkowych wchodzących w zakres przedmiotu umowy koncesji Spółka użytkuje skuter śnieżny, pojazd czterokołowy, maszynę śnieżną - Ratrak,

Oprócz w/w pojazdów Spółka użytkuje ciągnik ogrodniczy (data zakupu: 10/1983).

Przeznaczenie pojazdów w Spółce jest ściśle określone:

  1. ratraki służą do przygotowania trasy narciarskiej na stoku ..., (tj. ubijanie śniegu, wyrównywanie muld rozbijanie śniegu i lodu) oraz do zimowego utrzymania terenu na ...,,
  2. pojazdy czterokołowe służą wyłącznie do poruszania się po terenie ..., oraz po terenie zarządzanym na podstawie umowy koncesyjnej (...); przewożą ładunki na tych terenach, służą poruszaniu się wzdłuż kolejki celem sprawdzenia stanu technicznego podpór i innych elementów kolejki wykorzystywane są przy pracach konserwacyjnych kolei linowej na ..., i ...,
  3. skutery śnieżne jak wyżej z tym, że użytkowane są w okresie zimowym,
  4. ciągnik ogrodniczy porusza się wyłącznie po terenie Spółki, służy np.: odśnieżaniu dróg wewnętrznych oraz parkingów poprzez zagregowanie z pługiem, przewozu ładunków w czasie organizowanych targów energetycznych, przewozu śmieci do punktu zbiórki oraz innych ładunków wg bieżących potrzeb wydziałów Spółki.

Pojazdy czterokołowe oraz skutery śnieżne nie posiadają homologacji (nie podlegają rejestracji i nie mogą poruszać się po drogach publicznych). Homologacji nie posiada też ciągnik rolniczy oraz ratraki. Nie ma możliwości wykorzystania pojazdów do celów innych niż prowadzona działalność gospodarcza. Ratraki, pojazdy czterokołowe oraz skutery wykorzystywane są wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej. Ciągnik ogrodniczy służy zarówno działalności opodatkowanej jak i zwolnionej.

Wymienione we wniosku pojazdy nie posiadają fabrycznej homologacji. Producenci posiadanych przez Wnioskodawcę pojazdów nie przeprowadzili badań technicznych umożliwiających uzyskanie homologacji dopuszczającej pojazdy do poruszania się po drogach publicznych. Posiadane przez Wnioskodawcę skutery śnieżne, pojazdy czterokołowe, ratraki oraz ciągnik ogrodniczy nie podlegają rejestracji i nie poruszają się po drogach publicznych. Również Spółka ... nie podjęła kroków w kierunku uzyskania homologacji, gdyż przeznaczenie pojazdów jest jednoznaczne - poruszają się one tylko i wyłącznie po terenach Spółki.

Ratraki pojazdy czterokołowe oraz skutery wykorzystywane są wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej. Ciągnik ogrodniczy służy zarówno działalności opodatkowanej jak i zwolnionej.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z eksploatacją:

  1. skuterów śnieżnych
  2. pojazdów terenowych czterokołowych,
  3. maszyn śnieżnych - ratraków.
  4. ciągnika ogrodniczego.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych przez Wnioskodawcę paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z eksploatacją wymienionych we wniosku pojazdów należy w przede wszystkim wyjaśnić czy w odniesieniu do tych pojazdów zastosowanie znajdą wymienione wcześniej przepisy art. 86a ustawy o VAT oraz art. 12 ww. ustawy nowelizującej regulujące kwestie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z używaniem pojazdów samochodowych.

Wskazać należy, że ww. regulacje prawne mają zastosowanie do pojazdów samochodowych zdefiniowanych przepisem art. 2 pkt 34 ustawy o VAT.

Podkreślenia wymaga, że definicja ta stanowiąc, że przez pojazdy samochodowe rozumie się przez to pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, odwołuje się jednocześnie do przepisów wskazanej ustawy Prawo o ruchu drogowym, gdzie z kolei w przepisie art. 2 pkt 33 wskazano, że pojazd samochodowy - pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Z okoliczności sprawy wynika, że konstrukcja skuterów śnieżnych, a także pojazdów czterokołowych umożliwia jazdę z prędkością powyżej 25 km/h a ich dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony.

Zatem pojazdy te spełniają definicję pojazdów samochodowych zawartą w art. 2 pkt 34 ustawy o VAT.

Rozpatrując więc kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z ich eksploatacją należy uwzględnić przepisy art. 86a ustawy o VAT, w tym także art. 86a ust. 4 pkt 1.

Dla pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. nabyciami istotnym zatem będzie stwierdzenie, że sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że skutery śnieżne, pojazdy czterokołowe, nie podlegają rejestracji i nie poruszają się po drogach publicznych a przeznaczenie pojazdów jest jednoznaczne - poruszają się one tylko i wyłącznie po terenach Spółki.

Zatem powyższe wskazuje, że wykluczona jest możliwość ich użycia do celów innych niż działalność gospodarcza Wnioskodawcy.

W konsekwencji przy spełnieniu ww. okoliczności Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy wskazanych w pytaniu nabyciach związanymi z tymi pojazdami. Nieprawidłowym jest jednak stwierdzenie Wnioskodawcy, że to pełne prawo przysługuje Wnioskodawcy, bez konieczności spełnienia warunków określonych w art. 86a ust. 4 pkt 1, bowiem jak wskazano wyżej w okolicznościach wskazanych we wniosku przepis ten znajdzie zastosowanie.

Natomiast, jak wynika z opisu sprawy, konstrukcja maszyn śnieżnych oraz Ratrak nie umożliwia jazdy z prędkością powyżej 25 km/h a ich dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, jak również konstrukcja ciągnika ogrodniczego TV 521 - nie umożliwia jazdy z prędkością powyżej 25 km/h.

Zatem pojazdy te nie spełniają definicji pojazdów samochodowych zawartej w art. 2 pkt 34 ustawy o VAT, a to oznacza, że przepisy art. 86a ustawy o VAT nie mają zastosowania do tych pojazdów.

W tej sytuacji kwestie prawa do odliczenia podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z eksploatacją maszyn śnieżnych – Ratraków i ciągnika ogrodniczego, należy rozpatrywać poprzez pryzmat przepisu art. 86 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, że ww. pojazdy śnieżne - Ratraki wykorzystywane są wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej. Ciągnik ogrodniczy służy zarówno działalności opodatkowanej jak i zwolnionej.

Z treści cyt. powyżej przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążąc się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością przedsiębiorstwa, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Z pośrednim związkiem dokonanych zakupów z działalnością podatnika mamy zatem do czynienia wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo sprzedaży. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego, obsługi prawnej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z eksploatacją maszyn śnieżnych – ratraków jest prawidłowe.

Natomiast jest nieprawidłowe w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz towarów i usług związanych z eksploatacją skuterów śnieżnych i pojazdów terenowych – czterokołowych, bez konieczności spełnienia warunków określonych w art. 86a ust. 4 pkt 1 oraz ciągnika ogrodniczego.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii, czy przedmiotowe pojazdy są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych, gdyż ciężar dowodowy w tym zakresie ciąży na podatniku wywodzącym korzystne dla siebie skutki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zmiana któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja indywidualna traci swoją ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj