Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-238/12/AŚ
z 11 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-238/12/AŚ
Data
2012.05.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
administracja
brak prawa do odliczenia
uczelnie
usługi zarządzania


Istota interpretacji
Uczelnia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na wdrożeniu nowoczesnego, informatycznego systemu wspomagania zarządzania.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2012r. (data wpływu 5 marca 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2012r. (data wpływu do tut. organu 23 kwietnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 kwietnia 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „...”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 17 marca 2010 roku Uczelnia zawarła z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącego rolę Instytucji Zarządzającej RPO, umowę o dofinansowanie projektu „...”. Projekt realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Priorytet VIII „Infrastruktura edukacyjna”, Działanie 8.1. „Infrastruktura szkolnictwa wyższego”. Przedmiotem realizowanego projektu jest wdrożenie nowoczesnego, informatycznego systemu wspomagania zarządzania w Uczelni. Utworzenie systemu obejmuje zakup wraz z wdrożeniem odpowiedniego oprogramowania oraz niezbędnego sprzętu komputerowego umożliwiającego uruchomienie i eksploatację zintegrowanego i jednolitego systemu oprogramowania w Uczelni. Celem wdrożenia zintegrowanego systemu jest zwiększenie szybkości przepływu informacji w zakresie m.in. organizacji procesu dydaktycznego, w tym wzrost dostępności i poprawa warunków kształcenia, a także zwiększenia sprawności administrowania Uczelnią. Końcowym beneficjentem projektu są studenci oraz kadra naukowo-dydaktyczna i pracownicy administracyjni Uczelni. Rozwiązanie zintegrowanego systemu oparte zostało na dwuczęściowym systemie – dwumodułowym (moduł FK i moduł Uczelnia), które ściśle ze sobą współpracują. Moduł FK obejmuje następujące obszary: Finanse i księgowość, Majątek trwały. Obrót towarowy, Personel (Kadry i płace), Info (zestawienia finansowe), Analizator Biznesowy (budowanie własnych zestawień finansowych). Moduł Uczelnia jest znacznie obszerniejszy niż Finansowo-Księgowy i obejmuje następujące obszary:

  1. Dziekanat – obsługa procesu dydaktycznego i elektroniczna ewidencja przebiegu studiów,
  2. Rekrutacja – przeprowadzenie procesu rekrutacji na studia dostępny również poprzez sieć Internet,
  3. Rozliczenia ze studentami z tytułu opłat czesnego,
  4. Stypendia – ewidencja przyznawania stypendiów, naliczeń i wypłat przyznanych stypendiów studentom,
  5. Planowanie zajęć dydaktycznych – obejmuje proces definiowania, planowania i zarządzania obciążeniami dydaktycznymi pracowników Uczelni.
  6. Rozliczanie dydaktyki – obejmuje proces rozliczenia kadry dydaktycznej z przeprowadzonych zajęć dydaktycznych.
  7. Ocena – umożliwia wykładowcom w sposób szybki i prosty aktualizować oceny studentów w sposób elektroniczny, oraz pozwala prowadzić archiwum ocen,
  8. Wirtualna Uczelnia – jest modułem udostępnianym studentom oraz pracownikom Uczelni poprzez przeglądarkę WWW. Jest on integralnie związany z systemem Uczelnia i korzysta z tej samej bazy danych, dzięki czemu student – użytkownik modułu otrzymuje bieżące informacje o stanie swoich danych. Moduł jest dostępny wyłącznie dla autoryzowanych użytkowników.
  9. Inne moduły dotyczące działalności statutowej Uczelni.


W ramach projektu zrealizowane zostały między innymi następujące zakupy środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych:

  1. zestawy komputerowe – stacje robocze – 59.168,00 zł brutto (16 sztuk zestawów),
  2. urządzenia peryferyjne – 9 sztuk, w tym:
  3. urządzenia obsługi legitymacji elektronicznych – 55.862,91 zł brutto (3 sztuki),
  4. urządzenia informacyjne (kioski informacyjne dla studentów) – 88.295,55 zł brutto (6 sztuk),
  5. programy antywirusowe – Licencje antywirusowe -19.483,20 zł brutto (40 licencji),
  6. serwery z macierzą dyskową, oprogramowaniem i bazą danych – 180.819,90 zł brutto (5 sztuk zestawów),
  7. Zintegrowany system zarządzania Uczelnią – oprogramowanie i licencje – 2.433.900,00 zł brutto.

Projekt nie będzie generował przychodów.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Uczelnia jest płatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczonych usług najmu pomieszczeń dydaktycznych, sprzedaży książek przez Uczelniane wydawnictwo oraz świadczonych sporadycznie usług reklamy i sponsoringu. Uczelnia prowadzi wyodrębnioną ewidencję czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W minionym roku udział obrotu z tytułu sprzedaży opodatkowanej w obrocie rocznym Uczelni nie przekroczył 2%.

W piśmie z dnia 16 kwietnia 2012r. uzupełniono wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 2 marca 2012r. o następujące informacje:

Wnioskodawca wskazał, iż art. 43 ust. 1 pkt 26 nie jest przedmiotem interpretacji indywidualnej i we własnym stanowisku został wskazany jedynie informacyjnie.

Uczelnia jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zakupem towarów (usług związanych z realizacją projektu zgodnie z opisanym stanem faktycznym Uczelni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu dotyczą działalności edukacyjnej Uczelni, a więc nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, w związku z tym Uczelni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponieważ prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Naszym zdaniem zastosowanie ma tutaj art. 43 ust. 1 pkt 26 i art. 86 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarowi usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 17 marca 2010 roku zawarł z Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa umowę o dofinansowanie projektu „...”.

Przedmiotem realizowanego projektu jest wdrożenie nowoczesnego, informatycznego systemu wspomagania zarządzania w Uczelni. Utworzenie systemu obejmuje zakup wraz z wdrożeniem odpowiedniego oprogramowania oraz niezbędnego sprzętu komputerowego umożliwiającego uruchomienie i eksploatację zintegrowanego i jednolitego systemu oprogramowania w Uczelni. Celem wdrożenia zintegrowanego systemu jest zwiększenie szybkości przepływu informacji w zakresie m.in. organizacji procesu dydaktycznego, w tym wzrost dostępności i poprawa warunków kształcenia, a także zwiększenia sprawności administrowania Uczelnią.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Z treści wniosku wynika, ze Wnioskodawca wykonuje również czynności opodatkowane podatkiem VAT, jednakże dla tych czynności prowadzi wyodrębnioną ewidencję.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak jednoznacznie w opisie stanu faktycznego wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. ...”.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanej podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i sług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj