Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-540/14-2/AP
z 22 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2014 r. (data wpływu 23 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem w akcji promocyjnej – jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej obowiązków płatnika w związku z wypłatą Nagród Pieniężnych Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy będą nabywali towary objęte Programem w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej,
  • prawidłowe – w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z uczestnictwem w akcji promocyjnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A. Organizacja Akcji Promocyjnej.

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) jest liderem na rynku polskim w hurtowej dystrybucji szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych (tzw. produktów „B”).

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej hurtowej dystrybucji towarów, współpracuje z innymi podmiotami gospodarczymi m.in. na podstawie umów franczyzy, regulujących wzajemne prawa i obowiązki stron. W przypadku umów franczyzy, klientami Spółki są sklepy detaliczne, które dokonują sprzedaży na rzecz ostatecznych nabywców (odbiorców detalicznych). Wnioskodawca dokonuje również sprzedaży towarów na rzecz podmiotów, które zawarły umowy franczyzowe z pomiotami zależnymi od Wnioskodawcy (również będący franczyzodawcami). Podmioty, z którymi Spółka współpracuje w oparciu o powyższe zasady, zwane będą dalej „Franczyzobiorcami”. Natomiast sieci współpracy, w ramach których działają Franczyzobiorcy, zwane będą dalej „Siecią Franczyzową”.

W ramach podejmowanych działań mających na celu zwiększenie sprzedaży towarów przez Spółkę, Spółka zamierza wziąć udział w akcji promocyjnej (dalej: „Program” lub „Akcja Promocyjna”) skierowanej do klientów nabywających towary oferowane w ramach Sieci Franczyzowej (dalej: „Klienci”), którymi będą:

  • osoby fizyczne nieprowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej, będące konsumentami w rozumieniu art. 22(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r., Nr 16 poz. 93, z późn. zm.) (dalej: „KC”);
  • osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, które mogą korzystać z Akcji Promocyjnej w dwojaki sposób:
    • jako osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, będą nabywały towary na cele osobiste, niezwiązane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą (tj. w transakcjach tych pomimo prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będą występowały jako konsumenci, o których mowa w art. 22(1) KC);
    • jako osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, będą nabywały towary w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej (tj. w transakcji takiej nie wystąpią jako konsumenci, o których mowa w art. 22(1) KC).

W ramach planowanej Akcji Promocyjnej Spółka zamierza podjąć współpracę z podmiotem zajmującym się obsługą programów motywacyjnych i lojalnościowych, których celem jest zwiększenie sprzedaży i promocja zleceniodawców. W tym celu Spółka zawrze umowę z agencją (dalej: Agencja). Warunki przygotowania i przeprowadzenia (realizacji) Akcji Promocyjnej zostaną uregulowane w zawartej pomiędzy Spółką i Agencją umowie (dalej: „Umowa z Agencją”), na podstawie której Agencja w ramach Akcji Promocyjnej będzie obsługiwać i prowadzić dla Spółki przedsięwzięcie promocyjne, w ramach którego Klienci nabywający w Sieci Franczyzowej towary będą mogli uzyskać nagrody.

Planowana Akcja Promocyjna będzie miała charakter ogólnopolski i uczestniczyć w niej będą mogły również inne podmioty gospodarcze. W takim przypadku każdy z podmiotów, o którym mowa powyżej, zawrze odrębną umowę z Agencją regulującą zasady jego uczestnictwa.

Za przygotowanie i realizację Programu, Agencja będzie otrzymywać wynagrodzenie. Zgodnie z Umową z Agencją, podstawowym składnikiem wynagrodzenia Agencji będzie wynagrodzenie należne od Spółki za obsługę i prowadzenie systemu nagród przeznaczonych dla Klientów za dokonywane przez nich zakupy, w odniesieniu do towarów sprzedawanych za pośrednictwem Sieci Franczyzowej.

Wykonawcą czynności związanych z Akcją Promocyjną w zakresie towarów dystrybuowanych przez Wnioskodawcę będzie zatem Agencja, która będzie działać w imieniu i na rzecz Spółki. Fundatorem takich nagród będzie natomiast Spółka. Tym samym Agencja będzie jedynie przekazywać nagrody, działając wyłącznie jako pośrednik w imieniu i na rzecz Spółki.

B. Przebieg Akcji Promocyjnej.

Agencja będzie odpowiedzialna za przekazywanie nagród, w tym m.in. będzie naliczała nagrody pieniężne w związku z dokonaniem przez Klientów zakupów premiowanych towarów oferowanych w ramach Sieci Franczyzowej, zwane w dalszej treści „Leadbackiem” lub „Nagrodą Pieniężną” w oparciu m.in. o następujące zasady wskazane w regulaminie Akcji Promocyjnej:

  • każdy zakup towarów objętych Programem w ramach jednej transakcji będzie traktowany indywidualnie i rozliczany odrębnie bez względu na ilość transakcji zrealizowanych przez Klienta w ciągu jednego dnia oraz bez względu na to, czy będą dokonywane w punktach Sieci Franczyzowej, czy też u podmiotów trzecich (w przypadku przystąpienia do Akcji Promocyjnej również innych podmiotów) #8722; oznacza to, że dla potrzeb Systemu Promocji Sprzedaży każdy zakup towarów objętych Programem w ramach jednej transakcji będzie traktowany jako samodzielne zdarzenie uprawniające Klienta do otrzymania nagrody (np. Nagrody Pieniężnej);
  • jednorazowa wartość nagród, w tym m.in. Nagrody Pieniężnej naliczonej odrębnie od zakupu towarów objętych Programem w ramach jednej transakcji, nie będzie mogła przekroczyć kwoty 760 zł;
  • technicznie wszystkie nagrody, w tym m.in. Nagrody Pieniężne, niezależnie od tego czy Klient nabędzie do nich uprawnienie w związku ze sprzedażą dokonaną bezpośrednio w punktach Sieci Franczyzowej, czy też u podmiotów trzecich (w przypadku przystąpienia do Akcji Promocyjnej również innych podmiotów) będą wypłacane Klientom w okresach rozliczeniowych; w przypadku Nagród Pieniężnych Agencja będzie wypłacała naliczone Klientom Nagrody Pieniężne w postaci przelewu na konto, np. jednorazowo na koniec przyjętego okresu rozliczeniowego;
  • Wnioskodawca podkreśla, iż nawet w przypadku zgromadzenia przez Klienta w danym okresie rozliczeniowym wielu nagród, w tym m.in. Nagród Pieniężnych #8722; zawsze będzie w stanie powiązać daną nagrodę z konkretnym zdarzeniem, czyli zakupem towarów objętych Programem w ramach jednej transakcji, niezależnie od tego czy Klient nabędzie do nich uprawnienie w związku ze sprzedażą dokonaną bezpośrednio w punktach Sieci Franczyzowej, czy też u podmiotów trzecich (w przypadku przystąpienia do Akcji Promocyjnej również innych podmiotów); sam fakt wypłaty wszystkich naliczonych nagród, np. na koniec przyjętego okresu rozliczeniowego, jest wyłącznie technicznym sposobem przekazania nagród Klientowi;
  • Klient będzie mógł odebrać naliczone w danym okresie rozliczeniowym nagrody (w tym m.in. Nagrody Pieniężne) po spełnieniu określonych warunków, w tym w szczególności jeżeli:
    1. będzie posiadał rachunek bankowy w banku wskazanym w regulaminie Akcji Promocyjnej,
    2. dokona rejestracji na stronie internetowej Programu.

Jeżeli Klient nie dokona jeszcze rejestracji na stronach internetowych Programu lub nie założy rachunku bankowego w banku wskazanym w regulaminie Akcji Promocyjnej, wszystkie naliczone nagrody (w tym m.in. Nagrody Pieniężne) będą technicznie przechowywane na rachunku technicznym Agencji. Po zarejestrowaniu się przez Klienta oraz założeniu rachunku bankowego w banku wskazanym w regulaminie Akcji Promocyjnej, Agencja będzie mogła zidentyfikować Klienta oraz wypłacić Klientowi zaległe nagrody w pierwszym okresie rozliczeniowym, który będzie liczony od dnia założenia rachunku bankowego w banku wskazanym w regulaminie Akcji Promocyjnej i rejestracji na stronie internetowej Programu.

Wykonawcą czynności związanych z Akcją Promocyjną będzie zatem Agencja, która będzie działać w imieniu i na rzecz organizatora (współorganizatora) Akcji Promocyjnej #8722; Spółki. Fundatorem zaś nagród związanych z Akcją Promocyjną za zakupy dokonane w ramach Sieci Franczyzowej, w tym m.in. Nagród Pieniężnych, będzie Spółka. Agencja będzie natomiast wykonywać czynności związane z Akcją Promocyjną, w tym przekazywać nagrody, działając wyłącznie w imieniu i na rzecz Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Nagrody Pieniężne wypłacane w ramach planowanej przez Spółkę Akcji Promocyjnej Klientom dokonującym zakupów w Sieci Franczyzowej stanowić będą nagrody związane ze sprzedażą premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT...
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie pierwsze, czy wypłacane Klientom nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy nabywali towary objęte Programem na cele osobiste, niezwiązane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą (tj. w transakcjach tych pomimo prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będą występowali jako konsumenci, o których mowa w art. 22(1) KC), Nagrody Pieniężne, których jednostkowa wartość nie przekroczy kwoty 760 PLN określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania, korzystać będą ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, a na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie PIT, w tym obowiązek złożenia informacji PIT-8C...
  3. Czy w przypadku Nagród Pieniężnych wypłacanych Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy będą nabywali towary objęte Programem w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej (nie będą występowali jako konsumenci, o których mowa w art. 22(1) KC), na Wnioskodawcy będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki na gruncie PIT, w tym obowiązek złożenia informacji PIT-8C...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1, Nagrody Pieniężne wypłacane w ramach planowanej przez Spółkę Akcji Promocyjnej Klientom dokonującym zakupów w Sieci Franczyzowej stanowić będą nagrody związane ze sprzedażą premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT, wolna od podatku dochodowego jest m.in. wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową #8722; jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że zwolnieniu z podatku PIT podlegają m.in. nagrody spełniające łącznie następujące warunki:

  • nagrody są związane ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagród nie przekracza kwoty 760 zł,
  • otrzymywane nagrody nie pozostają w związku z prowadzoną przez odbiorcę nagrody pozarolniczą działalnością gospodarczą i nie stanowią przychodu z takiej działalności.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, że przepisy prawa, w tym przepisy ustaw podatkowych, nie zawierają definicji legalnej „sprzedaży premiowej”, co może w konsekwencji rodzić wątpliwości interpretacyjne.

W tej sytuacji, zgodnie z zasadami wykładni, w pierwszej kolejności zastosowanie znajdzie wykładnia literalna. Powołując się na Wielki Słownik Języka Polskiego (www.wsjp.pl), wskazać należy, że sprzedaż oznacza oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy, premia oznacza natomiast m.in. nagrodę.

Na tej podstawie przyjąć można, że sprzedaż premiowa oznaczać może oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy, z którą to czynnością związana jest nagroda. Taka definicja pojęcia sprzedaży premiowej może jednak budzić wątpliwości, w zakresie ustalenia, czy ze sprzedażą premiową będziemy mieli do czynienia jedynie w przypadku, gdy nagroda wydawana jest bezpośrednio przez sprzedającego, czy również w sytuacji, gdy nagroda związana ze sprzedażą będzie wypłacana przez inną osobę niż sprzedawca.

Mając na uwadze wskazane wątpliwości zauważyć należy, że „umowa sprzedaży” uregulowana została w art. 535 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Na tej podstawie należałoby uznać, że sprzedaż premiowa występowałaby tylko w przypadku, gdy sprzedawca byłby równocześnie podmiotem wypłacającym nagrodę (premię). Tym samym, zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT miałoby zastosowania wyłącznie do nagród (premii) wypłacanych przez podmiot, który zawiera umowę sprzedaży z podmiotem otrzymującym premię.

Jednakże, w ocenie Wnioskodawcy, odwoływanie się do definicji pojęcia sprzedaży premiowej ukształtowanej na gruncie Kodeksu cywilnego, jest niezasadne. Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem, prawo podatkowe jest bowiem autonomiczną gałęzią prawa, do której nie można automatycznie przenosić pojęć zdefiniowanych dla potrzeb innych gałęzi prawa, o ile nie wynika to wyraźnie z ustawy. Mając natomiast na uwadze treść art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, brak jest podstaw do zawężania zakresu tego pojęcia.

Dodatkowo wskazać należy, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Jak natomiast wynika z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego nałożony został na dokonujących wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, a nie na dokonujących sprzedaży.

W ocenie Spółki, również wykładnia celowościowa prowadzi do wniosków, że ze sprzedażą premiową będziemy mieli do czynienia zarówno w przypadku, gdy nagroda przekazywana jest przez sprzedawcę, jak i w przypadku, gdy nagrodę związaną ze sprzedażą przekazywać będzie podmiot trzeci. Dodatkowo zauważyć należy, że wykładnia zakładająca, że sprzedaż premiowa wystąpi jedynie w przypadku, gdy nagroda przekazywana jest przez podmiot dokonujący sprzedaży, prowadziłaby do dyskryminacji podmiotów organizujących systemy sprzedaży premiowej za pośrednictwem podmiotów trzecich i nieuzasadnionego uprzywilejowania podmiotów organizujących sprzedaż premiową samodzielnie. Takie zróżnicowanie konsekwencji podatkowych wypłat nagród (premii) w zależności od tego, czy są przekazywane bezpośrednio przez podmiot dokonujący sprzedaży czy też podmiot trzeci, nie znajduje uzasadnienia na gruncie przepisów ustawy o PIT.

Przedstawione powyżej stanowisko znajduje potwierdzenie również w orzecznictwie sądów administracyjnych. Dla przykładu wskazać można m.in.: wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 lipca 2013 r., (sygn. III SA/Wa 381/13), w którym wskazano, że: „Sąd podziela stanowisko Strony skarżącej, iż do celów zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. bez znaczenia pozostaje okoliczność, iż kontrahent nie prowadzi bezpośrednio (we własnym imieniu) punktów handlowych mogących prowadzić sprzedaż detaliczną jego towarów, a Strona w ramach świadczonych usług marketingowo-reklamowych na rzecz swoich klientów, koordynuje akcję sprzedaży premiowaną nagrodą zgodnie z regulaminem opisanym we wniosku. To, że akcje sprzedaży premiowej realizowane są na zlecenie dużych podmiotów gospodarczych, klientów Wnioskodawcy (podstawą ich realizacji jest każdorazowo zlecenie zawarte między Spółką a Kontrahentem oraz przygotowany przez Spółkę regulamin) nie zmienia istoty sprzedaży premiowej w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., którego treść wskazuje, iż jest pojęciem szerszym niż sprzedaż w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, który ponadto, jak trafnie wskazała Strona, nie zna pojęcia „sprzedaży premiowej”. Minister Finansów odwołał się więc do pojęcia premii w znaczeniu potocznym i łącząc te dwa pojęcia z KC oraz ze Słownika Języka Polskiego uznał, że sprzedaż premiowa to taka, w której strony umowy sprzedaży wprowadzają dodatkowy element jakim jest premia (…). Zauważenia bowiem wymaga, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Z treści powyższego przepisu, jak i art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.do.f. nie wynika, że ze sprzedażą premiową mamy do czynienia tylko wtedy, gdy wypłaca ją sprzedający. Takiej tezie przeczy również treść art. 41 ust. 4 u.p,d.o.f., w którym obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego ciąży na wypłacającym nagrodę, a nie na sprzedawcy. Zauważenia również wymaga, że powyższe przepisy posługują się pojęciem nagród związanych ze sprzedażą premiową, a nie premią z tytułu sprzedaży, jak zdaje się wynikać ze stanowiska Ministra Finansów”.

Również w innych orzeczeniach sądy administracyjne wskazywały na konieczność szerokiego rozumienia pojęcia sprzedaży premiowej. Przykładowo wskazać można wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 lutego 2013 r. (sygn. III SA/Wa 2248/12), w którym podkreślono, że: „W ocenie Sądu w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawodawcy chodziło o objęcie zwolnieniem każdej nagrody otrzymywanej przez podatników #8722; konsumentów w ramach wszelkich akcji promocyjnych, marketingowych, motywacyjnych, organizowanych przez profesjonalnych przedsiębiorców, o ile oczywiście zachodzą dalsze warunki zwolnienia”.

Bezpodstawne było ograniczenie przez Ministra rozumienia pojęcia sprzedaż do czysto cywilistycznej umowy nazwanej z art. 535 Kodeksu cywilnego, w której dochodzi do przeniesienia własności rzeczy.

Odnosząc powyższe do przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego działań, które podjąć zamierza Spółka, wskazać należy, że działania mające na celu promocję produktów Spółki poprzez Nagrody Pieniężne przekazywane Klientom w związku z zakupami dokonywanymi w Sieci Franczyzowej, stanowić będą sprzedaż premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Dla celów zakwalifikowania planowanych działań do sprzedaży premiowej bez znaczenia pozostanie więc fakt, że Nagrody Pieniężne wypłacane będą przez inny podmiot niż podmiot zawierający umowę sprzedaży z Klientem.

Podkreślić w tym miejscu należy, że planowana Akcja Promocyjna ma na celu intensyfikację sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę Klientom za pośrednictwem Sieci Franczyzowej. Ponadto, organizatorem Akcji Promocyjnej jest Spółka i to Spółka będzie również podmiotem finansującym wypłatę Nagród Pieniężnych przekazywanych Klientom z tytułu zakupu towarów w Sieci Franczyzowej. Zwiększenie sprzedaży towarów oferowanych w ramach Sieci Franczyzowej przyczynia się bowiem do zwiększenia sprzedaży towarów przez Spółkę i w konsekwencji prowadzić będzie do wzrostu przychodów Spółki. Wykonawcą czynności związanych z Akcją Promocyjną będzie Agencja, która jednak będzie działać w imieniu i na rzecz organizatora Akcji Promocyjnej #8722; Spółki. W tym kontekście, za podmiot wypłacający Nagrody Pieniężne w ramach Akcji Promocyjnej uznać należy Spółkę.

W konsekwencji, w ocenie Spółki, Nagrody Pieniężne wypłacane Klientom dokonującym zakupów w Sieci Franczyzowej w ramach planowanej przez Spółkę Akcji Promocyjnej będą stanowiły nagrody związane ze sprzedażą premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2, mając na uwadze przedstawione powyżej uwagi dotyczące pojęcia sprzedaży premiowej, wypłacane Klientom nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy nabywali towary objęte Programem na cele osobiste, niezwiązane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą (tj. w transakcjach tych pomimo prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej będą występowali jako konsumenci, o których mowa w art. 22(1) KC) Nagrody Pieniężne o jednostkowej wartości nieprzekraczającej kwoty 760 PLN określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania, korzystać będą ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Jednocześnie, w takiej sytuacji na Spółce nie będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki na gruncie PIT, w tym obowiązek złożenia informacji PIT-8C.

Wnioskodawca pragnie bowiem wskazać, iż w tym zakresie spełnione będą wszystkie warunki uprawniające Spółkę do zastosowania przedmiotowego zwolnienia, tj.:

  • nagrody będą związane ze sprzedażą premiową, co potwierdza argumentacja przedstawiona w odpowiedzi na pytanie nr 1,
  • jednorazowa wartość nagród nie przekracza kwoty 760 zł, przy czym bez znaczenia jest fakt, iż Nagrody Pieniężne przyporządkowane do pojedynczego zakupu towarów objętych Promocją w ramach jednej transakcji są sumowane i wypłacane na koniec okresu rozliczeniowego za pośrednictwem banku,
  • otrzymywane nagrody nie będą pozostawały w związku z prowadzoną przez odbiorcę nagrody pozarolniczą działalnością gospodarczą i nie będą stanowić przychodu z takiej działalności, co jest elementem stanu faktycznego.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 czerwca 2013 r. (sygn. IPPB2/415-258/13-2/MG), wydanej w podobnym stanie faktycznym, w którym spółka prowadząca dystrybucję towarów za pośrednictwa sieci handlowych prowadzących sprzedaż hurtową i detaliczną planowała wprowadzić program sprzedaży premiowej. W przywołanej interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym „Rzeczywistym świadczeniodawcą (fundatorem nagród z tytułu sprzedaży premiowej) pozostaje bowiem Spółka, której promocja realizowana jest przy pomocy nagród pieniężnych. Agencja jest wyłącznie pośrednikiem, dostawcą wypłacającym w imieniu Spółki nagrody pieniężne uczestnikom sprzedaży premiowej. Nie chodzi tu o promocję i reklamę Agencji, lecz jej klienta (czyli Spółki). Świadczeniodawcą #8722; podmiotem, który promuje swoje produkty i funduje nagrody pozostaje klient Agencji, czyli Spółka. (...) W konsekwencji, zdaniem Spółki, wypłacenie jednorazowej nagrody w kwocie nieprzekraczającej 760 zł powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Na Spółce, jako wypłacającym te nagrody, w ramach prowadzonej, zarejestrowanej działalności gospodarczej, nie będą wobec powyższego ciążyły obowiązki płatnika tego podatku, jak również nie będzie miała ona obowiązku wystawiania informacji PIT-8C.”

Ponadto, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10. a więc m.in. z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową.

Jednocześnie, jak wynika z art. 42a ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarcza, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych (tj. informację PIT-8C).

Mając na uwadze powyższe oraz w związku z faktem, iż jak wynika z uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy w odpowiedzi na pytanie 1, Nagrody Pieniężne wypłacane Klientom w ramach Akcji Promocyjnej stanowią premie pieniężne, do których zastosowanie znajdzie zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jako że jednostkowa wartość takiej nagrody nie będzie przekraczać kwoty 760 PLN, wypłata Nagród Pieniężnych nie będzie tym samym stanowiła wypłaty nagród z tytułu określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT i w konsekwencji art. 41 ust. 4 ustawy o PIT nie znajdzie zastosowania do przedmiotowych Nagród Pieniężnych.

Ponadto, również art. 42a ustawy o PIT nie znajdzie zastosowania w odniesieniu do Nagród Pieniężnych przekazywanych Klientom w ramach Akcji Promocyjnej. Przedmiotowe Nagrody Pieniężne korzystać będą bowiem ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, i tym samym obowiązek składania informacji PIT-8C nie powstanie.

Uwzględniając powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, na Spółce nie będą ciążyć jakiekolwiek obowiązki na gruncie PIT, w tym obowiązek przygotowania informacji PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 3, również w przypadku Nagród Pieniężnych wypłacanych Klientom prowadzącym działalność gospodarcza, którzy będą nabywali towary objęte Programem, w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej (nie będą występowali jako konsumenci, o których mowa w art. 22(1) KC), nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie PIT, w tym obowiązek złożenia informacji PIT-8C.

Powyższe wynika przede wszystkim z taktu, iż w takim przypadku nie będą spełnione łącznie wszystkie warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, gdyż otrzymywane nagrody przez takich Klientów będą pozostawały w związku z prowadzoną przez nich pozarolniczą działalnością gospodarczą i tym samym będą stanowić przychód z takiej działalności, opodatkowany łącznie z przychodami z tej działalności, stosownie do wybranej formy opodatkowania przez Klienta.

W tej sytuacji, na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki na gruncie PIT, w tym obowiązek wystawienia informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej obowiązków płatnika w związku z wypłatą Nagród Pieniężnych Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy będą nabywali towary objęte Programem w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej,
  • prawidłowe – w pozostałej części.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i 9 ww. ustawy, źródłami przychodów są:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • inne źródła (pkt 9).

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w ww. przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 cyt. ustawy. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Natomiast stosownie do treści art. 14 ust. 1 cyt. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 powoływanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Jak stanowi art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

W myśl art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) #8722; na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku, gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie do treści art. 42 ust. 1a powoływanej ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Natomiast zgodnie z treścią art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jednakże stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową #8722; jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Aby jednak wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową była zwolniona z podatku dochodowego na mocy ww. art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, spełnione muszą być następujące warunki:

  • nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową,
  • jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,
  • sprzedaż premiowa nie może dotyczyć nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Przy dokonywaniu interpretacji określonego powyżej zwolnienia przedmiotowego należy uwzględnić dyrektywy wykładni prawa. Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia.

Pomimo że ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży. W związku z powyższym dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.

Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa”, należy zauważyć, że składa się ono z dwóch elementów wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.

Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 2014 r., poz. 121). Treść art. 535 i następnych stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedawcy cenę.

Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.

Termin „premia”, „premiowa” nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe konieczne jest dokonanie wykładni językowej tego pojęcia. Za premię należy uznać nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN, Warszawa, 2003). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.

Należy także zwrócić uwagę na przepis art. 353 § 1 ustawy Kodeks cywilny, który stanowi, że zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Natomiast zgodnie z § 2 art. 353 Kodeksu cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu albo na zaniechaniu. Zatem strony umowy sprzedaży mogą wzbogacić treść łączącego je stosunku w granicach swobody kontraktowania, tzn. mogą wprowadzić do niego określone postanowienia, których treść lub cel nie sprzeciwiają się właściwości (naturze) sprzedaży, ustawie lub zasadom współżycia społecznego. Do tego rodzaju postanowień należy zobowiązanie sprzedawcy do spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w przypadku zakupu przez kupującego określonego towaru. Postanowienia takie stanowią elementy dodatkowe, zastrzeżone w treści umowy przez strony.

Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, ponieważ przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii.

Mając na uwadze powyższe ustalenia i powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu, z którą mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia własności rzeczy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, w ramach prowadzonej hurtowej dystrybucji towarów, współpracuje z innymi podmiotami gospodarczymi m.in. na podstawie umów franczyzy. W przypadku umów franczyzy, klientami Spółki są sklepy detaliczne, które dokonują sprzedaży na rzecz ostatecznych nabywców (odbiorców detalicznych). Wnioskodawca dokonuje również sprzedaży towarów na rzecz podmiotów, które zawarły umowy franczyzowe z pomiotami zależnymi od Wnioskodawcy (również będący franczyzodawcami). Podmioty, z którymi Spółka współpracuje w oparciu o powyższe zasady, zwane są „Franczyzobiorcami”, natomiast sieci współpracy, w ramach których działają Franczyzobiorcy – „Siecią Franczyzową”.

W ramach podejmowanych działań mających na celu zwiększenie sprzedaży towarów przez Spółkę, Spółka zamierza wziąć udział w akcji promocyjnej („Program”/„Akcja Promocyjna”) skierowanej do klientów nabywających towary oferowane w ramach Sieci Franczyzowej. Klientami tymi będą:

  • osoby fizyczne nieprowadzące pozarolniczej działalności gospodarczej, będące konsumentami w rozumieniu art. 22(1) ustawy Kodeks cywilny;
  • osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, które mogą korzystać z Akcji Promocyjnej w dwojaki sposób:
    • jako osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, będą nabywały towary na cele osobiste, niezwiązane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą;
    • jako osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, będą nabywały towary w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej.

W ramach planowanej Akcji Promocyjnej Spółka zawrze umowę z Agencją. Warunki przygotowania i przeprowadzenia (realizacji) Akcji Promocyjnej zostaną uregulowane w zawartej pomiędzy Spółką i Agencją umowie, na podstawie której Agencja w ramach Akcji Promocyjnej będzie obsługiwać i prowadzić dla Spółki przedsięwzięcie promocyjne, w ramach którego Klienci nabywający w Sieci Franczyzowej towary będą mogli uzyskać nagrody.

Za przygotowanie i realizację Programu Agencja będzie otrzymywać wynagrodzenie. Zgodnie z Umową z Agencją, podstawowym składnikiem wynagrodzenia Agencji będzie wynagrodzenie należne od Spółki za obsługę i prowadzenie systemu nagród przeznaczonych dla Klientów za dokonywane przez nich zakupy, w odniesieniu do towarów sprzedawanych za pośrednictwem Sieci Franczyzowej.

Z treści wniosku wynika, że wykonawcą czynności związanych z Akcją Promocyjną w zakresie towarów dystrybuowanych przez Wnioskodawcę będzie Agencja, która będzie działać w imieniu i na rzecz Spółki, jednakże fundatorem takich nagród będzie Spółka. Tym samym Agencja będzie jedynie przekazywać nagrody, działając wyłącznie jako pośrednik w imieniu i na rzecz Spółki.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone regulacje prawne, należy wskazać, że Nagrody Pieniężne wypłacane w ramach planowanej przez Spółkę Akcji Promocyjnej Klientom dokonującym zakupów w Sieci Franczyzowej stanowić będą nagrody związane ze sprzedażą premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie tut. Organ zauważa, że możliwość zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 cyt. ustawy wymaga spełnienia pozostałych warunków wskazanych w tym przepisie, tj. poza tym, że nagroda musi być związana ze sprzedażą premiową, to również jej jednorazowa wartość nie może przekroczyć kwoty 760 zł, a przy tym sprzedaż premiowa nie może dotyczyć nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Tut. Organ zauważa, że poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 powoływanej ustawy, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wygranej przez uczestnika nagrody.

Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tut. Organ wskazuje, że w rozpatrywanej sprawie Nagrody Pieniężne zostaną wypłacone zarówno Klientom nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy nabywali towary objęte Programem na cele osobiste, niezwiązane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, jak i Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy będą nabywali towary objęte Programem w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z tym należy wskazać, że wypłata Nagród Pieniężnych Klientom nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy nabywali towary objęte Programem na cele osobiste, niezwiązane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, skutkować będzie powstaniem po ich stronie przychodu z innych źródeł, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy. Jednakże w tym przypadku przychód z tytułu Nagród Pieniężnych, których jednostkowa wartość nie przekroczy kwoty 760 PLN określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania, korzystać będzie ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w odniesieniu do Nagród Pieniężnych wypłacanych Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy będą nabywali towary objęte Programem w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej, należy wskazać, że wartość tych nagród należy opodatkować na zasadzie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem od tego przychodu należy – stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, stanowiącego unormowanie szczególne w odniesieniu do art. 27 i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% nagrody. Oznacza to, że na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz sporządzania deklaracji PIT-8AR według ustalonego wzoru, zgodnie z art. 42 ust. la tej ustawy.

Tut. Organ zgadza się jednak z Wnioskodawcą, że nie będzie na nim ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C w związku z wypłatą Nagród Pieniężnych tym Klientom.

Skoro w rozpatrywanej sprawie Nagrody Pieniężne będą wypłacane Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy będą nabywali towary objęte Programem w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej, wartość tych nagród będzie stanowić dla nich przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym w tym przypadku przepis art. 42a ww. ustawy nie znajdzie zastosowania, ponieważ nie odnosi się on do przychodów ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Podsumowując, w niniejszej sprawie Nagrody Pieniężne wypłacane w ramach planowanej przez Spółkę Akcji Promocyjnej Klientom dokonującym zakupów w Sieci Franczyzowej należy uznać za nagrody związane ze sprzedażą premiową, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, wypłacane Klientom nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy nabywali towary objęte Programem na cele osobiste, niezwiązane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, Nagrody Pieniężne, których jednostkowa wartość nie przekroczy kwoty 760 PLN określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania, będą korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Oznacza to, że na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ani obowiązek złożenia informacji PIT-8C.

Natomiast w przypadku wypłaty Nagród Pieniężnych na rzecz Klientów prowadzących działalność gospodarczą, którzy będą nabywali towary objęte Programem w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej, na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej obowiązków płatnika w związku z wypłatą Nagród Pieniężnych Klientom prowadzącym działalność gospodarczą, którzy będą nabywali towary objęte Programem w ramach i na cele prowadzonej działalności gospodarczej jest nieprawidłowe, natomiast w pozostałej części – prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnej tut. Organ informuje, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Należy również podkreślić, że powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, że zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Wskazane rozstrzygnięcia zapadły bowiem w innych sprawach i nie mają mocy wiążącej w omawianym przypadku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj