Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-558/14-4/RG
z 27 października 2014 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2014 r. (data wpływu 6 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 października 2014 r. (data wpływu 13 października 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy.
Wniosek został uzupełniony w dniu 13 października 2014r. na druku ORD-IN o przedstawienie stanu faktycznego sprawy, zadanie pytania, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego oraz o wszystkie wymagane w tym formularzu dane i uiszczenie opłaty.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).
W dniu 7 lipca 2014 r. Wnioskodawca założył działalność gospodarczą, której podstawowym celem będzie pełnienie funkcji kierownika budowy, inspektora nadzoru oraz wykonywanie projektów budowlanych o ograniczonym zakresie.
Zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej jest to PKD 71.12.Z – działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne oraz PKD 71.11.Z – działalność w zakresie architektury.
Wnioskodawca jest inżynierem budownictwa i ma uprawnienia budowlane do kierowania i nadzorowania robót budowlanych bez ograniczeń o specjalności konstrukcyjno-budowlanej.
Ponadto Zainteresowany może wykonywać projekty w ograniczonym zakresie.
Wnioskodawca jest zatrudniony w firmie budowlanej na pełnym etacie. Działalność gospodarcza jest dodatkowa.
Wnioskodawca ponad dziesięć lat temu zamknął działalność gospodarczą – usługi budowlane i był płatnikiem VAT.
Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczył usług dla osób czy instytucji, które chciałyby uzyskać tylko poradę, opinię lub wyjaśnienia w zakresie budownictwa, umożliwiające im podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie planowanych inwestycji.
Ponadto Zainteresowany nie przewiduje, aby wartość sprzedanych usług przekroczyła limit, jaki wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z faktem, że Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczył usług dla osób i instytucji, które chciałyby uzyskać tylko poradę, opinię lub wyjaśnienie w zakresie budownictwa, umożliwiające im podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie planowanej inwestycji – ogólnie mówiąc doradztwa – przysługuje Wnioskodawcy zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 oraz art. 113 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku) Zainteresowanemu przysługuje zwolnienie od podatku VAT, gdyż:
- Pełnienie funkcji kierownika budowy polega na:< ul type=square>
- przejęciu od inwestora terenu budowy;
- prowadzeniu dokumentacji budowy;
- zapewnieniu geodezyjnego wytyczenia obiektu, zorganizowaniu budowy, kierowaniu budową w sposób zgodny z projektem oraz przepisami BHP i Prawa budowlanego;
- wstrzymaniu robót w przypadku zagrożenia;
- informowaniu inwestora o wstrzymaniu robót;
- realizowaniu zadań opisanych w dzienniku budowy;
- zgłaszaniu inwestorowi i inspektorowi nadzoru robót ulegających zakryciu;
- przygotowaniu dokumentacji powykonawczej;
- zgłoszeniu obiektu do odbioru;
- Pełnienie funkcji inspektora nadzoru polega na:
- reprezentowaniu inwestora na budowie przez sprawowanie kontroli zgodności jej realizacji z projektem oraz przepisami;
- sprawdzeniu jakości wykonanych robót i obudowanych materiałów;
- sprawdzeniu i odbiorze robót ulegających zakryciu,
- uczestniczeniu w próbach technicznych;
- przygotowaniu i uczestnictwo w czynnościach odbiorowych;
- potwierdzaniu faktycznie wykonanych robót oraz usunięcia wad.
- Wykonywanie projektów polega na:
- opracowaniu projektu;
- uzyskaniu opinii, uzgodnień i sprawdzeniu rozwiązań projektowych;
- wyjaśnieniu wątpliwości dotyczących projektu i rozwiązań;
- sprawowaniu nadzoru autorskiego na żądanie inwestora lub właściwego organu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Jedną z generalnych zasad na gruncie podatku od towarów i usług jest to, że czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy wykonane są przez podatnika.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy – zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Z kolei przepis art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
- odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
- transakcji związanych z nieruchomościami,
- usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
- usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
- odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W myśl natomiast art. 113 ust. 5 ustawy – jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 – art. 113 ust. 9 ustawy.
Na podstawie art. 113 ust. 10 ustawy – jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).
Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy – zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:
- prawnicze,
- w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
- jubilerskie.
W świetle powyższego usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 ustawy.
Podkreślić należy, iż ani ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. Skoro jednak ustawa o podatku od towarów i usług w art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy zastrzega, że do podatników świadczących usługi doradztwa nie stosuje się zwolnienia, określonego w ust. 1 i 9 należy – wobec braku w ustawie definicji doradztwa – posłużyć się znaczeniem językowym.
Odnosząc się do powołanego wyżej art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, w którym ustawodawca wymienia usługi w zakresie doradztwa jako wyłączone ze zwolnienia z podatku VAT, należy stwierdzić, iż termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996), pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto doradza”. Natomiast „doradzić”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w dniu 7 lipca 2014 r. założył działalność gospodarczą, której podstawowym celem będzie pełnienie funkcji kierownika budowy, inspektora nadzoru oraz wykonywanie projektów budowlanych o ograniczonym zakresie. Zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej jest to PKD 71.12.Z – działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne oraz PKD 71.11.Z – działalność w zakresie architektury. Wnioskodawca jest inżynierem budownictwa i ma uprawnienia budowlane do kierowania i nadzorowania robót budowlanych bez ograniczeń o specjalności konstrukcyjno-budowlanej. Ponadto Zainteresowany może wykonywać projekty w ograniczonym zakresie. Wnioskodawca nie świadczy i nie będzie świadczył usług dla osób czy instytucji, które chciałyby uzyskać tylko poradę, opinię lub wyjaśnienia w zakresie budownictwa, umożliwiające im podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie planowanych inwestycji. Ponadto Zainteresowany nie przewiduje, aby wartość sprzedanych usług przekroczyła limit, jaki wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT z dnia 1 marca 2004 r. Ponadto w zadanym pytaniu Wnioskodawca zaznacza , że nie będzie świadczył usług dla osób i instytucji, które chciałyby uzyskać tylko poradę, opinię lub wyjaśnienie w zakresie budownictwa, umożliwiające im podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie planowanej inwestycji – ogólnie mówiąc doradztwa.
Należy zauważyć, że o wyłączeniu ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy, decyduje kwalifikacja, bądź istota wykonywanych czynności. Wobec tego w sytuacji gdy Wnioskodawca pełni funkcję kierownika budowy, inspektora nadzoru oraz wykonuje projekty budowlane o ograniczonym zakresie, przy czym Wnioskodawca nie będzie nie świadczył usług dla osób czy instytucji, które chciałyby uzyskać tylko poradę, opinię lub wyjaśnienia w zakresie budownictwa, umożliwiające im podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie planowanych inwestycji (doradztwa), podatnikowi przysługuje prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług regulowanego przepisem art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy.
Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że w sytuacji gdy Wnioskodawca nie będzie wykonywać usług doradczych ani innych usług, które ze zwolnienia z art. 113 ust. 9 ustawy korzystać nie mogą, to w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia, określone w art. 113 ust. 13 ustawy. W związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej wykonywanie usług w zakresie pełnienia funkcji kierownika budowy, inspektora nadzoru budowlanego i wykonywania projektów korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w cytowanym art. 113 ust. 9 ww. ustawy. Skorzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy w proporcji do okresu prowadzonej działalności oraz Wnioskodawca nie wykona innych czynności, które ze zwolnienia korzystać nie mogą.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.