Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-281/14/PS
z 19 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2014 r. (data wpływu 3 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania zaznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym oraz sprawozdania finansowego z zakresu prowadzonej działalności statutowej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 lipca 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania zaznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym oraz sprawozdania finansowego z zakresu prowadzonej działalności statutowej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


C. X (zwana dalej C.) została ustanowiona dekretem Biskupa Y., w dniu 19 marca 1990 roku. Działająca jako kościelna osoba prawna na mocy ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej oraz na podstawie ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, wyodrębnia pod względem organizacyjnym i rachunkowym jednostkę wspomagającą działalność C. pod nazwą C. „Y”.


Do zadań C. „Y” należy w szczególności:


  1. prowadzenie działalności charytatywnej i opiekuńczej, systematyzowanie jej form i podejmowanie działań na rzecz szerokiego zakresu potrzebujących, a w szczególności: rodziny, dzieci, młodzieży, samotnych matek, niepełnosprawnych, chorych, seniorów, uzależnionych, bezdomnych, bezrobotnych, ofiar przemocy, więźniów, migrantów i uchodźców, ofiar klęsk żywiołowych, epidemii i konfliktów zbrojnych w kraju i za granicą,
  2. pomoc społeczna,
  3. opracowywanie programów działalności charytatywnej,
  4. krzewienie i ożywianie miłości,
  5. krzewienie ducha czynnej miłości bliźniego,
  6. szerzenie chrześcijańskiej nauki o miłosierdziu i pogłębianie jej zrozumienia,
  7. ochrona i promocja zdrowia,
  8. działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,
  9. przeciwdziałanie patologiom społecznym,
  10. analiza niekorzystnych zjawisk społecznych oraz opracowywanie programów ich zwalczania,
  11. opracowywanie programów mających na celu rozwój i restrukturyzację polskiej wsi oraz wzmocnienie potencjału rozwojowego obszarów wiejskich,
  12. upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działania wspomagające rozwój demokracji,
  13. upowszechnianie i ochrona praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,
  14. pomoc w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w oparciu o wartości chrześcijańskie,
  15. działania na rzecz integracji europejskiej w oparciu o wartości chrześcijańskie oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
  16. działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych i regionalnych,
  17. promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy i zagrożonych bezrobociem,
  18. działalność na rzecz mniejszości narodowych,
  19. promocja zdrowia i zdrowego trybu życia oraz upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
  20. działalność na rzecz rozwoju nauki edukacji, oświaty i wychowania,
  21. krajoznawstwo, wypoczynek dzieci i młodzieży,
  22. kultura, sztuka oraz ochrona tradycji i dóbr kultury,
  23. promocja oraz organizacja wolontariatu,
  24. działalność oświatowa i wydawnicza,
  25. podtrzymywanie tradycji narodowych, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.


C. zdobywa środki na działalność statutową z 1% podatku oraz z darowizn od osób fizycznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 15 września 2014 r. Wnioskodawca wskazuje, że C. „Y” na podstawie decyzji Dyrektora Izby Skarbowej została uznana za odrębny podmiot podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 207 ustawy Ordynacja podatkowa oraz art. 55 ust. 8 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy C. „Y”, jako Organizacja Pożytku Publicznego, ma obowiązek sporządzania i składania do właściwego Urzędu Skarbowego zeznania CIT-8 wraz z załącznikami oraz sprawozdania finansowego z zakresu prowadzonej działalności statutowej?


Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej osobami prawnymi są C. diecezji. W związku z tym kościele osoby prawne podlegają opodatkowaniu oraz korzystają ze zwolnień od podatku dochodowego według zasad określonych w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl postanowień art. 55 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, kościelne osoby prawne są zwolnione od opodatkowania z tytułu przychodów ze swojej działalności niegospodarczej. W tym zakresie osoby te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy o zobowiązaniach podatkowych. Powyższy przepis znalazł odzwierciedlenie również w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, to jest w art. 17 ust. 1 pkt 4a.

W związku z powyższym, dochody C. , będącej kościelną osobą prawną, uzyskane z niegospodarczej działalności statutowej są wolne od podatku w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania zeznań rocznych zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy. Stanowisko to potwierdza również interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 czerwca 2009 r. znak: IPPB5/423-191/09-2/AM (wydana dla podmiotu odrębnego), Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 23 czerwca 2009 r. znak: IBPBI/2/423-506/10/CzP (wydana dla podmiotu odrębnego), Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 lipca 2012 r. znak: IBPBI/2/423-349/12/CzP (wydana dla podmiotu odrębnego).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. (Dz. U. z 2013., poz. 1169) o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej osobami prawnymi Kościoła są miedzy innymi C. diecezji.

Z art. 12 tej ustawy wynika, że kościelne wydawnictwa, zakłady wytwórcze, usługowe i handlowe, zakłady charytatywno-opiekuńcze, szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze, nieposiadające osobowości prawnej, działają w ramach kościelnych osób prawnych, które je powołały.

Art. 38 ust. 1 tej ustawy stanowi, że osoby prawne Kościoła mają prawo prowadzenia właściwej dla każdej z nich działalności charytatywno-opiekuńczej.

Zgodnie natomiast z a art. 55 ust. 8 ww. ustawy, kościelne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 12, mogą być na wniosek kościelnej osoby prawnej uznane przez właściwą izbę skarbową za odrębne podmioty podatkowe, jeśli są organizacyjnie wyodrębnione.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca, tj. C. „Y” został wyodrębniony pod względem organizacyjnym i rachunkowym jako jednostka wspomagającą C. Diecezji X, będącej kościelną osobą prawną na mocy ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (art. 7 ust. 2 pkt 3).

Tymczasem zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 tej ustawy, przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika również, że Wnioskodawca, stanowiący wyodrębnioną jednostkę wspomagającą C. Diecezji X, na podstawie art. 55 ust. 8 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, stanowi odrębny podmiot podatkowy podlegający na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisom tej ustawy.

W związku z powyższym mając na uwadze treść art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 12 oraz art. 55 ust. 8 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i podlega przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1 pkt 4a ww. ustawy wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:


  1. z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,
  2. z pozostałej działalności – w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.


W związku z powyższym wskazać należy, że powyższy przepis nie znajdzie zastosowania odnośnie dochodów Wnioskodawcy, bowiem na podstawie tej regulacji zwolnione z podatku są jedynie dochody kościelnych osób prawnych.

Katalog kościelnych osób prawnych jest zamknięty i obejmuje on podmioty wskazane w art. 6 ust. 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, w art. 7 ust. 1 i ust. 2 (między innymi pkt 2 i pkt 3 – C. Polska i C. diecezji) oraz w art. 8 ust. 1 oraz 9 ust. 1 tej ustawy. Tylko podmioty wymienione w tych przepisach mogą uzyskać status kościelnej osoby prawnej.

Zgodnie z art. 10 ww. ustawy inne jednostki organizacyjne Kościoła mogą uzyskać osobowość prawną w drodze rozporządzenia Ministra-Kierownika Urzędu do Spraw Wyznań.

Wnioskodawca będący na podstawie art. 12 ww. ustawy jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, stanowiący odrębny podmiot podatkowy na podstawie art. 55 ust. 8 tej ustawy, nie może zatem podlegać regulacjom wskazanym w art. 17 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stosownie natomiast do art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym (…).

W konsekwencji, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, w świetle którego Wnioskodawca nie jest zobowiązany do składania zeznań rocznych zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz że dochody Wnioskodawcy uzyskane z niegospodarczej działalności statutowej są wolne od podatku w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca będzie miał zatem obowiązek sporządzania i składania do właściwego urzędu skarbowego zeznania CIT – 8 wraz z załącznikami oraz sprawozdania finansowego z zakresu prowadzonej działalności.

Stanowisko Wnioskodawcy uznać należy wiec za nieprawidłowe.

Na marginesie wskazać należy, że Wnioskodawca mógłby korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy (po spełnieniu przesłanek zawartych w tym przepisie); kwestia ta nie była jednak przedmiotem niniejszej interpretacji.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, iż są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj