Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-660/14/AK
z 15 września 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2014 r. (data wpływu 3 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej 19% podatkiem liniowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawcy z końcem czerwca 2014 r. kończy się umowa o pracę na czas określony (3 lata) na stanowisku „konsultant IT”. Do Jego obowiązków należy opieka techniczna nad systemami klientów firmy (programowanie, konfiguracja, testowanie). Zadania wykonywane na zajmowanym stanowisku to :


  1. Świadczenie wsparcia serwisowego (w tym okresowy udział w projektach wdrożeniowych).
  2. Rozwiazywanie problemów przekazywanych przez konsultanta ServiceDesk.
  3. Rozwiazywanie problemów przekazywanych przez Lidera lub Managera.
  4. Dokumentowanie rozwiązań.
  5. Uczestnictwo w opracowywaniu planów ciągłości działania dla procesów wsparcia klientów;
  6. Inne czynności niewymienione w zakresie obowiązków, zlecone przez przełożonego.


Zakres odpowiedzialności na zajmowanym stanowisku obejmuje:


  1. Terminową i skuteczną realizację powierzonych prac projektowych i innych zadań;
  2. Dbałość o bezpieczeństwo danych w systemie klienta i poufność uzyskanych informacji;
  3. Sprawne i bezpieczne funkcjonowanie systemów informatycznych w biurze;
  4. Wsparcie/serwis systemu klienta z podjętymi umowami;
  5. Efektywne planowanie i wykorzystanie czasu pracy własnej i współpracowników;
  6. Terminowe wywiązywanie się ze zobowiązań wynikających z procedur organizacyjno-administracyjnych;
  7. Podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu problemów we wdrożeniach i funkcjonowaniu firmy;
  8. Dobry wizerunek firmy na zewnątrz;
  9. Prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków pracowniczych wynikających z umowy o pracę i innych umów zawartych z pracodawcą, regulaminu pracy i uregulowań Kodeksu pracy;
  10. Aktywny udział w procesie reagowania na incydenty w zakresie bezpieczeństwa systemu informatycznego.


Wnioskodawca nadmienia, że od początku lipca (21 czerwca) zaczyna pracę jako podwykonawca na stanowisku „Kierownik Projektu”, do którego zadań należy zarzadzanie zespołem kontroli budżetu projektu oraz relacji z klientem. Głównym klientem usług będzie były pracodawca Wnioskodawcy, oprócz niego będą również inni klienci. Zadania wykonywane w ramach świadczenia usług to :


  1. Branie udziału w działaniach przedsprzedażowych oraz sprzedaży usług wdrożeniowych, określenie zakresu wdrożenia, stosowanej metodyki kosztów i czasu realizacji projektu.
  2. Branie udziału w opracowywaniu i weryfikacji umowy wdrożeniowej.
  3. Opracowywanie i doskonalenie stosowanej metodyki wdrożeniowej.
  4. Opracowywanie i doskonalenie metod pracy i komunikacji w zespole wdrożeniowym.
  5. Kierowanie pracą członków zespołu wdrożeniowego.
  6. Planowanie, harmonogramowanie i budżetowanie prac w projekcie.
  7. Bieżące nadzorowanie prac, terminów i kosztów przedsięwzięcia.
  8. Nadzorowanie jakości przedsięwzięcia wdrożeniowego, w tym stopnia zadowolenia klienta z wykonywanych prac oraz inicjowanie odpowiednich działań korygująco – zapobiegawczych i naprawczych.
  9. Utrzymywanie kontaktów z przedstawicielami klienta.
  10. Raportowanie Dyrektorowi Konsultingu i Serwisu Aplikacyjnego o stanie realizacji projektów.
  11. Ocena pracy podległego zespołu wdrożeniowego.
  12. Prowadzenie szkoleń zespołów wdrożeniowych i nowych konsultantów z zakresu kierowania projektem i stosowanej metodyki wdrożeniowej.
  13. Identyfikacja problemów z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstwa klienta oraz proponowanie sposobów ich rozwiązywania.
  14. Przygotowywanie publikacji na temat zintegrowanych systemów informatycznych w czasopismach i wydawnictwach fachowych oraz udział w konferencjach i seminariach tematycznych.
  15. Udział i kierowanie projektami wewnętrznymi.
  16. Przekazywanie informacji istotnych z punktu widzenia poprawnego funkcjonowania innych jednostek organizacyjnych.
  17. Współpraca z pozostałymi pracownikami firmy w celu efektywnej realizacji misji i celów firmy.
  18. Inne czynności niewymienione w zakresie obowiązków, zlecone przez przełożonego.


Zakres odpowiedzialności na zajmowanym stanowisku obejmuje:


  1. Terminową i skuteczną realizację powierzonych prac projektowych;
  2. Rozliczania prowadzonego projektu;
  3. Ocenę pracy członków zespołu projektowego;
  4. Dbałość o bezpieczeństwo danych w systemie klienta i poufność uzyskanych informacji;
  5. Efektywne planowanie i wykorzystanie czasu pracy własnej i współpracowników;
  6. Terminowe wywiązywanie się ze zobowiązań wynikających z procedur organizacyjno-administracyjnych;
  7. Podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu problemów we wdrożeniach i funkcjonowaniu firmy;
  8. Dobry wizerunek firmy na zewnątrz;
  9. Prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków pracowniczych wynikających z umowy o pracę i innych umów zawartych z pracodawcą, regulaminu pracy i uregulowań Kodeksu pracy;
  10. Ochronę powierzonych danych osobowych zgodnie z nadanym upoważnieniem;
  11. Nieuzasadnioną modyfikację lub zniszczenie bądź nielegalne ujawnienie lub pozyskiwanie powierzonych danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym obszarze.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy na podstawie opisanego wyżej zdarzenia przyszłego Wnioskodawca ma możliwość opodatkowania dochodów podatkiem liniowym?


Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązki oraz odpowiedzialność na zajmowanym oraz przyszłym stanowisku są odmienne. Wnioskodawca nadmienia, że pokrywają się jedynie obowiązki czysto administracyjne oraz nawiązujące do ogólnych regulacji związanych z finalnym klientem obecnego pracodawcy, czyli dbanie o dobro firmy. Zdaniem Wnioskodawcy może on stosować stawkę liniową w nowej działalności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3:


  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  • działalność wykonywana osobiście;
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.


Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstawy opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy – w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy – uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


Z kolei zgodnie z przepisem art. 13 pkt 8 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:


  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej;
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

  3. - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.


Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:


  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,


  4. - bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Stosownie do art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów – pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawcy z końcem czerwca 2014 r. kończy się umowa o pracę na czas określony na stanowisku „Konsultant IT”. Do Jego obowiązków należy opieka techniczna nad systemami klientów firmy (programowanie, konfiguracja, testowanie). Od początku lipca Wnioskodawca będzie świadczył usługi kierowania projektem w ramach działalności gospodarczej. Do jego zadań należało będzie głównie zarządzanie zespołem kontroli budżetu projektu. Głównym klientem usług będzie były pracodawca Wnioskodawcy, oprócz niego będą też inni klienci. Wnioskodawca nadmienia, że obowiązki oraz odpowiedzialność na zajmowanym oraz przyszłym stanowisku są odmienne.

Jak wynika z przytoczonych przepisów – co do zasady – możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychody z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, jeżeli usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym (w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy).

Zatem stwierdzić należy, że w przypadku, gdy usługi, jakie Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz byłego pracodawcy nie będą odpowiadały (w jakimkolwiek zakresie) czynnościom, które Wnioskodawca wykonywał w roku podatkowym 2014 w ramach stosunku pracy, to w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym nie będą zachodziły okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. A tym samym Wnioskodawca w 2014 r. ma prawo do opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, fakt zawarcia w 2014 r. umowy na udzielanie usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z podmiotem, z którym Wnioskodawca związany był w poprzednich latach umową o pracę, nie wyklucza możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych w 2014 r. w ramach tej działalności 19% podatkiem liniowym, gdyż jak wynika z wniosku zakres usług kierowania projektem nie będzie odpowiadać obowiązkom konsultanta wykonywanym w ramach stosunku pracy.

Wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj