Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-454/14-4/IR
z 5 sierpnia 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 11 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową POŚ i LBOŚ – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • uznania świadczenia dokonywanego w zakresie POŚ i LBOŚ przez Gminę na rzecz Uczestników oraz czynności w ramach eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ wykonywanych przez Gminę na rzecz Uczestników za odpłatne czynności opodatkowane podatkiem VAT stanowiące świadczenie usług, niekorzystające ze zwolnienia, oraz
  • prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową POŚ i LBOŚ jak również wydatków bieżących związanych z wykonywaniem czynności w zakresie eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Gmina ... (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Na terenie Gminy istnieją tereny nieskanalizowane. Są to zasadniczo małe miejscowości wiejskie zlokalizowane na obrzeżach Gminy, usytuowane w znacznej odległości od terenów zurbanizowanych, mających dostęp do klasycznej kanalizacji sanitarnej, opartej o system połączonych rurociągów podziemnych.

W świetle powyższych uwarunkowań, chcąc zapewnić wszystkim mieszkańcom Gminy odpowiednie standardy sanitarne, Gmina przystąpiła do realizacji projektu w zakresie budowy przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków, na które pozyskała dofinansowanie do wartości netto nakładów w ramach Programu Priorytetowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW) „...”.

W ramach projektu na posesjach mieszkańców Gminy powstaną przydomowe oczyszczalnie ścieków (dalej: POŚ). POŚ składają się z wykonanego z tworzywa sztucznego zbiornika, systemu rur, filtrów, zaworów, kominów odpowietrzających, pompy i innego osprzętu. Są one każdorazowo umiejscawiane (tj. wkopywane w ziemię) na działce zainteresowanych mieszkańców (właścicieli/współwłaścicieli lub posiadających inny tytuł do przedmiotowych nieruchomości, dalej: Uczestnicy) w bezpośredniej bliskości budynku mieszkalnego i za pomocą wybudowanego w ramach przedmiotowej inwestycji przyłącza podłączone do jego wewnętrznej instalacji sanitarnej.

Ponadto, oprócz POŚ, Gmina realizuje również budowę biologicznych oczyszczalni ścieków, do których podłączone zostaną nieruchomości kilku Uczestników jednocześnie, tj. POŚ o charakterze lokalnym (dalej: LBOŚ). Celem podłączenia wewnętrznej instalacji sanitarnej budynków mieszkalnych do LBOŚ Gmina wybuduje prowadzące do LBOŚ przyłącza kanalizacyjne.

W związku z powyższym, Gmina realizuje przedmiotowy projekt w dwóch wariantach. W pierwszym przypadku (opcja A) Gmina zawiera z każdym Uczestnikiem projektu w zakresie POŚ umowę określającą zasady, terminy oraz źródła finansowania budowy POŚ na posesji Uczestnika zgodnie z dokumentacją projektową oraz udostępnienie przez Gminę POŚ Uczestnikowi do eksploatacji we własnym zakresie na okres 10 lat (dalej: świadczenie w zakresie POŚ). W konsekwencji, POŚ po wybudowaniu stanowić będzie własność Gminy.

Warunkiem rozpoczęcia prac budowlanych na nieruchomości Uczestnika jest w szczególności dokonanie w terminie 30 dni od dnia podpisania przedmiotowej umowy wpłaty na rzecz Gminy wynagrodzenia w wysokości 10% wartości POŚ określonej na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Wszelkie koszty i opłaty związane z utrzymaniem oraz korzystaniem z POŚ, w tym koszty wynikające z napraw, konserwacji, wywożenia osadu oraz koniecznych badań jakości odprowadzanych ścieków zgodnie z pozwoleniem wodnoprawnym, ponosić będą Uczestnicy. W konsekwencji, jako że POŚ stanowią własność Gminy, a na Uczestnikach spoczywa obowiązek korzystania z POŚ zgodnie z przeznaczeniem oraz instrukcją obsługi, Gmina zastrzegła sobie w przedmiotowych umowach prawo do stałej kontroli i monitoringu sposobu korzystania z POŚ oraz wywozu osadu.

Gmina podkreśliła, iż zgodnie z zawartymi z Uczestnikami umowami w opcji A, warunkiem wykonania na posesji danego Uczestnika i udostępnienia mu POŚ do korzystania, jest dokonanie przez Uczestnika na rzecz Gminy wpłaty wynagrodzenia, o którym jest mowa w przedmiotowych umowach. W konsekwencji przedmiotowe wynagrodzenie stanowi zdaniem Gminy de facto wynagrodzenie za zapewnienie Uczestnikom dostępu do usług w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ (alternatywnie do usług odprowadzania ścieków przy pomocy klasycznych sieci kanalizacyjnych).

Natomiast z Uczestnikami projektu w zakresie LBOŚ (opcja B) Gmina zawiera:

  • w pierwszej kolejności umowy określające zasady, terminy oraz źródła finansowania budowy LBOŚ na posesji, do której tytuł posiada kilku Uczestników jednocześnie, zgodnie z dokumentacją projektową (dalej: świadczenie w zakresie LBOŚ), a także sposobu wykorzystania LBOŚ po jej wybudowaniu oraz następnie
  • umowy dotyczące eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ (w tym wywozu osadu, badania jakości ścieków, etc.) świadczonej odpłatnie przez Gminę na rzecz Uczestników na zasadach określonych w przepisach o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę (dalej: czynności w ramach eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ).

Warunkiem rozpoczęcia prac budowlanych na nieruchomości Uczestników jest w szczególności dokonanie w terminie 30 dni od dnia podpisania przedmiotowej umowy wpłaty na rzecz Gminy wynagrodzenia w wysokości 10% wartości LBOŚ określonej na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Ponadto Uczestnicy w zamian za wykonanie LBOŚ zobowiązują się pokrywać wszelkie koszty związane z eksploatacją oczyszczalni i oczyszczania ścieków oraz przyłącza, którymi Gmina będzie obciążać Uczestników zgodnie z zawartą umową na eksploatację i bieżącą obsługę LBOŚ - w równej wysokości każdego z Uczestników posiadających tytuł do nieruchomości, na której zostanie wybudowana LBOŚ.

W opcji B, LBOŚ po wybudowaniu stanowić będzie własność Gminy. Gmina będzie ponadto eksploatować i na bieżąco we własnym zakresie obsługiwać LBOŚ. W konsekwencji, wszelkie koszty i opłaty związane z utrzymaniem oraz korzystaniem z LBOŚ, w tym koszty wynikające z napraw, konserwacji, usuwania osadu, koniecznych badań jakości odprowadzanych ścieków, etc., ponosić będzie Gmina (dalej łącznie jako: wydatki bieżące).

Pobierane od mieszkańców na podstawie umów w opcjach A i B opłaty Gmina wykazywać będzie w rejestrach sprzedaży oraz składanych deklaracjach VAT-7 i odprowadzać z tego tytułu VAT należny.

Jednostkowy koszt powyższych czynności, tj. świadczenia w zakresie POŚ i LBOŚ, jest wyższy niż wynagrodzenia pobrane od poszczególnych mieszkańców uczestniczących w projekcie. Gmina de facto udzieli Uczestnikom tzw. rabatu.

Do wykonania POŚ i LBOŚ (oraz realizacji innych czynności związanych z ich funkcjonowaniem) Gmina może angażować osoby trzecie, tj. podwykonawców, od których będzie ona otrzymywać faktury VAT z wykazanym VAT naliczonym, w szczególności od dostawców POŚ i LBOŚ oraz firm montażowo - budowlanych, które będą je instalować.

Dotychczas w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Gmina poniosła wyłącznie wydatki na dokumentację projektową. Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki, bowiem nie była pewna czy takie prawo jej przysługuje. Kwestię tę Gmina w pierwszej kolejności chciała potwierdzić w drodze interpretacji indywidualnej.

Gmina pragnie zaznaczyć, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), budowa POŚ i LBOŚ oraz świadczenia w zakresie POŚ i LBOŚ jak również czynności w ramach eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ odbywają się w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których należą sprawy dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zarówno w przypadku opcji A, jak i opcji B Gmina jest uprawniona do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową POŚ i LBOŚ? (oznaczone we wniosku ORD-IN jako pytanie nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w opcji A, jak i w opcji B Gmina jest uprawniona do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową POŚ i LBOŚ

UZASADNIENIE (oznaczone we wniosku ORD-IN jako ad. 3 i 4)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku powyższe przesłanki zostaną spełnione i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie powinno przysługiwać pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego zarówno od wydatków inwestycyjnych związanych z budową POŚ i LBOŚ, jak również od wydatków związanych z eksploatacją i bieżącą obsługą LBOŚ.

W ocenie Gminy, za bezsporny należy uznać bowiem fakt, iż ponoszenie wydatków inwestycyjnych na budowę POŚ i LBOŚ jest związane ze świadczeniem na rzecz Uczestników odpłatnych czynności w zakresie POŚ i LBOŚ. Gdyby Gmina nie planowała zawrzeć wskazanych w opisie sprawy umów, nie zrealizowałaby inwestycji polegających na budowie POŚ i LBOŚ. W szczególności budowa POŚ i LBOŚ bez towarzyszących im urządzeń kanalizacyjnych, pozwalających na doprowadzenie do niej ścieków z posesji mieszkańców, byłaby bezcelowa.

Zdaniem Gminy, na prawo do odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z budową POŚ i LBOŚ, nie powinien mieć wpływu fakt, iż uczestnicy dokonują wpłat niższych od kosztów jednostkowych świadczenia w zakresie POŚ i LBOŚ, w szczególności kosztu budowy POŚ i LBOŚ - Gmina udziela mieszkańcom de facto rabatu. Gmina pragnie podkreślić, iż na gruncie ustawy o VAT nie zostały przewidziane czynności częściowo odpłatne. Zatem jeśli za dane świadczenie przewidziane jest wynagrodzenie, to takie świadczenie należy uznać za odpłatne. Poza tym, ustawa o VAT w żadnym przypadku nie ogranicza możliwość udzielania rabatów, obniżek, cen, etc.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w wydawanych w imieniu Ministra Finansów interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 26 września 2012 r., sygn. IBPPl/443-672/12/LSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdził, że „Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.”

Przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będą, zdaniem Gminy, również spełnione w przypadku wykonywania przez Gminę na rzecz Uczestników odpłatnych czynności w zakresie eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ, w konsekwencji czego Gminie powinno przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego również od bieżących wydatków związanych z LBOŚ.

W ocenie Gminy za bezsporny należy uznać bowiem fakt, iż ponoszenie wydatków bieżących związanych z LBOŚ będzie koniecznie i bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych odpłatnych usług w zakresie eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ.

Ponadto Gmina podkreśliła, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny.”

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży podatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych.

Skoro bowiem Gmina, jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu wykonywanych świadczeń, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość wykonywania tych świadczeń. W związku z powyższym Gmina stoi na stanowisku, iż przysługuje jej prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego zarówno od wydatków inwestycyjnych związanych z budową POŚ i LBOŚ, jak i wydatków bieżących związanych z LBOŚ.

Gmina zwróciła uwagę, iż powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacjach Ministra Finansów wydawanych dla innych gmin.

Przykładem może być interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2013 r., sygn. IPTPP1/443-304/12-2/MG, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, odnosząc się do podobnego zdarzenia przyszłego, stwierdził, iż „czynności będące przedmiotem wniosku, za które Wnioskodawca będzie otrzymywać wpłaty od mieszkańców stanowiące wkład w budowę oczyszczalni podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (...) poniesione wydatki związane z dokumentacją oraz realizacją całego zadania pn. „...” będą miały, jak wynika z wniosku, związek z czynnościami opodatkowanymi. Tym samym Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokumentacją projektu oraz zadaniem, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług”.

Gmina również wskazała na stanowisko zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 24 października 2013 r. o sygn. ILPP1/443-663/13-3/MK. W interpretacji tej Organ zgodził się ze stanowiskiem zaprezentowanym przez Wnioskodawcę, zgodnie z którym istnieje związek ponoszonych przez wnioskodawcę wydatków na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków z wykonywaniem świadczeń opodatkowanych VAT. W konsekwencji Organ wskazał, iż ,,Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu nabycia w ramach realizacji projektu urządzeń, będą one bowiem służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług”.

Również w interpretacji indywidualnej z dnia 21 października 2013 r., sygn. IPTPP2/443-668/13-3/IR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, odnosząc się do podobnego stanu faktycznego, wskazał na „prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku od towarów i usług od wydatków związanych z budową POŚ, ponieważ poniesione wydatki związane są/będą ze sprzedażą opodatkowaną”.

Analogiczne stanowisko zawiera również interpretacja indywidualna z dnia 29 października 2013 r., sygn. IPTPP4/443-582/13-3/BM, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wskazał, że Gmina „ma/będzie miała prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego w związku z budową POŚ, z uwagi na fakt, iż wydatki te mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT”.

Stanowisko Gminy znajduje również potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 listopada 2012 r., sygn. IPTPP1/443-713/12-4/AK, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, w odniesieniu do analogicznego stanu faktycznego, stwierdził, że „Wnioskodawcy będącemu czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z budową przydomowych oczyszczalni ścieków, gdyż zakupione w ramach projektu towary i usługi (...) wykorzystywane są do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

Reasumując, zdaniem Gminy, zarówno w opcji A, jak i w opcji B Gmina jest uprawniona do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową POŚ i LBOŚ. Ponadto, w opinii Gminy, będzie ona uprawniona do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków bieżących związanych z LBOŚ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Stosownie do zapisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT chcąc zapewnić wszystkim mieszkańcom Gminy odpowiednie standardy sanitarne, przystąpił do realizacji projektu w zakresie budowy przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków. W ramach projektu na posesjach mieszkańców Gminy powstaną przydomowe oczyszczalnie ścieków (dalej: POŚ). Ponadto, oprócz POŚ, Gmina realizuje również budowę biologicznych oczyszczalni ścieków, do których podłączone zostaną nieruchomości kilku Uczestników jednocześnie, tj. POŚ o charakterze lokalnym (dalej: LBOŚ).

W związku z powyższym, Gmina realizuje przedmiotowy projekt w dwóch wariantach. W pierwszym przypadku (opcja A) Gmina zawiera z każdym Uczestnikiem projektu w zakresie POŚ umowę określającą zasady, terminy oraz źródła finansowania budowy POŚ na posesji Uczestnika zgodnie z dokumentacją projektową oraz udostępnienie przez Gminę POŚ Uczestnikowi do eksploatacji we własnym zakresie na okres 10 lat (dalej: świadczenie w zakresie POŚ). W konsekwencji, POŚ po wybudowaniu stanowić będzie własność Gminy. Warunkiem rozpoczęcia prac budowlanych na nieruchomości Uczestnika jest w szczególności dokonanie w terminie 30 dni od dnia podpisania przedmiotowej umowy wpłaty na rzecz Gminy wynagrodzenia w wysokości 10% wartości POŚ określonej na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Wszelkie koszty i opłaty związane z utrzymaniem oraz korzystaniem z POŚ, w tym koszty wynikające z napraw, konserwacji, wywożenia osadu oraz koniecznych badań jakości odprowadzanych ścieków zgodnie z pozwoleniem wodnoprawnym, ponosić będą Uczestnicy. W konsekwencji, jako że POŚ stanowią własność Gminy, a na Uczestnikach spoczywa obowiązek korzystania z POŚ zgodnie z przeznaczeniem oraz instrukcją obsługi, Gmina zastrzegła sobie w przedmiotowych umowach prawo do stałej kontroli i monitoringu sposobu korzystania z POŚ oraz wywozu osadu. Zgodnie z zawartymi z Uczestnikami umowami w opcji A, warunkiem wykonania na posesji danego Uczestnika i udostępnienia mu POŚ do korzystania, jest dokonanie przez Uczestnika na rzecz Gminy wpłaty wynagrodzenia, o którym jest mowa w przedmiotowych umowach. W konsekwencji przedmiotowe wynagrodzenie stanowi wynagrodzenie za zapewnienie Uczestnikom dostępu do usług w zakresie oczyszczania ścieków przy pomocy POŚ (alternatywnie do usług odprowadzania ścieków przy pomocy klasycznych sieci kanalizacyjnych).

Natomiast z Uczestnikami projektu w zakresie LBOŚ (opcja B) Gmina zawiera:

  • w pierwszej kolejności umowy określające zasady, terminy oraz źródła finansowania budowy LBOŚ na posesji, do której tytuł posiada kilku Uczestników jednocześnie, zgodnie z dokumentacją projektową (dalej: świadczenie w zakresie LBOŚ), a także sposobu wykorzystania LBOŚ po jej wybudowaniu oraz następnie
  • umowy dotyczące eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ (w tym wywozu osadu, badania jakości ścieków, etc.) świadczonej odpłatnie przez Gminę na rzecz Uczestników na zasadach określonych w przepisach o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę (dalej: czynności w ramach eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ).

Warunkiem rozpoczęcia prac budowlanych na nieruchomości Uczestników jest w szczególności dokonanie w terminie 30 dni od dnia podpisania przedmiotowej umowy wpłaty na rzecz Gminy wynagrodzenia w wysokości 10% wartości LBOŚ określonej na podstawie kosztorysu inwestorskiego. Ponadto Uczestnicy w zamian za wykonanie LBOŚ zobowiązują się pokrywać wszelkie koszty związane z eksploatacją oczyszczalni i oczyszczania ścieków oraz przyłącza, którymi Gmina będzie obciążać Uczestników zgodnie z zawartą umową na eksploatację i bieżącą obsługę LBOŚ - w równej wysokości każdego z Uczestników posiadających tytuł do nieruchomości, na której zostanie wybudowana LBOŚ. W opcji B, LBOŚ po wybudowaniu stanowić będzie własność Gminy. Gmina będzie ponadto eksploatować i na bieżąco we własnym zakresie obsługiwać LBOŚ. W konsekwencji, wszelkie koszty i opłaty związane z utrzymaniem oraz korzystaniem z LBOŚ, w tym koszty wynikające z napraw, konserwacji, usuwania osadu, koniecznych badań jakości odprowadzanych ścieków, etc., ponosić będzie Gmina (dalej łącznie jako: wydatki bieżące). Do wykonania POŚ i LBOŚ (oraz realizacji innych czynności związanych z ich funkcjonowaniem) Gmina może angażować osoby trzecie, tj. podwykonawców, od których będzie ona otrzymywać faktury VAT z wykazanym VAT naliczonym, w szczególności od dostawców POŚ i LBOŚ oraz firm montażowo - budowlanych, które będą je instalować. Dotychczas w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Gmina poniosła wyłącznie wydatki na dokumentację projektową.

Interpretacją nr IPTPP2/443-454/14-2/IR tut. Organ potwierdził, iż świadczenia w zakresie POŚ i LBOŚ dokonywane przez Gminę na rzecz Uczestników stanowią/będą stanowić odpłatne czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie obydwa warunki będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizowanych ww. inwestycji, jak wynika z okoliczności sprawy, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki inwestycyjne związane z budowę POŚ i LBOŚ.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową POŚ i LBOŚ, ponieważ Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiotowe inwestycje służą/będą służyć czynnościom opodatkowanym. Przy czym prawo to będzie przysługiwało, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową POŚ i LBOŚ. Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących związanych z wykonywaniem czynności w zakresie eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ jak również uznania świadczenia dokonywanego w zakresie POŚ i LBOŚ przez Gminę na rzecz Uczestników oraz czynności wykonywanych w ramach eksploatacji i bieżącej obsługi LBOŚ przez Gminę na rzecz Uczestników za odpłatne czynności opodatkowane podatkiem VAT stanowiące świadczenie usług, niekorzystające ze zwolnienia, został rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj