Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-131/12-2/KB
z 27 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-131/12-2/KB
Data
2012.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Znaki akcyzy --> Zasady i tryb nanoszenia znaków akcyzy --> Nanoszenie znaków akcyzy na opakowaniach nietypowych


Słowa kluczowe
akcyza
banderola
podatek akcyzowy
wyroby tytoniowe
znaki akcyzy


Istota interpretacji
Pomimo faktu, iż wyroby tytoniowe są oznaczone dwiema banderolami podatkowymi z nadrukowanym rokiem kalendarzowym odpowiadającym rokowi wyprodukowania, które zabezpieczają opakowanie przed otworzeniem bez naruszenia banderoli, Spółka powinna nanieść dwie banderole podatkowe z nadrukowanym rokiem kalendarzowym zgodnym z rokiem wyprowadzenia ze składu podatkowego.



Wniosek ORD-IN 386 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 30.01.2012 r. (data wpływu 01.02.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania wyrobów tytoniowych znakami akcyzy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.02.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania wyrobów tytoniowych znakami akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi skład podatkowy w zakresie wyrobów tytoniowych. Jest producentem oraz dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego. Obecnie posiada w magazynie w składzie podatkowym wyroby tytoniowe oznaczone banderolami z rokiem wytworzenia 2011. W myśl art. 136 ustawy o podatku akcyzowym, banderole nałożone na wyroby tytoniowe z danego roku kalendarzowego zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego. W świetle przepisu art. 21 ust. 7 pkt 1 w związku z art. 23 ust. 4 ustawy akcyzowej podatnik jest uprawniony do pomniejszenia wpłat dziennych na podatek akcyzowy o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby tytoniowe, które uprzednio zostały oznaczone podatkowymi znakami akcyzy z nadrukowanym rokiem kalendarzowym odpowiadającym rokowi ich naniesienia, z zastrzeżeniem, że pomniejszenia te będą dokonywane nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu znaków akcyzy na te wyroby.

Zgodnie z decyzją Naczelnika Urzędu Celnego wyroby tytoniowe w puszkach metalowych, okrągłych, otwieranych od góry, oznaczone są w sposób odmienny od określonego w ustawie. Z analizy całokształtu przepisów ustawy akcyzowej, regulującej procedury związane z nabywaniem podatkowych znaków akcyzy oraz nakładaniem ich na wyroby akcyzowe, jednoznacznie wynika, że ponoszony przez podatnika koszt nabycia banderol akcyzowych jest kosztem o charakterze potrącanym. Oznacza to, że po stronie podatnika każdorazowo z chwilą wypełnienia przez niego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy powstaje skorelowane z tym obowiązkiem uprawnienie do pomniejszenia kwot akcyzy do zapłaty (kwot wpłat dziennych) o kwoty odpowiadające wartości znaków akcyzy, które zostały naniesione na wyroby objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy. Dodatkowo należy wskazać, iż dopuszczalność naniesienia na wyroby tytoniowe znajdujące się w składzie podatkowym, czyli pozostające w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, oznaczone uprzednio znakami akcyzy obowiązującymi w poprzednim roku kalendarzowym, znaków akcyzy z nadrukowanym bieżącym rokiem kalendarzowym, odpowiadającym rokowi kalendarzowemu oznaczenia wyrobów, potwierdzona została w otrzymanej przez Spółkę interpretacji indywidualnej nr IPPP3/443-133/11-2/KB z dnia 03.01.2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powinna na wyroby tytoniowe oznaczone w sposób odmienny, tj. dwiema banderolami podatkowymi z nadrukowanym rokiem kalendarzowym odpowiadającym rokowi wyprodukowania, które w wystarczający sposób zabezpieczają opakowanie przed otworzeniem bez naruszenia banderoli, nanieść jedną banderolę podatkową z nadrukowanym rokiem kalendarzowym zgodnym z rokiem wyprowadzenia ze składu podatkowego (bieżącym) czy dwiema banderolami adekwatnie do decyzji o odmiennym banderolowaniu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Sytuacja w której wyrób tytoniowy będzie opuszczał skład podatkowy w innym roku niż miało miejsce jego wyprodukowanie, z naniesioną banderolą podatkową z rokiem wytworzenia oraz z banderolą z bieżącym rokiem, Spółka w świetle przepisu art. 21 ust. 7 pkt 1 w związku z art. 23 ust. 4 ustawy akcyzowej jest uprawniona do pomniejszenia wpłat dziennych na podatek akcyzowy o kwotę stanowiącą wartość wszystkich podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby tytoniowe, z zastrzeżeniem, że pomniejszenia te będą dokonywane nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu znaków akcyzy na te wyroby.

Jednocześnie zdaniem Spółki w przypadku wyrobów tytoniowych oznaczonych banderolami podatkowymi w sposób odmienny od określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 roku, zgodnie z decyzją Naczelnika Urzędu Celnego wystarczające będzie oznaczenie wyrobów tytoniowych jedną banderolą podatkową z bieżącym rokiem, gdyż oznaczenie banderolami podatkowymi zgodnymi z rokiem wytworzenia w wystarczający sposób zabezpiecza opakowanie przed otworzeniem bez naruszenia banderoli. Nowa banderola naniesiona z bieżącym rokiem wytworzenia ma za zadanie jedynie umożliwić legalne w świetle obowiązującego prawa wyprowadzenie ze składu podatkowego oraz sprzedaż.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej „ustawą”, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Zgodnie z art. 114 ust. 1 ustawy obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W pozycji 10 ww. załącznika zostały wymienione papierosy, tytoń do palenia, cygara cygaretki – bez względu na kod CN.

Stosownie do art. 117 ust. 1 ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (…).

W świetle art. 117 ust. 3 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy (…).

Wyjaśnić zatem należy, iż w myśl art. 136 ust. 5 ustawy, od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu.

Zgodnie natomiast z ust. 6 i 7 tego przepisu znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.

Znaki akcyzy na wyroby tytoniowe niewykorzystane do dnia 31 grudnia danego roku kalendarzowego są zwracane w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku kalendarzowego podmiotowi, który je wydał. Zatem, od dnia 1 stycznia 2012 r. na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym tym rokiem wytworzenia.

Analizując problematykę związaną z oznaczaniem wyrobów akcyzowych przytoczyć w szczególności należy treść przepisu art. 116 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;
  2. importerem;
  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
  4. przedstawicielem podatkowym;
  5. podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Możliwość usunięcia znaków akcyzy z wyrobów akcyzowych przewiduje art. 123 ustawy. Zgodnie z art. 123 ust. 1 ustawy, znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

Mając to na uwadze, należy zauważyć, że obowiązujące przepisy akcyzowe nie przewidują możliwości usunięcia z wyrobów akcyzowych przeznaczonych do sprzedaży na rynku krajowym (zarówno znajdujących się pod procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jak również poza tą procedurą) naniesionych na nie pierwotnie znaków akcyzy i zastąpienia ich banderolami według nowego wzoru w sytuacji wprowadzenia stosownej zmiany w tym zakresie na podstawie przepisu art. 136 ust. 5 ustawy.

W związku z powyższym stwierdzić trzeba, że zasadniczo przepisy ustawy akcyzowej nie zawierają normy prawnej, która wyłączałaby możliwość naniesienia na wyroby tytoniowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz oznaczone podatkowymi znakami akcyzy obowiązującymi w danym roku kalendarzowym, legalnie otrzymanych banderol z mocą wiążącą od 1 stycznia kolejnego roku kalendarzowego.

Prawodawca dopuszcza więc generalną możliwość oznaczania wyrobów tytoniowych nowymi znakami akcyzy także w przypadku, gdy uprzednio na te same wyroby nałożone zostały banderole według wzoru obowiązującego poprzednio.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka posiada w magazynie w składzie podatkowym wyroby tytoniowe oznaczone banderolami z roku 2011. Banderole nałożone na wyroby tytoniowe z danego roku kalendarzowego zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego. Zgodnie z decyzją Naczelnika Urzędu Celnego wyroby tytoniowe w puszkach metalowych, okrągłych, otwieranych od góry, oznaczone są w sposób odmienny od określonego w ustawie. Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii czy powinna na wyroby tytoniowe oznaczone w sposób odmienny, tj. dwiema banderolami podatkowymi z nadrukowanym rokiem kalendarzowym odpowiadającym rokowi wyprodukowania nanieść jedną banderolę podatkową z nadrukowanym rokiem kalendarzowym zgodnym z rokiem wyprowadzenia ze składu podatkowego (bieżącym) czy dwiema banderolami adekwatnie do decyzji o odmiennym banderolowaniu.

Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy właściwy naczelnik urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy w przypadku nietypowych opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych, na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, wskazuje, w drodze decyzji, sposób nanoszenia znaków akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe, z uwzględnieniem ogólnych zasad nanoszenia znaków akcyzy.

Decyzja, o której mowa w ust. 1, określa w szczególności rodzaj, nazwę i pochodzenie wyrobu akcyzowego, zawartość i rodzaj opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego, szczegółowy sposób naniesienia znaków akcyzy oraz czas, na jaki wydano decyzję.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że skoro właściwy naczelnika urzędu celnego wskazał w drodze decyzji, że wyroby tytoniowe w puszkach metalowych, okrągłych, otwieranych od góry, należy oznaczać w sposób odmienny od określonego w ustawie tj. dwiema banderolami to w taki właśnie sposób Spółka powinna oznaczać przedmiotowe wyroby. Przy czym bez znaczenia pozostaje fakt, że na wyrobach znajdują się znaki akcyzy nałożone w 2011 r. bowiem znaki te utraciły swoją ważność z końcem lutego 2012 r.

Reasumując, pomimo faktu, iż wyroby tytoniowe są oznaczone dwiema banderolami podatkowymi z nadrukowanym rokiem kalendarzowym odpowiadającym rokowi wyprodukowania, które zabezpieczają opakowanie przed otworzeniem bez naruszenia banderoli, Spółka powinna nanieść dwie banderole podatkowe z nadrukowanym rokiem kalendarzowym zgodnym z rokiem wyprowadzenia ze składu podatkowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w ww. art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego, jest natomiast związany opisem sprawy przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wprost wynika z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj