Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-259/14-5/KO
z 10 lipca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2014 r. (data wpływu 19 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odszkodowania za niedostarczenie lokali socjalnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 23 maja 2014 r., Nr IPTPB1/415-259/14-2/KO, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 23 maja 2014 r. (data doręczenia 9 czerwca 2014 r.). Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek pismem z dnia 16 czerwca 2014 r. (data wpływu 18 czerwca 2014 r.), nadanym za pośrednictwem polskiej placówki operatora wyznaczonego w dniu 16 czerwca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.

Wnioskodawczyni jest jedną z kilkunastu osób, które wchodzą w krąg współspadkobierców nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym. W skład tej nieruchomości wchodzi kilkanaście lokali mieszkalnych i kilka użytkowych. Z uwagi na bardzo zły stan techniczny budynku (przez wiele lat przez nieuregulowany stan prawny nieruchomości po właścicielach, którzy zmarli w okresie wojennym, budynek nie był praktycznie remontowany i naprawiany) niektóre lokale w nim znajdujące się nie są wynajmowane.

Na podstawie decyzji sądu, Wnioskodawczyni pełni od 2010 r. funkcję kuratora spadku, co oznacza, że zobowiązana jest osobiście do dbania o to żeby przedmiot spadkobrania, czyli budynek nie uległ pogorszeniu. W odniesieniu zaś do tej części własności nieruchomości, co do której zakończone są już postępowania spadkowe, Wnioskodawczyni zarządza nieruchomością na podstawie pełnomocnictw spadkobierców, którzy w części nabyli już prawa do spadku. Na tej podstawie Wnioskodawczyni zawarła umowę z administratorem, który w ramach świadczonej usługi zajmuje się prowadzeniem rozliczeń kosztów związanych z tą nieruchomością (koszty mediów, sprzątania, drobnych remontów i napraw, podatków i opłat administracyjnych) oraz rozliczeniami z najemcami mieszkań i lokali użytkowych. Jako kurator spadku Wnioskodawczyni występuje także co roku do Urzędu Miasta o zapłatę odszkodowania za niedostarczenie lokali socjalnych dla lokatorów, którzy z powodu niepłacenia należności czynszowych i opłat otrzymali prawomocne wyroki eksmisji. Odszkodowania wypłacane przez Miasto są dokumentowane wystawianą na imię i nazwisko Wnioskodawczyni informacją PIT-8C.

Spadkodawcami tej nieruchomości (współwłaścicielami) było 11 osób zmarłych w różnych okresach czasu w okresie trwania II wojny światowej lub po niej. Postępowania spadkowe dotyczące każdej z tych osób toczą się odrębnie, przez co dopiero po zakończeniu ostatniego z postępowań spadkowych, Wnioskodawczyni będzie mogła określić w jakim zakresie (ile procent całości) jest spadkobiercą, a przez to też współwłaścicielem rzeczonej nieruchomości. W chwili składania wniosku (wg. stanu na dzień 31 grudnia 2013 r.) zakończonych jest 9 z 11 postępowań spadkowych po wyżej wskazanych 11 współwłaścicielach przedmiotowej nieruchomości, a Wnioskodawczyni ma ustalone prawo do spadkobrania 4/44 spadku będącego przedmiotem postępowań sądowych.

Wnioskodawczyni wskazuje jednocześnie, że spadkobiercy po spadkodawcach, po których zakończyły się już postępowania spadkowe w okresach wcześniejszych (tj. spadkobiercy reprezentujący w tej chwili 20/22 całej masy spadkowej) dla ułatwienia rozliczania podatku VAT od wynajmu lokali znajdujących się w spadkobranej nieruchomości (część lokali to lokale użytkowe) zawiązali spółkę cywilną, której udziałowcem jest także kurator spadku w części nie określonej jeszcze co do kręgu spadkobierców. Spółka ta nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i służy wyłącznie do wspólnego prowadzenia spraw związanych z utrzymaniem nieruchomości wchodzącej w skład spadku i płaceniem podatku VAT od czynszów najmu pobieranych od najemców lokali w tej nieruchomości. Na spółkę tą otwarty jest rachunek bankowy na którym deponowane są kwoty z czynszów najmu oraz, z którego prowadzone są rozliczenia w ramach obowiązków związanych z kuratelą spadku. Na rachunek ten wpływają też odszkodowania od Miasta za niedostarczenie lokali socjalnych, przy czym po zakończeniu każdego roku, w którym odszkodowanie jest otrzymywane od Miasta, Wnioskodawczyni dostaje wystawiony przez Urząd Miasta na Jej imię i nazwisko, jako kuratora spadku, informację PIT-8C ze wskazaną w cz. D informacją o wysokości wypłaconej kwoty odszkodowań.

Wnioskodawczyni podkreśla, że nie dysponuje swobodnie we własnym imieniu środkami pochodzącymi z czynszów najmu oraz otrzymywanych odszkodowań od Miasta, ani w części już wynikającej z zakończonych postępowań spadkowych ani w części, co do której nie ma jeszcze oznaczonych spadkobierców. Środki w kwocie netto (po odliczeniu kosztów utrzymania nieruchomości i kosztów administracji) znajdują się na specjalnym rachunku bankowym. Ze zgromadzonych środków oraz poniesionych wydatków Wnioskodawczyni jako kurator spadku musi rozliczyć się przed sądem po zakończeniu każdego roku sprawowania kurateli spadku.

Środki pieniężne zgromadzone na tym wydzielonym rachunku bankowym będą przedmiotem fizycznego podziału między spadkobierców w 2014 r. po zakończeniu postępowania spadkowego w całości, tj. po zakończeniu jeszcze dwóch postępowań po ostatnich dwóch spadkodawcach, którzy mieli łącznie 2/22 udziału w przedmiotowej nieruchomości. Spadkobiercy rozważają też dokonanie częściowego podziału środków zgromadzonych na rachunku bankowym przed zakończeniem ostatnich dwóch postępowań spadkowych, ale tylko w wartości 20/22 kwoty zgromadzonej na wyżej wspomnianym rachunku bankowym na pokrycie zobowiązań podatkowych związanych ze spadkobraniem. Nie zmienia to faktu, że dopiero po zakończeniu tych postępowań będzie wiadomo, ile dokładnie każdy ze spadkobierców (w tym także Wnioskodawczyni) będzie miał udziału w masie spadkowej a tym samym w jakim procencie każdy ze współspadkobierców będzie miał prawo do zgromadzonej na wskazanym rachunku bankowym kwoty pieniędzy. Dopiero w następstwie dokonania fizycznego podziału zgromadzonej na rachunku bankowym kwoty, środki pieniężne zostaną przekazane przez Wnioskodawczynię jako kuratora spadku, na rachunki bankowe współspadkobierców w takiej kwocie, w jakiej na dzień dokonania podziału dana osoba ma już stwierdzone prawomocnie prawo do spadku. Z kwot przypisanych w ramach podziału każdemu ze spadkobierców zostaną w pierwszej kolejności odliczone kwoty podatku spadkowego zapłaconego od uzyskanego spadku, z uwagi na fakt, że większość spadkobierców to osoby niebędące w Polsce rezydentami podatkowymi.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 czerwca 2014 r. Wnioskodawczyni wskazała, że nie prowadzi działalności gospodarczej na własny rachunek, ani nie jest wspólnikiem spółki osobowej wykonującej taką działalność. Oprócz przychodów ze stosunku pracy uzyskuje przychody z najmu innej nieruchomości opodatkowanej na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Odszkodowania od Urzędu Miasta były wypłacone na rachunek bankowy spółki cywilnej w 2010 r., w 2011 r. i 2012 r. – raz w roku jednorazowo. Odszkodowania te nie są stawiane do dyspozycji Wnioskodawczyni, jako że musi się Ona z nich rozliczyć przed sądem w ramach sprawowanej kurateli.

Spółka cywilna do obsługi nieruchomości będącej przedmiotem postępowania spadkowego oraz do rozliczania VAT od przychodów z najmu została powołana w dniu 28 kwietnia 2010 r. Z uwagi na pojawienie się nowych spadkobierców w chwili składania uzupełnienia wniosku nierozstrzygnięte pozostają prawa do 15/22 części nieruchomości będącej przedmiotem postępowania spadkowego. Tą nierozstrzygniętą część reprezentuje Wnioskodawczyni jako kurator spadku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

  1. Czy przychody osiągnięte z najmu nieruchomości wchodzącej w skład masy spadkowej będą opodatkowane podatkiem dochodowym po dokonaniu rozliczenia spadkobierców z kuratorem spadku, tj. po uzyskaniu wpływu na rachunek bankowy, w takiej części, w jakiej Wnioskodawczyni uzyskała prawo do spadku?
  2. Czy odszkodowania wypłacone przez Miasto tytułem niedostarczenia lokali zastępczych na rachunek podmiotu powołanego przez spadkobierców oraz kuratora spadku będą stanowiły przychód opodatkowany podatkiem dochodowym po dokonaniu rozliczenia spadkobierców w takiej części, w jakiej Wnioskodawczyni uzyska prawo do spadku?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 2. Pytanie oznaczone nr 1 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawczyni, sformułowanym w uzupełnieniu wniosku: odszkodowania otrzymane od Miasta za niedostarczenie lokali socjalnych wyeksmitowanym lokatorom, będą podlegały opodatkowaniu jako przychody z innych źródeł w momencie ich przekazania na Jej własny rachunek po zakończeniu postępowań spadkowych albo postawieniu zgromadzonych kwot do dyspozycji spadkobierców w takich częściach, jaki procent udziału będzie Jej przysługiwał w masie spadkowej.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12 14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Cechą wspólną ww. przykładów przychodów z innych źródeł jest ich kasowy charakter. Przychody te bowiem powstają dopiero wówczas, gdy środki pieniężne albo inne świadczenia zostaną faktycznie otrzymane.

Odszkodowania za niedostarczenie lokali zastępczych dla eksmitowanych lokatorów, jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 30 września 2013 r., Nr IPTPB1/415-477/13-2/MD, stanowią odrębną od przychodów z najmu kategorię przychodów, którą należy umiejscowić w źródle przychodów określonym w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy. Mając to na uwadze oraz kwestie podniesione na wstępie do stanowiska dotyczącego pytania nr 2 powyżej, należy wskazać, że tak samo jak w przypadku czynszów najmu, również przychody poszczególnych spadkobierców z tytułu otrzymywanych od Miasta odszkodowań za niedostarczenie lokali zastępczych będą podlegały opodatkowaniu dopiero wówczas, gdy środki z tego tytułu zostaną Wnioskodawczyni przekazane do dyspozycji lub wypłacone po zakończeniu postępowań spadkowych. Do momentu bowiem zakończenia postępowań spadkowych nie wiadomo jest jaka kwota ze zdeponowanych na rachunku bankowym odszkodowań należy się Wnioskodawczyni, a jaka pozostałym spadkobiercom.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 6 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odrębnymi źródłami przychodów są:

  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej,
  • inne źródła.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Cytowany przepis art. 20 ust. 1 ww. ustawy, zawiera otwarty katalog przychodów, w związku z czym do kategorii tej mogą zostać zaliczone również inne (niż wymienione w tym przepisie) przychody, objęte ogólną definicją przychodów, zawartą w art. 11 ust. 1 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 18 ust. 5 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r., Nr 31, poz. 266, z późn. zm.), jeżeli gmina nie dostarczyła lokalu socjalnego osobie uprawnionej do niego z mocy wyroku, właścicielowi przysługuje roszczenie odszkodowawcze do gminy, na podstawie art. 417 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.).

Z przepisu art. 417 § 1 ww. Kodeksu cywilnego wynika, że za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej ponosi odpowiedzialność Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna wykonująca tę władzę z mocy prawa.

Jeżeli wykonywanie zadań z zakresu władzy publicznej zlecono, na podstawie porozumienia, jednostce samorządu terytorialnego albo innej osobie prawnej, solidarną odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę ponosi ich wykonawca oraz zlecająca je jednostka samorządu terytorialnego albo Skarb Państwa (art. 417 § 2 Kodeksu cywilnego).

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 659 § 1 ustawy Kodeks cywilny, przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Z kolei art. 693 § 1 Kodeksu cywilnego stanowi, że przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest jedną z kilkunastu osób, które wchodzą w krąg współspadkobierców nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym. W skład tej nieruchomości wchodzi kilkanaście lokali mieszkalnych i kilka użytkowych. Na podstawie decyzji sądu, Wnioskodawczyni pełni od 2010 r. funkcję kuratora spadku. W odniesieniu zaś do tej części własności nieruchomości, co do której zakończone są już postępowania spadkowe, Wnioskodawczyni zarządza nieruchomością na podstawie pełnomocnictw spadkobierców, którzy w części nabyli już prawa do spadku. Jako kurator spadku Wnioskodawczyni występuje co roku do Urzędu Miasta o zapłatę odszkodowania za niedostarczenie lokali socjalnych dla lokatorów, którzy z powodu niepłacenia należności czynszowych i opłat otrzymali prawomocne wyroki eksmisji. Odszkodowania wypłacane przez Miasto są dokumentowane wystawianą na imię i nazwisko Wnioskodawczyni informacją PIT-8C. Spadkodawcami tej nieruchomości (współwłaścicielami) było 11 osób zmarłych w różnych okresach czasu w okresie trwania II wojny światowej lub po niej. Postępowania spadkowe dotyczące każdej z tych osób toczą się odrębnie, przez co dopiero po zakończeniu ostatniego z postępowań spadkowych, Wnioskodawczyni będzie mogła określić w jakim zakresie (ile procent całości) jest spadkobiercą, a przez to też współwłaścicielem rzeczonej nieruchomości. W chwili składania wniosku (wg. stanu na dzień 31 grudnia 2013 r.) zakończonych jest 9 z 11 postępowań spadkowych po wyżej wskazanych 11 współwłaścicielach przedmiotowej nieruchomości, a Wnioskodawczyni ma ustalone prawo do spadkobrania 4/44 spadku będącego przedmiotem postępowań sądowych.

Wnioskodawczyni podkreśla, że nie dysponuje swobodnie we własnym imieniu środkami pochodzącymi z czynszów najmu oraz otrzymywanych odszkodowań od Miasta ani w części już wynikającej z zakończonych postępowań spadkowych ani w części co do której nie ma jeszcze oznaczonych spadkobierców. Środki w kwocie netto (po odliczeniu kosztów utrzymania nieruchomości i kosztów administracji) znajdują się na specjalnym rachunku bankowym. Ze zgromadzonych środków oraz poniesionych wydatków Wnioskodawczyni jako kurator spadku musi rozliczyć się przed sądem po zakończeniu każdego roku sprawowania kurateli spadku.

Środki pieniężne zgromadzone na tym wydzielonym rachunku bankowym będą przedmiotem fizycznego podziału między spadkobierców w 2014 r. po zakończeniu postępowania spadkowego w całości, tj. po zakończeniu jeszcze dwóch postępowań po ostatnich dwóch spadkodawcach, którzy mieli łącznie 2/22 udziału w przedmiotowej nieruchomości. Spadkobiercy rozważają też dokonanie częściowego podziału środków zgromadzonych na rachunku bankowym przed zakończeniem ostatnich dwóch postępowań spadkowych, ale tylko w wartości 20/22 kwoty zgromadzonej na wyżej wspomnianym rachunku bankowym na pokrycie zobowiązań podatkowych związanych ze spadkobraniem. Nie zmienia to faktu, że dopiero po zakończeniu tych postępowań będzie wiadomo, ile dokładnie każdy ze spadkobierców (w tym także Wnioskodawczyni) będzie miał udziału w masie spadkowej, a tym samym w jakim procencie każdy ze współspadkobierców będzie miał prawo do zgromadzonej na wskazanym rachunku bankowym kwoty pieniędzy. Dopiero w następstwie dokonania fizycznego podziału zgromadzonej na rachunku bankowym kwoty, środki pieniężne zostaną przekazane przez Wnioskodawczynię jako kuratora spadku, na rachunki bankowe współspadkobierców w takiej kwocie w jakiej na dzień dokonania podziału dana osoba ma już stwierdzone prawomocnie prawo do spadku. Odszkodowania od Urzędu Miasta były wypłacone na rachunek bankowy spółki cywilnej w 2010 r., w 2011 r. i 2012 r. – raz w roku jednorazowo. Odszkodowania te nie są stawiane do dyspozycji Wnioskodawczyni, jako że musi się Ona z nich rozliczyć przed sądem w ramach sprawowanej kurateli.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, że otrzymanych przez Wnioskodawczynię odszkodowań nie sposób uznać za przychód ze źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. najmu. Na gruncie przedmiotowej sprawy nie został bowiem spełniony warunek pozostawania ww. odszkodowań w związku z przychodem z tytułu najmu lokali. Nawet, gdyby odszkodowanie wypłacone przez Urząd Miasta w związku z niedostarczeniem lokalu socjalnego osobie uprawnionej na mocy wyroku sądowego, odpowiadało wysokości czynszu, jaki właściciel mógłby otrzymać z tytułu najmu lokalu, to odszkodowanie to nie stanowi czynszu, do którego na mocy przepisów prawa oraz zawartej umowy zobowiązany jest najemca. Przedmiotowe odszkodowania wypłacone zostały przez Urząd Miasta jako zadośćuczynienie za szkody związaną z niedostarczeniem lokali socjalnych osobom uprawnionym, nie zaś jako czynsz (czy też jego ekwiwalent) związany z użytkowaniem (w tym bezprawnym) lokali przez najemców. Tym samym, otrzymane odszkodowania winny zostać zaliczone przez Wnioskodawczynię do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto wskazać należy, że stosownie do brzmienia art. 926 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r., poz. 121), powołanie do spadku wynika z ustawy albo z testamentu. Przepis art. 922 § 1 Kodeksu cywilnego określa zasadę, że wszystkie prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przechodzą na spadkobierców z chwilą jego śmierci.

W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej.

Z kolei w art. 666 § 1 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r., poz. 101, z późn. zm.) ustawodawca postanowił, że do czasu objęcia spadku przez spadkobiercę sąd czuwa nad całością spadku, a w razie potrzeby ustanawia kuratora spadku. Kurator spadku zarządza majątkiem spadkowym pod nadzorem sądu spadku. Do sprawowania zarządu stosuje się odpowiednio przepisy o zarządzie w toku egzekucji z nieruchomości (art. 667 § 2 K.p.c.).

Z powyższych przepisów wynika, że w celu ustanowienia osoby do administrowania masy spadkowej, sąd może do czasu objęcia spadku przez spadkobierców ustanowić kuratora spadku spośród potencjalnych spadkobierców, albo wyznaczyć inną osobę. Kurator ten pod nadzorem sądu sprawuje funkcje administratora. Nadwyżkę dochodów zarządca składa na rachunek depozytowy sądu.

Ponadto na gruncie prawa podatkowego należy stwierdzić, że zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Zasady te stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat.

Powyższy przepis nakazuje podatnikom określać przychody i koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do ich praw w udziale w zysku ze współwłasności, wspólnego przedsięwzięcia, posiadania lub użytkowania rzeczy lub praw majątkowych.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że przychód uzyskany z tytułu przedmiotowych odszkodowań należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z innych źródeł. Przychód z tego tytułu powstaje dopiero w momencie zakończenia postępowania spadkowego i przekazania środków z tytułu otrzymanych od Urzędu Miasta odszkodowań za niedostarczenie lokali zastępczych na rachunek Wnioskodawczyni, co wynika z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 – 15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wnioskodawczyni będzie zobowiązana rozliczyć ww. przychód zgodnie z udziałem posiadanym przez Nią w tej nieruchomości.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Z uwagi na to, że wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, został złożony przez jednego ze współwłaścicieli wynajmowanej nieruchomości, zaznacza się, że interpretacja dotyczy indywidualnej sprawy Wnioskodawczyni i nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych współwłaścicieli nieruchomości.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj