Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-331/14/MM
z 24 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2014 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 24 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2014 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 10 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wysokości limitu odliczeń związanych z oszczędzaniem w kasie mieszkaniowej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wysokości limitu odliczeń związanych z oszczędzaniem w kasie mieszkaniowej.


We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca zawarł umowę o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową na systematyczne gromadzenie oszczędności i nabył prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cel określony w art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nadal kontynuuje oszczędzanie, a umowny termin zakończenia oszczędzania mija po 2017 r. i zamierza - zgodnie z przepisami ustawy – wykorzystać możliwość i skrócić okres oszczędzania, a przy okazji wpłacać znacznie wyższe niż dotychczas raty oszczędnościowe. Przez ostatnie lata kwota wydatków na ww. cele mieszkaniowe nie przekroczyła 5 tys. zł.

Wnioskodawca planuje w przyszłości, czyli w roku bieżącym zwiększyć wydatkowanie ponad 40.000 zł rocznie.

Na stronie internetowej Izby Skarbowej w Bydgoszczy prezentowane są górne limity odliczeń od podatków w 2013 r. (identyczne były w poprzednich latach, tj. od 2004 r.), t.j. jako limit roczny wskazano 6% z 189.000 zł, co odpowiada kwocie 11.340 zł oraz całkowity limit 19% z 189.000 zł, co daje kwotę 35.910 zł.

Tymczasem GUS nie publikuje aktualnych danych (cyt. „wskaźnika przeliczeniowego 1 m. kw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczania premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych…”). Od 2001 r. Izby Skarbowe w swoich wyliczeniach ww. limitów publikują od 2002 r. stary wskaźnik, tj. 2.700 zł za 1 m. kw.

Tymczasem GUS publikuje podobne dane pod nazwą „cena 1 m. kw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego oddanego do użytkowania”.

Cena za III kw. 2013 r. wynosi 3.975 zł za 1 m kw.

Na stronie GUS można znaleźć zbiorczą tabelę za ostatnie lata, w której stawka 2.700 zł przypada na III kw. 2001 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca podpisze stosowne aneksy do ww. umowy z bankiem, które pozwolą na skrócenie czasu oszczędzania, a także na znaczne zwiększenie wysokości miesięcznych rat oszczędzania, będzie mógł rocznie odliczać od podatku kwotę 30% z 6% kwoty stanowiącej iloczyn 70 m. kw. i kwoty 3.975 zł, co daje kwotę 16.695 zł (a nie kwotę 11.340 zł wynikającą z nieaktualnej ceny metra kwadratowego 2.700 zł) oraz wykorzystać całkowity limit ulgi wyliczony w sposób następujący 3.975 zł x 70 m. kw. x 19%, a nie 2.700 zł m. kw. x 70 m. kw. x 19%, jak publikowano dotychczas?


Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mógł skorzystać z wyższych limitów (rocznego i całkowitego) ponieważ przyjęta przez niego do obliczeń limitów cena 1 m. kw. (3.975 zł za m kw) odpowiada rzeczywistym rynkowym cenom 1 m. kw. Fakt braku aktualizacji stosownej stawki przez GUS (i przyjmowanie stawki z 2001 r.) nie powinien działać na szkodę podatnika (zwłaszcza, gdy weźmie się pod uwagę znaczne wzrosty cen mieszkań w okresie ostatnich 13 lat).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509 ze zm.), podatnikom, którzy zawarli umowę o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne gromadzenie oszczędności, według zasad określonych w przepisach o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, i przed dniem 1 stycznia 2002 r. nabyli prawo do odliczania od podatku wydatków poniesionych na cel określony w art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 r., przysługuje, na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do odliczania od podatku dalszych kwot wpłaconych oszczędności na kontynuację systematycznego gromadzenia oszczędności wyłącznie na tym samym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w tym samym banku prowadzącym kasę mieszkaniową, poniesionych od dnia 1 stycznia 2002 r., do upływu określonego przed dniem 1 stycznia 2002 r. terminu systematycznego gromadzenia oszczędności, wynikającego z umowy o kredyt kontraktowy.

Natomiast w myśl art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) - w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2002 r. - podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-17, jeżeli w roku podatkowym podatnik systematycznie gromadził oszczędności wyłącznie na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w jednym banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Stosownie do art. 27a ust. 2 ww. ustawy podstawę określenia przysługującej kwoty odliczeń od podatku z tytułu wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b)-f) oraz w pkt 2, ustala się na podstawie kwoty stanowiącej iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy.

Z art. 27a ust. 3 pkt 1 lit. b) tej ustawy wynika, że, kwota, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć za rok podatkowy 30% wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie więcej jednak niż 6% kwoty, o której mowa w ust. 2,

  • z tym że w okresie obowiązywania ustawy łączne odliczenia z tytułu wydatków, o których mowa w lit. a) i b), nie mogą przekroczyć 19% kwoty, o której mowa w ust. 2.


Stosownie do art. 27a ust. 8 ww. ustawy, wysokość odliczeń od podatku, określona w ust. 3 pkt 1 lit. a)-c) oraz pkt 2 i 3, dotyczy łącznie obojga małżonków, z wyjątkiem małżonków, w stosunku do których orzeczono separację. Jeżeli małżonkowie:


  1. podlegają odrębnemu opodatkowaniu - odliczeń dokonuje się zgodnie z wnioskami zawartymi w zeznaniach rocznych bądź od podatku każdego z małżonków, w proporcji wskazanej we wniosku, bądź od podatku jednego z małżonków,
  2. przed zawarciem związku małżeńskiego, w okresie obowiązywania ustawy, korzystali z odliczeń od podatku na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, o kwotę dokonanych odliczeń zmniejsza się kwoty odliczeń określone w ust. 3 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 i 3,
  3. w czasie trwania związku małżeńskiego lub do momentu orzeczenia separacji korzystali, w okresie obowiązywania ustawy, z odliczeń od podatku na cele określone w ust. 1 pkt 1 i 2, a następnie związek małżeński ustał lub orzeczona została separacja - przysługująca każdemu z nich kwota odliczenia podlega zmniejszeniu o kwotę odliczeń dokonanych w czasie trwania związku małżeńskiego lub do momentu orzeczenia separacji, w wysokości po 50% tych odliczeń, jeżeli byli opodatkowani łącznie, a jeżeli byli opodatkowani odrębnie - w wysokości odliczenia dokonanego przez każdego z nich.


Z art. 27a ust. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika natomiast, że Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" wysokość kwoty, o której mowa w ust. 2.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca zawarł umowę o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową na systematyczne gromadzenie oszczędności i nabył prawo do odliczania pod podatku wydatków poniesionych na cel określony w art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nadal kontynuuje oszczędzanie, a umowny termin zakończenia oszczędzania mija po 2017 r. i zamierza - zgodnie z przepisami ustawy – wykorzystać możliwość i skrócić okres oszczędzania, a przy okazji wpłacać znacznie wyższe niż dotychczas raty oszczędnościowe. Przez ostatnie lata kwota wydatków na ww. cele mieszkaniowe nie przekroczyła 5 tys. zł.

Wnioskodawca planuje w przyszłości, czyli w roku bieżącym zwiększyć wydatkowanie ponad 40.000 zł rocznie.

Odnosząc przedstawione uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że pomimo iż ulga z tytułu systematycznego gromadzenia oszczędności w kasie mieszkaniowej została zlikwidowana z dniem 1 stycznia 2002 r. - z uwagi na ochronę praw nabytych ustawodawca zagwarantował podatnikom, którzy przed dniem 1 stycznia 2002 r. nabyli prawo do odliczania od podatku z tytułu wydatków w związku z systematycznym gromadzeniem oszczędności wyłącznie na jednym rachunku oszczędnościowo-kredytowym i w jednym banku prowadzącym kasę mieszkaniową możliwość dalszego ich odliczania, co wynika z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odliczeń w ramach praw nabytych podatnik – stosownie do powołanego wyżej przepisu - może dokonywać na zasadach określonych w art. 27a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że zapisy tego artykułu – w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2002 r. - mają zastosowanie do odliczeń dokonywanych po 2001 r. Podkreślić przy tym należy, że w art. 27a ust. 2 i 18 ustawodawca uregulował sposób ustalania limitu odliczeń dokonywanych w ramach tzw. ulgi mieszkaniowej.

Stosownie natomiast do art. 12 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy 2002, 2003 i 2004, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", wysokość kwoty, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 1997 r., oraz wysokość kwoty, o której mowa w art. 27a ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym w latach 1997-2001, z zastrzeżeniem art. 12a.

Z art. 12a ww. ustawy wynika, że w latach 2003-2004 wysokość kwoty, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 1997 r. oraz w art. 27a ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym w latach 1997-2001, nie może ulec zmniejszeniu. W tym celu dla ustalenia wysokości kwoty, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 1997 r. oraz w art. 27a ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym w latach 1997-2001, przyjmuje się najwyższy w okresie obowiązywania ustawy wskaźnik przeliczeniowy 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczania premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że na mocy ww. przepisów Minister właściwy do spraw finansów publicznych został zobowiązany do ogłaszania, a co za tym idzie do waloryzowania wysokości limitu odliczeń m. in. z tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej do 2004 r. włącznie w drodze obwieszczenia wydawanego do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy. Natomiast brak delegacji dla tego ministra do określenia omawianej kwoty na rok 2005 i lata następne oznacza nic innego, jak odstąpienie od dalszej waloryzacji ww. kwoty. Zatem, podatnika który wydatki na oszczędzanie w kasie mieszkaniowej poniósł po 31 grudnia 2004 r., do upływu okresu przewidzianego w umowie o kredyt kontraktowy z bankiem prowadzącym kasę mieszkaniową o systematyczne gromadzenie oszczędności zawartej do dnia 31 grudnia 2001 r. obowiązuje limit odliczeń ustalony za 2004 r.


Wysokość ww. limitu za 2004 r. została określona w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2003 r., w sprawie wysokości ogólnej kwoty odliczeń wydatków na cele mieszkaniowe (M.P. z 2003 r. Nr 58, poz.914) z którego wynika, iż na podstawie art. 26b ust. 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) i art. 12 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509, z późn. zm.) ogłasza się, że w 2004 r. wysokość:


  1. kwoty stanowiącej podstawę określenia przysługującej kwoty odliczeń od podstawy obliczenia podatku z tytułu wydatków, o których mowa w art. 26b ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  2. kwoty, o której mowa w art. 26 ust. 3 ustawy wymienionej w pkt 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 1997 r.,
  3. kwoty, o której mowa w art. 27a ust. 2 ustawy wymienionej w pkt 1, w brzmieniu obowiązującym w latach 1997-2001


    1. nie może przekroczyć 189.000 zł.


Skoro z art. 27a ust. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że kwota, o którą zmniejsza się podatek, nie może przekroczyć za rok podatkowy 30% wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie więcej jednak niż 6% kwoty, której mowa w ust. 2, z tym że w okresie obowiązywania ustawy łączne odliczenia z tytułu wydatków, o których mowa w lit. a) i b), nie mogą przekroczyć 19% kwoty, o której mowa w ust. 2, to stwierdzić należy, że – wbrew stanowisku Wnioskodawcy - w danym roku kwota odliczenia z ww. tytułu nie może przekroczyć 11.340 zł (tj. 189.000 zł x 6%), zaś łączna kwota ww. odliczeń związanych z wydatkami mieszkaniowymi (w tym z tytułu oszczędzania w kasie mieszkaniowej) w okresie obowiązywania ustawy nie może przekroczyć kwoty 35.910 zł.

Nie sposób zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy z którego wynika, że ma on prawo wyliczania przysługujących limitów na podstawie danych zamieszczonych pod nazwą „ cena 1 m. kw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego oddanego do użytkowania”.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj