Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-127/14-4/AG
z 11 czerwca 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2014 r. (data wpływu 6 marca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania w formie karty podatkowej usług konserwacji zabytków – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2014 r. wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania w formie karty podatkowej usług konserwacji zabytków.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 22 maja 2014 r., Nr …. na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 22 maja 2014 r. (data doręczenia 27 maja 2014 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.), nadanym za pośrednictwem polskiej placówki operatora wyznaczonego w dniu 3 czerwca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest konserwatorem zabytków i posiada stosowne kwalifikacje i uprawnienia. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych, opłaca z tego tytułu zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej. Działalność ta jest sklasyfikowana w załączniku nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku, tj. w tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, w części I, w poz. 69.

W piśmie z dnia 2 czerwca 2014 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że prace konserwatorskie wykonywane były w okresie od 1 czerwca 2013 r. do 15 października 2013 r. w zabytkowej kaplicy cmentarnej rodziny ….w …. (wpisanej do rejestru zabytków). Prace dotyczyły zabytkowego wystroju wnętrza kaplicy i obejmowały zabiegi konserwatorskie przy następujących elementach:

  • prace konserwatorskie gipsowych detali sztukaterskich na ścianach i sklepieniu kopuły – usuwanie wtórnych przemalowań z farb niskojakościowych, impregnacja wzmacniająca struktury detali gipsowych, reprofilowanie ubytków sztukaterii, wykonanie nowych powłok malarskich;
  • prace konserwatorskie przy sztablaturach ścian - usuwanie wtórnych przemalowań, wykonanie uzupełniania wypraw tynkarskich z zapraw renowacyjnych, wykonanie nowych wypraw sztablaturowych w technice mineralnej, wykonanie nowych powłok malarskich zgodnie z dyspozycją kolorystyczną;
  • prace konserwatorskie stiuków gipsowych, barwionych w masie - oczyszczenia powierzchni stiuków z zabrudzeń powierzchniowych, impregnacja wzmacniająca, uzupełnienie ubytków z technice stiuki barwionego w masie, zabezpieczenie powierzchniowe stiuków mikrowoskami;
  • prace konserwatorskie polichromii ściennych - usuwanie wtórnych warstw malarskich, uzupełnienie ubytków pobiały, wzmacnianie strukturalne, retuszowanie warstwy malarskiej w technice olejno-żywicznej, werniksowanie powierzchni polichromii;
  • prace konserwatorskie rzeźbiarskiego wystroju z piaskowca - oczyszczanie powierzchni piaskowca z zabrudzeń, impregnacja piaskowca, uzupełnianie drobnych ubytków masami mineralnymi, barwionymi w masie, scalanie kolorystyczne, hydrofobizacja kamienia;
  • prace konserwatorskie posadzki mozaikowej z marmuru - oczyszczenie powierzchni marmuru, flekowanie ubytków, zabezpieczenie powierzchni mikrowoskami.

Prace te prowadzone były pod nadzorem uprawnionego konserwatora zabytków oraz nadzorowane i odebrane przez Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w …..

W związku z powyższym stanem faktycznym zadano następujące pytanie:

Czy wykonanie usługi konserwacji wystroju kaplicy (wpisanej do rejestru zabytków), na którą składa się konserwacja sztukaterii, będzie mogło skorzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej na warunkach określonych ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie zostanie przekroczony zakres zdefiniowany w poz. 69 tabeli „konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych”. Usługa konserwacji sztukaterii w zabytkowej kaplicy mieścić się będzie w charakterystyce działalności usługowej, objętej opodatkowaniem w formie karty podatkowej, którą zdefiniowano jako wykonywanie prac konserwatorskich i napraw wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe, np. obrazy, ramy, rzeźby, meble, przedmioty muzealne, broń, zbroje, zegary, tkaniny, stroje oraz inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania usługi.

W uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca doprecyzował, że na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub usługowo-wytwórczą określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli. Usługi w zakresie konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych sklasyfikowane zostały pod poz. 69 załącznika nr 3 do ww. ustawy. Zakres tych usług uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie kart podatkowej szczegółowo określony został w poz. 69 załącznika nr 4 do ustawy, zgodnie z którym w zakresie usług konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych mieści się następujący przedmiot działalności: wykonywanie prac konserwacji i naprawy wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe, np.: obrazy, ramy, rzeźby, meble, przedmioty muzealne, broń, zbroje, zegary, tkaniny, stroje oraz inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi.

Według Wnioskodawcy, wobec przytoczonych powyżej przepisów, nie zostanie przekroczony zakres robót zdefiniowany w ww. załączniku i usługa konserwacji wystroju zabytkowej kaplicy będzie mogła skorzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

  1. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
  2. karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Usługi w zakresie konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych sklasyfikowane zostały pod poz. 69 załącznika nr 3 do ww. ustawy. Zakres tych usług, uprawniający do skorzystania i opodatkowania w formie karty podatkowej, szczegółowo określony został w poz. 69 załącznika nr 4 do ustawy, zgodnie z którym w zakresie usług konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych mieści się następujący przedmiot działalności: wykonywanie prac konserwatorskich i naprawy wszelkiego rodzaju przedmiotów artystycznych uznanych za zabytkowe, np.: obrazy, ramy, rzeźby, meble, przedmioty muzealne, broń, zbroje, zegary, tkaniny, stroje oraz inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi.

Użyte w zacytowanym powyżej przepisie określenie „inne prace i czynności towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi” pozwala na zakwalifikowanie tu wszelkich czynności poprzedzających konserwację oraz następujących po jej zakończeniu, tj. m.in. opracowanie dokumentacji przed pracami (programy), wykonywanie badań z opracowaniem dokumentacji do nich, opracowanie dokumentacji po pracach (dokumentacja powykonawcza).

W powołanych powyżej przepisach ustawodawca nie uzależnia prawa do omawianej formy opodatkowania od tego, czy prace konserwatorskie – danego przedmiotu zabytkowego – wykonywane są od początku do końca przez jedną osobę (konserwatora), istotnym jest to, aby prace konserwatorskie i naprawcze dotyczyły przedmiotu artystycznego, uznanego za zabytkowy. Do zakresu tych prac ustawodawca zaliczył zarówno prace związane bezpośrednio z konserwacją i naprawą, jak również prace i czynności im towarzyszące, niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi, przy czym nie zostało wskazane, iż świadczona usługa ma polegać na dokonaniu całkowitej konserwacji, czy naprawy przedmiotu zabytkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie konserwacji i naprawy przedmiotów zabytkowych i artystycznych, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. W okresie od 1 czerwca 2013 r. do 15 października 2013 r. wykonywał prace konserwatorskie w zabytkowej kaplicy cmentarnej. Obejmowały one zabiegi konserwatorskie przy następujących elementach wystroju wnętrza kaplicy: gipsowych detalach sztukaterskich na ścianach i sklepieniu kopuły, sztablaturach ścian, stiukach gipsowych barwionych w masie, polichromii ściennych, rzeźbiarskim wystroju z piaskowca oraz posadzce mozaikowej z marmuru.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że wskazany przez Wnioskodawcę rodzaj działalności gospodarczej, w ramach której wykonano usługę konserwacji wystroju kaplicy, wpisanej do rejestru zabytków, na którą składała się konserwacja sztukaterii, może podlegać opodatkowaniu w formie karty podatkowej, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, ul. …., …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj